کلیه نکاتی که لازم است در مورد دکوراسیون مطب سونوگرافی بدانید

95

یکی از بخش‌های مهم و حیاتی که در بسیاری از مراکز درمانی قرار گرفته، بخش سونوگرافی است. متخصصان علم معماری و دکوراسیون داخلی بر این باور هستند که به دلیل خدمات خاصی که در مطب سونوگرافی ارائه می‌شود، لازم است طراحی و دکوراسیون داخلی این مطب هم خاص و ویژه باشد. در ادامه این بخش تلاش می‌کنیم کلکسیونی از مهم‌ترین نکاتی که لازم است در مورد دکوراسیون مطب سونوگرافی بدانید را بیان کنیم. در صورتی که شما هم تصمیم دارید دکوراسیون مطب سونوگرافی را در مرکز درمانی مورد نظر خود طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که 5 دقیقه زمان بگذارید و تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.کلیه نکاتی که لازم است در مورد دکوراسیون مطب سونوگرافی بدانید

1. در کنار یا روبروی مطب سونوگرافی، یک بخش ویژه برای پذیرش در نظر بگیرید

یکی از بخش‌هایی که در هنگام طرحی مطب سونوگرافی باید به آن فکر کنیم، بخش پذیرش است. درست است که مراکز درمانی یک بخش پذیرش عمومی دارند؛ ولی لازم است که بخش سونوگرافی، یک پذیرش اختصاصی داشته باشد. بهتر است که این بخش را در کنار یا روبروی مطب سونوگرافی طراحی کنید تا هماهنگی و نوبت‌دهی لازم برای ورود بیماران به مطب به راحتی انجام شود.

سونوگرافی برای بخش‌های مختلفی مثل زانو، شکم، سینه و غیره انجام می‌شود و لازم است که نوبت‌دهی بر اساس اندام مورد نیاز برای انجام سونوگرافی انجام شود. در واقع در بخش پذیرش انجام کارهای جانبی سونوگرافی انجام می‌شود و همین مسئله، وجود پذیرش اختصاصی بخش سونوگرافی را ضروری و الزامی می‌کند.

دکوراسیون مطب سونوگرافی

2. فضای کوچکی برای انتظار مراجعان بخش سونوگرافی طراحی کنید

معمولاً بخش سونوگرافی و رادیوگرافی در مراکز درمانی، از سایر بخش‌ها جداست و فضای خاصی برای این دو بخش در نظر گرفته می‌شود؛ از این رو لازم است یک سالن انتظار روبروی مطب سونوگرافی و رادیوگرافی در نظر بگیرید تا مراجعان این بخش‌ها بتوانند در سالن انتظار، منتظر بمانند تا نوبت‌شان شود. پیشنهاد می‌شود که سالن انتظار را روبروی مطب سونوگرافی طراحی کنید.

بهتر است صندلی‌های سالن انتظار سونوگرافی در امتداد دیوار یا در ردیف‌های پشت سر هم قرار بگیرد. قرار دادن تلویزیون، استند کتاب و گل و گیاه در این بخش باعث می‌شود که حوصله مراجعان در زمان انتظار سر نرود.

3. در کنار مطب سونوگرافی، یک سرویس بهداشتی اختصاصی طراحی کنید

کسانی که به سونوگرافی شکمی نیاز دارند و باید این عملیات روی شکم آن‌ها انجام شود، باید آب زیادی بنوشند. در نتیجه باید مطب سونوگرافی در نزدیکی سرویس‌های بهداشتی مراکز درمانی طراحی شود. یک روش بهتر برای طراحی مطب سونوگرافی این است که یک سرویس بهداشتی اختصاصی در کنار مطب طراحی شود تا افراد پس از اتمام سونوگرافی بتوانند خیلی سریع وارد سرویس‌های بهداشتی شوند.

4. در مطب یک بخش رختکن طراحی کنید تا افراد از سالن انتظار وارد آن شوند

یکی از بخش‌های ضروری که باید در کنار مطب سونوگرافی قرار گیرد، بخش رختکن است. بهتر است که افراد مستقیماً از سالن انتظار وارد رختکن شوند و سپس از رختکن به مطب بروند تا عملیات سونوگرافی روی آن‌ها صورت گیرد. در واقع رختکن باید دو در (یک در به سالن انتظار و یک در به مطب) داشته باشد.

5. از رنگ‌های خنثی و روغنی برای دیوارهای مطب سونوگرافی استفاده کنید

از رنگ‌های خنثی مثل سفید یا خاکستری برای دیوارهای مطب سونوگرافی استفاده کنید. بهتر است دیوارهای مطب را با رنگ‌های روغنی بپوشانید تا قابل شستشو و ضدعفونی کردن باشند. هر چه قابلیت شستشوی مطب بیشتر باشد، قاعدتاً فضای پاکیزه‌تر و ضدعفونی‌تری خواهیم داشت. بعضی از مراکز درمانی، دیوارهای مطب سونوگرافی را تا سقف با سرامیک می‌پوشانند که انتخاب هوشمندانه‌تری خواهد بود.

6. تخت بیمار و کامپیوتر باید کنار هم باشند و فضای رفت و آمد کافی وجود داشته باشد

دکوراسیون مطب سونوگرافی

در این تصویر مشاهده می‌کنید که وقتی در مطب سونوگرافی باز می‌شود، سایر افراد توانایی مشاهده بیماری که روی تخت قرار گرفته است را ندارند. از طرفی تخت بیمار و تجهیزات سونوگرافی مانند مانیتور در کنار هم قرار گرفته‌اند تا عملیات به راحتی و با تسلط کامل انجام شود.

به علاوه فضای رفت و آمد به اندازه کافی در این مطب وجود دارد و در هنگام رفت و آمد، هیچ مشکلی برای متخصص سونوگرافی و مراجع ایجاد نمی‌شود. فضای استاندارد مطب سونوگرافی 12.6 متر مربع است که به همراه رختکن، سرویس بهداشتی و اتاق انتظار به 25 متر مربع می‌رسد.

7. چند کابینت و یک سینک شستشو برای دکوراسیون مطب سونوگرافی در نظر بگیرید

متخصص سونوگرافی و مراجع با محصول‌های خاصی سروکار دارند و به همین دلیل باید سینک مناسب برای شستشو در مطب سونوگرافی قرار گیرد. همچنین چند کابینت برای نگهداری محلول‌ها و سایر تجهیزات مثل رواندازهای تمیز تخت سونوگرافی باید در نظر گرفته شود. سعی کنید سینک و کابینت‌ها را در بخشی قرار دهید که برای رفت و آمد متخصص و مراجع مشکلی ایجاد نکند. در مطب یک سطل هم برای ریختن زباله‌های میکروبی در نظر بگیرید.

8. بهتر است یک صندلی یا مبل برای نشستن همراه بیمار در نظر بگیرید

معمولاً بانوان یا بیمارانی که به سونوگرافی نیاز دارند، با همراه خود به مطب مراجعه می‌کنند؛ به همین دلیل بهتر است یک صندلی یا مبل در بخش مناسبی از فضای داخلی مطب قرار دهید تا افراد بتوانند بدون هیچ مشکلی بنشینند تا عملیات انجام شود.

9. فضایی برای خواندن جواب‌ها طراحی کنید که مجزا از مطب باشد

در هنگام طراحی دکوراسیون مطب سونوگرافی، بخشی برای خواندن جواب‌ها و وارد کردن آن در سیستم در نظر بگیرید. بهتر است که این بخش در قسمت مجزایی از مطب قرار گیرد تا بیمار به آن اشراف نداشته باشد.

دکوراسیون مطب سونوگرافی و رادیولوژی

یک پیشنهاد اقتصادی: در کنار مطب سونوگرافی، بخش رادیولوژی هم طراحی کنید

در بسیاری از مراکز درمانی، اتاق سونوگرافی و رادیولوژی کنار هم قرار دارند. در صورتی که می‌خواهید یک مطب سونوگرافی خصوصی راه‌اندازی کنید، می‌توانید در کنار آن بخش رادیولوژی هم راه‌اندازی کنید. این کار می‌تواند درآمد و مراجعان بیشتری را برای مرکز درمانی شما به همراه داشته باشد.

 از آنجا که در رادیولوژی از پرتوهای الکترومغناطیسی استفاده می‌شود، بهتر است بین این دو مطب، عایقی ایجاد کنید تا پرتوزایی بخش رادیولوژی مشکلی برای مراجعه بخش سونوگرافی و افراد حاضر در سالن انتظار مشکلی ایجاد نکند. همچنین عایق‌های صوتی بین این دو اتاق در نظر بگیرید تا صدایی بین اتاق‌ها تبادل نشود.

با واگذاری طراحی دکوراسیون مطب سونوگرافی به متخصصان، بهترین نتیجه را بگیرید

در این مقاله تلاش کردیم با مجموعه‌ای از مهم‌ترین نکات برای طراحی دکوراسیون مطب سونوگرافی آشنا شویم. امیدواریم نکاتی که در این مقاله بیان کردیم به شما کمک کند که دکوراسیون مطب سونوگرافی مرکز درمانی مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید.

در صورتی که قصد طراحی دکوراسیون مطب سونوگرافی یا سایر فضاهای موجود در مراکز درمانی را دارید، پیشنهاد می‌شود که از متخصصان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید تا بتوانید از فضای موجود بهترین استفاده را ببرید.

از نظر شما در هنگام طراحی دکوراسیون مطب سونوگرافی باید چه نکاتی(علاوه بر نکات این مقاله) را در نظر گرفت؟ به نظر شما مهم‌ترین نکته در هنگام طراحی دکوراسیون سونوگرافی چیست؟ لطفاً نظرها، پیشنهادها و تجربیات خود را با ما و سایر علاقه‌مندان در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.