سبک های مختلف طراحی نما

23

امروزه در اغلب کشور‌های جهان طراحی نمای ساختمان، اهمیت بسیار زیادی دارد. اهمیت این مسئله به حدی است که برخی از سازندگان یا صاحبان ساختمان‌ها، به طراحی نمای بیرونی بیش از طراحی داخلی منزل توجه می‌کنند. ما در این مطلب از شیپ به ارائه نکاتی در زمینه طراحی نما و معرفی سبک‌‌های مختلف از جمله طراحی نما مدرن می‌پردازیم.

طراحی نما

نخستین برداشت اشخاص از یک ساختمان، با نگاهی به نمای بیرونی آن به وجود می‌آید. نمای یک ساختمان بیانگر کیفیت، هنر و سلیقه یک معمار است. چشم‌انداز خارجی ساختمان که در معرض دید همگان قرار دارد، اصطلاحا نمای ساختمان نامیده می‌شود. این، ابتدایی‌ترین تعریفی است که می‌توان در مورد نمای ساختمان ارائه کرد. حجم، نورپردازی، پویایی در طراحی نما خارجی، سطوح باز و بسته، هماهنگی و سادگی نما، ارم و تقسیم‌ کننده‌های عمودی و افقی از دیگر موارد تخصصی طراحی نما محسوب می‌شود.

هر کلان‌شهر‌، مجموعه‌ای از فضا‌های تفریحی، پارک‌ها، مراکز تجاری و از همه مهمتر ساختمان‌ها می‌باشد به همین جهت یکی از مزیت‌های طراحی نمای ساختمان، زیباسازی فضا‌‌های شهری است. در تمام ادوار تاریخ طراحی نما ساختمان، اهمیت ویژ‌ه‌ای داشته و امروزه با پیشرفت معماری و تغییر مصالح ساختمانی و به وجود آمدن سبک‌های مختلف، نمای ساختمان‌ها نیز تغییر کرده است.

طراحی نما

سبک‌های طراحی نما

رایج‌ترین سبک‌های طراحی نما در ایران سبک‌های مدرن، رومی، کلاسیک و مینیمال می‌باشد.

طراحی نما مدرن

امروزه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به کاربردن طرح‌های متفاوت و طراحی نما مدرن، جزء ضروریات معماری یک ساختمان است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحی‌ نما مدرن، به خصوص در فضا‌های تجاری و مسکونی اهمیت ویژه‌ای دارد. از مزایای طراحی نما مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. افزایش بهای ساختمان

۲. تاثیرات مثبت بر ساکنان ساختمان

۳. جذب انرژی‌ مثبت در ساختمان

در سبک مدرن حتی الامکان از بکارگیری عناصر تزئینی اجتناب می‌شود.غالبا در این سبک، از یک نوع مصالح استفاده می‌شود. اصول طراحی بکار رفته در سبک مدرن، از قوانین معماری مدرن نشأت می‌گیرد. اما به رغم اینکه معماری مدرن، برپایه سادگی نما استوار است؛ در ایران شاهد استفاده از طرح‌های غیرعادی و نامتداول، مصالح متعدد و در نهایت بی‌نظمی نمای ساختمان هستیم. اما همچنان سبک مدرن، جزء پرکاربردترین سبک‌های نما محسوب می‌شود.

ویژگی‌های سبک مدرن

۱. در طراحی نما مدرن می‌توان محل استقرار فضا‌های داخلی ساختمان را به صورت برجسته و خاص به نمایش گذارد. راه پله‌، محل ورودی، فضاهای خاص و… را برجسته سازند.

۲. چوب، ترموود، بتن، آجر، ورقه‌های سنگی، فلزی و… مصالحی است که در ایران برای اجرای سبک مدرن به کار برده می‌شود.

۳. طراحان نمای ساختمان در انتخاب رنگ سه دیدگاه متفاوت دارند. برخی براساس اصول سبک مدرن، معتقد به سادگی و یک رنگی در نمای ساختمان بوده و با برجسته کردن عناصر مختلف از یکنواختی نما جلوگیری می‌کنند. گروهی دیگر از طراحان، با استفاده از تفاوت رنگ مصالح، تنوع رنگ مورد نظر خود را ایجاد می‌کنند گروه سوم از مصالحی استفاده می‌کنند که دارای تنالیته ملایم و یکسان با دیگر مصالح باشد.

۴. در سبک مدرن، شکل ساختمان‌ها به فرم خاصی محدود نیست به همین دلیل هریک از ساختمان‌ها دارای نمایی بی‌همتا و منحصر به فرد می‌باشد.

