۷ ایده جالب برای طراحی ویلا با پلان آزاد

82

طراحی داخلی با پلان باز در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. امکان ایجاد فضایی دلباز با نور طبیعی فراوان و زیبایی مدرن و امروزی، باعث شده است که طراحان برای کاربری‌های مختلف این سبک طراحی داخلی را پیاده‌سازی کنند. در این میان طراحی ویلا با پلان آزاد نیز به ویژه برای فضاهای کوچک بسیار توصیه می‌شود. اما بسیاری از افراد بر این باورند که طراحی با پلان آزاد روح زندگی را از فضا می‌گیرد و باعث می‌شود که خالی و سرد به نظر برسد. در این مقاله ایده‌های جالبی برای طراحی داخلی ویلا با پلان آزاد ارائه شده است که پیروی از آنها به ایجاد فضایی گرم و پذیرا کمک می‌کند.

در نظر گرفتن نیازهای شخصی

طراحی ویلا با پلان آزاد

پیش از آن که به سمت طراحی ویلا با پلان آزاد بروید، به این فکر کنید که از این فضا چه انتظاراتی دارید و برای چه فعالیت‌هایی از آن استفاده می‌کنید؟ آیا به دنبال محیطی دنج برای آرامش، تفریح و شب‌نشینی هستید یا صرفاً برای برگزاری مهمانی و جشن‌های خاص از آن استفاده خواهید کرد؟ بنابراین لازم است حتماً سبک زندگی خود را در نظر داشته باشید، نیازهای خود را بشناسید و بدانید که چند نفر قرار است از این فضا استفاده کنند و برای چه منظوری آن را طراحی می‌کنید.

ایجاد دیوارهای نامرئی

طراحی ویلا با پلان آزاد

این امر به معنای بخش‌بندی فضاهای مختلف است. بله در طراحی داخلی ویلا با پلان آزاد نیز باید به فکر تقسیم‌بندی فضاها به شکل اصولی باشیم. برای این امر لازم است فضا را به صورت مجموعه‌ای اتاق در ذهن خود مجسم کنید. تصور کنید که در کدام یک از فضاها باید دیوار داشته باشیم و به جای آن با تمهیدات دیگری مانند قرار دادن مبلمان نسبت به جداسازی آنها اقدام کنیم. بخش‌های مختلف خانه را برای عملکردهای متنوع در نظر بگیرید و به این ترتیب از فضا به صورت کاملاً بهینه استفاده کنید.

تفکیک فضاها با مبلمان

طراحی ویلا با پلان آزاد

برای تفکیک فضاها به شکل اصولی در طراحی داخلی ویلا راهکارهای زیادی هست که استفاده از مبلمان یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها است. به این ترتیب می‌توانید با قرار دادن هوشمندانه‌ی مبلمان و قفسه‌ها فضاهای مختلف مانند غذاخوری و نشیمن را از هم جدا کرده و گوشه‌های دنج و آرام در خانه به وجود آورید.

ایجاد کنتراست رنگی

طراحی ویلا با پلان آزاد

یکی از راهکارهای مناسب برای جداسازی بخش‌های مختلف ویلا، استفاده از رنگ‌های متضاد است. بر این اساس انتخاب یک رنگ خاص و پیروی از آن در تمام فضاها در فرایند طراحی داخلی ویلا الزامی نیست. برای مثال می‌توانید یک آشپزخانه با رنگ‌های خاکستری، مبلمان چوبی تیره و کانتر سنگی سیاه رنگ طراحی کنید و در کنار آن یک فضای نشیمن با دیوارهای سفید و مبلمان روشن و رنگی قرار گرفته باشد.

استفاده از نیم‌طبقه

طراحی ویلا با پلان آزاد

در صورت وجود سقف بلند می‌توانید با ایجاد یک نیم‌طبقه جوی صنعتی و زیبا را به دکوراسیون داخلی ویلا ببخشید و به این ترتیب از فضا استفاده‌ی بهینه داشته باشید. از این فضا می‌توانید به عنوان یک محل نشیمن، مطالعه یا حتی اتاق خواب استفاده کنید. استفاده از نرده‌های فلزی برای نیم‌طبقه در طراحی ویلا به سبک صنعتی بسیار جالب توجه است و باعث می‌شود ارتباط بصری بین فضای پایین و بالا حفظ شود.

پایین بردن کف

طراحی ویلا با پلان آزاد

فضای نشیمن فرو رفته یا گودال گفتگو امروزه جزو ترندهای طراحی ویلا و فضاهای مسکونی محسوب می‌شود. به این ترتیب بدون وجود دیوار می‌توانید فضای نشیمن را از هال و پذیرایی جدا کرده و حالتی دنج و محصور به آن ببخشید.

کمد و قفسه فراموش نشود

برای ایجاد یک فضای منظم و مینیمال لازم است به فکر کمدهای دیواری باشیم تا بسیاری از لوازم از دید مخفی شوند. برای تحقق این امر می‌توانید از پارتیشن‌های دارای قفسه‌بندی برای جداسازی فضاها استفاده کنید. به این ترتیب هم فضاها به خوبی از هم تفکیک شده‌اند و هم فضای کافی برای نگهداری لوازم به وجود آمده است. کمد دیواری که جزو ملزومات هر خانه است و با سبک‌های متنوع و متناسب با متراژ فضای شما طراحی می‌شود.

تحریریه شرکت معماری شیپ