طراحی پله ویلایی و محل مناسب قرارگیری آن

370

پله ویلایی از آن دسته عنصرهای پر قدرت و جذاب در طراحی و دکوراسیون محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر نقش عملکردی، مرکز اصلی توجه و زیبایی در هر ویلا یا خانه‌ی دوبلکسی باشد. تصور کنید وارد یک ویلا یا خانه‌ای دوبلکس می‌شوید شک نکنید که اگر علاوه بر جزئیات و اصول طراحی پله بحث زیباشناسی رعایت شده باشد اولین عنصر چشمگیر و خیره‌کننده پله خواهد بود.

در واقع پله به غیر از اهمیت خود برای برقراری ارتباط عمودی، نقش مهمی نیز در زیبایی دکوراسیون و دیزاین داخلی دارد و از این جهت طراحان در طراحی ویلا دوبلکس نگاه متفاوتی به پله‌ها دارند. با این توضیح در ادامه‌ی این مطلب برای آشنایی بیشتر شما به بررسی طراحی پله ویلایی و اهمیت پله در طراحی داخلی ویلا پرداخته‌ایم و همچنین نکاتی برای انتخاب محل مناسب پله در طراحی ویلا ارائه کرده‌ایم.

اهمیت طراحی پله ویلایی

باید از این زاویه نگاه کرد که پله ویلایی باعث برقراری ارتباط عمودی طبقات یک خانه با یکدیگر می‌شود و بسیار مهم است که به طور مثال جانمایی پله در ایجاد این ارتباط به چه شکل مشخص شود. از طرفی همزمان بتواند به عنوان یک نقطه‌ی کانونی جذاب نیز در دکوراسیون داخلی ویلا خودنمایی کند. در واقع پله علاوه بر نقش اولیه‌اش به عنوان برقراری ارتباط بخش‌ها و فضاهای مختلف، امکانات ویژه‌ای مانند بهبود نور محیط، استفاده‌ی کاربردی از فضای زیر پله و … را نیز فراهم می‌کند.

انواع مدل‌های پله ویلایی در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. از پله‌های مستقیم و خطی گرفته تا پله گرد، Uشکل و … همه‌ی انواع پله بر اساس کاربری فضا، سبک دکوراسیون و متراژ محیط طراحی و ساخته می‌شوند.

در مجموع در طراحی پله دوبلکس ویلایی اهمیت راه پله به‌قدری ویژه‌ است که می‌تواند المان زیبایی و کاربردی باشد. به هر حال در این فضاها اولین نقطه‌ای که افراد خانه و مهمانان در لحظه‌ی ورود با آن روبه‌رو می‌شوند و نگاه‌شان را جذب می‌کند، پله دوبلکس است.

زیبایی طراحی داخلی با پله

قطعاً طراحی داخلی ویلا با سبکی زیبا و منحصر به فرد با وجود یک پله‌ی معمولی به سرانجام نمی‌رسد. بر عکس این مورد، یک پله‌ی فاخر و زیبا در یک فضای معمولی می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند. چرا؟ چون اغلب افراد به جزئیات توجه خاصی نشان نمی‌دهند و طراحی پله آن‌ هم به شکلی حرفه‌ای حتی می‌تواند شبیه یک عنصر دکوراتیو به چشم بیاید.

سبک دکوراسیون ویلا و وسعت آن نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نوع پله دارد؛ به طور کلی برای طراحی راه پله می‌توانید از ایده‌های خیره‌کننده اما مناسب با فضای خود استفاده کنید و با در نظر گرفتن تمهیداتی مانند نورپردازی پله، آویزان کردن تابلو عکس و نقاشی، استفاده از المان‌های گیاهی و استفاده از فضای زیر پله به عنوان قفسه، کمد یا محل نشستن و … می‌توانید پله ویلایی را شاخص‌تر جلوه دهید.

محل درست قرارگیری پله در طراحی ویلا

باید بدانید که محل مناسب قرارگیری پله‌ها بر اساس نیازهای ساکنان و معماری و طراحی داخلی ویلا تعیین می‌شود. این انتخاب باید به گونه‌ای باشد که به ساکنان امکان دسترسی آسان و راحت به طبقات مختلف را بدهد. اما به طور کلی انتخاب محل مناسب پله در طراحی داخلی ویلا شامل دو رویکرد زیر است که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

  • رویکرد سنتی
  • یکرد مدرن

رویکرد سنتی به پله ویلایی

در طراحی ویلا به سبک سنتی اغلب قرارگیری پله‌ها در قسمت جلو در ورودی است. انتخاب این محل برای قرارگیری پله مزیت‌های خودش را دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تقسیم فضا به شکل مناسب که در آن هال اصلی به شکل هسته‌ی مرکزی خانه عمل می‌کند و باقی فضاها از آن منشعب می‌شوند.
• ایجاد فضایی برای نشستن هنگام پوشیدن و درآوردن کفش‌ها
• ایجاد محل مناسبی برای استقبال یا بدرغه‌ی مهمان‌ها

با این حال درصورت کمبود فضا ممکن است این سبک قرارگیری پله مناسب نباشد و باعث شود که با فضایی تنگ و خفه مواجه شویم. این نکته با استانداردهای طراحی ویلا و راه‌پله نیز هم‌خوانی ندارد. متخصصین توصیه می‌کنند که حداقل ۶ پا از پله‌ی آخر تا درب ورودی باید فاصله وجود داشته باشد تا عبور و مرور بدون دردسر و راحتی داشته باشیم.

در اینجا همانطور که پیش از این گفته شد، باید به طراحی داخلی ویلا و زیبایی محیط نیز توجه داشته باشید؛ چراکه فضای ورودی اولین مکانی است که افراد با آن رو‌به‌رو می‌شوند و خب باید بدانید که برداشت اولیه همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان می‌توانید با در نظر گرفتن پلکانی گرد با نرده‌های زیبا یا حتی پله‌های خطی خاص با زاویه‌های هنرمندانه نگاه افراد را به سمت بالا بکشانید. یادتان باشد وجود یک نورگیر سقفی نیز زیبایی فضا را دوچندان می‌کند.

رویکرد مدرن به طراحی پله ویلایی

این روزها طراحی پله با پلان آزاد بیشتر از هر طراحی دیگری مورد پسند نسل جوان و افراد به روز است. راه‌پله در این سبک دکوراسیون داخلی جایش را تغییر داده است و به قلب فضای زندگی نزدیک‌تر می‌شود. فضاهایی نزدیک نشیمن خانوادگی یا آشپزخانه برای قرارگیری پله به سبک مدرن مناسب هستند. در اینجا بحث دسترسی به طبقات و بعد عملکردی پله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

طراحان امروزه ترجیح می‌دهند دسترسی‌ها را تا حد امکان ساده کنند و بر این اساس از فضا نیز تا حد امکان استفاده می‌کنند. از پله ویلایی سبک و ظریف یا حتی پله‌های شیشه‌ای نیز در طراحی داخلی به سبک مدرن برای استفاده‌ی بهینه از فضا توصیه می‌شوند. در برخی موارد نیز شاهد پله‌های سیار و متحرک هستیم که در نوع خود خلاقانه هستند.

طراحی پله در ویلای کوچک

به طور حتم در طراحی ویلای کوچک  باید از تمام فضا استفاده‌ی کاربردی داشت. مکان مناسب برای استقرار پله در ویلای کوچک کنار دیوار است، یعنی بخش کناری و گوشه به‌طوری که ارتباط طبقات را به درستی ایجاد کند. در این حالت است که می‌توانید از فضای باز زیر آن نیز استفاده کنید.

البته پیشنهاد می‌کنیم برای ویلاها و خانه‌هایی که متراژ مناسبی دارند طراحی پله ویلایی و در کل پله دوبلکس در کنار دیوار اجرا نشود؛ چراکه شاید ظاهر زیبا و لوکسی هم ایجاد شود، اما به لحاظ معماری حضوری مهجوب و غیر متداخل در فضا خواهد داشت.

و در آخر باید بگوییم با مطالعه‌ی این مطلب به احتمال زیاد متوجه اهمیت طراحی پله در ویلا و خانه دوبلکس خواهید شد؛ بنابراین اگر قصد دارید برای ویلا یا خانه‌ی دوبلکس خود یک طراحی پله ویلایی حرفه‌ای و چشمگیر داشته باشید می‌توانید روی مشاوره و راهنمایی گروه تخصصی شرکت معماری شیپ حساب ویژه‌ باز کنید.

نمونه و مدل های پله ویلا

برای اینکه شما بتوانید آنچه در ذهن خود دارید با محیط بیرون مطابقت دهید، نمونه و تصاویر از انواع پله ویلایی را برای شما فراهم آورده ایم. مشاهده تصاویر زیبا زیر را پیشنهاد می‌دهیم.