طراحی نمای رومی

در این سبک از ستون‌های قطور، قوس‌های گرد و عریض، مجسمه‌های پیش ساخته و سنگ‌های برش خورده استفاده می‌شود. استفاده از سرستون‌ها و کتیبه‌های تخت جمشید و استفاده از معماری روم باستان از دیگر ویژگی‌های این سبک به شمار می‌رود.

برخی از دوستداران معماری ایرانی، نسبت به بکارگیری معماری رومی در ایران، معترض بودند که در جواب این دوستداران باید گفت در واقع سبک رومی ترکیبی از معماری ایران و روم باستان است.

یکی از سنگ‌های مورد استفاده در سبک رومی، تراورتن است. مهم‌ترین دلیل رواج یافتن این سبک، در بین طراحان، کشف معادن عدیده و شیوع استفاده از سنگ تراورتن می‌باشد. البته به روز نشدن معماری اسلامی و سادگی معماری رومی از دیگر دلایل شایع شدن این سبک در طراحی نما ساختمان‌ها است.

معایب نمای رومی

۱. عدم مطابقت با معماری ایرانی: سبک نمای رومی، از تعداد زیادی سنگ‌ تراش خورده که روی هم قرار گرفته‌اند تشکیل می‌شود این عامل، سبب ایجاد اضطراب در ساکنان ساختمان می‌شود در حالی که در معماری ایرانی کمتر به جزئیات پرداخته شده و بیشتر بر سادگی نما تاکید می‌شود که این مسئله سبب آرامش روح و روان اهالی ساختمان می‌شود.

۲. تفاوت در کاربرد: در ایران و روم باستان برای نمای کاخ، کلیسا، ایستگاه‌ قطار و به طور کلی در مکان‌های عمومی از سبک رومی استفاده می‌شد اما امروزه به غلط، این سبک برای نمای ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود.

طراحی نما کلاسیک

قرن‌ها پیش، تزیین نمای کاخ‌ها، به سبک کلاسیک رومی اجرا می‌شد. در این سبک، ستون‌های بلند و عریض به منظور به نمایش گذاشتن قدرت، مورد استفاده قرار می‌گرفت. تخت جمشید، نمونه بارز سبک کلاسیک می‌باشد که در طول زمان از معماری رومی تاثیر پذیرفته است. به همین دلیل امروزه به نام کلاسیک رومی شناخته می‌شود.

امروزه طراحان نمای ساختمان، از سبک کلاسیک رومی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده می‌کنند. در این سبک، از سنگ‌های گرانیت، مرمر و تراورتن استفاده می‌شود. همانطور که میبینید این سنگ‌ها جزء سنگ‌های لوکس به شمار می‌روند، از همین رو طبقه مرفه و ثروتمند جامعه تنها طرفداران این سبک محسوب می‌شوند.

شهرداری قزوین، با هدف حفظ معماری سنتی ایرانی، در اقدامی شایسته تصمیم به ممنوعیت اجرای نمای کلاسیک رومی در این شهر گرفت.

معایب سبک‌ کلاسیک رومی

عدم تطابق با معماری ایرانی: با کمی دقت در معماری ایرانی خواهید دید که رنگ آجری، به عنوان یک رنگ گرم جایگاه ویژه‌ای در این معماری دارد. در واقع این رنگ به نوعی فراخواندن میهمانان به محیطی صمیمی می‌باشد. در حالی که در سبک کلاسیک اغلب از رنگ سفید که رنگی خنثی و سرد است استفاده می‌شود.

امکان سقوط مصالح: از آنجا که برای اجرای این سبک باید لایه‌های مختلف سنگ، روی هم نصب شوند امکان ریزش مصالح و قطعات سنگ بر روی سنگ‌ فرش‌ها و عابرین وجود دارد.

طراحی نما مینیمال

پایه و اساس سبک مینیمال یا مینیمالیسم بر ساده گرایی است. به طوری که با هرگونه تزیینات اضافی درنما مخالف می‌باشد. در اینجا به بخشی از ویژگی‌های سبک مینیمال اشاره می‌کنیم

۱. مصالح مورد استفاده در این سبک تنوع زیادی نداشته و محدود به یک یا دو ماده می‌شود.

۲. سادگی در طراحی نما

۳. استفاده از پنجره‌های بزرگ

مینیمالیسم در سطح جهان یکی از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی نماست در حالی که این سبک در کشور‌مان طرفداران زیادی ندارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این سبک بیشتر در مناطق طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیدواریم با ارائه این مطلب، توانسته باشیم اطلاعات لازم در رابطه با طراحی نما در اختیار شما قرار دهیم.

شرکت معماری شیپ مختفر است نمونه های مختلفی در زمینه طراحی نما در سراسر این طراحی و اجرا کرده است، شما هم می توانید از مشاوره مهندسین مجموعه بهرمند شوید.