دکوراسیون و طراحی داخلی کلینیک ارتوپدی

251

پیش‌تر، طراحی داخلی کلینیک ارتوپدی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و این دسته بیماران مجبور به مراجعه به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دیگر بودند. ولی با تخصصی شدن هرچه بیشتر شاخه های درمانی، نیاز به تفکیک فضاهای درمانی و اختصاص مطب مجزا بیشتر دیده می‌شود.

معماران داخلی، در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک ارتوپدی، مطابق با اصول و استانداردها، و با در نظر گرفتن فضا و تجهیزات مورد نیاز، و همچنین با بهره‌گیری از هنر و خلاقیت، فضایی را خلق می‌کنند که در کنار زیبایی، از نظر کاربری نیز بهینه باشد. در معماری داخلی کلینیک ارتوپدی، باید طراحی به گونه‌ای باشد تا علاوه بر قابلیت تشخیص و درمان، فضا متناسب با نیازهای رفاهی مراجعین باشد.

در مقاله پیش رو، توضیحاتی در خصوص پروژه طراحی کلینیک ارتوپدی که در فضایی به مساحت ۴۹۸ متر مربع، در سال ۲۰۱۴ طراحی و اجرا شده است را بررسی می‌کنیم.

معماری کلینیک ارتوپدی
طراحی نما مطب ارتوپدی

این کلینیک جراحی ارتوپدی در حومه شهر بومی در ژاپن واقع شده است. سایت پروژه طراحی کلینیک در گذشته یک مزرعه کشاورزی رو به تقاطع جاده بوده است. این منطقه برای شهرسازی کنترل‌شده انتخاب شده است و هنوز هم تعداد زیادی زمین کشاورزی و فضای سبز در نزدیکی آن وجود دارد.

طراحی داخلی کلینیک ارتوپدی
طراحی داخلی کلینیک ارتوپدی

احترام به بافت شهری در طراحی داخلی کلینیک ارتوپدی

برای طراحی کلینیک ، ساختمان به یک سازه یک طبقه تبدیل شده است که از تقاطع پیروی می‌کند. این امر به گسترش آگاهی از وجود کلینیک در میان رانندگان و افرادی که در ترافیک چهاراه پشت چراغ قرمز منتظر هستند کمک می‌کند و همچنین این امکان را به زمین‌های کشاورزی همسایه می‌دهد که از نور خورشید بهره کافی را ببرند. یکی از اصول معماری رعایت فرهنگ و یکپارچکی با محیط اطراف است و در این پروژه معمار با حفظ یک طبقه بودن احترام به کالچر محیط اطراف گذاشته است.

جدا کردن فضای ورودی در طراحی کلینیک و در نظر گرفتن خروج افراد از چهارراه، امکان دسترسی وسایل نقلیه را آسان کرده است. هم‌زمان با این امر اگر محدوده جاده اصلی به توسعه خود ادامه دهد، جایی که زمانی محدوده‌ای آشنا بوده است ممکن است کاملاً از نظر ظاهری دگرگون شود.

طراحی داخلی مطب ارتوپدی
طراحی مطب ارتوپدی

بدین ترتیب از مزارع کشاورزی اطراف و ایده “سرسبزی مداوم” برای به اشتراک گذاشتن مناظر اطراف با ساکنین استفاده شده و مناظر رو به چهارراه مانند کمربند سبزی برای طراحی کلینیک به کار برده شده است. انحنای ملایم و مواج این کمربند سبز، حریم خصوصی را مانند بخشی حائل بین افراد داخل و خارج کلینیک تضمین می‌کند و همچنین فضای بازی را مانند پارک به وجود می‌آورد.

در جستجوی فضایی راحت‌تر و با آسایش بیشتر برای بیماران که قرار است مدت‌زمان طولانی را در اتاق انتظار و توان‌بخشی بگذرانند. باغی پوشیده از درخت در طراحی داخلی کلینیک ایجاد شده است که به مراجعین امکان لذت بردن از مشاهدهٔ تغییر شاخ و برگ درختان در فصول مختلف را می‌دهد.

طراحی کلینیک ارتوپدی
کلینیک ارتوپدی

دکوراسیون داخلی کلینیک ارتوپدی مد نظر با استفاده از سقف بزرگ و باغ مجاور، شامل اتاق‌های متعددی می‌شود. مانند اتاق توان‌بخشی و اتاق‌های درمانی که در اندازه‌های کوچک و بزرگ وجود دارند.

سبک طراحی داخلی کلینیک ارتوپدی مینیمال می‌باشد . رنگ غالب در طراحی داخلی کلینیک رنگ سفید است که در بخش‌هایی جزئی از فضا با چوب ترکیب شده است و فضارا گرمتر کرده است.

ارتفاع سقف باعث شده در پروسه طراحی مطب ارتوپدی و دکوراسیون داخلی کلینیک از سقف مسطح بزرگی که از یک طرف شیب‌دارمی‌باشد استفاده شود. قسمتی که ارتفاع سقف بیشتر است، ضمن طراحی داخلی کلینیک به بیماران اختصاص داده شده است. در حالی که قسمت کوتاه‌تر برای اتاق‌های درمان مورد استفاده قرار گرفته است. لبه‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای امتداد یافته و خط ورودی/خروجی برای عبور و مرور افراد و سقفی را ایجاد می‌کنند که پیاده‌رو را پوشانده است. افراد همچنین می‌توانند زیر این سقف بزرگ گردهم‌آیی داشته باشند.

برش از طراحی کلینیک ارتوپدی
طراحی کلینیک ارتوپدی

بیشتر زمان بیماران در کلینیک صرف انتظار می‌شود و این موضوع در طراحی داخلی کلینیک و تجهیزات آن در نظر گرفته ‌شده است. علاوه بر این یک کلینیک ارتوپدی دوره‌های طولانی‌مدتی را برای درمان و توان‌بخشی افراد تجویز می‌کند. بیماران باید برای توان‌بخشی مرتب با کلینیک ارتباط داشته باشند و احساس تحرک و آزادی برای روند بهبود مناسب الزامی است.

تابلو برند کلینیک ارتوپدی
کلینیک ارتوپدی

پنجره بزرگ رو به باغ، در مکانی خلوت مرتبط با محیط بیرونی ساختمان قرار گرفته است. بنابراین باغ توسط راهرویی پوشیده با پیش‌آمدگی‌های سقف احاطه شده و به نوعی باغ درونی تبدیل شده است. این باعث ایجاد فاصله کافی بین فضای داخلی و خارجی در طراحی کلینیک شده است. درخت‌های کوچک موجود در باغ در حالی که حس دلبازی را زیر سقف پدید آورده‌اند، به آرامی جلوی دید افراد از بیرون کلینیک را گرفته و مکانی آرام را برای لذت بردن از تغییر فصول در طراحی و دکوراسیون مطب ارتوپدی ارائه داده اند.

ما،در شرکت معماری شیپ، صمیمانه تلاش می‌کنیم با خلق فضایی زیبا و مطابق استاندارد، شما را در تحقق رویاهایتان یاری دهیم.برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص طراحی داخلی کلینیک و بازسازی با ما تماس حاصل نمایید.