طراحی کلینیک ارتودنسی

48

در طراحی کلینیک ارتودنسی برای شاخص بودن، طراحان تصمیم گرفتند، تجربه‌ای شبیه به فضای اسپا برای بیماران در کلینیک ایجاد کنند. برای دست‌یابی به این هدف، کلینیک با وجود تنشی بین طبیعت مخالف توسعه تجاری خیابان و پتانسیل طبیعی و سرسبز سایت انجام شد. هندسه سفت و سخت، فضای داخلی را قاب می‌گیرد، جریانی سیال و غیر منتظره در طراحی داخلی کلینیک و تمرکز بر روی طبیعت بیشتر از ساختمان به این طریق ممکن می‌شود:

یک باغ سرسبز زیبا که تحت حمایت ساختمان قرار گرفته است. ترکیب سقف بلند و یک دیوار چندلایه مجسمه‌مانند، ارتباط بین داخل و خارج کلینیک را ممکن می‌کند. در حالی که یک دیوار پله‌ای سنگی محیطی محوطه ساختمان را در بر گرفته است.

طراحی کلینیک ارتودنسی
طراحی داخلی کلینیک ارتودنسی
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-02
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-03

رنگ جذاب چوب، راه‌یابی آسان و انواع گوناگونی از صندلی راحتی در طراحی داخلی کلینیک جوی را ایجاد کرده است که بیشتر به اسپا شبیه است تا به یک مطب دندانپزشک. تجربه هیجان‌انگیز بیمار از بدو فضای لابی ورودی تقدم یافته و تا فضای پزشکی و محوطه‌های باز درمانی جریان پیدا می‌کند.

تعادلی در حریم خصوصی، آرامش و عملکرد در طراحی کلینیک از طریق گنجاندن یک المان طراحی جذاب (یک دیوار مجسمه‌مانند حجیم، ساخته شده از ۱۳۶ لایه تخته سه لا با برش CNC). دیوار باعث افزایش حس گرما و صمیمیت شده و ارتباطات را در طراحی داخلی کلینیک تقویت می‌کند. به این طریق که مسیر عبور ساختمان بین فضای ورودی، محدوده درمان و مطب‌های خصوصی را تعیین می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-04
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-05
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-06

طاق‌نمای عمیق سقف و دیوار مجسمه‌ای چندلایه، ارتباط بین فضای داخل و خارج را در طراحی کلینیک ممکن می‌کند. در تضاد با سقف زاویه‌دار، دیوار مجسمه‌ای منحنی با فرم پیچشی خود، فضاهای مرکزی را تعیین می‌کند که به صورت برنامه‌ریزی شده اتاق‌های شخصی کلینیک را از جبهه‌ی اداری جدا می‌کند. دیوار ذکرشده به شکل فوق‌العاده‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک کارآمد است. چرا که محل‌های ذخیره‌سازی قابل توجهی داشته و همچنین دارای سینک‌ها و آینه‌هایی برای استفاده بیماران است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-07
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-09

فضای خارجی طراحی کلینیک ارتودنسی یک قاب کارامد برای طراحی داخلی کلینیک محسوب می‌شود. جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و در عین حال فراوانی نور طبیعی روز در طراحی داخلی کلینیک درجات متنوعی از حریم خصوصی را برای بیماران به وجود می‌آورد. طاق‌نمای بزرگ سقف، از تابش تند آفتاب در تابستان جلوگیری می‌کند و در همین حال، در زمستان اجازه ورود آفتاب را به فضای داخلی می‌دهد تا به آن گرما ببخشد. تنها کمی تابش تند و تیز آفتاب به محدوده‌های درمانی وارد می‌شود و از این طریق سایه‌روشن‌های جورواجور و دلچسبی بر روی دیوارها ایجاد می‌شود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-10
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-11
طراحی کلینیک دندانپزشکی BlueRidge-12

منبع: archdaily