آنچه در طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق انتظار مطب باید بدانید!

498

بدون شک دکوراسیون داخلی اتاق انتظار مطب، می‌تواند در ایجاد یک محیط مطبوع و دلنشین برای بیماران و مراجعین تاثیر بسزایی داشته باشد. از آن‌جایی که اتاق انتظار مکانی است مخصوص بیماران که در آن برای مدتی منتظر نوبت و خدمت هستند؛ بنابراین طراحی و دکوراسیون این بخش باید بتواند احساس آرامش، راحتی و اعتماد به نفس را به بیماران منتقل کند.

در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق انتظار، عوامل مهمی مانند رنگ‌ها، نورپردازی، مبلمان، تجهیزات و عناصر دکوراتیو در راس قرار می‌گیرند. استفاده از رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش، نورپردازی مناسب، انتخاب مبلمان راحت و متناسب، استفاده از عناصر دکوراتیو زیبا و جذاب و به کارگیری جزئیات کوچک، همگی بهبود تجربه بیماران در انتظار خدمت در مطب کمک می‌کنند.

مراجعه‌کنندگان در بدو ورود با این فضا مواجه می‌شوند؛ بنابراین طبیعی است که بخواهیم با در نظر گرفتن تمهیدات مناسب طراحی کلینیک ، برداشت اولیه‌ی افراد را تحت تأثیر قرار بدهید. در این مقاله سعی بر این است که به شکلی تخصصی‌تر به نکات مهم طراحی و دکوراسیون داخلی اتاق انتظار مطب یا کلینیک، مطابق استانداردهای طراحی کلینیک و فضاهای درمانی بپردازیم.

به تردد افراد در طراحی اتاق انتظار مطب توجه کنید

لازم است زمان طراحی اتاق انتظار مطب، محل دقیق ورود و خروج افراد را در نظر داشته باشیم و با تمهیداتی در طراحی کلینیک آن‌ها را تعریف کنیم. این‌که افراد هنگام ورود به کلینیک دچار سر در گمی شوند، نشانه‌ی بی‌دقتی در طراحی کلینیک است؛ همچنین مسیر رفت و آمد مطابق استانداردهای طراحی کلینیک باید به نحوی تعریف شود که اختلالی در حرکت افراد ایجاد نشود. قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که عبور و مرور بیماران برای سایر بخش‌های موجود در کلینیک مانند اتاق بیماران مزاحمت ایجاد نکند.

طراحی اتاق انتظار مطب

برای دکوراسیون مطب مبلمان متناسب انتخاب کنید

انتخاب مبلمان از مهم‌ترین بخش‌‌های طراحی کلینیک و به ویژه طراحی اتاق انتظار مطب است؛ چرا که هم از نظر بصری باید چشم‌نواز باشد و با طراحی داخلی کلینیک هماهنگی داشته باشد و هم این‌که از راحتی و ایمنی برخوردار باشد. در ادامه توضیحاتی در خصوص مبلمان مورد استفاده در طراحی اتاق انتظار مطب ارائه شده است.

طراحی  اتاق انتظار مدرن

میز پذیرش در اتاق انتظار مطب

پیش از این در مقاله‌ای به میز پذیرش و اهمیت آن در طراحی داخلی کلینیک پرداخته‌ایم. این میز در طراحی اتاق انتظار مطب باید به عنوان نقطه‌ی کانونی فضا در نظر گرفته شود. میز پذیرش مطابق استانداردهای طراحی کلینیک باید از فضای ورودی به آسانی دیده شود و در دسترس باشد. تمیزی و زیبایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار دادن قفسه‌ها و کابینت‌های لازم در طراحی میز پذیرش به نظم هر چه بیشتر محیط کمک می‌کند.

همچنین مطابق استانداردهای طراحی کلینیک، لازم است برای تمام تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز بخش پذیرش، جایی در نظر گرفته شود. تجهیزاتی مانند کامپیوتر، پرینتر و اسکنر در فضای پذیرش برای تشکیل پرونده بیماران و وقت‌دهی به آنان از طریق سیستم مورد نیاز است؛ بنابراین لازم است حین طراحی داخلی کلینیک ، فضای مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در جلو میز پذیرش باید فضای کافی برای مراجعه‌ی افراد به ویژه در ساعات شلوغی مطب در نظر گرفته شود.

طراحی اتاق انتظار

شکل و فرم میز پذیرش نیز باید مطابق با طراحی داخلی کلینیک انتخاب شود. انتخاب سطوح و متریال هماهنگ با دکوراسیون مطب امری بسیار مهم است. همچنین برای جلوه‌ی بیشتر به فضا می‌توانید از متریال‌های متفاوتی مانند برنز، آهن، پلکسی‌گلاس و … استفاده کنید. ابعاد میز پذیرش نیز باید هماهنگ با دکوراسیون مطب انتخاب شود. راهکار شاخص نشان دادن میز پذیرش، انتخاب ابعاد غول‌آسا برای آن نیست. همچنین در صورت کوچک بودن بیش از حد، از اعتبار و زیبایی آن در دکوراسیون مطب کاسته خواهد شد.

