مد روز در طراحی داخلی حمام : ایده هایی در مورد طراحی، رنگ و کاشی

216

آیا می دانید مد روز در طراحی داخلی حمام چیست؟

آیا این رویکرد، ویژگی های خاصی دارد؟ همانند سایر بخش های یک خانه، برای طراحی فضای حمام نیز مد و رویکردهای رایجی وجود دارد که متناسب با زمان هستند. تنها تفاوت این است که رویکردهای جدید برای طراحی حمام با سرعتی کمتر و محتاطانه تر بروز می کنند، چرا که سرمایه گذاری برای تغییر دکوراسیون فضای حمام، نیاز به کارهای اساسی و فکر شده تر دارد. در حالیکه بازسازی این فضا در بازه های زمانی خیلی کوتاه مدت انجام نمی گیرد و معمولا 15 تا 20 سال طول می کشد تا فضای حمام بازسازی شود، بنابراین طراحی داخلی آنها نیازمند تفکر و توجه زیاد است.

طراحی حمام مدرن

غالبا کانسپت طرح فضای حمام، وابسته به طرح کلی فضای خانه است و سبک آن با توجه به ایده های بصری مورد استفاده در کل فضا، شکل می گیرد. امروزه چه در مورد طرح حمام های مینیمال که در آپارتمان های کوچک قرار دارند و چه در مورد حمام خانه های بزرگ که وان و جکوزی و زیردوشی های متفاوتی نیاز دارند، رویکردهای متنوعی در طراحی این فضاها وجود دارد.

طراحی حمام مدرن

حمام های مدرن

علیرغم تنوعی که در این موضوع وجود دارد، همواره مشاهیر عرصه جهانی طراحی، بر روی کالکشن های حمام با تولیدکنندگان همکاری کرده و طیف وسیعی از دوش ها و تجهیزات حمام متنوع خلق می کنند. این مطلب نشان دهنده اهمیت موضوع مد در طراحی حمام است که همچون دیگر وجوه مد در طراحی داخلی، متاثر از پیشرفت جهان می باشد.

طراحی حمام مدرن

Werner Aisslinge می گوید: “امروز طراحی فضای خانه پیچیده تر شده است. خانه های خصوصی کم و بیش به سمت آپارتمان های چندمنظوره که فضای کار را نیز در خود جای می دهند تغییر پیدا کرده اند. دیگر داشتن فضایی با صرفا یک عملکرد مشخص، متداول نیست. در فضاهای جدید، عملکردهای مختلف با هم همپوشانی پیدا می کنند. ما محیط کار و محیط زندگی را با هم تلفیق می کنیم. همه چیز در حال ادغام است و این هر دو فضاهای مسکونی و فضاهای پذیرای افراد مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. دنیای امروز بیشتر شبیه به یک کلاژ است.”

طراحی حمام مدرن

فضاهای کوچک و فشرده

یکی از عظیم ترین مسئله هایی که در برابر طراحان امروزه وجود دارد این است که چگونه می توانند فضاهای کوچکی برای زندگی خلق کنند که در عین حال لوکس و صاحب سبک باشد. رشد بی سابقه شهرنشینی در جهان و فضاهای محدود خانه ها باعث بروز این مسئله شده و نیاز به راهکارهای خلاقانه دارد.

طراحی حمام مدرن

استودیو دانمارکی طراحی مبلمان Norm Architects، یک سیستم مدولار مدرن به نام Frame & Rest ارائه کرده است که متشکل از کنسول ها و مبلمان ها همراه با کاناپه و زیرپایی می باشد و هم برای فضای حمام مناسب است و هم برای سایر بخش های خانه. طرح این مجموعه که ملهم از طراحی داخلی فضاهای صنعتی نیمه قرن بیستم است، نگرش اروپایی را با سادگی و شکوه ترکیب کرده و در نهایت با خلاقیت استادکاران ایتالیایی در هم می آمیزد. این مجموعه بعلاوه توانسته است نیاز های بازار را برای افرادی که در جستجو مبلمان های متنوع برای فضای حمام هستند، تامین کند.

طراحی حمام مدرن

استفاده از چوب در فضای حمام

این پروژه که اثر معمار معروف، کنگو کوما، می باشد، طبیعتا منبع الهام خود را از آثار چوبی ظریف ژاپنی و صنایع دستی نفیس این کشور گرفته تا از فضای متداول حمام یک فضای خصوصی دنج بسازد. در این فضا چوب گرم جایگزین سرمای حاصل از سرامیک شده است و تلفیق هوشمندانه فضای حمام و اتاق خواب، منجر به فضایی گرم و آرامش بخش شده است. پانل های چوبی از دیوار عبور کرده و روی سقف کشیده شده اند و بیانی خاص از طراحی مدرن به وجود آورده اند.

طراحی حمام مدرن

اخیرا، در عرصه طراحی بین المللی، شاهد افزایش استفاده از رویکردهای تکنولوژیک در طراحی حمام هستیم. استفاده از تکنولوژی تنها محدود به توالت های های-تک ژاپنی و یا نصب تلویزیون و تلفن بر دیوار حمام اتاق های هتل نمی باشد، بلکه در این مطلب به کارگیری متریال های نوین و تکنولوژی های جدید جهت خلق طرح های نوآورانه برای دکوراسیون فضای حمام موردنظر است.

طراحی حمام مدرن

اشکال ساده شده و استفاده فراوان از چوب، به عنوان متریالی که به لحاظ بصری ایجاد آرامش می کند، برای حمام های اوپن می تواند منجر به فضایی آرامش بخش شود. کانسپت حمام های باز رو به سایر فضاهای خانه و مخفی نکردن حمام در تاریکترین کنج فضا، امروز خیلی متداول شده و راهکارها و نمونه های متعدد و خلاقانه ای از آن را شاهد هستیم.

طراحی حمام مدرن

در این طرح بدیع از Alfredo Häberli، استفاده از سنگ مرمر کنتراست دراماتیکی در برابر چوب به نمایش گذاشته و همجواری این دو متریال، ترکیب تمیز و باشکوه برای دکوراسیون این فضا خلق کرده است. لایه های تضاد در این فضا نه تنها به لحاظ بصری مشهود بوده، بلکه قابل حس هستند و تجربه ای را در اختیار قرار می دهند که هدف از دکور کردن فضای این حمام را والاتر می کند. در ترکیب پارکت چوب بلوط و درب های کشویی از همین چوب با مرمر سفید کرمی با رگه های خاکستری و بژ، طراحی به بیانی باشکوه و در عین حال بی ادعا رسیده است.

طراحی حمام مدرن

و وقتی از مرمر صحبت می شود، زیبایی وان های خود ایستا که مستقل هستند و به صورت توکار نصب نمی شوند، را نیز باید متذکر شد. در طراحی حمام با المان های زیبای خودایستا مانند وان حمام، دیگر این المان ها صرفا نقش عملکردی نخواهند داشت. بلکه هر یک از این المان ها بیان هنری ویژه خود را دارند و خطوط باشکوه و صریحی از سبک اروپایی را به نمایش می گذارند. البته در این فضا، این وان مرمری با طرح لکه دار خود تنها آبجکت لوکس این فضا نیست که بیانی هنری با خود به همراه دارد.

طراحی حمام مدرن

این روشویی زیبا از سنگ یکپارچه توسط Piero Lissoni طراحی شده و زیبایی فضای داخلی این بنا که در میلان واقع شده است را دوچندان می کند. این روشویی از مرمر امبرادور ساخته شده است.

طراحی حمام مدرن

 Rafael de Cárdenas، این حمام زیبا را با یک جداره منحنی S شکل که آجرهای آن انگار در هم تنیده شده اند، خلق کرده است. در این فضا از شیرآلات مجموعه Vaia از برند Dornbracht استفاده شده است.

طراحی حمام مدرن

ترکیب سازه آجری که یک فضای گذر جذاب را به نمایش می گذارد با گنبد شفاف بالای این سازه که نور طبیعی را به داخل فضا می کشاند، به معنای واقعی کلمه معماری را رو به ریتم تکرارشونده روز و شب گشوده است و طراحان این فضا، با این پروژه، یک تجربه غنی و مدرن از فضای حمام را به نمایش گذاشته اند. قرار گیری جداره آجری منحنی شکل که بافتی محسوس دارد، در کنار خطوط صاف شیرآلات پلاتینیومی مات و تیره مجموعه Vaia، صحنه ای جالب توجه به وجود آورده است.

رویکردهای رایج و مد روز در انتخاب رنگ برای طراحی داخلی حمام

زمانی که به دنبال رویکردهای رایج در استفاده از رنگ برای طراحی داخلی فضای حمام هستید، می بایست در نظر داشته باشید که پالت رنگی انتخابی شما نباید از پالت رنگی انتخابی برای طراحی سایر بخش های خانه مجزا  باشد و غالب اوقات این موضوع بخش مهم کانسپت کلی طراحی داخلی این فضا را شکل می دهد. با توجه به این موضوع این روزها چه رنگ هایی را می توان در بحث طراحی حمام، مطابق مد روز دانست؟

طراحی حمام مدرن

کمرنگ شدن اخیر استفاده از رنگ صورتی رزگلد، در میزان استفاده از ورق مس و سایر پرده های رنگ صورتی نیز تاثیر گذار بوده و باعث کاهش آنها شده است. بعلاوه استفاده از رنگ های خاکی تر مانند بژ، بلوند، سبز جنگلی و خاکستری زغال سنگی این روزها افزایش یافته است. اما این بدان معنا نیست که ورق مس کلا از جزئیات طرح های جدید محو شده، بلکه امروز به جای مس شاهد حضور پررنگ تر برنز و فلزهای سیاه و سفید هستیم.

ترکیب دو رنگ نیز همواره در طراحی حمام مورد استقبال بوده است. استفاده از رنگ سفید برای داخل چینی آلات بهداشتی حمام و انتخاب رنگی دیگر برای پوشش خارجی آنها یا استفاده از روشویی ها و توالت های تمام مشکی و استفاده از یک طیف رنگی جذاب برای سرامیک های استفاده شده در جداره ها و کف، نمونه هایی از چگونگی ترکیب دو رنگ در فضای حمام مطابق مد روز است.

طراحی حمام مدرن

این تنالیته زیبا از رنگ صورتی که متعلق به مجموعه Bowl از برند inbani می باشد، فضایی ملایم و در عین حال باشکوه برای حمام به وجود آورده و خطوط ظریف شکل دهنده محیط دور آبجکت ها را مورد تاکید قرار می دهد. این مجموعه که متاثر از دیالوگ هارمونی و کنتراست در میان فرم، حجم و متریال طراحی شده است، خلوص را در استفاده از قطعات فلزی ظریف و جزئیات زیبایی از جنس مرمر به نمایش می گذارد.

طراحی حمام مدرن

در اینجا تاکید ما بر روی تایل های Casa dolce casa – Casamood است که کیفیت آنها مشابه سنگ های متخلخل Terrazzo می باشد. با استفاده از تایل هایی با بافت ها و رنگ های متفاوت در کنار هم می توان به فرم های صریح و چیدمانی مدرن و پویا دست یافت.

طراحی حمام مدرن

این مجموعه کاشی، نسخه ای مدرن از چیزی مابین کفسازی های ونیزی و پترن های سبک ممفیس Sottsass، معمار ایتالیایی قرن بیستم، در میلان و در سالهای دهه هشتاد میلادی می باشد. طرح این مجموعه، بیان معاصری از متریال و فرمی که ملهم از گذشته است را به نمایش می گذارد.

طراحی حمام مدرن

متریال دیگری که بافت و رنگی متناسب عصر حاضر دارد، بتنی است که توسط شرکت Marazzi در مجموعه Powder عرضه شده است. یک بتن زیبا و جدید که مشابه بتن های مورد استفاده در فضای شهری بوده اما فرمی ملایم تر دارد و تنوع گسترده ای را در ابعاد و شکل در اختیار می گذارد. محصول این شرکت در قالب شش ضلعی یا موزاییک عرضه می شود و یا در قالب پترن جناقی که در این حمام مدرن خاکستری رنگ، منجر به ظاهری مدرن و پویا شده است.

طراحی حمام مدرن

سرامیک های infinito از شرکت Ceramica Cielo در طیفی از شانزده رنگ غنی با زمینه های خاکی تولید شده و گزینه های متعددی برای انتخاب زیردوشی مناسب به دست می دهند. این سرامیک های مستطیل شکل، سبکی زیبا را به نمایش گذاشته و امکان استفاده سفارشی از تکنولوژی های پیچیده را در طیف وسیعی از رنگ های مد روز به وجود آورده اند.

