12 نکته برای طراحی سرویس بهداشتی کوچک

447

با وجود ساخت و ساز آپارتمان‌ها و مراکز مختلف با متراژ پایین تلاش برای طراحی سرویس بهداشتی کوچک به طوری که تمام وسایل در فضا در بهترین شکل قرار بگیرند، از چالش‌های اصلی این نوع طراحی است.

 وقتی شما با فضای کمی برای طراحی سرویس بهداشتی روبه‌رو هستید در واقع با چالش‌های زیادی مثل تنظیم توالت و سینک با روش استاندارد، ایجاد فاصله آزاد و کافی برای دوش و البته محل گذاشتن حوله‌ها و دستمال توالت هم روبه‌رو هستید. اما در دنیای امروزی با وجود طراحی‌های کاربردی می‌توانید این مشکلات و محدویت‌ها را به حواقل برسانید یا کنار بزنید، از این جهت و برای باز شدن ذهن‌تان در ایده‌یابی در ادامه قصد داریم 12 نکته برای طراحی سرویس بهداشتی کوچک با تصویر کامل پیش روی‌تان قرار بدهیم.

طراحی حمام و دستشویی کوچک
طراحی سرویس بهداشتی کوچک

1. نصب سینک روشویی دستشویی در گوشه

اگر توجه کرده باشید در برخی موارد وجود حتی یک پایه برای سینک روشویی می‌تواند تنها مسیر عبوری موجود را مختل کند. در این حالت چاره چیست؟ به طور مشخص قرار دادن یک سینک در گوشه آن هم روبه‌روی توالت، بهتر از قرار دادن یک سینک مقابل دوش است. از طرفی باز و بسته شدن در معمولاً شرایط نامناسبی را برای حرکت کردن به وجود می‌آورد، بنابراین گوشه‌ی این فضا می‌تواند بهترین انتخاب برای جا دادن سینک روشویی باشد.

2. استفاده از یک پرده برای فضای دوش

احتمالاً این ایده را زیاد دیده باشید. در این حالت از طراحی سرویس بهداشتی کوچک پرده برای قسمت حمام نصب می‌شود و تنها به جلو و عقب حرکت می‌کند که می‌تواند نسبت به در شیشه‌ای که به داخل و خارج باز می‌شود، باعث صرفه‌جویی فضای سرویس بهداشتی بشود. بهتر است بدانید که دوش‌های مرکب در حقیقت می‌توانند در فضاهای کوچک جا بگیرند، به‌طوری‌که لوله‌های آن‌ها به طول ۱.۵ متر هستند.

3. آینه کنسول‌ها ( روشویی کابینتی) به صورت معلق

آینه در معماری همیشه بازتابی برای بزرگنمایی است‌؛ بنابراین در کنار استفاده از المان‌های بصری برای بزرگ‌تر جلوه دادن حمام و دستشویی می‌توانید از آینه کنسول‌ها یا روشویی کابینی‌ای استفاده کنید که به صورت معلق و بدون پایه، بالاتر از کف قرار می‌گیرند و موجب آزادسازی فضا برای اشیای کوچک در قسمت زیر خود می‌شوند.

طراحی حمام و دستشویی کوچک
طراحی حمام و دستشویی کوچک

4. آینه کنسول‌ها را به صورت گرد بسازید

یکی از مشکلات اصلی در فضاهای تنگ امکان برخورد با گوشه‌های تیز وسایل است. برای رفع این مشکل اگر گوشه‌های یک کنسول یا کابینت روشویی در مسیر قرار می‌گیرند بهتر است از سبک‌های گرد استفاده کنید. توجه کنید که معماران در طراحی سرویس بهداشتی کوچک این را در نظر می‌گیرند که یک کنسول گرد می‌تواند در یک فضای مربعی شکل هم قابل استفاده است.

