کارفرما

آقای معماریان

نوع

مسکونی

موقعیت مکانی

تهران، الهیه

متراژ (متر مربع)

سال طراحی

1395

تیم طراحی

گروه طراحی شیپ

تیم اجرایی

گروه طراحی شیپ

طراحی دکوراسیون داخلی منزل مسکونی

تزیینات در دکوراسیون داخلی خانه از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار هستند. در بیشتر منازل ایرانی با تزئینات بسیاری همراه هستیم ولی به ندرت پیش می آید که با تزئینات و یا طراحی مدرن برخورد کنیم. یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام طراحی یک منزل مدرن باید مد نظر داشت ایجاد هماهنگی همه بخش های خانه و استفاده از ایده های همسان برای ایجاد هارمونی بیشتر در یک فضا است. هدف از طراحی داخلی و بازسازی منزل آقای معماریان، ایجاد فضایی آرامش بخش و مدرن بوده است. از اولین تغییرات ایجاد شده در این بازسازی می توان به بلندتر شدن سقف آن اشاره کرد. در طراحی سقف این پروژه، با ایجاد خطوط قوی در راستای عمودی و پرهیز از چیدمان در راستای افقی توانستیم بلندتر بودن سقف را به ساکنین این منزل القاء کنیم. البته برای تاکید بر این حس تنها سقف تاثیر گذار نیست، بدین منظور طراحان گروه معماری شیپ تلاش نمودند تا از مبلمان کوتاه تر برای بلندتر نشان دادن فضا و همچنین از خطوط قوی عمودی و افقی، برای طراحی بار و کتابخانه طبقه بالا استفاده کردند. شاید بتوان این خطوط را به عنوان کانسپت اصلی در طراحی این منزل شمارد.

از تغییرات حائز اهمیت در این بازسازی می توان به طراحی کانتر و قفسه های بار آن اشاره کرد. از دلایل اصلی این تغییر کاربری و تغییر دکوراسیون این بخش از خانه، تیره و تاریک بودن فضای آن بود. برای حل این مشکل سعی بر آن داشتیم تا به وسیله رنگ ها و نوع نورپردازی از این فضا استفاده بهینه داشته باشیم. اولین ایده برای بازنگری در طراحی از موارد ذکر شده، نورپردازی آن بود که تصمیم به استفاده از اونیکس با طرح سنگ گرفتیم. از مهمترین مزایای این سبک از دیوارپوش های نوین می توان به قابلیت گذشتن نور از آن اشاره کرد که در این طراحی تلاش نمودیم تا بدین وسیله مهمان ها را به این بخش از خانه دعوت کنیم تا اوقات فراغت بیشتری در این فضا سپری کنند. علاوه بر ایجاد نورپردازی متفاوت در طراحی و بازسازی این فضا تلاش نمودیم تا از متریال چوب به عنوان یک عنصر اصلی برای ایجاد گرما و آرامش استفاده کنیم. استفاده از چوب به عنوان قاب دور برای متریال اونیکس با طرح سنگ و همچنین در نظر رفتن شلف هایی در کنار آن با استفاده خطوط قوی MDF با روکش طبیعی چوب را می توان از نکات قوت این بخش از این خانه در نظر گرفت. برای طراحی این بخش، کانتر و میز باری مدرن طراحی کردیم تا تاکیدی دیگر بر استفاده از این خطوط در آن قسمت خانه باشد.

از دیگر تغییرات عمده در بازسازی این منزل مسکونی می توان به کتابخانه اتاق کار و سالن پذیرایی خصوصی، در طبقه بالا اشاره کرد. طراحی اتاق کار منزل می تواند کار بسیار سختی باشد خصوصا وقتی که به نقش تاثیر گذار آن در روحیه اشخاص استفاده کننده نگاه کنیم. یکی از مهمترین دلایل انتخاب این فضا برای تغییر کاربری، دسترسی بسیار آسان آن از طبقه پایین بود تا این محیط کار مزاحم آرامش و فضای استراحت سایر ساکنین نباشد. علاوه بر اهمیت موقعیت آن می توان به وجود پاسیوی کوچک برای ورود نور به این بخش از خانه اشاره کرد، وجود پنجره سقفی در فضای پشت کتابخانه که باعث ایجاد روشنایی بیشتر و جذب شدن آنها به محیط کار می شد. برای طراحی فضای کار در منزل، موارد دیگری نیز باید مورد توجه قرار بگیرند از آن جمله می توان به استفاده از رنگ ها و متریال های مختلف در دیوارها و کفپوش ها اشاره کرد. چوب می تواند محیط زندگی را در عین سادگی، بسیار زیبا و شیک نشان دهد. چوب در هر فضایی که حضور داشته باشد، حالت و احساس همه نسبت به آن فضا را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل در بازسازی این منزل تصمیم به استفاده از چوب جلا داده شده و خیره کننده برای کفپوش اتاق کار گرفتیم. کف پوش ها و دیوار ها مکمل یکدیگر هستند و باید به صورتی با هم هماهنگی هم داشته باشند، پس برای طراحی قفسه های کتاب در این اتاق از چوب های عمودی و افقی به عنوان خطوط قوی و عمده در طراحی استفاده کردیم تا با استفاده از نور در پیش زمینه آن، قفسه ها بدرخشند.

علاوه بر رنگ های به کار رفته و پکیج میز تحریر و کتابخانه در اتاق کار، می توان به اتاق تلویزیون و فضای نشیمن نیز اشاره کرد. استفاده از MDF روکش رنگ نقره ای به همراه نور خطی در بین پنل های آن برای ایجاد هماهنگی این فضا با سایر نقاط خانه نیز می توان، از نکات برجسته طراحی داخلی این خانه مدنظر داشت. در طراحی مدرن تضاد رنگ ها نقش بسزایی در شکوفایی یک فضا دارند. با در نظر گرفتن این خصوصیت مدرن برای طراحی این فضا از همان ام دی اف روکش چوب طبیعی برای طراحی میز تلویزیون استفاده کردیم تا حس هماهنگی و هارمونی بین فضاها حفظ شود. علاوه بر متریال چوب و خصوصیات بارز رنگ آن در طراحی، می توان به آجر دکوراتیو سفید استفاده شده در این فضا نیز اشاره کرد. آجر یکی از سنتی ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود و همیشه مورد توجه قشر گسترده ای از افراد جامعه بوده است. آجرهای دکوراتیو با دوام و عمری طولانی، متریالی جدید و چشم نواز در داخل خانه محسوب می شود. این متریال می تواند تا سطح صاف و یکنواخت دیوارهای داخلی منازل را از تکراری بودن خارج کند. علاوه بر این دلایل در استفاده از آجر برای دکوراسیون داخلی خانه ها، می توان به داشتن رنگ ثابت و استفاده بسیار آن در طراحی مدرن برای ایجاد حس نستالوژیک آن اشاره کرد.

صفحه اصلیمقالاتپروژه‌هاتماس با ما