طراحی ویلا با سقف شیبدار نامتقارن و دیوارهای پوشیده از کاشی سقف

33

شکل نامتقارن طراحی ویلا با سقف شیبدار در حومه‌‌ی شهری واقع در بلژیک، مستقیماً از ارتفاع مجاز ساختمان مطابق مقررات طراحی ویلا در این محل به وجود آمده است.

طراحی و ساخت ویلا توسط شرکت معماری بلژیکی دیتر دِ وُس (Dieter De Vos) در محله‌ای مسکونی واقع در دِ پینته (De Pinte) از بخش‌های جنوب غربی گنت (شهری در بلژیک) انجام شده است.

سبک رایج طراحی ویلا در این منطقه، خانه‌هایی با سقف شیب‌دار است. سبکی که شرکت معماری دِ ووس از آن همواره اجتناب می‌کند.

این شرکت به جای سقف شیبدارمعمولی در طراحی ویلا ، نوعی سقف متفاوت را انتخاب کرد که جلوی نفوذ نور به ساختمان‌های مجاور در محله را نمی‌گیرد و باعث می‌شود در قسمت‌های مختلف سایت از حداکثر ارتفاع مجاز بهره گرفته شود.

معمار همچنین دقت داشت که از مقررات محلی طراحی و ساخت ویلا هنگام طرح‌ریزی فرم و حجم بنا پیروی کند.

وی توضیح داد: «برای شخصیت‌دهی به خانه در این بستر، حجم ساختمان با محدودیت‌ها به خوبی تطبیق داده شده است. این تفسیر آزاد و بهره‌گیری از محدودیت‌ها در طراحی ویلا منجر به یک ترکیب حجمی مجسمه‌مانند با سطوح شیبدار غیر منتظره شده است.»

دِ وُس پیش از این یک پروژه طراحی ویلا در دِ پینته را تکمیل کرده است که دارای دیوارهای آجری و پنجره‌های قوسی‌شکل است. در مقابل، معمار در طراحی و ساخت ویلا ویلمسدورپ (WIllemsdorp) تصمیم گرفت از کاشی‌هایی استفاد کند که معمولاً برای پوشش سقف به کار می‌روند.

فضای ورودی، مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در جبهه‌ی شمالی ساختمان قرار گرفته و به شکل بخشی از ردیف پانل‌های آهنی است که با در گاراژ نیز ادغام می‌شود. در جهت مخالف ساختمان، یک بازشوی شیشه‌ای عریض قرار دارد که دسترسی ساختمان به باغ را ممکن می‌کند.

جزئیات دیگر موجود در طراحی و ساخت ویلا شامل یک پنجره‌ی پیش‌آمده از نمای ساختمان است که در راستای بخش مسطح سقف امتداد پیدا می‌کند. یک جفت پنجره با ارتفاع کف تا سقف نیز بر روی دیوار روبرو قرار گرفته‌اند.

معمار گفت: «نمای عقب‌رفته‌ی رو به خیابان در این پروژه طراحی ویلا ظاهری کاملاً درونگرا دارد. در حالی که ساختمان در سمتی دیگر با وجود نمای کاملاً شیشه‌ای در تراس رو به باغ گشایش پیدا می‌کند. یک پنجره‌ی پیش‌آمده‌ی زیبا و یک مجموعه‌ بازشوهای کوچکتر در نمای جانبی ویلا قرار گرفته‌اند.»

طراحی داخلی ویلا به متراژ ۲۷۵ متر مربع نیز ویژگی‌های جالبی دارد. بخش بزرگی از فضا به نشیمن و غذاخوری در طبقه‌ی هم‌کف اختصاص داده شده است. آشپزخانه مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در قسمت پشتی جای‌گذاری شده و فضای نشیمن و غذاخوری در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

دیواری متشکل از کمدها در طول یک جهت فضا در طراحی داخلی ویلا کشیده شده است و بدین ترتیب فضاهای زیادی برای نگهداری وسایل و لوازم ارائه می‌دهد.

در طبقه‌ی بالا مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، دو اتاق خواب، یک حمام خانوادگی و یک سالن مطالعه‌ی کوچک قرار گرفته است.

دیوارهای بادبند در روند طراحی داخلی ویلا ، بدون پوشش باقی مانده‌ اما به رنگ سفید نقاشی شده‌اند. همین امر برای سقف بتنی نمایان اجرا شده است که به نحوی که بافت چوبی قالب سقف به خوبی نمایان است.

معمار گفت: « قالب چوبی سقف بتنی با همان متریال کفپوش‌ها اجرا شده است که از جنش چوب بلوط هستند.»

سیستم گرمایش پایدار زمین‌گرمایی در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا به کار رفته است که با سیستم گرمایش از کف ارتباط پیدا می‌کند. همچنین به منظور استفاده‌ی بهینه از انرژی در طراحی ویلا‌ ، پانل‌های خورشیدی بر روی سقف قرار گرفته‌اند و برای گرم کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عکاس: فیلیپ دوجاردین (Filip Dujardin)

منبع: Dezeen