طراحی و ساخت باغ پارک حیات وحش

97

مسئولیت طراحی و ساخت ورودی باغ وحش جدید، بر عهده دفتر معماری LOCALARCHITECTURE بوده است. بنابراین، چالش اصلی معماران برای طرح این ورودی، ساخت سازه ای بوده است که در این سازماندهی فضایی جدید، عملکرد لازم برای ورودی این بنا را تامین کرده و در عین حال هویت جدید باغ وحش را نیز تعریف کند

سایت باغ وحش به مدت 48 سال در روستایی از منطقه Le vaud قرار گرفته بوده که نهایتا در سال 2013 پروژه ای جهت انتقال کل باغ وحش به فضایی بزرگتر تعریف شد. کانسپت جدید برای طرح باغ وحش، یک فضای گذرگاه مانند با ماهیت آموزشی را شامل می شود که لانه های مختلف پرندگان را به یکدیگر متصل می کند. این گذرگاه مراتع کم ارتفاع را به صخره های بلند رسانده و درنهایت به یک پل بر فراز درختان و در میانه جنگل ختم می شد.

طراحی و ساخت باغ وحش

دفتر معماری: LOCALARCHITECTURE

موقعیت بنا: سویس

مساحت بنا: 315 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2016

مرزها و حصارها در باغ وحش

از زمان شروع فاز مطالعات بر روی طراحی باغ وحش، تمرکز معماران بر روی طراحی حصارها و مرزها، به عنوان وجه اصلی طراحی پارک های حیات وحش، بوده است. این مرزها شامل محیط پارک، دسترسی به ورودی ها، فضاهای عمومی، حصارهایی که با گیاهان و با سازه های مصنوع باید ایجاد شوند و غیره می شود. پاویون ورودی، به خودی خود نوعی مرز را تعریف می کند که در راستای مرز طبیعی ایجاد شده از نواری از درختان در مسیر خیابان و در قسمت پایین دستی سایت قرار گرفته است.

پاویون ورودی تنها مسیر دسترسی به این سایت بوده و در نقش یک فیلتر بین جهان خارج و جهان طبیعی بازسازی شده داخل پارک حیات وحش عمل می کند.

طراحی و ساخت باغ وحش

کانسپت طراحی باغ وحش 

اندام های طرح این بنا برای تعریف دو فضای عمومی اصلی به کار برده شده اند : پیش فضای ورودی در یک طرف و مرکز اصلی پارک حیات وحش در طرف دیگر. عبور از این ورودی نشانه ای است برای بازدیدکنندگان که به آنها گوشزد می کند که در حال ورود به یک پارک حیات وحش هستند و این ورود از مرکز سازه ورودی اتفاق می افتد، یعنی باریکترین بخش این سازه. رسیدن بازدیدکنندگان به این گذرگاه محصور به آنها حس دسترسی سریع و مستقیم به جهان حیات وحش داخل پارک را می دهد.

طراحی و ساخت باغ وحش

المان های اصلی عملکردی این پاویون به صورت پیوسته در راستای طول این سازه گنجانده شده اند. انتهای بنا رو به فضای خارج باز می شود و در یک طرف فضاهایی برای پذیرش و فروشگاه در نظر گرفته شده و در طرف دیگر رستوران و یک فضای گردهمایی چند منظوره تعریف شده است.

طراحی و ساخت باغ وحش

بام بنا نیز به سمت مرکز شیب پیدا می کند تا اینگونه نقطه ورود را شاخص تر کند.  فرم بام  به سمت طرفین سازه اوج می گیرد تا تسهیلات لازم برای فضای پذیرش را بتواند در زیر خود جای دهد.

طراحی و ساخت باغ وحش

سازه و هویت

حجم منحنی شکل این بنا با سازه عریض بام تعریف می شود. امتداد این سازه به پیش آمدگی های کنسول شده ختم شده و با ستون های چوبی زاویه دار به زمین متصل می شود. فرم این سازه نگهبان غیر مستطیلی شکل، ملهم از فرم های طبیعی و ارگانیگ بوده و در عین حال بین مثلث های توپر که بار بنا را تحمل می کنند و مثلث های شفاف و شیشه ای که دید فضای ورودی به داخل پارک را تامین می کنند، نوعی تضاد ایجاد می کند.

طراحی و ساخت باغ وحش

از طرف دیگر این سازه تکرارشونده و درهم بافته شده فرم بام را شکل می دهد که تعیین کننده فرم فضای داخلی شده و آن را تعریف می کند. طراحی سازه به گونه ای است که از مساحت فضا به بهترین نحو استفاده شود و متضمن آن است که این پاویون در طول زمان انعطاف پذیر و قابل تغییر خواهد بود.

طراحی و ساخت باغ وحش

وجوه مختلف سازه بنا

سازه این طرح به واسطه بهره گیری از طرح منظم، باقاعده و تکرارشونده از کانسپتی اقتصادی و منطقی برخوردار است. بخش زیادی از المان های سازه باغ وحش پیش ساخته بوده و اینگونه امکان ساخت سریع و کارآمد سازه به وجود آمده است. بعلاوه انتخاب این نوع سازه برای بنا، تخریب بنا را نیز ساده کرده و امکان بازیافت قطعات پس از تخریب را فراهم می آورد. در این بنا از متریال های کنترل شده با گواهی های معتبر استفاده شده است. تمام چوب های سازه ای دارای گواهی FSC یا گواهی های مشابه می باشند. این بنا به صورت کلی نیز به واسطه استفاده از چوب سویسی، گواهی d’Origine Bois Suisse را کسب کرده است. سازه چوبی حدود 157 مترمکعب از حجم کل بنا را تشکیل می دهد. به معنای دیگر 97 درصد متریال استفاده شده در این بنا از خود کشور سویس تامین شده است.

طراحی و ساخت باغ وحش

از آنجا که این بنا در تراز همکف ساخته شده و همتراز با پیش فضای ورودی است و نیاز به حفاری برای ساخت آن نبوده است، با استفاده از قطعات و المان های تمام پیش ساخته که همه آنها در محل سایت سرهم بندی شده اند، زمان ساخت و ساز به حداقل رسیده است. هر یک از مثلث های نما یک قطعه پیش ساخته تمام شده را به نمایش می گذارند که فقط به سادگی نیاز است که در محل سایت نصب شوند. سازه مثلثی شکل یک فریم چوبی دارد و برای بام از سیستمی از تیرهای چوبی با مقطع قوطی شکل و به صورت پیش ساخته استفاده شده است. بنابراین طرح بنا به صورتی است که بنا به لحاظ وزن، بسیار سبک بوده و به سادگی قابل تخریب است و در طول زمان نیز می توان برحسب نیاز از خاصیت انعطاف پذیری این طرح استفاده کرد و آن را گسترش داد.

طراحی و ساخت باغ وحش

نمای ورودی باغ وحش، زیبایی خود را از خطوط شکسته به کاربرده شده در پانل پنجره ها می گیرد. این سازه به صورت کلی از طاق های مشابه تشکیل شده که بستری را برای سیستمی از المان های سازه ای تکرار شونده به وجود می آورند. این المان ها شامل پانل های چوبی پیش ساخته، مثلث های شیشه ای و المان های نواری فلزی روی بام می شود.

طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش طراحی و ساخت باغ وحش

 

شرکت معماری شیپ

منبع: archdaily.com