طراحی سالن کنفرانس، ۳ مورد مهم در طراحی سالن همایش

طراحی سالن کنفرانس و همایش

در همین ابتدا باید بگوییم که تمام شرکت‌های موفق، فضایی را برای سالن کنفرانس و همایش اختصاص می‌دهند و به طراحی سالن کنفرانس اداری به چشم یک کار تخصصی نگاه می‌کنند. به طور کلی امروزه سالن‌های کنفرانس و همایش به عنوان یک مکان کلیدی برای افراد و گروه‌ها است تا بتوانند با هم دیدار کنند، اطلاعات را به اشتراک بگذارند و تصمیمات مهم را بگیرند.‌

اما طراحی سالن همایش و کنفرانس آن هم منطبق با نیازها و انتظارات شرکت‌کنندگان و همچنین تجربه‌ی آن‌ها از محیط بسیار مهم است؛ چراکه علاوه بر این‌که باید مناسب برگزاری جلسات و ارائه‌ها باشد، لازم است یک محیط مطبوع و الهام‌بخش را برای حضار فراهم کند. یعنی باید به این مورد فکر کنید که سالن کنفراس و همایش صرفاً یک فضای فیزیکی نیست؛ بلکه باید احساس اشتیاق به یادگیری و تبادل اطلاعات را به وجود بیاورد. اهمیت طراحی این مکان به قدری ویژه و ضروری است که قصد داریم در این مطلب از شرکت شیپ اطلاعاتی راجع به استاندارد‌های طراحی سالن کنفرانس، سالن همایش، سیستم صوتی آن و… در اختیار شما قرار دهیم.

قابل توجه است، که شرکت معماری شیپ، تجربه فراوانی در طراحی و اجرای سالن کنفرانس دارد و شما طی یک تماس، می‌توانید از مشاوره تخصصی شرکت در این زمینه بهره‌مند شوید.

موارد قابل توجه در طراحی سالن کنفرانس

واضح است که در اکثر شرکت‌های بزرگ و موفق، طراحی سالن جلسات اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا که شخصیت‌های مهمی در این فضا حضور پیدا می‌کنند و لازم است از کارامد و زیبا باشد. در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس موارد زیادی باید مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه به توضیح مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

طراحی سالن کنفرانس فجر
طراحی سالن کنفرانس فجر

۱. ابعاد سالن کنفرانس

ابعاد سالن به موارد زیادی از جمله تعداد مخاطبان، اندازه صندلی‌ها، خطوط دید حضار، عرض راهرو‌ها و تعداد ردیف‌های سالن بستگی دارد. در این راستا به طور مثال در سالن‌های کوچک، که صرفا برای سخنرانی با ظرفیت حداکثر ۸۰ نفر در نظر گرفته می‌شود، سالن‌های با کف مسطح مطلوب‌تر است؛ اما در سالن‌های بزرگ با توجه به ظرفیت بالای سالن، دید بهتر مخاطبان نسبت به سن و کارکرد‌های دیگر سالن از سطوح شیبدار یا پلکانی استفاده می‌شود.

  • ابعاد سالن اجتماعات 200 نفره باید حداقل 270 متر مربع باشد. این میزان برای 150 صندلی به 190 متر مربع و برای 75 صندلی به 125 متر مربع می‌رسد.
  • آمفی تئاتر 100 نفره هم به فضایی حدود 140 مترمربع نیاز دارد. در شرکت‌های لوکس و بزرگ، این ابعاد تغییر پیدا می‌کند.

۲. ضوابط ساخت و استانداردهای طراحی سالن کنفرانس

پیش از بررسی استاندارد‌های طراحی سالن همایش و کنفرانس، ابتدا به معرفی بخش‌‌های مختلف آن می‌پردازیم. بخش‌های مختلف سالن کنفرانس شامل موارد زیر است:

  • ورودی و خروجی
  • سالن پذیرش و انتظار و سالن اصلی
  • صحنه، پشت صحنه
  • فضا‌های خدماتی
  • چیدمان صندلی‌ها
  • طراحی سقف سالن کنفرانس
  • آکوستیک و ایجاد عایق صوتی مناسب

