طراحی بلندترین نمای سرامیکی جهان

37

استویدو UN پلان های برجی در دبی را رونمایی کرده است که دارای نمایی به اطراف 300 متر از تایل های سرامیکی می باشد. نورپردازی این بنا در شب به گونه ای طراحی شده که به نظر برسد بنا در حال نفس کشیدن است. برج Wasl Tower که توسط استودیو UN با همکاری شرکت مهندسی آلمانی  Werner Sobek طراحی شده است تا سال 2020 تکمیل خواهد شد. این برج چند منظوره با تایل های سرامیکی لعاب خورده پوشیده می شود که به گونه ای در هم بافته می شوند که یک فرم منحنی تاب خورده را به وجود آورند. با توجه به گفته های استودیو UN، این بنا بلندترین برج جهان با نمای سرامیکی خواهد بود.

طراحی نما سرامیکی

این تایل های باله مانند به صورت زاویه دار خواهند بود تا برای فضای داخلی در نقش سایه بان عمل کنند در عین حال که نور طبیعی فیلتر شده را به داخل بنا راه می دهند. هدف استفاده از این نما، بهره گیری از یک راهکار ساده از لحاظ تکنولوژیکی در جهت پایداری، برای چالش به شدت تکنیکال ساخت بناهای بلند در منطقه بیابانی دبی بوده است.

در شب، نما با ریتمی برنامه ریزی شده نورپردازی می شود تا به این صورت نمود پیدا کند که انگار بنا نفس می کشد. برای این کار که توسط شرکت مهندسی Arup انجام شده است، نورها پشت باله ها قرار می گیرند و تامین نیروی برق مورد نیاز آنها از انرژی خورشید و به واسطه صفحات فتوولتائیک صورت می گیرد. این صفحات بر روی بام برج کوچکتر که برای پارکینگ استفاده می شود، نصب خواهند شد.

طراحی نما سرامیکی

برج Wasl Tower در کنار برج خلیفه قرار خواهد گرفت که 828 متر ارتفاع دارد و اکنون بلندترین بنای جهان است اما برخلاف برج خلیفه این برج از یک فرم غیرمتقارن و تاب خورده برخوردار می باشد.

طراحان این بنا می گویند ایده فرم آن متاثر از فرم بدن تاب خورده است که از فرم های کلاسیک در مجسمه سازی است. در این حالت، فرم بدن به گونه ای است که نیروی بیشتری روی یک پا قرار گرفته که باعث می شود  به صورت طبیعی شانه ها و کمر در محورهایی غیرموازی نسبت به هم قرار گیرند و به این صورت نوعی حس حرکت در بدن به وجود آید.

طراحی نما سرامیکی

کارفرمای این بنای چندمنظوره، گروه هتل های ماندارین اورینتال بوده و بیش از 250 اتاق 5 ستاره در این بنا وجود خواهد داشت. بعلاوه ادارات و آپارتمان های خصوصی و فضاهای عمومی نیز در این برج در نظر گرفته شده اند.

خط تاب خورده روی برج در تمام طول آن امتداد یافته و یک “نوار عمودی” از فضاهای سبز و بالکن ها به وجود می آورد که در نهایت به یک استخر در بالای برج منتهی می شود.

طراحی نما سرامیکی

در کل این بنا 17 آسانسور خواهد داشت که 5 آسانسور، خدماتی هستند. 4 لابی اصلی در طبقه همکف با سه آسانسور پرسرعت، به صورت عمودی به یک مرکز آبدرمانی، یک سکوی دید در بام و یک رستوران متصل می شوند.

برای فضاهای اداری و اتاق های هتل به صورت مجزا، برای هر کدام 4 آسانسور درنظر گرفته شده که از یک شفت استفاده می کنند. بناهای مسکونی شخصی در طبقات بالا، آسانسورهای مخصوص به خود را داشته و مستقیم به پارکینگ و طبقه زیرزمین متصل می شوند.

یک بنای بلند دیگر در مجاور برج به عنوان پارکینگ عمل کرده که یک سالن رقص باله بدون ستون در طبقه اول خود جای داده است و یک استخر روباز نیز درروی بام آن قرار دارد. این بنا با یک پل به برج اصلی متصل می شود.

طراحی نما سرامیکی

لابی طبقه همکف در حکم ورودی برج و بنای کوچکتر مربوط به پارکینگ عمل کرده و یک “باغ محصور” را تشکیل می دهد که در ماه های تابستان که هوا تا 45 درجه سلسیوس هم می رسد، یک پناهگاه سایه دار محسوب می شود.

از آنجا که پروژه قویا در ارتباط و وابسته به تجربه شهری دبی است، هدف این بوده که بازدید از برج wasl تا حد امکان تجربه ای جذاب و مدرن باشد. بنیاینگذار استودیو UN، بن ون برکل می گوید: “اینگونه کانسپت سلامت، آرامش و رفاه برای این بنا گسترش پیدا کرد.”. این برج در خیابان شیخ زاید، بلندترین خیابان امارات که از ابوظبی تا رأس الخیمه ادامه دارد، ساخته خواهد شد.

طراحی نما سرامیکی طراحی نما سرامیکی طراحی نما سرامیکی طراحی نما سرامیکی

شرکت معماری شیپ

منبع: dezeen.com