کارتینگ Formula 1

کارفرما

نوع

تجاری فرهنگی ورزشی

موقعیت مکانی

تهران، جاده مخصوص

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1390

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

طراحی کارتینگ جاده مخصوص کرج

با پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از ماشین تنها برای انجام امور روزمره محسوب نمی باشد و از آن برای رقابت در عرصه تولید نیز استفاده می شود. با توجه به رقابت شدید در عرصه تولید خودرو، کمپانی های مختلف تلاش می کنند تا به نوعی، توان قدرت و سرعت ماشین های خود را به نحوی ارائه دهند و برای این نمایش و نگه داشتن این رقابت، عرصه ورزش بهترین گزینه است. با توجه به تلفیق این صنعت با ورزش، امروزه به پیست ها و ماشین هایی که برای به رخ کشیدن این محصولات استفاده میشود کارتینگ گفته می شود. برای داشتن یک پیست کارتینگ موفق باید یکسری اصول و قوانین مطابق با نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی اجرا شود. به غیر از اصول و استانداردهایی که در طراحی، ساخت و بهره برداری پیست، باید زیر نظر کارشناسان رسمی جهانی کارتینگ انجام شود، داشتن محیطی زیبا برای حفظ این مجموعه ها و جذب مشتری بیشتر برای برآورده کردن نیاز مالی آنها ضروری است.

برای طراحی کارتینگ جاده مخصوص کرج، طراحان شیپ تلاش نمودند تا با استفاده از اصول مورد نیاز و همکاری با خبرگان این امر در این مسابقه شرکت کرده و با ایجاد حجم های مورد نیاز در کنار آن، فضا را برای آسایش استفاده کنندگان فراهم سازند. از جمله نیازهای یک فضای کارتینگ می توان به محل بلیط فروشی، فضای ورودی، سرویس بهداشتی، انبار، نورپردازی، پیت لاین، پیچ ها و بخش اداری برای داشتن مدیریت مناسب اشاره کرد. بی تردید داشتن سازه ای برای ایجاد آسایش مراجعه کنندگان لازم به نظر می آید و باید بخشی از این فضاها را به زیر یک سقف کشانده تا برای گذراندن ساعات فراغت خود، دچار کمبود امکانات نشوند. کارتینگ امروزه نه تنها از حالت رقابت کمپانی ها سود می برد، بلکه اوقات فراغت و سپری کردن گروهی افراد را نیز در خود جای داده است و مراجعه کنندگان ترجیح می دهند که قبل یا بعد از استفاده از پیست، ساعاتی را با دوستان خود در آنجا سپری کنند. به همین دلیل طراحان شیپ از سمت مشرف به پیست برای طراحی کافی شاپ استفاده کردند تا بتوانند در ساعات استراحت، رقابت دیگر افراد را نیز مشاهده کنند. برای داشتن یک سازه موفق، طراحان شیپ از ترکیب شیشه و آلومینیوم کامپوزیت استفاده کردند. بی تردید استفاده از شیشه می تواند دید واضحی از اتفاقات را به افراد داخل سالن بدهد و در طراحی این حجم، تلاش شد تا از هر چهار سمت آن استفاده شود تا تمامی قسمت ها و اتفاقات، زیر نظر و قابل دید باشد. کانسپت طراحی این سازه برگرفته شده از احجام خود کارتینگ است تا بیننده با نگاه اول و دیدن انحناهای استفاده شده در آن به راحتی بتوانند کاربری آن را تشخیص دهند.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما