طراحی کانتر کلینیک یا میز پذیزش

571

پیش از این در مقاله‌ای به اهمیت فضای پذیرش در طراحی داخلی کلینیک پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به صورت جداگانه توضیحاتی در خصوص طراحی کانتر کلینیک یا میز پذیرش و اهمیت آن در طراحی کلینیک بپردازیم. می‌دانیم که فضای پذیرش اولین جایی است که افراد به محض ورود به آن وارد می‌شوند. در مورد طراحی میز پذیرش به صورت اجمالی در مقاله‌های پیشین توضیح داده‌ایم و می‌دانیم طراحی میز پذیرش شاخص و زیبا تأثیر بسیار زیادی بر روی جذب اعتماد افراد و بهبود اعتبار کلینیک دارد. در ادامه با جزئیات بیشتری در این زمینه آشنا خواهید شد.

طراحی کانتر پذیرش

فرم و حجم میز پذیرش

امروزه شاهد خارج شدن از فرم‌های مستطیلی و گوشه‌های تیز هنگام طراحی میز پذیرش هستیم. در واقع خطوط منحنی و سیال حس آرامش بیشتری به افراد منتقل کرده و فضا را خاص‌تر جلوه می‌دهند. با این حال هنوز هم طرفداران سبک مدرن و مینیمال به خطوط صاف و گوشه‌های تیز تمایل بیشتری دارند. به این ترتیب انتخاب فرم و حجم میز پذیرش امری سلیقه‌ای است و به سبک دکوراسیون انتخابی شما بستگی زیادی دارد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب فرم‌های ساده و به دور از پیچیدگی، فضای کلینیک خود را در عین سادگی، شیک و درخشان جلوه دهید.

محل قرار گیری کانتر پذیرش

محل قرارگیری کانتر یا میز پذیرش نیز از جمله نکات مهمی است که هنگام بازسازی و طراحی داخلی کلینیک باید به آن توجه داشته باشیم. به این ترتیب که میز پذیرش باید در اولین نگاه قابل تشخیص باشد و افراد برای یافتن آن پس از ورود به کلینیک دچار مشکل نشوند. نکته‌ی دیگر دید منشی و کارمندان بخش پذیرش به اتاق انتظار و سایر بخش‌های کلینیک است تا به این ترتیب از هرج و مرج در فضا جلوگیری شود. محل میز پذیرش باید وسیع و با حداقل موانع انتخاب شود تا شاهد تجمع افراد در این محدوده نباشیم.

طراحی میز پذیرش چوبی
طراحی کانتر پذیرش فلزی

ابعاد استاندارد میز پذیرش

هنگام طراحی میز پذیرش برای یک مطب باید پیش از هر چیز امکانات و شرایط موجود را در نظر داشته باشیم. وسعت فضای کلینیک یا مطب شما در این میان نقش بسیار تعیین کننده‌ای در ابعاد میز پذیرش دارد. واضح است که میز پذیرش وسیع برای یک مطب کوچک مناسب نیست. ارتفاع میز پذیرش باید به اندازه‌ای باشد که افراد بر روی ویلچر نیز بتوانند با پرسنل ارتباط برقرار کنند.

انتخاب رنگ و متریال

از جمله موارد مهمی که هنگام طراحی کانتر پذیرش باید در نظر داشته باشیم، رنگ و متریال مناسب است. در این میان باید سبک طراحی داخلی کلینیک را در نظر بگیریم و بر اساس آن رنگ و متریال را انتخاب کنیم. در نظر گرفتن یک پالت رنگی محدود و انتخاب یک یا دو متریال منجر به یک طراحی مینیمال و شیک می‌شود که برای تمام فضاها قابل استفاده است. نورپردازی توکار با نوارهای ال ایدی به ویژه بر روی لبه‌ها‌ی پایینی و حدفاصل میز با کف، جذابیت بصری ویژه‌ای ایجاد کرده و باعث جلب توجه افراد می‌شود. در ادامه با متریال‌های مورد استفاده در طراحی کانتر پذیرش آشنا خواهید شد.

طراحی کانتر پذیرش سنگی
طراحی کانتر پذیرش چوب طبیعی

چوب طبیعی

متریال چوب حس گرما و صمیمیت را به محیط القا کرده و امکان هماهنگی با تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی را دارد. با این حال قیمت بالای این متریال باعث شده است که کمتر از آن استفاده شود.

ام دی اف

ام دی اف متریال نسبتاً ارزان قیمتی است که تنوع طرح و رنگ آن بسیار بالا است و به همین دلیل در طراحی داخلی مطب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت میز پذیرش با ام دی اف و برش سی ان سی، امکان ساخت انواع فرم‌ها را برای ما فراهم می‌کند. این متریال مقاومت خوبی در برابر ضربه و رطوبت دارد و تمیز کردن آن نیز ساده است.

انواع فلز

انواع فلزات مانند برنج، مس، استیل و … در ترکیب با متریال‌های دیگر و یا به تنهایی در طراحی میز پذیرش مورد استفاده قرار گرفته و ظاهری لوکس و زیبا به طراحی داخلی کلینیک می‌بخشند.

سنگ کورین

سنگ گورین به دلیل اجرای بدون درز، خاصیت آنتی باکتریال دارد و از نظر بهداشتی گزینه‌ی بسیار مناسبی برای طراحی کانتر پذیرش محسوب می‌شود. فرم‌پذیری بالای این متریال از جمله مزیت‌های ویژه‌ی آن است که امکان ایجاد حجم‌های متنوع و زیبا را برای ما فراهم می‌کند. به ویژه فرم‌های منحنی و سیال که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

شیشه

شیشه‌های ضخیم نیز برای طراحی کانتر پذیرش مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمیز کردن این متریال ساده است و از انتشار ویروس و باکتری در محیط جلوگیری می‌کند. دوام این متریال نیز بر خلاف تصور عموم چندان پایین نیست و برای یک مطب دندانپزشکی کوچک کافی به نظر می‌رسد.

طراحی کانتر پذیرش منحنی

تحریریه شرکت معماری شیپ