معماری مجتمع مسکونی Interlace اثر دفتر معماری OMA

537
معماری مجتمع مسکونی

دفتر معماری: OMA، Ole Scheeren
موقعیت بنا: سنگاپور
معمار مسئول: Ole Scheeren
معماران طراح: OMA ، طراح و شریک مسئول Ole Scheeren
مساحت بنا: 169600 مترمربع
سال ساخت پروژه: 2013
مساحت سایت پروژه: 81000 مترمربع

پروژه معماری مجتمع مسکونی Interlace که توسط Ole Scheeren، یکی از شرکای دفتر معماری مشهور OMA طراحی شده است، قاعده‌ی رویکرد آپارتمان سازی رایج در سنگاپور را شکسته است؛ چراکه این پروژه محدود به قاعده‌ی برج‌های مسکونی عمودی نیست و در عوض به دنبال یک رویکرد کاملا متفاوت برای زندگی در این منطقه استوایی بوده است. در ادامه‌ی این مطلب از معماری شیپ همراه ما باشید تا به بررسی این پروژه مجموعه مسکونی بپردازیم.

موقعیت مجتمع مسکونی Interlace

معماری مجتمع مسکونی Interlace، روی یک سایت 8 هکتاری بنا شده است. این سایت بالاتر از سطح زمین که محدود به خیابان Alexandra و اتوبان Ayer Rajah Expressway است و در میانه‌ی منطقه سبز Southern Ridges در کشور سنگاپور قرار گرفته است.

در طراحی و معماری مجتمع مسکونی Interlace تعداد ۱۰۴۰ واحد آپارتمانی در ابعاد مختلف با دسترسی به فضاهای باز و فضاهای سبز در نظر گرفته شده است. سایت این پروژه، مکمل کمربند سبزی است که میان پل Kent ، تپه‌های Telok Blangah و پارک‌های Mount Faber کشیده شده است.

شبکه ای گسترده و در هم پیچیده از فضاهای زندگی و فضاهای عمومی که با طبیعت اطراف تلفیق شده اند. در این پروژه 31 بلوک آپارتمانی طراحی شده که هر کدام به اندازه 6 طبقه ارتفاع و طول یکسان دارند. این بلوک‌ها با یک چیدمان شش ضلعی طراحی شده‌اند تا 8 فضای باز عظیم و حیاط مرکزی را تشکیل بدهند که به عنوان گذرگاه استفاده می‌شود. طرح این بلوک‌های متصل به هم، یک شهرک عمودی با بام‌های پلکانی سبز و تراس‌های خصوصی وعمومی به وجود آورده است.

The Interlace by OMA Ole %20shape(4)معماری پایدار مجتمع مسکونی Interlace

طرح معماری مجتمع مسکونی Interlace از ابعاد بزرگ سایت وسیع بهره برده است و استفاده از المان‌های طبیعی در این پروژه در سطح بالایی است چراکه شامل مواردی مثل بام‌های سبز گسترده، تراس‌هایی که در آن‌ها منظره سازی شده و همچنین بالکن‌هایی است که به صورت پلکانی در پروژه ساخته شده‌اند.

مسیر تردد وسایل نقلیه در تراز بالاتر از سطح همکف به حداقل رسیده است و به این ترتیب فضاهای سبز عظیمی در این مجموعه مسکونی باز شده‌اند. پروژه Interlace با بررسی و آنالیز دقیق شرایط محیطی از جمله جهت خورشید، باد و شرایط خرده اقلیم سایت و همینطور تلفیق استراتژی‌های بهره‌گیری از انرژی‌های غیرفعال کم اثر، از شاخصه های پایداری نیز برخوردار است.


در این پروژه در عین حال که مستقل بودن واحدهای منفرد آپارتمانی با توجه به فضای وسیع سایت تامین شده و علاوه بر دید وسیعی‌ای که برای هر واحد آپارتمانی در نظر گرفته شده است اما در طرح این پروژه، فضاهای مشترک نیز برای فعالیت‌های مشترک لحاظ شده است. از طرفی تسهیلات و امکانات لازم برای این فضای مسکونی در میانه‌ی پوشش گیاهی سبز این سایت قرار گرفته است و موقعیت هایی را برای تعاملات اجتماعی، سپری کردن اوقات فراغت و تفریح فراهم آورده است.

توضیحات دفتر معماری OMA برای معماری مجتمع مسکونی Interlace

Ole Scheeren در مورد این پروژه می گوید: “طرح و معماری مجتمع مسکونی نیازهای فضاهای اجتماعی و مشترک در یک جامعه امروزی و معاصر را در نظر داشته و همزمان با عرضه فضاهای متعدد داخلی و خارجی که خاص یک بستر استوایی هستند، پاسخگوی مسائل زندگی به صورت جمعی و منفرد است.”


Patrica Chia مدیرعامل مجموعه مسکونی CapitaLand سنگاپور می گوید: “این پروژه موقعیت مناسبی برای خلق و ساخت یک فضای مسکونی در ارتفاعات Gillman بوده که تعریف معمارانه امروزی از فضاهای زندگی را به چالش کشیده است. این پروژه در عین حال که فضاهای خارجی دارماتیکی را به وجود آورده اما در آن توجه خاصی به خلق فضاهای داخلی آرامش بخش شده است. نام این پروژه، Interlace، که به معنای درهم بافتن است خود گویای ماهیت این پروژه بوده که اتصال دهنده جامعه با محیط طبیعی اطراف می باشد. Ole Scheeren با این پروژه، یک شاهکار تازه در سنگاپور خلق کرده است”

مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی
مجتمع مسکونی

شرکت معماری شیپ
منبع