ورودی‌ و خروجی سالن همایش و کنفرانس

بی‌مقدمه می‌خواهیم بگوییم نقطه‌ی ورود و خروج اعضا در سالن کنفرانس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین هنگام طراحی سالن کنفرانس بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • با هدف جلوگیری از تجمع بیش از حد افراد، چند ورودی و خروجی برای سالن در نظر بگیرید.
  • ورودی و خروجی سالن کنفرانس باید برای حضار داخل سالن، قابل رویت باشد.
  • تا حد امکان از ورودی و خروجی جداگانه برای سالن کنفرانس استفاده کنید.
  • حداقل عرض درهای ورودی سالن باید با نصف مجموع درهای خروجی برابر باشد.
  • عرض لازم برای درهای سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر، حدود ۸۵ سانتی‌متر است.
  • محل ورودی سالن را طوری در نظر بگیرید که بتوانید در زمان تجمع بیش از افراد یا وقوع حوادث غیر مترقبه، به عنوان خروجی اضطراری از آن‌ها استفاده کنید.

سالن پذیرش و انتظار

در سالن‌های انتظار مقدار فضایی که برای هر ۶ نفر در نظر گرفته می‌شود یک متر مربع است؛ بنابراین به ازای هر ۳۰۰ نفر باید فضایی به اندازه‌ی ۵۰ متر مربع اختصاص داده شود، اما نکته این است که در این حالت افراد، فضای بسیار کمی خواهند داشت به همین دلیل توصیه‌ی ما این است که برای راحتی حضار، به ازای هر ۶ نفر ۳ متر مربع در نظر گرفته شود که با این حساب برای ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ متر مربع فضا نیاز دارید. دکوراسیون دفتر مدیریت در مواردی با اتاق کنفرانس تلفیق می‌شود. در این شرایط، لازم است فضاها را به نحو مناسبی جداسازی کنید.

راهرو‌های سالن کنفرانس

ابعاد فضایی که باید برای راهروی سالن کنفرانس در نظر بگیرید ۷۰ سانتی‌متر، به ازای هر ۱۰۰ نفر است؛ البته نکته‌ای که باید در این‌باره مد نظر بگیرید شرایط خاص افراد مختلف مانند افراد معلول و ناتوان جسمی است. در نظر گرفتن رمپ‌هایی برای عبور ویلچر، جزو استانداردهای طراحی سالن کنفرانس محسوب می‌شود. برای عبور ویلچر ۷۰ سانتی‌متر و افرادی که با دو عصا حرکت می‌کنند فضایی به اندازه‌ی ۸۳ سانتی‌متر در نظر بگیرید. در برخی از سالن‌های کنفرانس جدید مسیر افراد برای نشستن، از جلوی ردیف اول صندلی‌ها می‌گذرد که با توجه به شرایط افراد حداقل عرض این راهرو‌ها باید ۱۴۰ سانتی‌متر باشد. به طور معمول، راهرو‌هایی که در کنار دیوارها قرار می‌گیرند، باید به عرض حداقل یک متر طراحی شوند.

با تعداد افرادی که معمولاً در جلسات شما شرکت می‌کنند، به همراه ارباب رجوع و کارمندان، درک بهتری از چگونگی چیدمان صندلی‌ها و راهروها خواهید داشت. به طور کلی، طراحی و دکوراسیون فضای اداری باید با توجه به نیازهای کارمندان و کاربری هر فضا انجام شود تا راحتی و دسترسی برای همه افراد، از جمله افراد کم‌توان، به بهترین شکل ممکن فراهم شود.

در صورتی که قصد دارید در سالن کنفرانس از دو راهرو در دو طرف استفاده کنید، تعداد استاندارد صندلی‌ها در هر ردیف، ۱۶ عدد است و اگر قصد ایجاد یک راهرو در یک طرف را دارید این تعداد به ۸ صندلی کاهش می‌یابد. در صورتی که سه راهرو (دو راهرو در طرفین و یکی در وسط) برای سالن کنفرانس در نظر گرفتید می‌توانید حداکثر ۲۵ صندلی در یک ردیف به کار ببرید.

فضاهای خدماتی سالن همایش

در مورد فضاهای خدماتی که در سالن انتظار قرار دارد تنها به ذکر یک نکته بسنده می‌کنیم که سرویس‌های بهداشتی باید به‌راحتی در دسترس باشد و در عین حال نباید در معرض دید باشد. با استفاده از پارتیشن اداری تک جداره می‌توانید فضای خدماتی را از سالن همایش تفکیک کنید.

چیدمان صندلی در طراحی سالن گم

در طراحی سالن کنفرانس دو عامل تعیین‌کننده برای چیدمان صندلی‌ها وجود دارد که شامل اندازه صندلی‌ها و ایجاد فاصله بین ردیف‌ها برای عبور و مرور حضار است. نکته‌ی بسیار مهم در چیدمان صندلی‌ها این است که فاصله بین ردیف‌ها از ابتدا تا انتها باید به یک اندازه باشد. بهتر است برای راحتی و توجه هرچه بیشتر حضار، بین ردیف‌های صندلی اختلاف ارتفاع کافی را در نظر بگیرید؛ البته رعایت این مسئله، به نوع و ابعاد صندلی هم بستگی دارد.

مسئله بعدی راجع به چیدمان صندلی‌ها و دید استاندارد تماشاگران در سالن‌های شیبدار است. زاویه دید استاندارد مخاطبان در حالتی که سر و گردن ثابت است و تنها چشم‌ها به صورت جزئی حرکت می‌کنند باید حدود ۳۰ درجه باشد. زاویه دید مناسب، در حالتی که سر و چشم هردو به صورت جزئی درحرکت هستند حدود ۶۰ درجه است. برای ادراک کامل بدون حرکت سر باید زاویه دید ۱۱۰ درجه باشد.

طراحس سالن کنفرانس پارسه
طراحی سالن اجتماعات پارسه

سقف سالن کنفرانس

از اهداف مهم طراحی سالن جلسات، می‌توانیم به ایجاد فضای آرام و ساکت اشاره کنیم که با آکوستیک کردن سقف و دیوارها می‌توان این فاکتور را ایجاد کرد، علاوه بر آن طراحی خاص سقف نیز به کمک می‌کند تا فضای ایجاد شده زیباتر شود. برای برقراری آکوستیک مطلوب در سالن کنفرانس، علاوه بر طراحی سقف، باید به دیوارها و کف نیز دقت داشته باشید. می‌توانید برای ایجاد عایق صوتی و حرارتی مطلوب، از پارتیشن اداری دوجداره استفاده کنید که در طرح‌های متنوعی قابل ارائه است.

نکته بسیار مهم در طراحی سالن کنفرانس و اتاق جلسات، ارتفاع استاندارد است. ارتفاع سقف (از کف تا سقف) یک سالن کنفرانس استاندارد باید حداقل 3 متر باشد. چنین ارتفاعی تهویه فضا را تضمین کرده و احساس راحتی را ایجاد می‌کند. همچنین ارتفاع استاندارد سقف، فضای کافی برای قرار دادن مبلمان در سالن جلسات و کنفرانس را فراهم می‌آورد.

در طراحی سقف سالن کنفرانس از سبک‌ معماری متفاوت و متریال‌های موجود اوریگامی، پنل‌های ماژولار، شیشه و .. بهره بردید و با ترکیب نورپردازی مناسب فضای خلاقی را ایجاد نمایید.

طراحی سقف سالن کنفرانس
طراحی سقف سالن کنفرانس

۳. تجهیزات صوتی سالن کنفرانس

تصور کنید همه‌ی موارد را در طراحی سالن همایش به‌درستی اجرا کرده‌اید اما در زمان کنفرانس با چالش کیفیت پایین صدا روبه‌رو شوید. در این حالت حتی طراحی درست فضاهای دیگر هم از چشم دور می‌شود؛ چراکه در اصل اعضا با هدف شنیدن و صحبت کردن و تبادل اطلاعات در این سالن حضور دارند؛ بنابراین نیاز به سیستم صوتی در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس، اهمیت ویژه‌ای دارد. از تجهیزات اصلی سیستم صوتی سالن کنفرانس می‌توان به میکروفون، فرستنده، منبع تغذیه، گیرنده، پروژکتورها، دوربین‌های گردان، آمپلی‌فایر‌های تنظیم‌کننده صدا و بلندگو‌های دیواری و سقفی اشاره کرد. علاوه بر آن تجهیزات جانبی شامل هاب و پورت‌های USB، نمایشگر‌ها، سیستم ترجمه همزمان، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و… است.

