کلینیک دندانپزشکی دکتر عاشوری

117
کلینیک دندانپزشکی دکتر عاشوری

کارفرما

دکتر عاشوری

نوع

بهداشتی درمانی

موقعیت مکانی

تهران، شهر ری

متراژ (متر مربع)

130

سال طراحی

1400

تیم طراحی

شرکت معماری شیپ

تیم اجرایی

شرکت معماری شیپ

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی دکتر عاشوری توسط تیم طراحی شرکت معماری شیپ با در نظر گرفتن نیازهای کارفرما انجام شده است.رعایت استانداردها در عین توجه به زیبایی فضا از چالش‌های طراحی فضاهای درمانی است که در اینجا طراحان به خوبی با آن مواجه شده‌اند. پس از طراحی کلینیک و تایید کارفرما، بازسازی کلینیک انجام شد که در ادامه توضیحات مفصلی در مورد این پروژه ارائه می‌دهیم.

 

 

رنگ‌ها و متریال‌های انتخابی

سبک انتخابی این پروژه مدرن بوده است. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به سادگی، استفاده از رنگ‌های خنثی و خطوط صاف و مستقیم اشاره کرد. در اینجا نیز تیم طراحی ما از تم رنگی سفید، طوسی و رنگ چوب استفاده کرده‌اند. رنگ سفید برای طراحی داخلی مطب و فضاهای درمانی بسیار مناسب است. چرا که در عین زیبایی و ایجاد حس آرامش، هر گونه آلودگی را به خوبی نشان می‌دهد. خوب می‌دانیم که مسئله‌ی بهداشت در فضاهای درمانی بسیار حائز اهمیت است. در کنار رنگ سفید، خاکستری که رنگ خنثی و در عین حال پرقدرتی است، فضا را از یکنواختی نجات می‌دهد. استفاده از متریال چوب به ویژه در فضای لابی انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای بوده است. چرا که چوب یک متریال طبیعی و گرم است و وجود آن در هر فضایی، آن را صمیمی‌تر و دنج‌تر نشان می‌دهد. افراد در لابی و اتاق انتظار مجموعه باید حس بودن در فضای نشیمن یک خانه را داشته باشند. به این ترتیب دیگر از استرس و اضطراب ملاقات با پزشک خبری نخواهد بود.

جداسازی فضاها و حفظ حریم خصوصی

ایجاد حریم خصوصی برای بیمار و پزشک از جمله مواردی است که هنگام طراحی فضاهای درمانی باید در نظر داشته باشیم. بحث آکوستیک و انتقال صدا از اتاق‌های معاینه نیز بسیار حائز اهمیت است. در این پروژه طراحی داخلی کلینیک نیز فضای لابی مطابق خواسته‌ی کارفرما با یک در ریموت از اتاق‌های درمان جدا شده است. با این کار دسترسی پزشک و منشی به اتاق‌های درمان آسان‌تر شده و حریم خصوصی پزشک و بیمار نیز به خوبی رعایت شده است.

ریز فضاهای کلینیک دندانپزشکی دکتر عاشوری

کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها دارای برنامه فضایی مشخصی هستند که بسته به ابعاد فضا می‌تواند تغییر کند. در متراژهای کوچک می‌توانیم فضاهای چندمنظوره داشته باشیم. به این معنی که از یک فضا برای کاربری‌های متفاوت استفاده کنیم. با توجه به متراژ و نیاز کارفرما، این کلینیک دندانپزشکی از فضاهای زیر تشکیل شده است که هر یک در عین حفظ وحدت با سایر فضاها، کاربری مشخص و متمایزی دارند. این فضاها عبارتند از: ·        لابی ·        دو اتاق درمان که در هر کدام یک یونیت دندانپزشکی قرار گرفته است. ·        آبدارخانه ·        اتاق پزشک

طراحی سالن انتظار

دکوراسیون اتاق انتظار یا لابی  یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پروژه طراحی داخلی کلینیک است. چرا که اولین فضایی است که افراد هنگام ورود با آن مواجه می‌شوند و تا رسیدن نوبت معاینه، مجبورند در آن منتظر بمانند. از این رو باید حس و حالی شبیه به نشیمن فضای خانه را ایجاد کنیم که ماندن در آن خسته‌کننده نباشد. در اینجا ما از متریال چوب روی زمینه‌ی سفید و خاکستری استفاده کرده‌ایم تا از سردی آن بکاهیم و آن را صمیمی‌تر جلوه دهیم. به این ترتیب، اولین المانی که بعد از ورود به کلینیک دیده می‌شود، قابی به رنگ چوب است که از کف لابی تا روی کانتر امتداد پیدا کرده، روی سقف چرخیده و به کنار در ورودی برگشته است. این بازی با متریال، علاوه بر جلوه‌ی جذابی که به محیط داده، نقش هدایت‌کننده به میز پذیرش را نیز ایفا می‌کند.

طراحی اتاق‌ درمان

همانطور که در ابتدا گفته شد، این کلینیک دارای دو اتاق درمان است که در هر کدام از آنها یک یونیت دندانپزشکی گنجانده شده است. کنار یونیت دندانپزشکی در هر اتاق فضایی برای روشویی در نظر گرفته شده است. دیوار پشت روشویی‌ها با متریال شیشه کار شده است که در عین ایجاد شفافیت و زیبایی، به آسانی تمیز می‌شود و لک آب روی آن نمی‌ماند. در یکی از اتاق‌های درمان کمدی برای نگهداری وسایل تعبیه شده است.

طراحی اتاق پزشک

چیدمان اتاق پزشک با المان‌های ساده‌ای انجام شده است که حس آرامش، امنیت و اعتماد را القا می‌کنند. یک میز و صندلی مخصوص پزشک در انتهای اتاق قرار دارد که روبروی آن دو مبل راحتی برای مراجعین قرار گرفته است. این فضا برای استراحت پزشک و یا انجام مشاوره‌های پیش و پس از معاینه طراحی شده است.

آبدارخانه

آبدارخانه یکی از فضاهای مهم و ضروری است که اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. وجود آبدارخانه در برنامه فضاهای این پروژه ضروری بود. در این فضا مطابق نیاز کارفرما، محلی برای غذاخوری و یک رختکن نیز در نظر گرفته شده است.

استفاده از المان‌های گرافیکی و تزئینی

استفاده از تصاویر و نشانه‌ها در طراحی داخلی امروزه بسیار فراگیر است. این علائم و نشانه‌ها برای مسیریابی و جداسازی فضاهای مختلف کاربرد خوبی دارند.  در فضاهای درمانی و اداری، می‌توانیم از آنها تحت عنوان المان‌های تزئینی نیز استفاده کنیم که از یکنواختی محیط می‌کاهند. دیوارنوشته‌ها و نقل قول‌ها به زیبایی فضا افزوده و آن را تکمیل و حرفه‌ای جلوه می‌دهند. در این پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی نیز از استیکرها و المان‌های چاپی متناسب با کاربری فضا استفاده شده است. از المان‌های تزئینی دیگر که در این مطب به کار رفته، می‌توان به یک فلاورباکس اشاره کرد که جلو پارتیشن شیشه‌ای در فضای لابی قرار گرفته و از سمت دیگر به قسمت کمدهای پشت میز پذیرش متصل می‌شود.