کارفرما

بیمه تات

نوع

اداری

موقعیت مکانی

تهران، طالقانی

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1388

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

امروزه بسیاری از افراد ساعات مدیدی را در خارج از منزل می گذرانند و به همین دلیل محل کار هر فرد خانه دوم او به حساب می آید. محیط کار استانداردهای مخصوص به خود را دارد و رسیدن به این استانداردها در کنار دکوراسیون زیبا از دغدغه های مدیران شرکت ها به حساب می آید.

در طراحی داخلی فضای اداری نکاتی مانند رنگ، نور، مبلمان، وسایل کاربردی و متریال به کار رفته را می توان جزو تاثیرگذارترین عناصر شکل دهنده در آن محیط نامید. نبود و یا ناهماهنگ بودن هر کدام از این عناصر می تواند فضای اداری را با سختی خاص خود مواجه کند.

ایجاد این هماهنگی بر عهده یک تیم طراحی خلاق و دقیق است. لازم است پس از بررسی امکانات و محدودیت های موجود برای طراحی دکوراسیون داخلی سراغ یک شرکت متخصص در این زمینه برویم. شرکت معماری شیپ با سابقه ی فراوان در زمینه ی طراحی داخلی و معماری نمونه های‌ خوبی از طراحی داخلی فضای اداری ارائه داده است. در ادامه به بررسی پروژه طراحی داخلی دفتر بیمه تات که توسط همین شرکت انجام شده است، خواهید خواند.

طراحی داخلی لابی ساختمان اداری

فضای ورودی ساختمان های اداری، در واقع معرف و نشان دهنده هویت کاری و اعتبار آنها است. بنابراین طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از المان های مدرن یا کلاسیک و همچنین رنگ و نورپردازی های خلاقانه در این فضا باعث می شود کلیت فضا دعوتگرا و زیبا به نظر برسد. لابی اولین فضایی است که هنگام طراحی داخلی فضای اداری با آن سر و کار داریم. با این حال باید به سبک و سیاق کل مجموعه اشراف داشته و ریز نکات طراحی دکوراسیون داخلی را در ذهن داشته باشیم. چرا که طراحی این فضا دقت و خلاقیت خاصی می طلبد و باید بسیار شاخص و جذاب به نظر برسد.
برای طراحی لابی ساختمان اداری بیمه تات، گروه طراحی شیپ تصمیم به استفاده از هر یک از این عناصر به صورت مناسب گرفت تا بتواند فضایی جالب و هیجان انگیز را برای کارکنان و مراجعین محترم فراهم کند.

رنگ و متریال در طراحی داخلی فضای اداری بیمه تات

در طراحی دکوراسیون داری بیمه تات، رنگ یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذار محسوب می شود. در طراحی مدرن، عناصری مانند سقف، دیوار، مبلمان و لوازم کاربردی تزئینی، تاثیر شگرفی در شکل دهی فضا و ساختن ترکیب بندی رنگ آن دارند. رنگ های هر یک از این عناصر برگرفته از متریال های استفاده شده در آن محیط هستند و باید به گونه ای باشند که کارمندان و مراجعین احساس خستگی نکنند.

بی شک رنگ سفید یکی از عناصر اصلی در ترکیب بندی رنگ طراحی مدرن است که در طراحی این فضا برای سقف کناف انتخاب شده است. البته رنگ سفید رنگی خام محسوب می شود که وجود بیش از حد آن باعث ایجاد سردی و بی روح شدن فضا می شود و به همین دلیل در طراحی این لابی مدرن تصمیم به استفاده از رنگ های نزدیک به آن نیز گرفتیم.

یکی دیگر از متریال های روشن استفاده شده برای رسیدن به این ترکیب بندی، استفاده از سنگ روشن کرم برای طراحی کانتر، فلاور باکس ها و آکواریوم بود. با توجه به بی روح شدن و سردی بیش از حدی که رنگ های روشن برای طراحی ایجاد می کنند، رنگ های گرم و جذاب نیز باید استفاده شوند تا محیط را از کسل کننده بودن خارج کنند. بدین منظور برای طراحی این فضا از ترمووود برای دیوارپوش های فضای انتظار و یا المان های الصاق شده به دیوارها استفاده کردیم تا رنگ چوب که خود یک رنگ جذاب است، بر زیبایی این فضا بیافزاید.

تأثیر نورپردازی در طراحی داخلی اداری

علاوه بر رنگ ها، نورپردازی نا مناسب برای نشان دادن آنها می تواند کار عبث و بیهوده ای باشد که بیشتر باعث خستگی و خواب آلودگی استفاده کنندگان از این مکان شود. از این رو برای طراحی این لابی و بخش اداری آن تصمیم به استفاده از هالوژن در صورت نیاز و نور مخفی در فضاهای مختلف گرفتیم تا با توجه به انعکاس این نورها افکت های متفاوتی را داشته باشیم و چشم هر بیننده ای را به آن فضا مجذوب کنیم.