عواملی که در کیفیت صدای داخل سالن کنفرانس موثر هستند شامل: نحوه استقرار آمپلی فایر‌ها، میکروفون‌ها و زاویه نصب بلندگو‌ها است. در کنار آن می‌توانید با اجرای پارتیشن شیشه ای فریم دار، آکوستیک سالن کنفرانس را به نحو خوبی ارتقا دهید. در ادامه توضیحات کاملی را در مورد تجهیزات سالن کنفرانس ارائه می‌دهیم.

سیستم کنفرانس صوتی

بخش بزرگی از کارایی طراحی سالن کنفرانس، به تجهیزات صوتی  تصویری آن مربوط است. سیستم کنفرانس صوتی، مجموعه تجهیزات صوتی است که علاوه بر میکروفون‌‌‌های معمولی امکان مشارکت در یک بحث جمعی، ترجمه همزمان و… را به تمامی حضار در سالن اجتماعات می‌دهد و می‌تواند شامل کارکردهای زیر باشد:

  • قابلیت‌های یک سیستم صوتی استاندارد
  • نمایش تصویر سخنران در نمایشگر‌ها
  • امکان رای‌گیری از حضار
  • امکان شناسایی حضار
  • امکان پخش صدای همزمان در بخش‌های دیگر
  • امکان ترجمه همزمان
  • امکان اتصال به ویدئو کنفرانس
  • ضبط صدا و تصویر و امکان به اشتراک‌گذاری اسناد

شاید بتوان گفت مهم‌ترین کارکرد سیستم کنفرانس صوتی امکان رای‌گیری است. با استفاده از این سیستم مخاطبان، می‌توانند نظر خود را در قالب رای ارائه و نتیجه کلی آراء را روی نمایشگرها رویت کنند. سیستم‌های کنفرانس صوتی، براساس نوع تعامل بین کنترل مرکزی و وسایل شخص به دو نوع کابلی یا باسیم و بی‌سیم تقسیم می‌شود.

  • سیستم‌های کنفرانس صوتی باسیم، با استفاده از سیگنال‌های آنالوگ یا دیجیتال، جریان صوتی را از طریق سیم منتقل می‌کنند. در این روش، سیستم‌ها به صورت ثابت نصب شده‌اند.
  • سیستم کنفرانس صوتی بی‌سیم، با استفاده از wifi  و  infrared سیگنال ارسال می‌کند. این سیستم، مناسب شرکت‌های با ساختمان استیجاری و مکان‌هایی است که امکان نصب کابل در آن وجود ندارد.
طراحی سالن اجتماعات شرکت نفت
سالن کنفرانس شرکت نفت

دیوارپوش‌ آکوستیک

کارکرد اصلی کف‌پوش و دیوارپوش‌های آکوستیک در طراحی سالن همایش و کنفرانس، جلوگیری از ورود اصوات مزاحم و منع خروج صدا از داخل سالن و به طور کلی جذب صدا‌های مزاحم است. در گذشته بخش اعظم این دیوار‌پوش‌ها را پشم شیشه تشکیل می‌داد، ولی امروزه به دلیل چگالی پایین، سرطان‌زا بودن و این‌که این ماده در طولانی مدت از بین می‌رود از این ماده استفاده نمی‌شود.

باید بدانید ماده‌ای که امروزه برای ساخت دیوارپوش‌های آکوستیک به کار گرفته می‌شود پشم سنگ، با چگالی ۵۰ و ضخامت یک اینچ است. برای نصب عایق‌ها، ابتدا با استفاده از سیم‌بندی و توری سطح زیرین سقف مهار می‌شود. در مرحله دوم عایق‌ها نصب می‌شوند و در مرحله سوم با استفاده از پارچه‌های نم‌گریز و محافظ، از ریزش پشم سنگ جلوگیری می‌شود.

