طراحی مدرن کلینیک پوست دکتر صالحی پور در بندرعباس

225
طراحی مدرن کلینیک پوست دکتر صالحی پور در بندرعباس

کارفرما

دکتر صالحی پور

نوع

درمانی

موقعیت مکانی

بندرعباس

متراژ (متر مربع)

385

سال طراحی

1402

تیم طراحی

شرکت معماری شیپ

تیم اجرایی

placeholder

کلینیک پوست دکتر صالحی‌پور در بندرعباس با هدف ایجاد فضایی حرفه‌ای و در عین حال لوکس، توسط گروه معماری شیپ طراحی شده است. استفاده از خطوط تیز و المان‌های سفارشی خاص، از ویژگی‌های اصلی این پروژه است که طراحان روی آن تاکید داشتند. این کلینیک در کنار کلینیک چشم پزشکی دکتر صالحی‌پور، در طبقه سوم مجتمع درمانی پاتریس واقع شده و طراحی مدرن و لوکس آن بسیار مورد توجه است. در ادامه توضیحات پروژه را از زبان طراحان ارائه می‌دهیم.

ویژگی‌های طرح

طراحی کلینیک پوست در فضای کناری کلینیک چشم دکتر صالحی‌پور انجام شده و برای آن کانسپتی کاملاً متفاوت در نظر گرفتیم. در اینجا برخلاف کلینیک چشم‌پزشکی از خطوط تیز استفاده کردیم که صلابت بیشتری به محیط بخشیده و آن را بسیار جدی و حرفه‌ای نشان می‌دهد. با افزودن رنگ طلایی سعی کردیم به محیط خاکستری و سفید کلینیک، جلوه‌ای فاخر و لوکس بخشیده و آن را از یکنواختی نجات بدهیم. در ادامه با سایر ویژگی‌های طرح آشنا خواهید شد.

سبک طراحی داخلی

با توجه به پیشنهاد کارفرما و ترجیح ما به عنوان تیم طراحی، سبک مدرن برای این پروژه انتخاب شد و با انتخاب رنگ‌‌های خنثی، خطوط تمیز و رعایت سادگی، فضایی امروزی و درجه یک برای آسایش پرسنل و مراجعین ایجاد کردیم. با افزودن لکه‌های رنگ طلایی به زمینه سفید و طوسی، فضا را از یکنواختی نجات داده و جلوه فاخر و جذابی به آن بخشیدیم. رنگ طلایی با کاربری فضا  هماهنگی خوبی دارد و نشان‌دهنده‌ی درخشش، زیبایی و شکوه است.

سازماندهی فضاها

با توجه به پلان ال‌مانندی که برای گنجاندن فضاهای کلینیک پوست در اختیار داشتیم، سعی کردیم استفاده بهینه‌ای از فضا داشته باشیم. افراد پس از ورود به کلینیک از طریق راهرو مشترک با کلینیک پوست، وارد فضای انتظار می‌شوند که برای آن نیمکت‌هایی به صورت کنسول معلق و چسبیده به دیوار طراحی کرده‌ایم. این نیمکت‌ها تناسبب خوبی با ابعاد فضا و نیازهای طرح دارند. در سمت راست ورودی، سرویس بهداشتی وجود دارد و بعد از آن در انتهای سالن، اتاق پزشک را قرار دادیم.

در انتهای سالن انتظار و در طول یک راهرو، فضاهای عملکردی مانند اتاق عمل، اتاق فیشیال (پاکسازی پوست) و سه اتاق لیزر را گنجانده‌ایم. از اتاق پزشک، یک دسترسی به اتاق عمل ایجاد کرده‌ایم که پزشک بدون خارج شدن از اتاق خود بتواند به اتاق عمل دسترسی داشته باشد.

المان‌های طراحی، جزئیات و رنگ

استفاده از خطوط تیز و قائم در این پروژه به صلابت هرچه بیشتر فضا کمک کرده و آن را حرفه‌ای و مدرن نشان می‌دهد. از ابتدای کار تصمیم ما بر این بود که همه چیز به صورت خاص و یونیک برای این فضا طراحی و سفارشی‌سازی شود. برای مثال می‌توانیم به نیمکت‌های فضای انتظار اشاره کنیم. روی دیوارها نیز علائم گرافیکی کار شده. روی یکی از دیوارهای فضای انتظار، علاوه بر پیاده‌سازی نام کلینیک، یک مجسمه با طرح صورت انسان کار کرده‌ایم که هویت کلینیک زیبایی و پوست را به خوبی نشان می‌دهد.

نورپردازی

نورهای خطی که در این پروژه به کار بردیم، روشنایی یکنواخت و زیبایی به فضا بخشیده که به هیچ وجه آزاردهنده نیست. سیستم مگنتی مولتی ترک MULTITRACK))  برای این فضا بهترین گزینه بود. به این ترتیب که منابع روشایی به صورت نور خطی بر روی نوارهای مگنتی قرار می‌گیرند و تنوع خوبی را از نظر بصری در فضا ایجاد می‌کنند.

ساخت و متریال

پس از بررسی ویژگی‌های طراحی، لازم است توضیحاتی را در مورد متریال و نحوه اجرا ارائه دهیم. مطابق کانسپت اولیه، با اجرای مبلمان سفارشی و المان‌های دکوری خاص در این کلینیک، طرحی یونیک و منحصر‌به‌فرد ارائه داده‌ایم. برای پوشش کف و کانتر پذیرش از سرامیک اسلب در ابعاد بزرگ استفاده کردیم که به یکپارچگی هر چه بیشتر این بخش از فضا کمک کرده است.

موقعیت محیطی پروژه

همانطور که در ابتدا گفتیم، این کلینیک در بندرعباس واقع شده که اقلیم گرم و مرطوبی دارد. به همین دلیل در نظر گرفتن سیستم تهویه مناسب در این پروژه یکی از دغدغه‌های ما به عنوان طراح بود. باید فضاها را به نحوی چیدمان می‌کردیم که هوا به خوبی در آن‌ها گردش داشته باشد و افراد در هوای مانده و مسموم دچار کسالت نشوند. خوشبختانه با در نظر گرفتن یک سیستم تهویه مطبوع متناسب با طراحی فضا، توانستیم محیطی ایده‌آل برای ارائه خدمات درمانی و زیبایی پوست ایجاد کنیم.

 سخن پایانی

کلینیک پوست دکتر صالحی‌فر با توجه به سلیقه کارفرما و ترجیح ما به سبک مدرن طراحی شد. در این پروژه قصد داشتیم فضایی عملکردی مدرن و در عین حال لوکسی ایجاد کنیم که افراد در آن آسایش داشته باشند. با ایجاد یک اتاق انتظار وسیع و قرار دادن اتاق‌های معاینه و عمل در راهرویی جداگانه، علاوه بر رعایت حریم شخصی، فضا را از نظر روانی تعدیل کردیم؛ به نحوی که افراد در فضای انتظار، تجربه‌ای شبیه به معاشرت با مهمانان در منزل خود را دارند و به هیچ عنوان دچار خستگی و اضطراب نخواهند شد.

تیم طراحی جوان ما (گروه معماری شیپ) با کمک تیم اجرایی مجرب، برای انجام تمام پروژه‌های معماری و طراحی داخلی آماده است و بهترین مشاوره را به شما ارائه می‌دهد. در صورت نیاز، فقط کافی است از طریق وبسایت یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.