کانسپت برای طراحی مهد کودک برای شغل‌های که وجود ندارند

248

بی‌مقدمه باید بگوییم در این کانسپت برای طراحی مهد کودک، هدف معماران القای آینده‌نگری و نوآوری در کودکان بوده است به طوری که تا آخر عمر در ذهن کودکان بماند. استودیوی Roar واقع در امارات، مهدکودکی را دبی ساخته که از فناوری‌های یک‌پارچه برای تشویق بازی‌های فعال و آشنایی کودکان با برنامه‌نویسی کامپیوتر است. در واقع بخشی از برنامه مهدکودک آینده(The Nursery of the Future) ، طراحی نمونه‌‌ی اولیه از محیط‌های یادگیری است که به موضوعات قدیمی مثلدریاضیات و خواندن نمی‌پردازد، در عوض روی چالش “آماده سازی کودکان برای شغل هایی که هنوز وجود ندارند”، تأکید دارد.

شرکت طراحی داخلی با ریاست Pallavi Dean این مجموعه را به عنوان بخشی از یک پروژه تحت حمایت دولت امارات، توسعه داد که از یکی از اهداف اصلی آن تبدیل کشور امارات به ملتی پیشرو در جهان تا سال 2071 است. ابتکار عمل شرکت AREA 2071 که تحت حمایت شیخ محمد بن راشد ال مکتوم، حاکم دبی است، برنامه‌ها و پروژه‌های زیرساختی با تمرکز بر نوآوری در آینده را در بر می‌گیرد. این کانسپت در طراحی مهد کودک به قدری جالب و جذاب است که در ادامه‌ی این مطلب به بررسی جزئیات آن بپردازیم.

کانسپت برای طراحی مهد کودک
طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته
طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته

توضیحات طراحان Roar در طراحی مهد کودک

توضیحات شرکت Roar روی این کانسپت برای طراحی مهد کودک بر این گفته استوار است: “یک تجربه یادگیری جهانی که خوی نوآوری و آینده نگری را القاء می کند و تا آخر عمر به همراه کودک باقی خواهد ماند.”

طبق نظر Dean، این طرح و کانسپت برای طراحی مهد کودک، موانع موجود مابین کودکان و معلمان را از بین برده و به دنبال جایگزینی آن ها با یک محیط سیال و اجتماعی است که هم دارای تفریح بوده و هم مهیج است.

طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته

به گفته‌ی طراح این مجموعه: “یکی از راه هایی که این ایده را به عمل تبدیل کرده ایم، اجتناب از کلاس های درس قدیمی و به جای آن ایجاد استودیوهای یادگیری بوده است. این فضاها برای تطابق با سبک های مختلف آموزش و یادگیری، به صورت انعطاف پذیر، سازگار و جالب هستند.”

Dean می‌افزاید که این پروژه بر اساس چهار ستون اصلی “رهبری، شادی و مثبت گرایی، علوم پیشرفته و هوش مصنوعی، و فناوری و برنامه نویسی” استوار است که تمام جنبه‌های طراحی در آن تعبیه شده است.

طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته

نمای خارجی ساختمان

برای نمای خارجی ساختمان فی “به شکل ابر” وجود دارد که از پانل‌های شطرنجی ساخته شده است و این پانل ها برای ایجاد حجمی ملایم و آسمانی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. شکل این سقف با هدف ایجاد احساس ایمنی و خوش آمدگویی با همکاری شرکت AR Gallery ساخته شده است.

امتداد دادن قوس‌های ملایم تا فضاهای داخلی بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده است که این تحقیقات در خصوص آرام بخش بودن منحنی‌ها نسبت به فضاهای زاویه دار از دید کودکان است. دیوارها و سقف‌های موج دار با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری، طراحی و جالبت است بدانید که توسط یک سازنده کشتی محلی ساخته شده‌اند.

طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته

علم روانشناسی کودکان در کانسپت برای طراحی مهد کودک

علم روانشناسی کودکان جهت گیری این طرح را تعیین کرد و استودیوی طراحی را به جای پر کردن فضاها با رنگ‌ها و تصاویر کارتونی، به سمت استفاده از مصالح طبیعی سوق داد.

هدف اصلی این طراحی، اطمینان از این موضوع است که منابع اصلی انگیزه در مهدکودک، کودکان و کارکنان هستند.

Christina Morgan مدیر طراح داخلی شرکت Roar می‌گوید: “ما اعتقاد داریم که تمامی المان ها در یک محیط آموزشی – فیزیکی و انسانی، فضاهای داخلی و خارجی – چارچوب آموزش را تحت تأثیر قرار می دهند.”

ضروری است تا سازه‌ی طرح به یک آموزگار سوم و ساکت تبدیل شود که پیوند، یادگیری و خودیابی را تسهیل می‌کند.

طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته

طراحی فضاهای مختلف و تجهیزات آن

در مرکز پلان همکف که غالباً باز است، فضای اجتماعاتی به نام Mars Lab (آزمایشگاه مریخ) وجود دارد که فضایی را برای تجمع کودکان، والدین و معلمین فراهم می کند.

از جمله ویژگی‌های این فضا شامل تشک ابری سخنگو، فضای بازی کودک، شبیه درخت به نام “خانه آسمان” و یک توپ برنامه نویسی است که به گفته‌ی طراحان، به کودکان فرصتی برای تجربه‌ی ایده برنامه نویسی می‌دهد.

طراحی مهد کودک مدرن و پیشرفته

فناوری این پروژه که در طبقات و دیوارهای آن ادغام شده است فرصتی برای بازی کردن متقابل، با سطوح چراغ‌دار هوشمند یا نمایشگرهایی با تصاویر الهام گرفته از طبیعت فراهم می‌کند که در هنگام تماس کودکان با آن‌ها، فعال می‌شوند.

کاربرد فناوری‌های پروژکتور دیجیتال در کنار تاب‌ها و سرسره‌های سنتی در فضای بازی کردن، ایجاد انگیزه برای تحرک بیشتر و کمک به توسعه مهارت های کودکان است.

اطلاعات پروژه مهد کودک:

معمار: Roar

نورپردازی: LED C4، Neo craft

مصالح: کفپوش ونیل Tarkett، کف چوبی Kahrs

پیمانکار: Cambridge Consultants

تیم طراحی: Pallavi Dean, Agata Kurzela and Christina Morgan

شرکت معماری و طراحی شیپ

منبع : dezeen