نکته‌ی مهم این است که ابعاد سالن کنفرانس، در اجرای سیستم‌های آکوستیکی موثر است. به عنوان مثال در سالن‌هایی با ابعاد کمتر از ۳۰۰ متر مربع، نیازی به اجرای فرآیند‌های خاص آکوستیک نیست، اما با افزایش ابعاد سالن کنفرانس، باید برای بهبود کیفیت صدا، از سطوح محدب و نامنظم برای انتشار بهتر صدا استفاده کرد. در این میان برای انعکاس بهتر صدا می‌توانید ارتفاع سقف را بیشتر کنید.

در طراحی سالن کنفرانس علاوه بر ارتفاع سقف، مسئله دیگری که می‌توان برای بهتر شدن صدا از آن استفاده کرد صندلی‌ها هستند. باید جنس صندلی‌ها، جاذب صدا باشد تا خالی بودن آن‌ها تاثیری در کیفیت صدا نداشته باشد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، می‌توانید صندلی‌های طرفین و انتهای سالن را به میزان یک متر و صندلی‌های گوشه‌های سالن را یک و نیم متر از دیوار فاصله بدهید. البته یادتان باشد به دلیل جلوگیری از مشکلات آکوستیکی از به کارگیری سطوح مقعر و گنبدی شکل خودداری کنید.

یک سالن آکوستیک استاندارد، باید شدت صدای مساوی با تعداد انعکاس طبیعی داشته باشد. با استفاده از مواد جاذب صوت، ایجاد شکستگی‌ در دیوار و ایجاد شیب در سقف و کف می‌توان یک سالن کنفرانس آکوستیک استاندارد ایجاد کرد.

قیمت و تعرفه طراحی سالن جلسات

با در نظر گرفتن مساحت سالن کنفرانس، سبک طراحی، دیتیل طراحی و تعداد اتودهای لازم، قیمت طراحی متفاوت خواهد بود و نمی‌توانیم برای خدمات مربوط به طراحی قیمت واحدی را اراسه دهیم. موارد دیگری که در قیمت طراحی و تجهیز سالن کنفرانس اهمیت دارد، متریال مورد استفاده و تجهیزات حرفه‌ای است.

ساخت و اجرای طراحی انجام شده، مرحله دوم از فرآیند شرکت‌های معماری است، با بررسی شرایط هزینه و قیمت ساخت و اجرای سالن کنفرانس براورد می‌گردد. ممکن است سالن از قبل وجود داشته باشد و نیاز به بازسازی باشد، یا از همان ابتدا فقط زمین خالی برای سالن کنفرانس در نظر گرفته باشید که طبیعتا هزینه ساخت سالن کنفرانس متفاوت خواهد شد. در اکثر موراد ساختمان سالن کنفرانس وجود دارد و نیاز به ساخت و تجهیزات دارد.

چک لیست قیمت برای طراحی سالن کنفرانس

استفاده از نوع متریال، برند، کیفیت کالا و.. همگی در هزینه تجهیز کردن و طراحی سالن همایش تاثیرگذار است، در این چک لیست سعی شده است موارد مهم که در تجهیز کردن سالن آورده شود و قیمت حدودی نیز برای براورد تقریبی هزینه و قیمت‌ها در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