طراحی حمام مدرن

یکی دیگر از تجهیزات حمام که توسط شرکت Ceramica_ Globo در رنگ های مدرن و الهام بخش تولید شده، روشویی هایی رنگی با فرمی زیباست.  طراحان این روشویی ها، پالت هایی از رنگ های جدید و زیبا که استفاده از آنها در حمام متداول نبوده، به ویژه پرده های گرم و پاییزی رنگ قهوه ای، زرد و سفید با ته مایه خاکستری را مورد بررسی قرار داده اند و سپس تکنیکی جدید برای لعاب مات ارائه کرده و این مجموعه بدیع را عرضه کرده اند.

طراحی حمام مدرن

A. Parisio و  G. Pezzanoطراحان این روشویی خلاقانه، مدرن و زیبا برای برند Narciso می باشند. این روشویی با خطوط مشخص از جنس فولاد در رنگ های مشکی مات و برنز جلا خورده موجود می باشد.

طراحی حمام مدرن

طراح سوئدی، Fredrik Wallner، طرحی برای کابینت و روشویی حمام در رنگ های تیره برای برند سوئدی Swoon ارائه کرده است که امکان مانور بیشتری برای ساخت آن به صورت سفارشی وجود دارد. با استفاده از رنگ سبزجلبکی، قهوه ای و خاکستری، طراح این مجموعه فضایی خاص برای حمام خلق کرده است. در این طرح، روشویی های روکار که بر روی کابینت قرار می گیرند با فرم جذاب خود و به واسطه رنگ مورد استفاده در آنها، نقطه تاکیدی در ترکیب فضای حمام به وجود می آورند.

طراحی حمام مدرن

در این محصول کمپانی Swoon، از رنگ آبی تیره و فرم شش صلعی برای تایل ها استفاده شده تا فضایی هنری به وجود آید.

طراحی حمام مدرن

رویکردهای رایج و مد روز در انتخاب کاشی برای طراحی داخلی حمام

در مورد مد و رویکردهای رایج در زمینه تایل های سرامیکی چه می توان گفت؟ حقیقت آن است که اگرچه اکثر نام های بزرگی که در صنعت طراحی مشغول فعالیت هستند، مجموعه هایی از هنر سرامیک نیز ارائه کرده اند، اما در کاشی کاری حمام، مد کمتر دخیل است.

طراحی حمام مدرن

استفاده از نقش های گرافیکی و نقش های سه بعدی باعث می شود کاشی ها سبک تر بوده و در بدنه اصلی خود طرح و نقش موردنظر را جای دهند. بعلاوه فرم های هندسی متفاوت برای تایل ها، طرح ها و ابعاد مختلف آنها و بعلاوه مات و شفاف بودن سطح آنها، تنوع زیادی در میان تایل ها به لحاظ بصری ایجاد کرده است. به طور مثال برادران Bouroullec، با حجم های سه بعدی و اشکال مثلثی مجموعه جذابی را خلق کرده اند. در این مجموعه بین رنگ سطح اصلی و رنگ پرکننده فرورفتیگی پترن روی سطح تایل تفاوت وجود دارد. رنگ آبی روشن و تنالیته های مات تر خاکی این مجموعه به نظر می رسد بیشتر به سبک و سیاق مد روز نزدیک است.

طراحی حمام مدرن

 این مجموعه Rombini نام دارد که طراحی برادران Bouroullec برای برند Mutina بوده است. در این مجموعه سرامیک های طرح الماسی، متوازی الاضلاع و مثلثی شکل، گزینه های متعددی را برای طراحی کاشی دیوار و کف ارائه می کنند. همیشه نحوه قرارگیری تایل های دیوار در امتداد تایل های کف است که ترکیب موردنظر معمار را فراهم می کند. استفاده از رنگ های مد روز و نقش های هندسی ویژه و پترن های خاص در طراحی این کاشی ها، می تواند هر فضایی را تبدیل به یک فضای پیچیده و هنری کند.

طراحی حمام مدرن

کمپانی Mutina با همکاری طراح معروف، Konstantin Gric، مجموعه ای خلاقانه والهام بخش به نام Numi خلق کرده است. در این مجموعه بازی بین فرم های هندسی بر روی کاشی ها که بخشی از لعاب آن ها شفاف است و مجموعه ای از رنگ های مات و آرام را شاهد هستیم. تایل های سرامیکی کوچکتر Numi دارای پترنی ساده با یک پرداخت صیقلی هستند. قرار گرفتن این تایل ها در کنار هم، فضای معماری را بزرگتر جلوه داده و بر بازی نور و سایه تاکید می کند.