قرار دادن دیوارکوب های مدرن بر روی دیوارپوش ها و یا حتی نورهای مخفی به کار برده شده در زیر فلاور باکس ها، کانتر منشی و یا حتی آب نمای تزئینی را می توان از جمله موارد دیگر نورپردازی متفاوت در این فضا برشمرد.

سازمان‌دهی فضاهای دفتر کار

در طراحی هر مکان با توجه به فعالیت هایی که در آن شکل می گیرد، تقسیم بندی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این فضا ها باید به صورتی باشند که کلیه نیاز های فردی و یا جمعی را بر طرف کنند. این تقسیم بندی ها می توانند حتی شکل پلان و یا محل قرار گرفتن هر کدام را برحسب فضای مورد نیاز تغییر دهند.

به جز فضای مورد نیاز کارکنان در طراحی داخلی اداری ، باید فضای مورد نیاز مراجعه کنندگان را در فضای انتظار لابی در نظر گرفت. طراحی این فضا، استانداردهای مخصوص به خود را دارد و باید حتما از مبلمان استاندارد و مناسب استفاده شود.

جداسازی فضاها با استفاده از پارتیشن اداری

برای بهتر نشان دادن تقسیم بندی فضا می توان از عناصر متفاوتی برای رسیدن به این هدف استفاده نمود. برای رسیدن به این مرزبندی ها می توان در صورت نیاز از پارتیشن و یا تیغه های نازک استفاده کرد. کاربرد این پارتیشن ها می تواند فقط محدود به جداسازی فضا ها نباشد و می توانند با استفاده از متریال های جذاب و دکوراتیو و یا حتی تابلوهای تبلیغاتی به زیبایی فضا بیافزایند.

پارتیشن های اداری امروزه تنوع بسیار زیادی داشته و در طرح ها و متریال های متفاوتی در طراحی دکوراسیون اداری مورد استفاده قرار می گیرند. پارتیشن اداری این امکان را فراهم می کند که علاوه بر ایجاد حریم خصوصی در محیط کار، تعاملات مدیران و کارمندان به راحتی امکان پذیر باشد.

نقش طراحی کف و سقف برای جداسازی فضای اداری

در طراحی داخلی اداری به جز پارتیشن می توان از سقف و کف نیز به عنوان المان های تاثیر گذار برای ایجاد مرزبندی و تقسیم بندی فضاها استفاده کرد. برای نمونه در طراحی سقف و نور پردازی آن می توان با استفاده از نور مخفی و ایجاد سقف کاذب برای بوجود آوردن آنها، تغییر کاربری داشتن این فضا ها را به وضوح به مراجعه کننده نمایان ساخت.

به جز مسئله سقف ها، از کف نیز می توان به عنوان عنصری دیگر برای تفکیک فضا ها استفاده کرد. شاید این سوال مطرح شود که به چه صورت می توان این موضوع را مطرح کرد. بی شک استفاده از دو متریال و یا حتی بیشتر می تواند در این تفکیک بندی کمک شایانی کند. استفاده از دو رنگ متفاوت نه تنها در تفکیک فضاها می تواند تاثیر گذار باشد بلکه حتی در زیبایی رنگ های مورد نیاز در طراحی هم می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد

برای نمونه در طراحی داخلی اداری این شرکت، برای مناطقی که بیشترین رفت و آمد در آن صورت می گیرد، سرامیک طرح سنگ تیره و برای مناطقی که محل انتظار مراجعه کنندگان است، رنگ های روشن به کار برده شدند.

نقش تزئینات دکوراتیو در طراحی داخلی اداری

استفاده از این رنگ بندی ها، متریال ها و حتی نورپردازی های متفاوت می تواند تاثیر ذهنی و بصری شگرفی برای مراجعین داشته باشد و تا مدت ها در ذهن آنان باقی بماند.محیط های اداری به دلیل اینکه مشتریان با سلایق متفاوتی به آنجا مراجعه می کنند باید به گونه ای باشند که موجب رضایت مندی همگان در آن در نظر گرفته شود.

از عناصری که در هر فضایی وجود آنها موجب رضایت و زیبایی برای همگان می تواند باشد، وجود آب نما و فلاور باکس است. برای جان بخشیدن به فضای اداری می توان از گل و گیاه در قسمت های مختلف استفاده کرد و وجود آنها در فضای اداری نوعی حس شادابی و سر زندگی را ایجاد می کند. علاوه بر فلاور باکس های استفاده شده برای طراحی این فضا، از آب نما نیز استفاده شد.

آب نماها می توانند یا بر روی دیوار باشند و یا می توان آنها را در وسط محیط قرار داد تا هم کار تفکیک فضا را انجام دهند و هم حس آرامش و طراوت را ایجاد کنند. برای طراحی این فضای انتظار، آب نما را در وسط فضای انتظار قرار دادیم تا همگان از وجود آن بهره مند شوند و با توجه به معلق بودن و فضای خالی زیر آن، بتوانیم با نور پردازی این محیط را بسیار زیباتر جلوه دهیم.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما