طراحی مدرن بیمارستان Cleveland در ابوظبی

207

شرکت معماری HDR طراحی بیمارستان Cleveland را در ابوظبی امارات متحده عربی بر عهده گرفت. این بیمارستان یکی از پرچم‌داران پروژه‌های درمانی در ابوظبی است و در اواخر سال ۲۰۱۳ افتتاح شده است. تسهیلات بیمارستان چند تخصصی، مدل‌های مختلف مراقبت و درمان را گسترش داده و طیف وسیعی از خدمات درجه سوم و چهارم را ارائه می‌دهد که خدمات درمانی را در سطح جهانی برای ابوظبی و نواحی اطراف آن ارائه خواهد داد.

طراحی نما بیمارستان
بیمارستان Cleveland

همانند آنچه که در ایالات متحده انجام شد، این بیمارستان، در واقع مجموعه‌ای زیر نظر و مدیریت پزشکان آموزش‌دیده در غرب و دارای برد تخصصی خواهد بود. طراحی بیمارستان به قصد ایجاد یکی از پیشرفته‌ترین و لوکس‌ترین بیمارستان‌های دنیا با فناوری نوین انجام شده است.

بیمارستان ۳۶۴ تخت خوابی، مستقر در جزیره ال ماریا در قلب ابوظبی، در پنج بخش سازمان‌دهی شده است:

  • بیماری‌های گوارشی
  • چشم
  • قلب و عروق
  • مغز و اعصاب
  • تنفسی
  • مراقبت‌های ویژه

دیدگاه معمار از طراحی بیمارستان Cleveland

محمد ایوب، طراحی اصلی شرکت معماری HDR گفت: “اصطلاح بیمارستان آینده بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. اما من قادر نیستم مرکز دیگری را تصور کنم که این تعبیر را بیشتر از طراحی بیمارستان Cleveland در ابوظبی نشان دهد. این بیمارستان، ساختمانی است که فناوری پیشرفته، طراحی مبتنی بر شواهد، مراقبت در سطح جهانی و فرهنگ عربی را با معماری زیبا ترکیب می‌کند و مرکزی را به وجود می‌آورد که بیشتر به یک هتل پنج‌ستاره شباهت دارد تا یک بیمارستان یا کلینیک تخصصی”

ایوب افزود: «هدف ما از این پروژه طراحی ارائه دادن ساختمانی فراتر از پیشرفت‌های علمی بود. این ساختمان استانداردی از مراقبت و خدمات را ارائه می‌دهد که به سادگی در هیچ جای این قاره یافت نمی‌شود. و این کار را در یک مرکز شاخص انجام می‌دهد که مطمئناً افراد را شگفت‌زده خواهد کرد.»

اجرای بیمارستان
طراحی رندر بیمارستان

تصویر پردیس بیمارستانی با باغ‌های سرسبز، دو برج دو پوسته‌ی درخشان برای بیماران، شیشه‌های الماس‌گونه‌ی منحصر به فرد، طراحی داخلی کلینیک مدرن و امروزی و با رنگ‌های جذاب، بهترین نمونه طراحی بیمارستان و مرکز درمانی را نشان می‌دهد. طراحی با مجموعه‌ای از منابع فرهنگی تطبیق داده شده است که جای پای آن را به این شکل در ابوظبی محکم می‌کنند.

رنگ‌های به کار رفته در طراحی و دکوراسیون داخلی بیمارستان نمایان‌گر عناصر محیط طبیعی اطراف آن، مانند آب‌های فیروزه‌ای خلیج و رنگ‌های خنثی و بژ حاشیهٔ کویر است. الگوها و نقوش به کار رفته در طراحی داخلی کلینیک نیز نمایان‌گر فرهنگ بومی و محلی منطقه هستند. همانند صفحات و کاشی‌کاری‌هایی با نقوش عربی و اسلامی که در سر تا سر ساختمان دیده می‌شود.

