بازسازی مطب قلب دکتر محرابی

135
بازسازی مطب قلب دکتر محرابی

کارفرما

دکتر محرابی

نوع

بهداشتی درمانی

موقعیت مکانی

تهران، خیابان ولیعصر،مدیکو

متراژ (متر مربع)

90

سال طراحی

1402

تیم طراحی

شرکت معماری شیپ

تیم اجرایی

شرکت معماری شیپ

 پروژه بازسازی و اجرای مطب کوچک قلب دکتر محرابی توسط تیم طراحی شرکت معماری شیپ انجام شده است. در این پروژه سعی بر این بوده است که از فضا به بهترین نحو ممکن استفاده شود و طراحان در این زمینه موفق عمل کرده‌اند. در ادامه توضیحات مفصلی از نحوه دکوراسیون و اجرای این مطب کوچک ارائه شده است.

چالش‌های شروع احداث مطب

 در این پروژه ما با فضایی خالی و فلت با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مواجه بودیم. بنابراین، با توجه‌به نیازها و استانداردهای دکور مطب قلب، محدودیت فضا اصلی‌ترین چالش ما بود و با تمهیدات معمارانه توانستیم این چالش را پشت سر بگذاریم.

 در این مطب اقدامات مربوط به تشخیص بیماری‌های قلبی انجام می‌شود؛ بنابراین برای خدماتی مثل اکو و نوار قلب باید فضایی در نظر می‌گرفتیم که دستگاه‌ها به آسانی در آن قرار بگیرند. برای این کار فضاها را به‌دقت سازمان‌دهی کردیم و پلانی ارائه دادیم که مورد تأیید کارفرما قرار گرفت.

ریز فضاهای مطب دکتر قلب

 برای دکور مطب قلب باید اول فضاهای موردنیاز را بشناسیم و بر اساس آن پلان را طراحی کنیم. ریز فضاهای مطب قلب دکتر محرابی عبارت‌اند از:

  • یک اتاق پزشک که در آن دستگاه اکو هم قرار گرفته است.
  • یک اتاق نوار قلب
  • اتاق انتظار

 در ادامه به تمام جزئیات طراحی و اجرای مطب اشاره می‌کنیم.

طراحی فضای ورودی تعریف‌شده و دعوتگرا

 به دلیل کوچک بودن فضا، در اینجا نیازی به سیستم مسیریابی برای هدایت مراجعین نداشتیم. فقط به نحوی تلاش کردیم که هویت فضا از بدو ورود مشخص شود و مراجعین با اطمینان کامل به سمت کانتر منشی قدم بردارند.

 در قسمت ورودی مطب، تابلوهایی روی دیوار اجرا شده است. یک دیوار از اتاق انتظار با رنگ متمایز سبز خودنمایی می‌کند. روی این دیوار به درخواست کارفرما مانیتوری قرار گرفته است و به‌عنوان دیوار شاخص فضای انتظار جلب توجه می‌کند.

 کانتر منشی با طراحی زیبا و شاخص، فضا را به خوبی سازمان‌دهی کرده است. لوگوی دکتر محرابی روی دیوار پشت کانتر منشی قرار گرفته است و به‌نوعی به فضا هویت می‌بخشد. بالای کانتر چراغ‌های آویز روشنایی فضا را تکمیل می‌کنند.

دکور اتاق پزشک با استفاده بهینه از فضا

 برای دکور اتاق دکتر محرابی، سعی کردیم فضای عملکردی و در عین حال آرام‌بخشی ایجاد کنیم. انتخاب رنگ سبز در این فضا نقش تعدیل‌کننده حس مراجعین و هویت‌بخشی به تخصص پزشک را دارد. این رنگ در تمام فضاها تکرار می‌شود و به نوعی شاخصه‌ی اصلی دکور مطب است.

 تابلوهای نصب شده روی دیوارهای مطب، از سردی و یکنواختی آن کاسته است. با یک نگاه متوجه می‌شوید که هیچ عنصری بدون فکر در این فضای عملکردی قرار نگرفته است.

 دستگاه اکو قلب در کنجی دنج با یک پارتیشن از بخش معاینه جدا شده است. رعایت فاصله مناسب برای تردد راحت بیمار و پزشک در اینجا مسئله مهمی بود که به خوبی از پس آن برآمدیم.

 قصد داشتیم به نحوی از فضا استفاده کنیم که در آینده نظم آن از کنترل خارج نشود. به همین دلیل پشت میز پزشک تعدادی کمد در داخل دیوار کار شده است تا لوازم و تجهیزات اضافی در داخل آن‌ها قرار بگیرد.

دکور اتاق نوار قلب، با هدف کاهش استرس بیماران

 در این اتاق سعی کردیم فضایی هم‌دلانه ایجاد کنیم تا مراجعین در آن کمترین حد استرس را داشته باشند. در کنار تخت بیمار، فضایی برای همراه او قرار دادیم. دستگاه اکو قلب در کنار تخت با فاصله‌ای مناسب قرار گرفته است و تمام افراد به‌آسانی می‌توانند در این فضا تردد کنند.

 ما در تلاش بودیم که فضای کوچک اتاق، بیش از حد گرفته و تنگ به نظر نرسد. با استفاده از رنگ و چیدمان اصولی توانستیم به هدفمان دست پیدا کنیم.

نورپردازی خطی برای نمایاندن مسیر

. در این پروژه ما برای نورپردازی فضا از انواع لوازم روشنایی به این ترتیب استفاده کرده‌ایم:

  • نور خطی
  • هالوژن
  • چراغ‌های آویز بالای کانتر منشی

 نورهای خطی جلوه‌ای مدرن و زیبا به فضا می‌بخشند و نقش نمایاندن مسیر را بر عهده می‌گیرند. در کنار آن هالوژن‌ها و چراغ‌های آویز نقش تکمیل‌کننده دارند. تنظیم نور فضا هم به این ترتیب کار آسانی است. یعنی به‌صورت دلخواه می‌توانیم تمام چراغ‌ها را روشن کنیم یا با روشن کردن هالوژن‌ها، نور ملایمی در فضا ایجاد کنیم.

سایر اقدامات بازسازی و اجرای مطب

 در این پروژه ما اقدامات جانبی مثل نقاشی دیوارها، سرویس و تعبیه دوربین‌های مدار بسته را بر عهده گرفتیم تا در نهایت فضایی حرفه‌ای و شایسته برای پزشک قلب ایجاد کنیم.

 گروه طراحی شیپ با تجربه چندین ساله در دکور مطب پزشک و فضاهای درمانی، تمام مراحل پروژه را بر عهده می‌گیرد و از صفر تا صد کار در کنار کارفرما است. در صورت نیاز به بازسازی و دکوراسیون مطب می‌توانید با ما تماس بگیرید و مشاوره داشته باشید.