طراحی و دکوراسیون مطب قلب

153

مراجعه به مطب پزشک همواره یک تجربه ناراحت کننده برای بیماران است؛ با طراحی و چیدمان اصولی می‌توان تا حدودی از استرس بیماران کم کرد و فضای مطب را به محیطی آرام بخش تبدیل کرد. هرچه بیمار در طول زمان ورود تا پایان ویزیت احساس راحتی داشته باشد، فرایند مراجعه مجدد به مطب ساده‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

روند دیزاین مطب قلب، از اتاق انتظار بیمار آغاز و تا اتاق معاینه ادامه پیدا می‌کند؛ در طراحی دکوراسیون مطب متخصص قلب همه چیز با هم در ارتباط است. در این‌ مقاله شما با اصول اولیه طراحی کلینیک قلب و نمونه‌های از طراحی کلینیک و مطب قلب آشنا می‌شوید.

تقریبا تمام مطب‌های پزشکی ویژگی‌های یکسان دارند؛ اما نحوه طراحی و گنجاندن مبلمان راحتی احساس هر بیمار را در مطب پزشک درگیر می‌کند. استفاده مفید از حداکثر فضای موجود مطب شما را به فضا آرام و راحت تبدیل می‌کند.

نکاتی که در طراحی مطب قلب باید بدانید

ورودی مطب حس اولیه‌ای را در بیمار ایجاد می‌کند که می‌تواند خوشایند یا ناخوشایند باشد و حتی میتواند در روند سلامتی بیمار تاثیر مثبت داشته باشد. دکور مطب قلب شامل چندین بخش هستند؛ نوع کانتر منشی، صندلی اتاق انتظار و دیزاین اتاق معاینه در روند طراحی کلینک قلب بسیار اهمیت دارند.

  • برای طراحی اتاق انتظار مدت زمان انتظار بیماران در مطب پزشکی را باید درنظر گرفت و براساس این‌ عوامل، محیطی آرام را برای انتظار بیمار داشته باشیم. بهتر است در اینجا امکاناتی مانند تلویزیون، وای فای و شارژر قرار دهید؛ تا حد امکان دکور مطب قلب را فضایی شبیه به خانه برای بیماران طراحی کنید.
  • عمده بیماران مطب قلب افراد مسن هستند بنابراین توجه به جزئیات طراحی مطب قلب بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
  • دیزاین مطب قلب به شیوهای کاربردی به افزایش درآمد، ایجاد فضای بهتر برای بیمار و حتی کارکنان مطب کمک شایانی میکند؛ از این رو طراحی مطب متخصص قلب، باید دارای ویژگی‌های مناسب بیماران مسن باشد که محیط راحت و شبیه به خانه را تجربه کنند.
  • در مواجه با پیشرفت روز افزون علم پزشکی طراحی مطب پزشکان باید به گونه‌ای نوآورانه باشد که همیشه یک فضا خالی برای قرار گیری تجهیزات جدید وجود داشته باشد. در نتیجه دکوراسیون مطب قلب باید هم از لحاظ عملکرد  به صرفه و هم از تمام پتانسیل فضا استفاده شود.
  • در طراحی مطب پزشک به نور پردازی هم فکر کنید؛ یکی از جنبه‌هایی که در طراحی دکور مطب پزشک نادیده گرفته می‌شود نورپردازی محیط است؛ اگر مطب شما فضا نور طبیعی را دارد که بسیار عالیست اما در غیر این صورت می‌توانید از لامپ‌های مخصوص LED استفاده کنید و مطب را به فضای روشن و دلپذیرتری برای بیماران تبدیل کنید.
  • در طراحی داخلی مطب قلب، که شامل اتاق معاینه پزشک است باید به اندازه کافی بزرگ باشد، زیرا در انجا معاینه انجام می‌شود؛ همچنین فضا به اندازه کافی وجود داشته باشد تا وسایل مورد نیاز معاینه باید در دسترس باشند؛ همچنین بهتر است به فضایی که برای اعضای خانواده بیمار همراه بیمار داخل مطب معاینه می‌شوند نیز توجه داشته باشید.

اگر شما در حال نقل مکان به ساختمان مطب دیگری هستید یا چنانچه قصد دارید فضای مطب خود را بازسازی کنید می‌توانید از خدمات مجموعه معماری شیب استفاده کنید. تیم ما دارای افراد متخصص در زمینه معماری و طراحی مطب قلب است که به شما اطمینان می‌دهد که از مطب جدید خود نهایت بهره مندی را داشته باشید و همچنین یک مکان راحت برای بیماران خود ایجاد کنید.

