کارفرما

آقای مهندس هاشمی

نوع

مسکونی

موقعیت مکانی

تهران، آجودانیه

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1386

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

گروه طراحی شیپ

طراحی داخلی مجتمع مسکونی پارسیان

انتخاب دکوراسیون منزل، کاملا بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد. امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی منازل از سبک های متنوعی استفاده می شود. سبک کلاسیک از جمله سبک های دکوراسیون داخلی است که حس شکوه و جلال دوران گذشته را یادآوری می کند و حس آرامش و راحتی خاطر را به افراد می بخشد. فضایی که به سبک کلاسیک مزین شده است از اصالت خاصی برخوردار است. سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی به صورت عام نیازمند هزینه بیشتری است. چرا که معمولا وسایل تزئینی که در این نوع دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرد از جنس متریال های گران و یا حتی دست ساز هستند که باعث می شود قیمت این وسایل گران تر باشند. سبک کلاسیک، بهترین گزینه برای فضاهای بزرگ هستند چرا که در غیر این صورت خانه طراحی شده شلوغ به نظر خواهد آمد.

سبک کلاسیک از مفاهیمی چون ثبات، تناسب و تقارن، سخت گیری و تجمل هویت می یابد. تاکید این سبک  از معماری داخلی کاملا دقیق و حساس است و جزیئات اهمیت فراوانی در به وجود این سبک دارند. برای طراحی داخلی مجتمع مسکونی پارسیان، گروه طراحی و داخلی شیپ از سنگ معرق به عنوان عنصر اصلی در به وجود آمدن این فضا استفاده کرده است. البته رنگ سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک نقش بسزایی دارد و رنگ های اصلی باید به صورتی باشند که نشان دهنده نجابت و آرامش باشند. رنگ های اصلی در دکوراسیون داخلی کلاسیک در طیف رنگی، کرمی، خاکستری، طلایی، نقره ای، زیتونی و مرواریدی رنگ می باشند. بدین منظور در طراحی این پروژه سعی نمودیم تا با استفاده از همین طیف رنگ به فضایی آرام و دنج، برای ایجاد احساس شادی در این طراحی دست بیابیم.

از دیگر موارد حائز اهمیت در طراحی داخلی به سبک کلاسیک، تزیین دیوارها است. برای تزیین دیوارها، گچ، پانل های چوبی و کاغذ دیوار با کیفیت بالا به همراه طرح های کلاسیکی در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. بدین منظور در طراحی مجتمع مسکونی پارسیان، از قاب سازی بر روی دیوارها با استفاده از گچ بری تلاش نمودیم تا با استفاده از لوسترها و دیوارکوب هایی از جنس کریستال، برنج، برنز و قراردادن آیینه های قاب دار در فضاهای مختلف، این حس را دو چندان کنیم.

در این سبک از دکوراسیون، سقف نباید سطحی نرم و صاف داشته باشد و رنگ آن اصولا باید به رنگ سفید و سایه های این رنگ از جمله کرمی، شیری، طلایی و عاجی رنگ باشند. رایج ترین متریالی که برای تزیین سقف استفاده می شود، گچ است. البته در این نوع طراحی، از سقف به عنوان عنصری تزئینی برای به رخ کشیدن شکوه ساختمان استفاده می شود و طراحان تلاش می کنند تا با استفاده از ایجاد سقف کاذب، گچبری های متقارن، استفاده از لوسترها و آویزهای کلاسیک به میزان ابهت سقف در این سبک طراحی بیافزایند.

علاوه بر عناصری به مانند سقف، کف، دیوارها و استفاده از رنگ های متناسب با معماری کلاسیک، مبلمان فضا و استفاده از وسایل تزئینی از دیگر موارد حائز اهمیت در معماری داخلی این سبک هستند. استفاده از مبلمان با رگ های کرم و نسکافه ای طرح دار، به همراه عناصر دکوراتیوی دیگری مانند گلدان های روشن و طلایی پر زرق و برق و همچنین مجسمه به عنوان عاملی برای ایجاد فضایی نوستالوژیک در سبک کلاسیک بسیار کاربردی هستند و در طراحی این فضا به وسیله گروه طراحان و معماران داخلی شیپ استفاده شده اند. گلدان ها و مجسمه ها می توانند یک محیط بسیار زیبا و شیک در خانه ایجاد کنند و به طور طبیعی هر فضایی را با رنگ و بافت خود بپوشانند. این عناصر دکوری می توانند به سالن هربنایی حسی رمانتیک را جلوه دهند.

از دیگر موارد استفاده شده در طراحی پروژه منزل آقای هاشمی، استفاده از شومینه بوده است. شومینه به عنوان مرکز و نقطه عطف در دکوراسیون نشیمن است که باعث ایجاد حرارت و حس آسایش بیشتر برای ساکنین می شود. بدین منظور تلاش نمودیم تا بهترین فضای ممکن برای قراردادن شومینه را انتخاب کنیم. برحسب برآوردهای اولیه و نقش پررنگ void یا همان پاسیو برای داخل این ساختمان و داشتن نور طبیعی و دسترسی به خارج از ساختمان، از این منطقه برای قرار دادن شومینه استفاده نمودیم. شومینه گازی برای راحتی و ایجاد این آرامش بهترین گزینه است. بدین منظور از شومینه گازی با دیتیل فلزی، قرار گرفته بر روی سنگ و استفاده از آجر دکوراتیو نسوز به عنوان متریالی زیبا برای پوشاندن فضای بالای آن، استفاده کردیم. از فضای پایین شومینه به عنوان محلی برای قرار گرفتن الوار چوب به عنوان ایتم های دکوراتیو برای ایجاد حس نوستالژیک بیشتر استفاده کردیم و تلاش نمودیم تا مبلمان خانه ای را به نحوه ای قرار دهیم که این فضا نقطه ای برای ایجاد عطف و تاکید در این فضا باشد و به نقش آن بیفزاییم.

در طراحی داخلی، گاهی از عناصر به عنوان جداکننده و بعضی اوقات به عنوان عناصر متصل کننده استفاده می شود. در طراحی داخلی مجتمع پارسیان از هردوی این عناصر به عنوان ایتم های کاربردی استفاده شد. استفاده از پله های گرد برای وصل کردن و ایجاد فضای دسترسی جدید به طبقه بالا با استفاده از نقش و نگارهای معماری کلاسیک برای تزئین کردن آن و همچنین استفاده از چوب MDF به عنوان عنصری برای جدا کردن فضای هال خصوصی و عمومی در داخل نشیمن. البته برای از بین نرفتن حس تفکیک برای مهمان ها تلاش کردیم تا با استفاده از نورپردازی زیرپله، حس جایگاهی بالانشین را در آنها ایجاد کنیم و از یکنواختی محیط طراحی شده با استفاده از اختلاف سطح، کاسته شود.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما