طراحی مطب زیبایی : پیشنهاداتی برای پزشکان

171

اگر به عنوان متخصص دغدغه طراحی مطب زیبایی مدرن، برای بیماران خود را دارید. قطعا از اهمیت دکوراسیون و طراحی کلینیک زیبایی آگاه هستید، تمامی استانداردهای طراحی، نکات بهداشتی و اصول زیباشناسی و در عین حال توجه به نقش مهم و اساسی طراحی متناسب تاسیسات مکانیکی و الکتریکی سبب می­‌شوند تا کلینیکی آرام و کاربردی برای پزشک و بیمار فراهم شود.

همان طور که می‌دانید در طراحی داخلی مطب زیبایی رعایت اصول درمانی در کنار فرایندهای تجاری الزامی است، یعنی در طراحی کلینیک زیبایی علاوه بر رعایت اصولی بهداشتی، استاندارهای درمانی، آسایش کار با تجهیزات و… مد نظر است باید به نکات تجاری برای ایجاد حس اعتماد و جذب مشتری توجه شود.

طراحی مطب زیبایی

در دیزاین مطب زیبایی فضاهای مورد نیاز به دو دسته اصلی تقسیم می­‌شوند:

فضاهای عمومی و پشتیبانی مطب زیبایی

فضاهای عمومی و پشتیبانی در طراحی مطب زیبایی بسته به تعداد پرسنل، ابعاد فضا و میزان گستردگی خدمات می­‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فضاهای ورودی و دسترسی های اصلی
  • فضای انتظار و پذیرش
  • اتاق ویزیت
  • سرویس بهداشتی عمومی
  • اتاق نظافت
  • فروشگاه محصولات زیبایی
  • اتاق پرسنل
  • اتاق استراحت
  • سرویس بهداشتی پرسنل و …

فضاهای تخصصی و درمانی مطب زیبایی

همچنین فضاهای تخصصی در ابعاد بزرگتر مانند کلینیک‌های زیبایی شامل موارد زیر هستند که در مقیاس کوچکتر و طراحی مطب زیبایی قطعا محدود تر و بسته به خدمات و تخصص پزشک در فضا گنجانده می شوند:

  • اتاق معاینه (یک اتاق برای مطب و تعداد بیشتر برای کلینیک)
  • اتاق های لیزر
  • داروخانه تخصصی زیبایی (در مطب های خصوصی عموما موجود نمی باشد)
  • فضای نمونه برداری یا بیوپسی
  • آزمایشگاه تست حساسیت (پچ تست)
  • فضای استریل برای لیزر درمانی
  • اتاق جراحی و درمان با بی حسی موضعی و سرپایی و …

در طراحی داخلی مطب زیبایی باید از فضایی کارآمد برای ارائه خدمات به بیماران به ساده ترین شکل ممکن استفاده شود. استراتژی طراحی داخلی مطب زیبایی به تخصیص فضا و سیرکولاسیون فضایی بستگی دارد و اینکه برای هر یک از فعالیت ها چه مساحتی باید در نظر گرفته شود ضمن اینکه موارد ظاهری چون رنگ آمیزی، نورپردازی و طراحی متناسب دکوراسیون و نوع چیدمان نیز تاثیر زیادی در جذابیت و موفقیت دکور مطب زیبایی دارند و هدایت‌گر طراحی هستند.

اتاق لیزر مطب زیبایی

به طور مثال در دکوراسیون اتاق لیزر در کلینیک‌های زیبایی، عوامل بسیاری باید مورد توجه قرار گیرند. این اتاق باید به گونه ای باشد که بتواند نیازهای پزشکی و فنی را برآورده کند و به اندازه کافی آرامش بخش باشد تا بتواند برای مراجعانی که دارای استرس و نگرانی هستند، محیطی مناسب ارائه دهد. به همین دلیل، طراحی این اتاق باید به طور جدی و حرفه ای انجام شود.  از جمله نکات مهم در طراحی این اتاق می توان به استفاده از رنگ های آرامش بخش، نورپردازی مناسب، انتخاب سطوحی با بافت صاف و مات و همچنین استفاده از تجهیزات پزشکی و فنی به روز و کارآمد اشاره کرد.

