اصول طراحی کلینیک لیزر

1171

ماجرا این است که اهمیت طراحی کلینیک لیزر زمانی بیشتر به چشم آمد که استفاده از لیزر در جهت امور درمانی و زیبایی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. در واقع علم درماتولوژی که با تشخیص و درمان بیماری‌های پوست، مو و ناخن مرتبط است در عصر جدید به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در زمینه‌ی لیزر، دست‌ پیدا کرده است که در حل مشکلات پوستی و برای درمان و زیبایی چهره و بدن استفاده می‌شوند. در کل همین موارد کافیست تا افراد زیادی برای حل مشکلات خود به کلینیک لیزر مراجعه کنند و به دنبال آن این روزها اصول طراحی و دکوراسیون کلینیک لیزر بسیار مورد توجه قرار بگیرد. از این جهت در ادامه قصد داریم به بررسی این اصول بپردازیم.

البته در این راستا شرکت معماری شیپ با در نظر گرفتن استانداردها و ضوابط طراحی کلینیک لیزر و با استفاده از دانش ،تخصص و خلاقیت، به شما در طراحی و بازسازی کلینیک لیزر کمک می‌کند.

درمان‌های قابل انجام با لیزر در کلینیک‌های لیزر

قبل از این‌که به سراغ اصول و نکات طراحی و دکوراسیون در کلینیک لیزر برویم لازم دیدیم ابتدا درمان‌های قابل انجام با لیزر را نام ببریم که شامل موارد زیر است:

  • لیزر جوانساز
  • لیزر موهای زائد لیزر فرکشنال
  •  لیزر پیلینگ کل صورت
  • لیزر پاک کردن تاتو یا خالکوبی
  • برداشتن ضایعات خوش خیم پوست
  • درمان ضایعات عروقی
  • درمان ضایعات پیگمانته (لک پوست) و …
طراحی کلینیک لیزر

استانداردهای اتاق لیزر

در بیشتر موارد در طراحی داخلی کلینیک پوست و زیبایی بخشی را به لیزر اختصاص می‌دهند و  معمولا در این کلینیک‌ها تمرکز اصلی روی اتاق‌های لیزر و جوان‌سازی است، ولی کلینیک‌هایی نیز هستند که به صورت تخصصی روی لیزر فعالیت می‌کنند. اما در طراحی اتاق لیزر باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

  •   اتاق های لیزر باید دارای سینک روشویی باشد.
  • در اتاق لیزر بدن باید فضایی به عنوان رختکن در نظر گرفته شود.
  • در دکوراسیون اتاق لیزر باید قفسه ها و کابینتهایی جهت قراردادن وسایل در نظر گرفته شود.
  •   به دلیل گرم شدن دستگاه لیزر، این اتاق نیاز به خنک کننده مناسب و تهویه مطبوع دارد
  • در نظرگرفتن اتاق مناسب با توجه به ابعاد دستگاه‌های لیزر بسیار مهم است‌. جانمایی باید به گونه ای باشد که پس از قرارگیری دستگاه و تخت، متخصص لیزر بتواند به راحتی به تمام قسمت‌ها دسترسی اسان داشته باشد.
  • معمولا یک مینی یخچال برای نگهداری بعضی از داروها و کیسه های یخ در داخل اتاق لیزر تعبیه می‌شود.
  •   نورپردازی در اتاق لیزر باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر زیبایی و به کارگیری لایتینگ‌های متناسب با طرح، نور مناسب جهت فعالیت را داشته باشد‌.
  • در اتاق لیزر بدن فضایی جهت دوش در نظر گرفته شود.
  • سعی شود از رنگ سفید به عنوان رنگ غالب استفاده شود که حس تمیزی و ارامش به مراجع القا شود.
طراحی کلینیک لیزر

در دیزاین کلینیک لیزر، پس از انتخاب سبک طراحی با در نظر گرفتن خدمات قابل ارائه ، فضا به بخش‌ها و اتاق‌های مختلف تقسیم می‌شود.

اتاق‌های لیزر، فضای انتظار، سرویس بهداشتی، ابدارخانه، انبار، اتاق استریل و اتاق استراحت فضاهایی هستند که با توجه به مساحت مطب یا کلینیک و نوع خدمات آن مرکز در نظر گرفته می‌شوند.

طراحی کلینیک لیزر
طراحی کلینیک لیزر

رنگ در طراحی کلینیک لیزر

انتخاب مناسب رنگ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای طراحی کلینیک است. برای به‌کارگیری رنگ مناسب باید با استفاده از علم  روانشناسی رنگ از بدو ورود روی مراجعین اثر گذاشته و فضا را برای آن‌ها خوشایند کرد.

در دیزاین مطب لیزر، با استفاده از رنگ‌های روشن می‌توان محیطی دوستانه و صمیمی ایجاد کرد. رنگ‌های روشن مثل سفید  باعث القای حس تمیزی در مراجعین می‌شود. می‌توان از ترکیب دو رنگ ویا چند رنگ با بکارگیری استراتژی خاص و یا با استفاده از هویت برند استفاده کرد و فضاهای مختلف را با استفاده از رنگ تفکیک کرد یا با تغییر رنگ روی بخش خاصی از فضا تاکید نمود.

طراحی کلینیک لیزر
طراحی کلینیک لیزر

نور در دیزاین کلینیک لیزر

 در نورپردازی به عنوان یکی از عوامل کلیدی  طراحی داخلی کلینیک  باید حد استاندارد روشنایی رعایت شود. از طرف دیگر فضا به طور یکنواخت نورپردازی شود. استفاده از نور طبیعی را باید حتما مدنظر قرار داد و همچنین با استفاده از نورهای دکوراتیو فضا را جذاب و دلنشین کرد.

طراحی کلینیک لیزر

المان ها در طراحی کلینیک لیزر

جزئیات نقش مهمی در طراحی بازی می‌کنند. بکارگیری المانها، اکسسوری‌ها و وسایل دکوراتیو، جنس مبلمان ، گیاهان و همچنین طرحهای گرافیکی متناسب با فضا و نوع خدمات فضا را دلپذیرتر می‌کنند و اثر ماندگارتری در ذهن مخاطب می‌گذارند.

طراحی کلینیک لیزر
طراحی کلینیک لیزر
طراحی کلینیک لیزر

و در آخر باید بگوییم که با در نظرگرفتن موارد فوق از توجه به استانداردهای طراحی کلینیک لیزر گرفته تا رنگ و نورپردازی حرفه‌ای می‌توان فضایی جذاب و دلنشین ایجاد کرد که مراجعین با حضور در کلینیک لیزر احساس خوشایندی داشته باشند.