برای اجتناب از پیچ و خم رایج در طراحی کلینیک و بیمارستان‌ها، هر یک از اجزای مراقبت‌های درمانی در یک فرم معماری مشخص و منفرد بیان می‌شوند و به نحوی سازمان‌دهی می‌شوند که بیان‌گر تداوم ارائه شده در طراحی مرکز درمانی Cleveland باشند. بلوک‌ها به زیبایی در اطراف استخر مرکزی قرار گرفته‌اند. برای طراحی بیمارستان به معنای واقعی کلمه و به شکل استعاری از آب، این منبع شناخته‌شدهٔ جهانی و نماد آرامش و بهبود الهام گرفته شده است.

این گروه از بلوک‌ها با نظم خوبشان در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک، باعث ایجاد کارایی برای کارمندان شده و به مراجعه‌کنندگان این امکان را می‌دهند که به آسانی راه خود را پیدا کنند و دچار سردرگمی و گیجی در پیدا کردن مکان‌های مورد نظرشان نشوند. در اینجا راهروهای پیچ در پیچ و گیج‌کننده جای خود را به راهروهای شیشه‌ای براق داده‌اند که فضاهای بستری بیماران را به ۳۴۰ اتاق‌های درمان سرپایی کلینیک، ۲۱۰ دفتر دانشگاهی، مرکز کنفرانس، مرکز شبیه‌سازی و ساختمان اداری مرتبط می‌کنند.

طراحی ساختمان بیمارستان cleveland

کانسپت طراحی

کانسپت طراحی بر اساس محو کردن خطوط بین بیمارستان و مهمان‌سرا ایجاد شده است. متریال‌های به کار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی شامل سنگ‌های عقیق درخشان و چوب‌هایی با رنگ‌های گرم، باعث ایجاد ارتباط محکم بین فضای داخلی و خارجی بیمارستان می‌شوند. صدای آب ناشی از آبنماهای به کار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی، برای بیماران آرام‌بخش است. فضاهای سبز نیز باعث افزایش هوشیاری ذهنی شده و فضاهای جمعی موجود در طراحی بیمارستان باعث تقویت حس مشارکت و هم‌دردی در افراد می‌شوند.

اتاق‌های بیماران از روی عمد با فضاهای خانوادگی بزرگ و امکانات رفاهی طراحی شده‌اند تا خانواده را در جریان روند بهبود بیمار قرار دهند. پنجره‌های فراوان به کار رفته در طراحی کلینیک با چشم‌اندازهایی به بام‌های سرسبز اطراف و خلیج زیبا، محیطی آرام‌بخش را به وجود آورده‌اند که باعث پیشرفت سلامتی و بهبود بیماران می‌شود.

پلان بیمارستان
پلان بیمارستان

اگرچه طراحی بیمارستان تماماً بر پایه اصول LEED Gold طراحی پایدار انجام شده است. مورد توجه‌ترین ویژگی پایدار در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای دوجداره است که شاید برای اولین بار در طراحی مراکز درمانی به کار برده شده است.

دیوارهای پرده‌ای برای ساختمان مانند ریه عمل کرده و به آن اجازهٔ تنفس می‌دهند. این فرآیند با قرار دادن استراتژی کف مکانیکی در بالای برج بیمارستان، خارج کردن هوای خنکی که قبلاً در فضای بیمارستان استفاده شده بود از طریق پایین برج به فضای بین دیوار پرده‌ای و در نهایت خارج کردن آن از سقف انجام می‌شود.

این خروج هوا، سپر محافظی بین داخل و خارج ساختمان ایجاد می‌کند. به علاوه هوا در یک رویکرد سه‌جانبه با استفاده از موارد زیر خنک می‌شود:

  • آب دریا
  • احیاء گرما
  • آب سرد استفاده شده خروجی از فضایی به عرض پنج فوت بین دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای

کلینیک Cleveland در ابوظبی توسط Mubadala Development ، یک شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی دولتی توسعه یافته است و توسط کلینیک Cleveland اداره می‌شود.

منبع: archdaily