بانک پیزا و فورناست

20

معمار: Massimo Mariani

مکان: فورناچته، ایتالیا Fornacette PI, Italy

معماران مسئول: Massimo Mariani, Elda Bellone, Jurji Filieri

مساحت: ۴۵۰۰ متر مربع

سال پروژه: ۲۰۱۴

عکاس: Alessandro Ciampi

01

این متن توسط گروهی از معماران تهیه شده است. افتتاح ساختمان جدید شعب مرکزی بانک‌های pisa و Fornacette در ۶ سپتامبر ۲۰۱۴ انجام پذیرفت. مراحل پایانی ساخت براساس اصول کلی طرح نوسازی شهری صورت گرفته واین طراحی به صورتی بوده که مراجعه کنندگان در انجام  امور بانکی خود به مشکل برنخورند؛ بدین منظور یک ساختمان، یک میدان، و یک فضای سبز جدید برای استفاده عموم در نزدیکی ساختمان قدیمی ساخته شدند.

02

ساختمان جدید در ناحیه‌ای بنا شده که قبلا توسط ساختمانی تبلیغاتی (سرای) متعلق به دهه ی ۷۰ اشغال شده بود و در مقایسه  با آن، چه از نظر عملکرد کیفی و چه از نظر فنی در رتبه‌ی بالاتری قرار دارد و تمامی بنا با اصولی‌ترین پارامترهای مصرف انرژی و پایداری کلی مطابقت دارد.(ارزیابی چرخه حیاتی LCA)

03

نتیجه حاصل یک ساختمان مدرن از نظر شکل ظاهری بوده که مواد و ملات استفاده شده به صورت کلی دوستدار محیط زیست هستند، به طوری که مصرف انرژی به حداقل رسیده و تاثیرات مخرب روی محیط کمتر بوده و بازده صوتی وحفظ دمای ساختمان به بالاترین سطح خود رسیده است. تمامی این کیفیات سبب شده تا ساختمان در رده  A/A+از لحاظ مصرف انرژی قرار بگیرد.

04

این بنا در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ متر مربع قرار گرفته و شامل سه طبقه و یک زیرزمین است. اتاق مدیریت، اتاق معاونت، فضای انجام کارهای بانکی و تعاملات و همچنین سرویس‌های دیگر مانند اتاق کارهای فنی، دستشویی و همچنین ستون‌های عمودی اتصال دهنده ساختمان در طبقات قرار گرفتد. سالن اجتماعات با حدود ۳۰۰ صندلی و همچنین فضایی با کارکرد فرهنگی در زیرزمین قرار دارند.

05

اتاق‌های زیرمین از سمت غرب مشرف بر پارکینگ بوده و به سبب پنجره سرتاسری از نور طبیعی روز برخوردار می‌شوند.

در فضای داخلی ساختمان وجود دو حیاط وسیع مرکزی و باغچه عمودی سبب روشنایی و تهویه ی طبیعی می‌شود.

06

سطح خارجی ساختمان به رنگ متالیک درخشاتی است که با تابش نور تغییر می‌کند و به صورت کلی مانند یک شمش بسیار بزرگ می‌باشد. نمای اصلی یک پنجره ی شیشه‌ای بزرگ رنگارنگ است که شب‌ها تبدیل به فانوس شده و این درحالیست که بقیه‌ی نماها تنها شامل بالکن و پنجره‌هایی با روکش طلایی می‌شوند.

07

داخل ساختمان در فضاهایی که انجام کارهای بانکی و تعاملات صورت می‌گیرند، مکان‌هایی برای نشستن در نظر گرفته شده که می‌توان به نظاره‌ی آثار و دیزاین‌های تاریخی ایتالیایی نشست که همین دقت نظر و انتخاب به جا سبب شده تا ساختمان علاوه بر کارکرد اصلی خود شامل یک نمایشگاه و در واقع کلکسیونی جدید نیز بشود.

08

urban redevelopment plan طرح نوسازی شهری

(Life Cycle Assessment) .(ارزیابی چرخه حیاتی LCA)

acoustic efficiency بازده صوتی

high thermal حفظ دمای ساختمان

commercial building ساختمانی تبلیغاتی (سرای)

overall sustainability پایداری کلی

تحریریه گروه طراحی شیپ