طراحی میز کانتر مطب

صندلی‌های اتاق انتظار

مبلمان اتاق انتظار مطب باید دارای مقیاس درستی باشد. لازم است در عین زیبایی و جلوه‌‌ بخشی به مطب به تعداد کافی در نظر گرفته شود. برای به دست آوردن تعداد صندلی مناسب با دکوراسیون اتاق انتظار مطب، نیاز است تعداد مراجعین خود در ساعت‌های شلوغ روز را در نظر داشته باشیم؛ همچنین چیدمان صندلی‌ها و طراحی سالن انتظار مطب باید به نحوی باشد که در رفت و آمد افراد اختلال ایجاد نشود.

با در نظر گرفتن تمهیداتی در دکوراسیون مطب برای افراد سالمند یا کم‌توان می‌توانیم محیطی راحت و خودمانی ایجاد کنیم که افراد در آن کمتر دچار استرس و تنش می‌شوند. دیزاین اتاق انتظار مطب با چیدمان خطی صندلی‌ها و ایجاد فضایی مانند پایانه‌های مسافربری ایده‌آل نیست. با اندکی خلاقیت در انتخاب مبلمان و دکوراسیون مطب می‌توانیم محیطی جذاب و دعوتگرا ایجاد کنیم. برای مثال چیدمان مربعی یا Uشکل اتاق انتظار می‌تواند راهکار خوبی باشد. هر چند بسیار معمولی و رایج است و می‌توانیم با تمهیدات ویژه دکوراسیون مطب، فضای خلاقانه‌تری ایجاد کنیم.

دکوراسیون داخلی اتاق انتظار مطب

از رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی اتاق انتظار مطب استفاده کنید

انتخاب رنگ دیوار، مبلمان و تجهیزات مورد استفاده در طراحی داخلی کلینیک ، تأثیر بسیاری بر روی احساس مراجعین شما می‌گذراد. رنگ‌های روشن و ملایم برای طراحی اتاق انتظار مطب ، انتخاب خوبی هستند. برای مثال یک رنگ سبزآبی ملایم برای طراحی فضای انتظار مطب انتخاب خوبی است. در نظر گرفتن رنگ‌های موجود در برندینگ و نام تجاری در طراحی داخلی کلینیک و به ویژه اتاق انتظار، ایده‌ی بسیار خوبی است و به اعتبار کاری شما اضافه می‌کند.

رنگ مبلمان در اتاق انتظار

از نورپردازی مناسب غافل نشوید

تجهیزات نورپردازی به کار رفته در طراحی اتاق انتظار مطب باید روشنایی کافی ایجاد کند و در عین حال باعث آرامش محیط شود. نورپردازی مخفی داخل دیوارها و سقف کاذب ایده‌ی بسیار خوبی است. هر چند وجود یک یا چند چراغ آویز بالای میز پذیرش به جذابیت بیشتر دکوراسیون اتاق مطب کمک می‌کند.

نور پردازی در طراحی اتاق انتظار مطب

با اسسوری‌ها و آثار هنری به مطب جلوه‌ زیبایی ببخشید

استفاده از آثار هنری در طراحی داخلی کلینیک، باعث ایجاد صمیمیت می شود و حس بودن در محیط خانه را به افراد منتقل می‌کند. مطالعات حاکی از آن است که اغلب بیماران تصاویر مناظر طبیعی را به آثار نقاشی انتزاعی و پرتره ترجیح می‌دهند. در واقع برخی بر این باورند که آثار هنری انتزاعی شلوغ می‌تواند باعث افزایش استرس بیماران در محیط درمانی شود، به همین دلیل استفاده نکردن در طراحی اتاق انتظار مطب از این آثار بهتر است.

طراحی اتاق انتظار مطب

فضایی برای بازی کودکان ایجاد کنید

پیش از این در مقاله‌ای به مزایای وجود فضای بازی کودکان در برنامه‌های طراحی کلینیک پرداخته‌ایم. در واقع وجود این فضا به کاهش استرس افراد کمک می‌کند و شادابی بیشتری به محیط درمانی می‌بخشد. فضای بازی کودکان باید در نزدیکی فضای انتظار طراحی شود و به آن دید داشته باشد، به این ترتیب والدین با آسایش روی صندلی‌ها می‌نشینند و فرزندان خود را حین بازی تماشا می‌کنند.

ما در شرکت معاری شیپ صمیمانه شما را راهنمایی خواهیم کرد تا فضایی زیبا و کاربردی داشته باشید.برای مشاوره رایگان با ما از طریق شماره‌های زیر در ارتباط باشید.