بررسی طراحی و دکوراسیون مطب قلب با اتاقک‌های چوب‌پنبه‌ای

شرکت معماری و طراحی داخلی سوئیسی Dost رستورانی متعلق به دهه ۱۹۶۰ میلادی را برای طراحی کلینیک قلب در زوریخ بازسازی کرد. طراحی داخلی کلینیک با اتاقک‌هایی پوشیده از چوب‌پنبه انجام شده است و طراحان فضاهای انتظاری در این کلینیک ایجاد کرده‌اند.

شرکت معماری Dost اتاق‌های موجود و راهروهای فضا به مساحت ۲۶۰ متر مربع را که بین دو طبقه از ساختمانی واقع در شهر سوئیسی پخش شده‌اند، برای طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک قلب بازسازی کرد.

تیم طراحی سپس مجموعه‌ای از اتاقک‌های پوشیده شده با چوب‌پنبه و همچنین چندین اتاق انتظار را اضافه کرد. با هدف اینکه در دو طبقه با یکدیگر ارتباط بصری داشته باشند.

طراحی کلینیک قلب _03
طراحی کلینیک قلب _04

معماران گفتند: «مکعب‌ها با ابعاد و مقیاس متناسب ساختار فضا را در طراحی کلینیک به وجود می‌آورند و همچنین گذرگاه‌ها را برای مراجعه‌کنندگان به کلینیک سازماندهی می‌کنند. به این ترتیب، یک فضای پشتی با ورودی جداگانه و یک چراغ، حیاط خلوتی متناسب برای بیماران به وجود آورده است.

آنها افزودند: «تقسیم‌بندی مناطق اضطراری در طراحی داخلی کلینیک بر اساس ضرورت کاهش ترس و اضطراب بیماران و بهبود حال آنها در مدت کوتاه انتظار انجام شده است.»

متریال چوب‌پنبه با رنگ گرم و دلنشین، یکنواختی سطوح سرد و سفید موجود در باقی فضاها را در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک جبران می‌کند و به ایجاد محیط‌هایی کمک می‌کند که شباهت کمتری به فضاهای درمانی دارند و حس حضور در فضای گرم و دلچسب نشیمن خانه را به افراد القا می کند.

طراحی کلینیک قلب _05
طراحی کلینیک قلب _06

معماران گفتند: «چوب‌پنبه‌های طبیعی راهکاری ساده برای جذب صدا، تنظیم رطوبت و جذب بوهای ناخوشایند رایج در محیط‌های درمانی است. در نتیجه طراحی داخلی کلینیک با این متریال، ارزش‌های اصلی مد نظر کارفرماها مبنی بر مراقبت و آرامش را در بر می‌گیرد.»

کلینیک قلب Herzpraxis Zürich-Höngg برای تمام شرایط قلبی-عروقی، از فشار خون بالا گرفته تا بیماری‌های قلبی مختلف، روش‌های نوین درمانی را ارائه می‌دهد. طراحی کلینیک نیز با توجه به عملکرد و در نظر گرفتن تجهیزات انجام شده است.

طراحی کلینیک قلب _07
طراحی کلینیک قلب _08

جلوتر از میز پذیرش و محوطه انتظار ضروری موجود در طراحی کلینیک ، مجموعه‌ای از اتاق‌های درمان و مشاور وجود دارد. از جمله این اتاق‌ها می‌توان به فضاهایی برای تصویربرداری از قلب و سنجش استرس و ضربان قلب اشاره کرد.

نشیمن این فضا مجموعه‌ای از طاقچه‌هایی است که در داخل دیوارهای چوب‌پنبه‌ای موجود در طراحی دکوراسیون داخلی اداری ایجاد شده‌اند. این طاقچه‌ها رو به پنجره‌های بلند از کف تا سقف قرار گرفته‌اند که منظره‌ای از حیاط خلوت را به بیماران ارائه می‌دهند. مجله‌هایی نیز بر روی میزهای کوچک سفید رنگ برای مطالعه در زمان انتظار قرار گرفته‌اند.

طراحی کلینیک قلب _09
طراحی کلینیک قلب _10

تجهیزات رایانه‌ای در اتاق‌های مشاوره موجود در طراحی کلینیک ، داخل طاقچه‌های سیاه‌رنگ کار گذاشته شده‌اند. اتاق با مبلمانی به رنگ‌های سفید و پاستلی پوشیده شده است و پنجره‌ها دارای پرده‌هایی شفاف هستند.

مشاهده نمونه‌های از طراحی مطب و کلینیک قلب

عکاس: Andrin Winteler

منبع: Dezeen