طراحی حمام مدرن

شش پرده رنگی مختلف به کار گرفته شده در این تایل ها، یک حالت سه بعدی ظریف به آنها می دهد و یک حرکت خطی به وجود می آورد. شکل هندسی روی تایل ها به صورت متناوب مات و براق بوده و اینگونه نوعی پویایی در این مجموعه به وجود می آید.

طراحی حمام مدرن

کمپانی Raw Edges بر روی سری جدیدی از سرامیک ها کار کرده است و 8 پترن مختلف را در یک ابعاد استاندارد و مربعی شکل در قالب مجموعه Tape به بازار عرضه کرده است.

طراحی حمام مدرن

مجموعه Tape  در پس زمینه از تایل های استاندارد سفید و سیاه استفاده کرده و 8 پترن را با 5 رنگ مختلف بر روی این تایل ها کار کرده است. این پترن های ریز و رنگی روی تایل های خام، از دور قابل تشخیص نیستند و برای دیدن آنها باید آنها را از نزدیک دید. مجموعه Tape را می توان هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی، هم برای کف و هم برای دیوار با بی نهایت چیدمان مختلف استفاده کرد.

طراحی حمام مدرن

مجموعه Cava اثر Lucidipevere برای کمپانی Living Ceramics، تایل هایی با خطوط صریح و به سبک معاصر را به نمایش می گذارد که با بهره گیری از توالی ریاضی، پترن نهایی و دکوراتیو روی این تایل ها به وجود آمده است. در این مجموعه، زیبایی خالص و مشهود و رنگهای قوی و عمیق، و قرارگیری عملکرد و هنر در کنار هم، یک ترکیب زیبا خلق کرده است.

طراحی حمام مدرن

جدا از مسئله عملکرد صرف، که تمیز کردن این تایل ها چه در دیوار و چه در کف به سادگی قابل انجام است، اما پترن هایی که با تنوع رنگ و هندسه این مجموعه به دست می آید، المانی هنری و مدرن در اختیار طراح داخلی قرار می دهد که امروز در بیشتر مجموعه تایل های سرامیکی چنین تنوعی را نمی توانیم ببینیم.

طراحی حمام مدرن

این پروژه که توسط استودیو Doherty Design در منطقه روستایی Victoria انجام شده است ملهم از حمام های سبک ژاپنی بوده و از یک زیبایی صریح، رنگ های مدروز و ترکیب تایل ها در آن استفاده شده است. رنگ پرطرفدار آبی پارچه های لی با پرده های روشن تر این رنگ ترکیب شده و محیطی با شکوه وجود آورده است.

طراحی حمام مدرن

رویکردهای رایج و مد روز در انتخاب وان برای طراحی داخلی حمام

پیش تر اشاره کردیم که وان های خود ایستا که به صورت توکار نصب نمی شوند، اخیرا در صحنه طراحی بین المللی جایگاه ویژه ای یافته اند. فرم خلاقانه آنها چه ملهم از مدل های قدیمی باشد و چه به صورت تخیلی و مدرن طراحی شده باشد، در هر صورت بافت، متریال و فرم این وسیله مورد استفاده در حمام بسیار غنی و متنوع است. جالب است که طرح های خلق شده توسط معماران و طراحان مشهور جهان در این زمینه نیز بررسی شود. بنابراین در ادامه به صورت دقیق این طرح ها را بررسی خواهیم کرد. نکته مهم این است که دیگر امروز وان حمام یک وسیله صرفا عملکردی در یک فضای طراحی شده نیست، بلکه در حقیقت شی ای است که شکوه هنر را به فضای حمام می آورد.

طراحی حمام مدرن

در سال های اخیر طراحان و تولیدکنندگان متعددی بوده اند که به تلفیق فضای حمام با فضای اتاق خواب علاقه نشان داده اند به گونه ای که این فضاها یا یکپارچه شوند و یا اینکه فاقد مرز بصری مشخصی باشند. اینگونه، فضایی خصوصی برای کسب آرامش فراهم می آید و در چنین سازماندهی فضایی خاصی، وان حمام که به صورت یک اثر هنری خودنمایی می کند، یک نقطه تاکید بصری قوی را به وجود خواهد آورد.

طراحی حمام مدرن

در عرصه طراحی جهانی گرایش شدیدی به طراحی وان حمام وجود داشته که منجر به تنوع زیادی در مدل های آن شده است. وان های حمام دیگر تنها به رنگ سفید خالص تولید نشده و نمونه های رنگی یا ترکیبی از دو رنگ از آنها موجود است. همینطور وان هایی به رنگ های تیره و به فرم های مستطیلی، گرد و یا فرم های طبیعی و بی شکل نیز تولید می شوند.

طراحی حمام مدرن

طراح این مجموعه،  Seung-Yong Song، فرهنگ شرقی را با خلوص، در این مجموعه که Origin نام دارد، تلفیق کرده است. خطوط شفاف و صریح فرم روشویی، سرامیک های مجسمه گونه که با المان های چوبی روستایی تلفیق شده اند، دقتی که به جزئیات شده است و ظرافت محصول نهایی، همگی این المان فضای حمام را به اثری هنری تبدیل کرده اند که سبک و سنت آسیایی را به فرمی معاصر به نمایش می گذارد.

طراحی حمام مدرن

جزئیات زیبای چدنی طرح این وان با نام Stand اثر گروه معماری Norm Architecs، در فضاهای داخلی دهه بیست و سی میلادی متداول بوده (که به لحاظ سبک، در این دوره سبک های دوره ویکتوریایی، آرت نوو و آرت دکو رواج داشته اند.) و وجود این وان در فضای هر حمامی می تواند به فضا جذابیت ببخشد. در این وان، پایه ها کاملا آشکار به نمایش گذاشته شده اند. روشویی نیز یادآور گلدان هایی است که در آن دوران در باغچه های زمستانی استفاده می شده و تنها تفاوت آن اینجاست که این ترکیب از خطوط ساده تری بهره برده است. ترکیب فرم های خالص و متریال های جذاب، باعث شده این مجموعه برای طرفداران سبک بوهمین و علاقه مندان به تفسیرهای پیچیده از گذشته، گزینه ای ایده آل محسوب شود.

طراحی حمام مدرن

مجموعه Stand با استفاده از متریالی نوین به نام Living Tech ساخته شده که ماهیت های تک آن، باعث متناسب شدن این مجموعه با رویکردهای دکوراسیون عصر حاضر شده است. این مجموعه با پایه هایی از فلز مشکی رنگ نیز عرضه شده که حس سبکی به کل مجموعه می دهد.

طراحی حمام مدرن

طراح آلمانی، Sebastian Hekner، در تجربه فرم ها و رنگ های مختلف، اولین مجموعه حمام خود را با نام Plateau خلق کرده است. این وان در کنار خود دارای یک سینی مسطح است که می توان وسایل حمام را روی آن گذاشت و نام این محصول نیز متاثر از همین سینی مسطح است که در زبان انگلیسی Plateau خوانده می شود. این سینی وجه مشترک همه المان های این مجموعه است. این بخش نه تنها امضا این مجموعه محسوب شده، بلکه به لحاظ عملکردی منجر به راحتی در استفاده از این محصول می شود.

طراحی حمام مدرن

Hammam، نام مجموعه جدید برند Rexa است که توسط Monica Graffeo طراحی شده و متاثر از حمام های ژاپنی می باشد که در آنها وجه عملکردی طراحی، معنای هنری عمیق تری را در بر دارد. رنگ های گرم استفاده شده در این طرح یادآور زمین، کویر و طبیعت می باشند که با متریال های  غنی و زیبایی خطوط صریح و مستقیم فرم همراه شده و المان های این مجموعه را شکل داده اند. این مجموعه شامل وان، روشویی، پانل هایی برای دیوار و کف، دراور، و زیر دوشی از جنس کورین می باشد. طرح این مجموعه متاثر از رفاه مورد نیاز در دوران معاصر و خطوط خالص است.

طراحی حمام مدرن

طرح وان Blondcrazy محصول کمپانی Blu bleu، با استفاده از سالید سرفیس ها و فولاد ضدزنگ، ملهم از زیبایی طبیعی چوب و سادگی مطلوب دوران معاصر است. وجه شاخص این وان بیضی شکل خود ایستا، تلفیق سرامیک سفید رنگ و چوب رنگ شده مات در کنار خطوط خالص و بیان ساده و مینمال که امروز مورد استقبال است، می باشد.  

طراحی حمام مدرن

“نهایت یک محصول لوکس” توصیفی است که طراح وان Lux Oval Couture محصول کمپانی Bette برای اثر خود دارد. محصولی که پالوده شده ترین نسخه وان ها و روشویی های زیبای موجود است. این وان که در پوششی ضد آب به رنگ سفید خالص قرار گرفته، با سادگی خود زیبایی آثار هنری دوران معاصر را به یاد می آورد.

طراحی حمام مدرن

مینیمالیزم فرم و متریال و تنوع چشمگیر رنگ های ملهم از طبیعت در این محصول باعث شده است این مجموعه برای طیف وسیعی از طرح های داخلی مناسب باشد.

طراحی حمام مدرن

یکی دیگر از تولیدات ساده و در عین حال باشکوه کمپانی Bette مجموعه ای به نام Loft Ornament است که از یک پترن سه بعدی هندسی در آن استفاده شده است. خطوط مستقیم داخل حفره وان بر روی بدنه خارجی آن به صورت نقش های هندسی تکرار شده اند. این طرح به روشی هوشمندانه قابلیت تطبیق و انعطاف پذیری متریال منحصر به فرد استیل تیتانیوم لعاب دار را به نمایش می گذارد. بازی جذاب بین نور و سایه باعث شده است این المان حمام لوکس، به شکوه یک مجسمه به نظر آید.

طراحی حمام مدرن

رویکردهای رایج و مد روز در انتخاب شیرآلات برای طراحی داخلی حمام

پیش تر، به مجموعه Vaia از کمپانی Dornbracht اشاره شد و از رویکرد جذابی که امروز در زمینه استفاده از شیرآلات به رنگ مشکی مات جریان دارد، صحبت کردیم. الهام از سبک التقاطی در طراحی این مجموعه، باعث می شود در هر پروژه دکوراسیون حمام که از آن استفاده شود، شکوه و پیشرو بودن خود را به نمایش بگذارد. این شیرآلات تیره رنگ و مدرن می توانند در طرح های کلاسیک و ترکیب های نوآورانه، بسیار جذاب عمل کرده و در هر شرایطی خود را به نمایش بگذارند.

طراحی حمام مدرن

پرداخت پلاتینیومی مات و تیره محصولات مدرن مجموعه Vaia، بافت خاصی به آنها داده که صیقلی، گرم و زیبا می باشد. سیالیت خطوط این آبجکت تیره رنگ، نه تنها متناسب با مد روز بوده بلکه کاراکتر باشکوه و معماری مجسمه گونه قوی آن را نیز به نمایش می گذارد.

طراحی حمام مدرن

بازی با کنتراست

طراح مجموعه Vaia، Rafael de Cárdenas، از بازی تضادها برای طرح این مجموعه الهام گرفته است. تضاد ترکیب اشکال هندسی ساده با المان های محسوس و یا کنتراست بین روشویی مستطیل شکل یکپارچه با شیرآلاتی با انحنا دایره ای.  حتی طرح نمونه استفاده از این مجموعه نیز در بستری عرضه شده که در آن همجواری بین فرم موجدار سازه خشن آجری و سطح صاف چینی آلات حمام به نمایش گذاشته می شود. این دیالوگ شگفت انگیز بین عناصر متضاد می تواند به صورتی جذاب در طرح هر فضای مدرنی به تصویر کشیده شود.

طراحی حمام مدرن

معماری مدرن این حمام که توسط Monica Graffeo طراحی شده است نیز به دنبال نمایش دیالوگ پویا و تضاد همنشینی نور و سایه است. و البته از خصیصه های این فضا استفاده از فلز مشکی مات مینمیال می باشد. طرح دکوراسیون این حمام ترکیب متریال خالص آجر و رویکرد معاصر استفاده از خطوط مستقیم و صریح در شیرآلات حمام را به نمایش می گذارد. شیرآلات سیاه رنگ با پرداختی از تیتانیوم تیره و مات در کنار سطح صیقلی روشویی ترکیبی زیبا خلق کرده اند.

طراحی حمام مدرن

در این مجموعه، تنوع غنی متریال هایی که به دقت انتخاب شده اند، مانند پلاتینیوم تیره مات در کنار سنگ آکرلیک، شیشه رنگی، مرمر، چوب بلوط، چرم کنیاک و یک پادری منجر به یک کل منسجم و زیبا در طراحی حمام شده است.