  • موکت : بهترین موکت برای سالن کنفرانس موکت‌های تایلی است که معمولا با توجه به جنس و کیفیت رنج قیمت متفاوتی دارد.
  • مانیتور : به طور کلی مانیتورهای اتاق کنفرانس را به ۳ دسته می‌توان تقسیم کرد. در این بین بهترین انتخاب برای سالن کنفرانس مانیتورهای تاشو کنفرانسی است ،مانیتور رومیزی ثابت، مانیتور لیفت یا آسانسوری و مانیتور تاشو کنفرانسی قابل استفاده است. براساس تعداد افرادی که در سالن کنفرانس نیاز به مانتیور دارند شما باید مانتیور تهیه نمایید. برای آگاهی از قیمت مانیتورها می‌توانید با ما در ارتباط باشید.
  • پارتیشن و دیوارپوش: انواع دیوارپوش آکوستیک و پارتیشن اداری برای ایجاد عایق صوتی مطلوب در سالن کنفرانس کاربرد دارند. قیمت پارتیشن آلومینیومی بسیار مقرون به صرفه است و می‌توانید با استفاده از شیشه دوجداره، آکوستیک مطلوبی را در سالن کنفرانس ایجاد کنید.
  • صندلی : قیمت صندلی بسته به ابعاد، نوع طراحی و متریال به کار رفته در ساخت آن متفاوت است.
  • سیستم صوتی : برای اتصال و دسترسی میکروفون‌ها، اتصالات و… نیاز به سیستم صوتی دارید که قیمت آن بسته به نوع سیستم صوتی و کیفیت آن متغیر است.
  • میکروفون : به تعداد صندلی ها که 70 نفر در نظر گرفته شد شما نیاز به میکروفون دارید که قیمت آن بسته به نوع میکروفون و کیفیت آن متفاوت خواهد بود.
  • دوربین : دوربین‌های مورد استفاده در سالن کنفرانس، رنج قیمت متنوعی دارند که با توجه به کیفیت، زاویه دوربین و امکانات آن تعیین می‌شود.

پلان سالن کنفرانس و سالن اجتماعات

چند نمونه از پلان سالن کنفرانس و نحوه چیدمان صندلی در سالن اجتماعات را مشاهده می‌کنید.

پلان سالن کنفرانس
طراحی پلان سالن همایش
پلان سالن اجتماعات
طراحی پلان سالن همایش
چیدمان میز سالن کنفرانس
انواع پلان چیدمان صندلی در سالن کنفرانس

کلام آخر

با مطالعه‌ی این مطلب متوجه خواهید شد که طراحی سالن کنفرانس نیاز به اصول و دانش خاصی دارد و رعایت این اصول و داشتن فرم معماری شده و زیبا فضای منحصر به فردی را فراهم خواهد کرد.

از این جهت شرکت معماری شیپ با توجه به فعالیت خود در طراحی و اجرای سالن‌ها همایش و کنفرانس می‌تواند یک راهنمای حرفه‌ای باشد. برای بهرمندی از مشاوره متخصصین شرکت معماری شیپ می توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.


شماره تماس : ۰۲۱۸۸۶۰۹۹۸۰
همراه : ۰۹۱۲۱۰۷۴۸۱۱

سوالات متداول

کدام نوع از پارتیشن اداری برای طراحی سالن همایش پیشنهاد می‌شود؟

پارتیشن شیشه‌ای دوجداره هوشمند، بهترین انتخاب برای طراحی سالن کنفرانس است.

طراحی سقف سالن کنفرانس باید چگونه انجام شود؟

طراحی سقف سالن کنفرانس باید با استفاده از متریال جاذب صدا انجام شود. در سالن‌های بزرگ، سقف به صورت پله پله طراحی می‌شود تا پژواک صدا در محیط به حد استانداردی باشد.

کدام کفپوش برای سالن کنفرانس پیشنهاد می‌شود؟

موکت بهترین کفپوش برای طراحی سالن جلسات و کنفرانس است. در کنار آن می‌توانید سایر پوشش‌های آکوستیک ترم مانند کفپوش‌های لاستیکی را در نظر داشته باشید.

دیوار سالن کنفرانس با چه متریالی پوشیده می‌شود؟

انواع دیوار و دیوارپوش آکوستیک برای پوشش دیوار سالن کنفرانس پیشنهاد می‌شود که گران‌ترین آن‌ها پشم سنگ است.

هزینه‌ی طراحی و تجهیز سالن کنفرانس چقدر است؟

هزینه‌ی طراحی سالن همایش به سبک طراحی، متریال به کار رفته، متراژ فضا و بودجه‌ی شما بستگی دارد. طراحان با توجه به نیاز شما، گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهند.

Picture of دپارتمان تخصصی نقد و بررسی گروه شیپ
دپارتمان تخصصی نقد و بررسی گروه شیپ

جمعی از نویسندگان و تحلیل‌گران تخصصی

1 دیدگاه

  • مراحل درخواست طراحی سالن کنفرانس چگونه است ؟ کاش یه فرمی داخل سایت داشتید که میشد پر کرد تا باهامون تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما