بازسازی فروشگاه لباس MCR MEZON

کارفرما

آقای مرزبان

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، پاساژ فردوسی

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1393

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

گروه طراحی شیپ

طراحی و بازسازی فروشگاه لباس مردانه

دکوراسیون مغازه می تواند تاثیر بسزایی در جذب مشتری و در نهایت افزایش خرید از آن مغازه را داشته باشد. بلاخص اگر آن مغازه در منطقه بورس پوشاک تهران یعنی ساختمان پلاسکو باشد. برای طراحی دکوراسیون فروشگاه بیشتر به سلیقه نیاز است تا ایجاد هزینه های گزاف برای به رخ کشیدن زیبایی آن فروشگاه. برای یک مغازه کوچک، عوامل زیادی وجود دارد که باعث جذب مشتری می شود و باید طراحی آن به صورتی انجام پذیرد که مشتری در نگاه جذب شود و در بدو ورودش به مغازه علاوه بر اینکه تحت تاثیر قرار بگیرد، دیگر به چشم یک مغازه کوچک معمولی به آن نگاه نکند. برای داشتن بهترین و مناسب ترین دکوراسیون فروشگاه لباس، نکات مهم و کاربردی زیادی وجود دارد که باید رعایت شوند. اولین نکته برای طراحی دکوراسیون مغازه، توجه به نوع محصولات و همچنین متراژ فروشگاه می باشد که می تواند اهمیت فوق العاده ای در نوع دیزاین مغازه داشته باشد. برای طراحی مزون MCR که متراژ آن از 35 متر تجاوز نمی کرد تلاش نمودیم تا از تمامی فضاها به صورت بهینه استفاده شود.

در طراحی دکوراسیون فروشگاه البسه، ویترین عاملی است که تعیین می کند مشتری به داخل مغازه خواهد آمد و یا خیر. مشتریان بر اساس اجناسی که در پشت ویترین می بینند، درباره پسندیدن یا نپسندیدن کل اجناس مغازه تصمیم خواهند گرفت. پس برای طراحی فروشگاه لباس، همواره نسبت به سلیقه عمومی و چیزهایی که مشتریان به دنبال آنها هستند باید آگاهی کامل داشت. برای طراحی ویترین مزون MCR طراحان شیپ سعی نمودند تا با استفاده از نصب لوگوی فروشگاه بر روی ترمووودهای کار شده بر سر درب مغازه، حس گرمی را در آن فضا ایجاد کنند تا بدین وسیله مشتریان را به این سمت از پاساژ دعوت نمایند.

بعد از طراحی ویترین مغازه که پل ارتباطی ما بین فروشگاه و محیط بیرون است، طراحی دکور مغازه جزء اصلی ترین عناصر جذب مخاطب و القای حس خوب به مشتری محسوب می شود. دکور فروشگاه شامل قفسه بندی، طراحی سقف دکوراتیو، نورپردازی داخلی، نحوه چیدمان، متریال کف، کمدهای دیواری و اتاق پرو است. برای طراحی داخلی این فروشگاه از رنگ سفید به عنوان رنگ غالب طراحی استفاده شد و برای اینکه رنگ سفید بیش از حد استفاده شده در طراحی این فضا، باعث کسلی افراد نشود طراحان شیپ از رنگ چوب به عنوان رنگ مکمل استفاده کردند. بی شک رنگ چوب به کار رفته در شلف ها، کمدها و ویترین طراحی شده برای این فروشگاه لباس، باعث ایجاد گرمی در محیط می شود.

یکی از جالب ترین نکات در طراحی فروشگاه توجه به قانون سمت راست است. تجربه نشان داده است که بیشتر افراد به محض ورود به یک مغازه ابتدا به سمت راست خود نگاه می کنند و معمولا از این فضا به عنوان یکی از نکات کلیدی در طراحی فروشگاه یاد می شود. برای رعایت کردن این قانون طراحان شیپ نیز از این فضا به عنوان محلی مهم و تاثیرگذار برای پرزنت کردن محصولات این فروشگاه استفاده کردند و تلاش نمودند تا با استفاده از قاب های چوبی بر روی کمدهای طراحی شده در جذب و خرید مشتریان تاثیر بسزایی بگذارند.

مهمترین نکته ای که در طراحی دکوراسیون داخلی مغازه باید بدان توجه شود، این است که به جز زیبایی و جذابیت فضای داخل مغازه، استفاده از متریال های خوش رنگ و لعاب در طراحی، به راحتی مشتریان نیز باید توجه ویژه صورت بگیرد. برای رسیدن به این راحتی موارد زیادی همیشه باید مدنظر گرفته شوند که می توان به استفاده از نورپردازی مناسب، استفاده از المان های طبیعی مانند گیاهان زیبا و یا حتی استفاده از پوسترهای به روز نیز اشاره کرد. برای داشتن نورپردازی حرفه ای در هر دکوراسیون داخلی، داشتن نورهای متفاوت و استفاده از سبک های متفاوت بسیار مهم به نظر می آید. برای داشتن نورپردازی مدرن، استفاده از هالوژن بسیار مهم است زیرا بدین وسیله می توان فضاهای اصلی را در نگاه اول به مشتری القاء نمود. استفاده از نورهای تارگت بی شک به مشتری این امکان را می دهد تا با استفاده از دیدن آنها متوجه شود که کدام کمد و یا بخش از مغازه دارای جدیدترین و فشن ترین محصولات است. به جز نورپردازی هدفمند، نورپردازی مخفی نیز می تواند در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار باشد. برای نمونه در طراحی مزون MCR تلاش نمودیم تا با استفاده از این سبک نورپردازی در قاب های رو به روی درب مغاز این حس را به مشتری اهدا کنیم که لباس های قرار گرفته در آن بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، به خصوص  آنکه این بخش در پشت میز کانتر واقع شده است و برای دسترسی به آن نیازمند به هماهنگی با فروشنده است. از دیگر انواع نورپردازی استفاده شده در این پروژه، استفاده از سقف وافل یا شبکه ای اجرا شده قبل از اجرای دکوراسیون داخلی آن بود. سقف های وافل به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارند بیننده را در نگاه اول به یاد لانه زنبور می اندازد. از نظر معماری وجود این مدل سقف ها می تواند برای نورپردازی هر محیطی بسیار جالب و متفاوت باشد. طراحان شیپ با در نظر گرفتن این خصوصیت جالب و دلپذیر موجود در این پروژه، از مدل سقف بتنی کارشده به عنوان حفره هایی برای قراردادن نورهای مخفی استفاده کردند تا بدین طریق طراحی متفاوتی را برای این مزون لباس داشته باشند.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما