دکوراسیون و طراحی مطب، نکاتی که پزشکان باید بدانند!

222

تمرکز شما به عنوان یک پزشک در حالت ایده‌آل باید بر روی تشخیص و درمان بیماران باشد. با این حال دیزاین و طراحی مطب نیز می‌تواند باعث آرامش بیماران شما شده و اعتماد آن‌ها را نسبت به تخصص شما افزایش دهد فضای مطب شما جایی است که پرسنل مجموعه در آن با یکدیگر همکاری می‌کنند. از این رو باید گرم و دلپذیر باشد. همچنین مراجعین شما باید از گذراندن زمان در مطب شما لذت ببرند.

در اینجا نکاتی برای دکوراسیون مطب ارائه شده است که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید فضایی آرام، دلنشین و دعوتگرا برای مراجعین و پرسنل خود ایجاد کنید. همچنین جهت مشاوره و راهنمایی می‌توانید با شماره تلفن‌‌های زیر تماس بگیرید.

۱ـ شخصی‌سازی دکوراسیون مطب بر اساس تخصص شما

شخصی‌سازی یا سفارشی‌سازی یکی از مهم‌ترین عناصر دیزاین مطب پزشک است که باید به آن توجه داشته باشید. این به این معنا است که طراحی مطب شما باید به نوع خدماتی مربوط باشد که ارائه می‌دهید. برای مثال، برای طراحی کلینیک کودکان باید از رنگ‌های شاد و المان‌های کودکانه استفاده کنیم. در حالی که هنگام دیزاین مطب پزشک ارتوپد باید بر روی دسترسی‌های آسان به بخش‌های مختلف تمرکز داشته باشیم. برای طراحی مطب روانپزشکی نیز باید بیشتر به حس و حال هوا توجه کنیم.

طراحی مطب
دیزاین مطب

از آنجایی که دیزاین مطب پزشکان شدیداً به طبیعت کار وابسته است، لازم است موارد زیر را هنگام طراحی در نظر داشته باشید.

  • ابعاد و وسعت مطب چقدر است؟
  • انتظار دارید در یک روز یا در یک بازه زمانی خاص، چه تعداد بیمار ویزیت شوند؟ (برای برآورد تعداد صندلی)
  • آیا فضای درمانی شما تخصصی است؟ (برای مثال دندانپزشکی)

۲ـ ورودی در طراحی مطب

ورودی مطب، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام دکوراسیون مطب پزشک در نظر داشته باشید. در ورودی باید به اندازه‌ای باشد که بیمار و همراه او به راحتی از آن عبور کنند. در صورت وجود پله و اختلاف سطح، باید یک رمپ یا سیستم بالابر جلو ورودی مطب قرار دهید تا افراد دارای مشکلات حرکتی بتوانند از آن استفاده کنند.

فضای ورودی مطب نباید تنگ و محدود باشد. هر گونه مبلمانی که فضا را بیش از حد اشغال می‌کند، باید از فضای ورودی و پذیرش مطب حذف شود. اگر ورود با کفش به مطب شما جایز نیست، باید فضای کافی برای نگه‌داری کفش‌ها داشته باشید. دسترسی از ورودی به سایر فضاها باید ساده و واضح باشد تا مراجعین دچار مشکل نشوند. در نظر گرفتن یک فضای نشستن برای درآوردن کفش‌ها و پوشیدن کفش‌های مخصوص، به آسایش هرچه بیشتر مراجعین کمک می‌کند.

طراحی ورودی مطب پزشک
طراحی ورودی مطب
پذیرش در دکوراسیون مطب

۳ـ به فضای پذیرش در دکوراسیون مطب توجه کنید!

با رسیدگی و توجه ویژه به بخش پذیرش مطب، می‌توانید احساس بهتری را به مراجعین خود منتقل کنید. احساس اولیه مراجعین در بدو ورود، مهم‌ترین چیزی است که باید هنگام دکوراسیون مطب پزشکی در نظر داشته باشید.

میز، صندلی و سایر مبلمان مورد استفاده در فضای پذیرش باید ساده، بی عیب و نقص و محکم باشند تا به مراجعین احساس اعتماد را القا کنند. راحتی مبلمان نیز در طراحی مطب اهمیت بسیاری دارد. ارتفاع صندلی‌ها باید در حدی باشد که بیماران دارای مشکلات حرکتی و سالمندان نیز به راحتی روی آن‌ها نشسته و بلند شوند. میز پذیرش نیز باید دارای ارتفاع قابل تنظیم برای صندلی چرخ‌دار باشد. تمام افراد باید بدون هر گونه مشکل اقداماتی مانند پر کردن فرم پذیرش را در این فضا انجام دهند.

مبلمان اتاق انتظار مطب
مبلمان اتاق انتظار مطب

۴ـ فضای انتظار، قلب مطب شما است!

فضای انتظار مطب، جایی است که بیشترین تأثیر بالقوه را بر روی احساس آسایش و آرامش بیماران دارد. این به این دلیل است که افراد در این فضا ثانیه‌ها را می‌شمارند و فعالانه با محیط اطراف درگیر می‌شوند.

فضای نشستن باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که تعادل کافی بین راحتی، حفظ حریم شخصی و استفادهٔ بهینه از فضا وجود داشته باشد. همچنین اتاق انتظار باید نور کافی داشته باشد. اما توجه داشته باشید که نور زیاد می‌تواند آسایش بیماران را مختل کند.

مبلمان فضای انتظار فقط به میز و صندلی نباید محدود شود. بلکه برای داشتن مطب شیک باید مواردی مانند قفسه‌های کتاب و مجله، فضای نمایش پوستر و انتشار اطلاعات نیز در نظر گرفته شود.

بسته به نوع خدمات، باید در فضای انتظار مطب از رنگ‌های ملایم و آرام‌بخش استفاده کنید. استفاده از آثار هنری و اکسسوری‌های دکوراتیو در فضای انتظار نیز یکی از راهکارهای خوب برای دیزاین شیک مطب است.

طراحی سالن انتظار مطب
سالن انتظار مطب

۵ـ از تجهیزات مورد استفاده در مطب آگاه باشید!

ممکن است برای تشخیص و درمان بیماران به تجهیزات خاصی نیاز داشته باشید. اگر فضای کافی دارید، باید آن‌ها را در بخشی جداگانه از فضای مطب قرار دهید.

حین نصب و راه‌اندازی تجهیزات، باید اطمینان حاصل کنید که محل قرارگیری آن‌ها به نحوی طراحی شده است که امکان تردد راحت در اطراف تجهیزات و تنظیم دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

سیم‌ها و اکستنشن‌ها در صورت وجود باید به نحوی مرتب و منظم سازمان‌دهی شوند که پای افراد هنگام قدم زدن به آن‌ها گیر نکند و فضا شلخته به نظر نرسد. یکی از وظایف مهم طراح در دکوراسیون مطب توجه به استاندارها و ابعاد فضا است که آسایش و استفاده راحت از تجهیزات را در نظر بگیرد.

همچنین باید مکانی را در نظر بگیرید تا بتوان تجهیزات را در صورت عدم استفاده در آن نگهداری کرد. این فضا باید ایمن و دور از نور مستقیم خورشید باشد.

۶ـ نورپردازی مطب جدی بگیرید!

نورپردازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دیزاین و طراحی داخلی است. این امر در دکوراسیون و طراحی مطب پزشکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که باید دو نوع هدف را برآورده کند:

  • جلوگیری از خطای پزشکی
  • ایجاد جلوهٔ بصری

اتاق‌های معاینه و عمل باید از نور کافی برخوردار باشند. بسته به نیاز می‌توانیم در این فضاها از نورپردازی متمرکز نیز استفاده کنیم. این نوع نورپردازی عموماً در دیزاین مطب دندانپزشکی یا چشم‌پزشکی کاربرد دارد.

نور فضای انتظار مطابق استانداردهای دیزاین مطب باید ملایم‌تر باشد تا فضایی آرام و دنج برای آسایش بیماران ایجاد شود. اگر فضای مطب شما کوچک است یا فضاهای چندمنظوره در مطب خود دارید، می‌توانید نورپردازی هوشمند و قابل تنظیم را در نظر داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید بسته به نیاز خود از فضا، نور را کم و زیاد کنید.

نور پردازی در دکوراسیون مطب
نور پردازی در دکوراسیون مطب
نور پردازی مطب
نور پردازی در طراحی مطب دندانپزشکی
نور پردازی سالن انتظار مطب
نور پردازی مطب

۷ـ به رنگ توجه کنید!

تاثیر رنگ بر روی روان انسان، موضوعی ثابت‌شده است. بنابراین باید به رنگ‌های مورد استفاده در دیزاین مطب پزشکی توجه کنید. در اینجا باید نوع خدمات و تخصص خود را در نظر بگیرید. همچنین باید به نیاز مراجعین خود (سالمند، جوان، خردسال) توجه کنید.

رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم و بژ همیشه می‌توانند انتخاب خوبی باشند. اما اگر می‌خواهید تنوع بیشتری ایجاد کنید، می‌توانید از رنگ‌های پاستلی ملایم مانند سبز نعنایی استفاده کنید.

می‌توانید رنگ مبلمان‌ها را در تضاد با دیوارها انتخاب کنید تا فضا از یکنواختی نجات پیدا کند. انتخاب رنگ تیره و یک‌دست برای مبلمان حس ایستایی و ثبات را به افراد منتقل می‌کند. با استفاده از وسایل تزئینی و آثار هنری نیز می‌توانید رنگ بیشتری را به فضا اضافه کنید.

رنگ در طراحی مطب
مطب رنگ طوسی
رنگ پاستیلی در مطب پزشک

۸ـ کفسازی مطب را نادیده نگیرید!

رعایت بهداشت و نظافت در مطب و کلینیک حرف اول را می‌زند. بنابراین باید هنگام دیزاین مطب پزشک، به این موضوع توجه داشته باشید. کف مطب پزشک به صورت مرتب تمیز می‌شود. بنابراین باید از متریال شفاف و بدون تخلخل باشد تا آلودگی کمتری را جذب کرده و راحت تمیز شود. همچنین باید از مقاومت کافی برای تحمل تردد افراد در ساعات شلوغی برخوردار باشد.

کف مطب نباید بیش از اندازه سُر باشد. به ویژه اگر افراد خردسال و سالمند مراجعین عمدهٔ شما هستند. استفاده از کفپوش‌هایی مانند پارکت یا لمینت یکی از انتخاب‌های خوب و شیک برای دیزاین مطب است.

دکوراسیون مدرن مطب
کف پوش مطب

کلام آخر

مطب شما جایی برای درمان و دروازه‌ای به سوی زندگی بهتر برای بیماران است. بنابراین باید نکات مهم دکوراسیون مطب پزشک را در نظر داشته باشید. با توجه به این نکات، فضای مطب شما به مکانی آرام‌بخش برای بهبود بیماران تبدیل می‌شود. کمک گرفتن از یک تیم طراحی تخصصی مطب نیز در اینجا بسیار پیشنهاد می‌شود.

شرکت معماری و طراحی داخلی شیپ با سابقهٔ چندین ساله در دیزاین و دکوراسیون مطب پزشک، تمام خدمات مربوط به بازسازی و طراحی داخلی مطب را ارائه می‌دهد. تجربه، آگاهی از ترندهای روز طراحی و توجه به نیاز مشتریان همواره رمز موفقیت ما بوده است.

طراحی و بازسازی مطب ریه
طراحی کلینیک دندانپزشکی کیان