طراحی حمام مدرن

رویکردی های طراحی در حمام که باید از آنها دوری کرد

و اکنون، در نتیجه مباحثی که ذکر شد، با نمونه هایی از طراحی حمام آشنا می شوید که می توانستند طرح های خوبی باشند اما در صورتیکه اشتباهات کوچکی در آنها به چشم نمی خورد و آگاهانه تر طراحی می شدند. اولین موردی که بحث می شود این است که برای کاشی حمام از انتخاب چه رنگ ها و نقش هایی خودداری کنید.

طراحی حمام مدرن

از آنجا که رنگ صورتی رزگلد کم کم موقعیت خود را در عرصه طراحی دارد از دست می دهد بنابراین استفاده از فلز که در هارمونی با آن بوده است نیز به چنین موقعیتی گرفتار شده است. توصیه ما این است که برای اکسسوری های مسی در طراحی حمام سرمایه گذاری نکنید. استفاده از مس امروز با فلزات تیره رنگ و راهکارهایی خلاقانه تر جایگزین شده است.

طراحی حمام مدرن

تایل های شش ضلعی هم اکنون نیز مورد استقبال هستند و نمونه هایی عالی از کاربرد این فرم از کاشی برای طراحی حمام را می توان یافت. اما بعلاوه استفاده از این تایل ها باید آگاهانه صورت گیرد. اگر از فرم پیچیده استفاده می کنید، استفاده از رنگ ساده دیگر یک “ضرورت” خواهد بود. در این نمونه با یک پترن گرافیکی شلوغ مواجه هستیم و رنگ های مختلف نیز به صورت درهمی با هم در آمیخته شده اند. خروجی این کار بیشتر شبیه یک چهل تکه شده است و توصیه ما این است که از این روش ترکیب کردن، اگر در آن تخصصی ندارید، خودداری کنید.

طراحی حمام مدرن

یکی دیگر از انواع دکوراسیون تایل که موقعیت خود را در طراحی از دست داده است استفاده از تایل های چوب مصنوعی می باشد. اکثر طراحان از استفاده از این محصولات در طراحی های خود برای حمام خودداری می کنند.

طراحی حمام مدرن

یکی از نکاتی که باید مراقب آن باشید زمانی است که با کاشی هایی که در ایستگاه های مترو قدیمی کشورهای اروپایی استفاده می شدند، کار می کنید. این کاشی ها می توانند طرحی ویژه خلق کنند اما در کار کردن با آنها باید دقیق باشید و بعلاوه اینکه استفاده از آنها برای هر حمامی مناسب نخواهد بود.

طراحی حمام مدرن

در اینجا نیز نمونه خوبی از “زیاده روی کردن در طراحی” مشاهده می کنیم. این ترکیب ملهم از سبک های بوهمین و کلاسیک می باشد و از المان های زیبا و بسیار مدرنی استفاده کرده است. استفاده از مجموعه تایل های مراکشی زیبا در کنار تایل های کلاسیک مورداستفاده در ایستگاه های مترو به رنگ سفید به همراه شیرآلات و اکسسوری هایی از فلز طلایی رنگ، منجر به شلوغ شدن این فضا شده است. کنتراست بین المان های مختلف در این فضا، هیچ کمکی به طراحی نمی کند. آنچه در این فضا رخ داده استفاده از المان های متعدد در کنار گرافیک شلوغ و همینطور استفاده از تضاد و کنتراست است. کمی ساده تر باید طراحی کرد  و درخشش کمتر و بیان و ترکیب ساده تر، بیشتر توصیه می شود.

طراحی حمام مدرن

در اینجا از مجموعه زیبا تایل های استودیو سوئدی Claesson Koivisto Run، بیش از حد استفاده شده است. لطفا در طراحی فضای حمام خود به دنبال توازن باشید. پوشاندن کف، دیوارها و حتی سقف با یک کاشی که به لحاظ گرافیکی نیز به شدت چشم را درگیر می کند، می تواند منجر به یک خروجی آزاردهنده شود.

طراحی حمام مدرن
طراحی حمام مدرن
طراحی حمام مدرن
طراحی حمام مدرن

شرکت معماری شیپ

منبع: interiorzine.com