طراحی مطب زیبایی، باید انرژی مثبتی را به بیماران و مراجعین شما القا کند زیرا ضمن در نظر گرفتن تمامی اصول تخصصی و بهداشتی، فضا باید به گونه‌ای طراحی شود که از نظر زیبایی شناسی بسیار چشم‌گیر باشد و برای همه بیماران شما با سلایق متفاوت خوشایند بوده و در آنها احساس آرامش ایجاد کند، اما زیبایی و آرامش فضا در صورتی که پاسخگوی نیاز پزشکان و مراجعین نباشد نه تنها کافی نیست بلکه طراحی آن به طور کلی قابل قبول نیست. با پیشنهاد های جذاب طراحان شرکت معماری شیپ برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب زیبایی در ادامه همراه باشید.

1- طراحی سقف را فراموش نکنید!

طراحی اتاق انتظار کلینیک زیبایی

یکی از اجزای فضاهای داخلی که توانایی زیادی در ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی مطب زیبایی دارد سقف‌ها هستند. اگر از فضای داخلی مطب خود خسته شده‌اید و به دنبال تغییری اساسی، مقرون به صرفه و سریع هستید، به سراغ سقف­‌ها بروید. سقف‌­ها همواره یکی از مهمترین عناصر معماری داخلی مخصوصا برای فضاهای درمانی هستند زیرا در کلینیک‌های زیبایی، اکثر خدمات یا درمان‌ها در حالی انجام می‌شود که بیمار یا مراجعه کننده دراز کشیده است. سقف­‌ها پتانسیل بالایی برای جلوگیری از بی‌حوصلگی بیمار و همچنین سرگرمی و آرامش فرد دارند.

۲- طراحی اتاق انتظار و پذیرایی

طراحی اتاق انتظار همیشه یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی مطب زیبایی می‌­باشد. طراحی داخلی سالن انتظار باید به گونه‌ای باشد که در درجه اول اعتماد مراجعین را جلب کرده و حس راحتی را در آنها ایجاد کند. استفاده از فرم ها و رنگ‌ها باید به گونه‌ای جذاب باشد حس آرامش را در مراجعین به ارمغان بیاورد.

قسمت پذیرش اولین جایی است که بیماران در آن یک توقف نسبی دارند. به همین دلیل دکوراسیون داخلی این قسمت در زیباتر جلوه دادن سالن انتظار اهمیت زیادی دارد. طراحی میز پذیرش به خودی خود بسیار حائز اهمیت است وعلاوه بر اصول زیبایی شناسی، رعایت اصول ارگونومی را نیز به هیچ عنوان نباید فراموش کرد.

اگر نمی‌دانید چه تغییراتی می توانید در طراحی فضای مطب زیبایی ایجاد کنید ، شرکت معماری شیپ با در نظرگرفتن استانداردها و ضوابط طراحی و با ایده های خلاقانه می‌تواند به شما در طراحی مطب زیبایی کمک کند.

3- استفاده از گیاهان و عناصر طبیعی در طراحی مطب زیبایی

طبیعت و هر آنچه مربوط به آن است بدون شک هر فضایی را منحصر به فرد و سرشار از آرامش می‌کند. تحقیقات نشان داده است که بیماران با قرار گرفتن در معرض گیاهان تسکین علائم جسمی و کاهش استرس را تجربه می‌­کنند.

قابلیت‌هایی که گیاهان در طراحی مطب زیبایی ایجاد می‌­کنند آنقدر زیاد و منحصر به فرد است که استفاده از آنها در شکل دادن به فضای داخلی را می‌توان یکی از ملزومات طراحی دکوراسیون تعبیر کرد. گیاهان علاوه بر خواص درمانی تصفیه کننده هوای محیط نیز هستند و این ویژگی­‌ها کافی است تا گیاهان را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در طراحی مطب زیبایی در نظر بگیریم.

گیاه در طراحی داخلی مطب زیبایی

4- از لوازم و مبلمان خاص و خلاقانه استفاده کنید!

چیدمان مطب زیبایی برای خلاق بودن لزوما نیاز به هزینه‌های بالایی ندارد می­‌توانید از سری المان­‌های خاص استفاده کنید تا فضای کلینیک را کاملا متفاوت کنید.

هر چه دکوراسیون داخلی مطب زیبایی گرم‌تر، صمیمی و دوستانه‌تر باشد، برای آسایش و اطمینان مشتریان و همچنین نشانه احترام به آنها مثبت‌‌تر خواهد بود. فراموش نکنید زمانی که از یک عنصر تزئینی خاص و متفاوت در کلینیک خود استفاده می‌کنید فضایی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و آن را با هویت خاصی تا مدت‌ها به یاد می‌آورد.

5- انتخاب رنگ و بافت مناسب در طراحی مطب زیبایی

شاید بتوانید به راحتی رنگی را که دوست دارید یا رنگ‌هایی که ترکیب خوبی برای مطب زیبایی شما دارند انتخاب کنید. با این حال، رنگ‌های مختلف اثرات متفاوتی دارند.

از آنجایی که انتخاب رنگ و بافت مناسب تاثیر بسیار مستقیمی بر ذهن بیماران دارد، یکی از مهم‌ترین موارد برای طراحی مطب و کلینیک زیبا می‌باشد. برای فضاهایی مانند مطب زیبایی یا به طور کلی کلینیک‌های که بیشتر افراد برای زیبایی و مراقبت های بهداشتی به آنجا مراجعه می کنند، احساس آرامش و لطافت حرف اول را می‌زند، بنابراین رنگ‌ها و طرح‌های آرام و ملایم می‌توانند بهترین انتخاب شما باشند.

طراحی مطب پوست و زیبایی

6- نور طبیعی در طراحی مطب زیبایی

یکی از ساده‌ترین اصول در طراحی مطب توجه به نقش عواملی مانند نور در طراحی فضا است. کلینیک‌های مجلل زیادی وجود دارند که با رعایت این نکته ساده اما مهم فضا را به شکلی ایده آل و مناسب طراحی کرده‌اند. نور طبیعی به طور کلی فضا را روشن و بزرگ نشان می‌دهد و بنابراین یکی از بهترین انتخاب ها در طراحی بسیاری از عملکردهای معماری است. داشتن نور مناسب در کلینیک می‌تواند یکی از ساده‌ترین کارهایی باشد که می‌توانید برای ایجاد فضای مناسب انجام دهید.

 7- نورپردازی زیبا و متمایز

کیفیت  و نوع نورپردازی مطب را می‌توان یکی دیگر از اصول خلاقانه در طراحی فضاهای درمانی دانست و می‌توانید از نورپردازی برای تاکید بر طراحی فضاهای دیگر و دو چندان شدن زیبایی آنها استفاده کنید.

دکوراسیون داخلی مطب پوست و زیبایی

8- ایجاد فرم سیال و پویا در طراحی داخلی کلینیک‌های زیبایی لوکس

برای اینکه فضای یک کلینیک خسته کننده نباشد، اصولی که در طراحی آن اجرا می شود باید ویژگی هایی مانند جذابیت و پویایی فضا را نیز در بر داشته باشد. فضایی که از نظر بصری جذاب است، تاثیر مثبتی از محیط طراحی شده در ذهن افراد به جا می‌گذارد که می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای در طراحی دکوراسیون کلینیک باشد.

فرم‌های پویا این قابلیت را دارند که با ایجاد یک تاثیر بصری قوی فضا را از حالت ساده خود خارج کنند و از این رو استفاده از فرم‌های سیال و پویا که ذاتا ساده هستند تاثیر زیادی در جذابیت بصری فضا دارا هستند و می توانند نقطه قوت طراحی مطب زیبایی یا یک مرکز درمانی باشند.

طراحی داخلی مطب پوست و زیبایی

9- بازی با سطوح دیوار مطب زیبایی

دیوارهای کلینیک با قطعاتی که معمولا ساده و بی روح هستند پوشیده شده است. نصب بیلبورد یا کاغذ دیواری ممکن است وضعیت یکنواخت و بی روح دیوارها را تا حد زیادی کاهش دهد، اما استفاده از فرم های خاص در طراحی سطوح دیوار می تواند تغییر بیشتری ایجاد کند. استفاده از این گونه فرم‌ها در طراحی دیوارهای مطب می‌تواند در جذب فضا بسیار موثر باشد. بهتر است طرح را فقط در یک یا دو سطح از سطوح فضا اجرا کنید تا از شلوغ شدن دکوراسیون جلوگیری شود.

دکور مطب پوست و زیبایی