5. پیشخوان را تا بالای دستشویی ادامه دهید

شما به تصویر بالا نگاه کنید! وجود پیشخوان می‌تواند فضای کافی را برای پیاده سازی چند آیتم را ایجاد کند. طراحی پیشخوان می‌تواند تا بالای دستشویی هم ادامه پیدا کند. ترتیب قراردهی به سبک بانجو می‌تواند با استفاده از دال سنگی یا چوبی انجام شود. محل قرارگیری توالت تحت تأثیر واقع نمی‌شود و ظاهر کار به صورت مینیمالیست و تمیز است.

طراحی حمام و دستشویی کوچک
طراحی حمام و دستشویی کوچک

6. از یک الگو با مقیاس بزرگ استفاده کنید

برای‌این‌که به لحاظ بصری فضای تنگ و کوچک را بزرگ‌تر نشان بدهید الگوهایی با مقیاس بزرگ مثل استفاده از نوار عریض می‌تواند چشم را فریب دهد. این در حالی است که مساحت فضا ثابت باقی می‌ماند، اما احساس می‌شود که بزرگ‌تر است.

7. در مربوط به قسمت دوش را حذف کنید

اگر فضای شما تقریباً به عرض ۱.۵ متر است، در این شرایط فقط برای قرار دادن یک توالت و یک وان به ابعاد ۷۵ در ۱.۵ جا دارید. در چنین شرایط سختی همان‌طور که در عکس هم می‌بینید یک پنل شیشه‌ای به جای در شیشه‌ای برای قسمت دوش در نظر گرفته شده است. از مزیت اصلی این پنل جلوگیری از پاشیدن آب به قسمت‌های دیگر است.

8. آینه را بزرگ‌تر در نظر بگیرید

در تنگ‌ترین فضاها، داشتن آینه‌ای که روی بیشتر دیوار را بپوشاند می‌تواند کارآمد باشد. به جای فقط یک آینه کنسول، می‌تواند اجازه‌ی استفاده هم‌زمان دو نفر از فضا را بدهد. در شرایطی که فضای موجود از حالت استاندارد و ایده‌آل کمتر است، به هر حال باید از هر سانتی‌متر استفاده‌ی کاربردی داشت.

طراحی حمام و دستشویی کوچک
طراحی حمام و دستشویی کوچک

9. جاحوله‌ای را روی یک در برای طراحی سرویس بهداشتی کوچک

. زمانی که فضا در حداقل میزان خود است، تعبیه جاحوله‌ای روی در قسمت دوش، موجب در دسترس بودن حوله می‌شود. البته که ممکن است به محلی برای گذاشتن تمام حوله‌های خود در یک کمد در نزدیکی نیاز داشته باشید، اما داشتن فقط یک حوله برای خشک کردن، در فاصله‌ای نزدیک، ضروری است.

10. یک سینک طولی و باریک نصب کنید

یک سینک باریک و تمیز طولی می‌تواند باعث زیبایی و شیکی سرویس بهداشتی بشود. در طراحی سرویس بهداشتی کوچک سینک‌های طولی و باریک، نیمرخ کوچکی دارند و زمانی که بر روی دیوار نصب می‌شوند، فضای کف را برای قرار دادن وسایل و یا فضای حرکتی، آزاد می‌کنند.

طراحی حمام و دستشویی کوچک
طراحی حمام و دستشویی کوچک

11. آینه کنسولی با یک طبقه انتخاب کنید

طراحی‌های امروزی به صورت کاربردی و هوشمندانه اعمال می‌شود. همان‌طور که در تصویر می‌بینید حتی آینه و کنسول پایه‌ای با یک طبقه می‌تواند برای نگهداری و جا دادن حوله‌ها یا سبد را برای کاغذ توالت انتخاب مناسبی باشد.

12. از شیرهای دیواری استفاده کنید

نصب شیرآلات روی دیوار، اجازه می‌دهد تا سینک روشویی یا آینه کنسول باریک‌تر شود و به این ترتیب مساحت بیشتری در کل حمام آزاد می‌شود. قابل ذکر است که در استفاده از شیرآلات دیواری در طراحی‌های قدیمی نگران نباشید؛ چراکه این مدل در هر مکانی به کار می‌آید.

منبع : www.forbes.com