اصول طراحی دفتر کار کوچک

13

فضاهای محدود زندگی به محل‌های کاری هم سرایت کرده‌اند و برخی کسب و کارهای کوچک امکان فراهم آوردن محلی بزرگ برای راه‌اندازی دفتر کار خود را ندارند. بنابراین لازم است اصول طراحی دفتر کار کوچک را بدانیم. چرا که در صورت عدم رعایت اصول و انجام دادن کارهای مربوط به طراحی داخلی دفتر کار توسط افراد غیر متخصص، فضایی کارآمد و مفید نخواهید داشت. همیشه با کمبود جا مواجه هستید و همه چیز نامرتب و نازیبا به نظر می‌رسد. یک تیم طراحی حرفه‌ای هنگام بازسازی و طراحی داخلی فضای اداری کوچک موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • استفاده بهینه از فضا
  • چیدمان درست تجهیزات
  • حفظ حریم خصوصی کارمندان
  • ایجاد فضاهایی برای برگزاری جلسات و رویدادها (ترجیحاً چند عملکردی و منعطف)
  • رعایت اصول نورپردازی
طراحی دفتر کار کوچک
طراحی دفتر کار کوچک

استفاده بهینه از فضا

همانطور که می‌دانید هنگام طراحی داخلی اداری فضاهای کوچک با مشکل کمبود فضا روبرو هستیم. به این ترتیب لازم است با در نظر گرفتن تمهیداتی از فضا بیشترین استفاده را داشته باشیم. در این گونه فضاها تقسیم‌بندی بخش‌های مختلف به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد و عموماً پیشنهاد می‌شود چیدمان دفتر کار باز و بدون مانع باشد. اما برای حفظ حریم خصوصی افراد مطابق اصول طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک باید تمهیدات ویژه‌ای بیندیشید. برای مثال می‌توانید از گل و گیاه یا پارتیشن اداری شیشه‌ای بهره بگیرید. نوعی پارتیشن اداری پیشنهاد می‌شود که تا نیمه با شیشه مات اجرا شده و بخش بالایی آن برای بزرگتر نشان دادن فضا و بهره‌مندی حداکثری از نور روز شفاف است.

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک _02

انتخاب رنگ‌های روشن و شاد

همه می‌دانیم که رنگ‌های روشن فضا را بزرگتر و دلبازتر از حالت طبیعی خود نشان می‌دهند. در عین حال رنگ‌های تیره باعث خفگی و گرفتگی فضا می‌شوند. بنابراین استفاده از یک رنگ شاد و روشن برای طراحی داخلی اداری می‌تواند انتخاب خوبی باشد. سعی کنید تنها از یک رنگ و نهایتاً دو رنگ در دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک خود استفاده کنید تا شلوغ و غیر حرفه‌ای به نظر نرسد.

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک _03
طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک _04

نورپردازی اصولی

رعایت اصول نورپردازی در طراحی داخلی دفتر کار کوچک اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا که کمبود نور در این فضاها آنها را خفه و گرفته نشان می‌دهد. همچنین اغراق در نورپردازی و استفاده از تجهیزات نامتناسب با طراحی داخلی فضای اداری آن را غیر حرفه‌ای و خسته‌کننده می‌کند. استفاده بهینه از نور طبیعی همیشه پیشنهاد می‌شود. در صورت امکان تمام فضاها باید از نور طبیعی روز بهره‌مند باشند. چیدمان باز دفتر کار و استفاده از پارتیشن اداری شیشه‌ای در این مورد نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

انتخاب مبلمان اداری

مبلمان اداری حجیم با طراحی پیچیده برای طراحی داخلی فضای اداری کوچک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در اینجا می‌توانیم از مبلمان اداری ارگونومیک چندمنظوره استفاده کنیم که جای کمتری را در محیط اشغال کرده و کاربردی و بادوام نیز هستند. مبلمان سفارشی برای دفاتر کاری کوچک با بودجه‌ی کافی بسیار پیشنهاد می‌شود. در این شرایط می‌توانید کار طراحی مبلمان اداری را نیز هم‌گام با طراحی داخلی اداری به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا همه چیز با هماهنگ باشد و در نهایت فضای اداری کارآمد و فعالی داشته باشیم.

استفاده از میز کار گروهی برای دفاتر اداری کوچک بهترین گزینه است. با این حال باید سبک کاری خود و کارمندان خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن مبلمان اداری مناسب دکوراسیون داخلی دفتر کار خود را انتخاب کنید. می‌توانید با در نظر گرفتن تمهیداتی از میزهای اشتراکی خود برای برگزاری جلسات و یا حتی صرف غذا در مواقع نیاز استفاده کنید و به این ترتیب حداکثر استفاده از فضای موجود را داشته باشید.

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک _05

ترجیح سادگی و طراحی داخلی اداری مینیمال

طراحی داخلی اداری مینیمال بهترین سبک برای فضاهای اداری کوچک است. اکسسوری‌های دکوراتیو اضافی و مبلمان و تجهیزات حجیم در این سبک دکوراسیون داخلی دفتر کار جایگاهی ندارند و به این ترتیب می‌توانیم از فضا حداکثر استفاده را داشته باشیم. همچنین ترکیب رنگی محدود این سبک طراحی داخلی فضای اداری و تقسیم‌بندی اصولی فضاها کار ما را بسیار ساده می‌کند. برای تزئین دفتر کار خود به چند گلدان کوچک و تعداد محدودی تابلو یا مجسمه اکتفا کنید. دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک نباید شلوغ به نظر برسد. چرا که پس از مدتی افراد در آن احساس خفگی می‌کنند.

طراحی داخلی اداری برای فضاهای کوچک _06

ایجاد نظم در دفتر کار

پیش از این در مقاله‌ای به اهمیت نظم در طراحی داخلی اداری پرداختیم و راهکارهایی برای آن ارائه داده‌ایم. دفاتر اداری کوچک بیشتر مستعد بی‌نظمی و آشفتگی هستند و به همین دلیل موظفیم هنگام طراحی داخلی دفتر کار کوچک حساسیت بیشتری به خرج دهیم. استفاده از کابینت‌ها و قفسه‌های توکار به جای کمدهای حجیم و سنگین برای طراحی داخلی فضای اداری کوچک مناسب است. ارگنایزرها و تجهیزات اداری چندکاره به استفاده حداکثری از فضا و ایجاد نظم در دکوراسیون داخلی اداری کمک می‌کنند. همچنین لازم است پارتیشن‌ها و مبلمان اداری با اصول خاصی جایگذاری شوند تا در تردد مشکلی ایجاد نشود و افراد بتوانند آزدانه در محیط کاری گردش داشته باشند.

تحریریه شرکت معماری شیپ