طراحی ویلا با نمای آجری

69

پنجره‌های قوسی در طول دیوار آجری این خانه با حجم سه‌تایی واقع در بیرون از گنت بلژیک کشیده شده است. طراحی ویلا توسط شرکت معماری بلژیکی دیتر د وس (Dieter De Vos) انجام شده است.

طراحی ویلا مورکنشید (Moerkensheide) به صورت مکعب‌های سه‌تایی توسط شرکت معماری دیتر د وس انجام شده که در مرکز فضایی مثلثی‌شکل را با یک راه‌پله‌ی اسکلت‌مانند چرخان تشکیل می‌دهند.

معمار طراحی ویلا را به نحوی پیش برد که ساختمان بتواند باغ را از جهات مختلف در محیط خود قاب بگیرد. به این ترتیب هر طرف ویلا در ساعات مختلف روز از نور خورشید بهره‌مند خواهد بود.

معمار در مورد این پروژه طراحی و ساخت ویلا گفت: «جهت‌گیری صریح ساختمان رو به خورشید، ترکیب‌بندی سه‌تایی جالبی به خانه می‌بخشد. سه باغچه بر این اساس ترکیب‌بندی فرم ویلا را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این باغچه‌ها برای یک ساعت مشخص از روز در نظر گرفته شده‌اند: صبح، بعد از ظهر، عصر»

پنجره‌های قوسی در طراحی نمای ویلا منظور شده و در راستای دیوارهای جلو هر باغچه خودنمایی می‌کنند. هر کدام از این پنجره‌ها بر اساس برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا دارای یک در مرکزی شیشه ای هستند که امکان گشایش بخش‌های مختلف خانه را به فضای بیرون برای ساکنین فراهم می‌کنند.

معمار گفت: «این سه پنجره‌ی قوسی بزرگ در طبقه هم‌کف مطابق برنامه‌های طراحی ویلا ، نور طبیعی روز را بسیار سخاوتمندانه به فضای داخلی وارد می‌کنند و هم‌زمان ارتباط بسته‌ای بین فضای داخلی و باغ فراهم می‌کنند.»

طراحی و ساخت ویلا در شهر د پینته (DePinte) واقع در مرز یک محدوده جنگلی کوچک انجام شده است. درخت‌های موجود در بخش پشتی سایت تا حدودی حریم خصوصی را تأمین می‌کنند. با این حال ساکنین می‌توانند به منظور ایجاد حریم خصوصی بیشتر، پرده‌هایی بر روی هر سه پنجره‌ی قوسی‌شکل آویزان کنند.

آجرکاری چند رنگ به کار رفته در طراحی نمای ویلا سازه‌ی متشکل از دیوارهای باربر با بلوک‌های بتنی و بادبندها را از دید پنهان می‌کند. آجرهای به کار رفته درطراحی نمای ویلا تماماً دستی انتخاب شده‌اند تا تفاوت رنگی خوبی ایجاد شده و ساختمان با بافت سنتی این محدوده به خوبی هماهنگ شود.

پنل‌های چوبی برای طراحی داخلی ویلا در طبقه‌ی همکف مورد استفاده قرار گرفته و به گرما و صمیمیت فضای نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه کمک کرده‌اند. کفسازی فضاها نیز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا با موزاییک سیمانی انجام شده است که تا تراس و باغچه‌ی بیرونی نیز امتداد پیدا می‌کند.

کانتر آشپزخانه نیز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا با همان متریال کار شده است و کابینت‌های دیواری با همان پنل‌ها در انتهای فضا قرار کار شده‌اند. دو فضای دیگر مطابق برنامه‌های طراحی ویلا سالن و فضای مطالعه را تشکیل داده‌اند.

معمار گفت: «سه دیوار بدون پنجره در فضای باز و وسیع آشپزخانه مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا دارای کابینت‌هایی هستند که فضایی مناسب برای صرف غذا، نشستن و کار کردن ساکنین را فراهم می‌کنند.»

پلکان مرکزی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا دارای پاخورهای چوبی است که به صورت دوار و به آرامی در جهت عقربه‌های ساعت پیش رفته و سازه‌ی توپری را تشکیل می‌دهند که شبیه به ریسمانی پیچیده و دایره‌ای به نظر می‌رسد. هیچ نوع نرده یا حفاظی برای راه‌پله وجود ندارد.

در طبقه‌ی بالا مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، سه کابینت به ارتفاع سقف پارتیشن‌های طبیعی بین فضای راهرو، اتاق خواب، حمام و اتاق مهمان ایجاد کرده‌اند. بیشتر سطوح به رنگ سفید درآمده‌اند که کنتراست خوبی با کفپوش‌های چوبی تیره به کار رفته در طراحی داخلی ویلا ایجاد می‌کنند.

بلوکی منفرد با ارتفاع یک طبقه پیش آمده از مکعب غربی، مطابق برنامه‌های طراحی ویلا فضای ورودی را تشکیل می‌دهد و پلکانی در همان طرف به فضای زیرزمین ختم می‌شود. این فضای ورودی به یک سایه‌بان پیش‌آمده از سقف نیز مجهز است که فضای عبور و مرور را در بر می‌گیرد.

عکاس: فلیپ دوجاردین (Flip Dujardin)

منبع: Dezeen