6 نکته تخصصی برای طراحی کلینیک عمومی به صورت حرفه‌ای و تأثیرگذار

75

بسیاری از پزشکان و متخصصان روی نقش فضا و محیط در التیام دردها و آرامش بیماران تأکید دارند. معماران با در نظر گرفتن اهمیت محیط روی حال بیماران، همواره تلاش کرده‌اند که کلینیک‌های عمومی را  به گونه‌ای طراحی کنند که فرایند درمان به بهترین شکل انجام شود و بیماران در آرامش و سکوت به سر ببرند. یکی از سوالاتی که بسیاری از سازندگان بیمارستان‌ها و کلینیک‌های عمومی مطرح می‌کنند این است که برای طراحی کلینیک عمومی باید چه نکات تخصصی و مهمی را مد نظر قرار دهیم؟

در این مقاله تصمیم داریم 6 مورد از مهم‌ترین نکات برای طراحی کلینیک عمومی را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات خوبی در مورد طراحی حرفه‌ای و تأثیرگذار کلینیک عمومی کسب کنید، پیشنهاد می‌شود که 10 دقیقه زمان بگذارید و تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

1. ورودی کلینیک را به شکلی شاخص و واضح طراحی کنید

ورودی کلینیک یکی از بخش‌های مهم آن است و باید به گونه‌ای طراحی شود که افراد بتوانند به راحتی آن را ببینند و تشخیص دهند. مراجعان و بیماران نباید برای یافتن ورودی کلینیک، از دیگران سوال بپرسند و راهنمایی بخواهند.

در ورودی کلینیک باید به صورت خودکار باز و بسته شود و نیازی به تماس دست با آن نباشد. محیط‌های درمانی معمولاً آلوده هستند و با درهای اتوماتیک می‌توان از تماس دست‌ها با درها جلوگیری کرد.

ورودی کلینیک

2. در هنگام طراحی کلینیک عمومی به بخش پذیرش توجه ویژه داشته باشید

یکی از اولین نقاط ارتباط بین بیمار و کلینیک، بخش پذیرش است. این بخش باید به گونه‌ای طراحی شود که کاملاً مشخص باشد و افراد حاضر در این بخش بتوانند سالن انتظار، اتاق پزشک و ورودی کلینیک را به راحتی مشاهده کنند. همچنین شیشه و ارتفاع پیشخوان پذیرش باید به گونه‌ای طراحی شود که مسئول بخش پذیرش بتوانند معلولانی که روی ویلچر نشسته‌اند را به خوبی مشاهده کند.

بخش پذیرش کلینیک

3. معماری سالن انتظار؛ عاملی تأثیرگذار در راندمان درمانگاه و رضایت مراجعه‌کنندگان

بدون شک سالن انتظار یکی از مهم‌ترین بخش‌های کلینیک عمومی است و  باید در معماری و طراحی آن حساسیت زیادی به خرج دهید. این سالن باید فضای کافی داشته باشد تا بیماران و همراهان آن‌ها بتوانند به راحتی در آن قرار بگیرند و منتظر بنشینند تا نوبت‌شان شود. کافی بودن فضای اتاق انتظار و تهویه کافی آن، نقش مهمی در جلب رضایت مراجعه‌کنندگان دارد. سعی کنید در این فضا، صندلی به اندازه کافی قرار دهید. یکی از متداول‌ترین و مناسب‌ترین صندلی‌ها برای اتاق انتظار کلینیک‌های عمومی، صندلی‌های نیمکتی است.

شیوه معمول و متداول چیدن مبلمان و صندلی‌ها در اتاق انتظار، چیدمان در امتداد دیوارهاست. اگر فضای کافی در سالن انتظار نیست، می‌توانید چند ردیف صندلی را روبرو یا پشت سر هم بچینید. استفاده از استند کتاب، تلویزیون، آکواریوم و گیاهان، گزینه‌های بسیار مناسبی برای سالن انتظار کلینیک عمومی است. در هنگام طراحی سالن انتظار، فضای کافی برای رفت و آمد بیماران و پرسنل بیمارستان در نظر بگیرید.

سالن انتظار در طراحی کلینیک عمومی

4. اتاق پزشک؛ یکی از بخش‌های مهم در معماری درمانگاه یا کلینیک عمومی

سعی کنید اتاق پزشک را به گونه‌ای طراحی کنید که فضای کافی برای تخت معاینه، میز و صندلی پزشک و صندلی بیمار وجود داشته باشد. همچنین رنگ و نورپردازی اتاق باید به گونه‌ای باشد که پزشک، بدون هیچ مشکلی بتواند معاینات مورد نیاز را انجام دهد. اگر قرار است تجهیزات پزشکی خاصی در اتاق پزشک قرار گیرد، باید فضای کافی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

اگر می‌خواهید فضای گرم و آرام‌بخشی به اتاق پزشکان در کلینیک عمومی یا درمانگاه ببخشید، می‌توانید از رنگ‌های سبز یا آبی در اتاق پزشک استفاده کنید. استفاده از گیاهان در اتاق پزشکان می‌تواند هوای تمیز و مطبوعی را در اتاق پراکنده کند.

طراحی اتاق پزشک

5. در هنگام طراحی کلینیک عمومی، نورپردازی و روان‌شناسی رنگ را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در طراحی کلینیک عمومی و درمانگاه باید در نظر بگیرد، مسئله رنگ‌پردازی است. اکثر کلینیک‌ها با رنگ‌های خنثی مثل سفید، کرمی، خاکستری، بژ و غیره طراحی شده‌اند؛ ولی در حال حاضر استفاده از رنگ‌های آبی و سبز باعث می‌شود که زیبایی و آرامش خاصی به فضای درمانگاه ببخشید.

انسان‌ها، موجودی احساسی است که گهگاه فکر می‌کند، بنابراین به شدت تحت تأثیر احساس است. رنگ‌ها اولین کاری که می‌کنند احساسات انسان را به جوشش درمی‌آورند و روی احساسات انسان تأثیر می‌گذارند. ترکیب رنگ‌های خنثی مثل سفید و رنگ‌های سبز و آبی می‌تواند آرامش بیشتری به کلینیک ببخشد.

رنگ مبلمان‌ها در سالن انتظار را می‌توانید به شکلی انتخاب کنید که با رنگ دیوارها در تضاد باشد. انتخاب رنگ‌های تیره می‌تواند گزینش هوشمندانه‌ای برای رنگ مبلمان و صندلی‌ها باشد.

نور پردازی در طراحی کلینیک عمومی

6. نورپردازی؛ عنصری که حال و هوای درمانگاه عمومی را به کلی متحول می‌کند

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام طراحی کلینیک عمومی، توجه به نورپردازی مناسب و هدفمند است. اتاق‌های پزشکان در بیمارستان باید نور و روشنایی کافی داشته باشند. استفاده از نور طبیعی (نور خورشید) و نور مصنوعی در کنار هم می‌تواند وضعیت روشنایی اتاق‌ها و بخش‌های مختلف کلینیک را بهبود ببخشد.

فضاهای روشن، خلق و خوی بیماران و مراجعان را بهبود می‌بخشند. البته باید میزان روشنایی بر اساس استانداردهای موجود باشد؛ چون روشنایی بیش از حد باعث آسیب به چشم می‌شود.

در طراحی کلینیک عمومی، آرامش و بهبود بیماران بیشترین اولویت را دارد!

کلینیک‌های عمومی هر روز پذیرای تعداد زیادی از بیماران هستند. گاهی مواقع بیماران ناگزیر هستند که زمانی طولانی منتظر بمانند تا بتوانند برای درمان نزد پزشک بروند. در این حالت، فضای کلینیک باید به گونه‌ای طراحی شود که آرامش و صبر را در وجود بیماران منتظر تقویت کند. همچنین اگر بیماری در کلینیک بستری باشد، نیاز به آرامش و سکوت دارد تا حال روانی و جسمی او بهبود یابد.با این تفاصیل، معماری و طراحی کلینیک عمومی باید با محوریت آرامش بیماران و همراهان آن‌ها طراحی شود.

در این مقاله تلاش کردیم چند مورد از مهم‌ترین نکات برای طراحی کلینیک عمومی را بیان کنیم. از نظر شما چه نکات دیگری را باید در هنگام معماری کلینیک‌ها و مراکز درمانی عمومی مد نظر قرار دهیم؟ لطفاً نظرها و تجربیات تخصصی خود را در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) با ما به اشتراک بگذارید.