همه چیز درباره طراحی لابی هتل

203


ماجرا از این قرار است که ویترین کلیدی هر هتلی می‌تواند لابی هتل باشد. لابی به عنوان نقطه ورود اولیه به هتل، نه تنها هویت هتل را نشان را می‌دهد و محیطی برای انجام فرآیند چک‌این و چک‌آوت مهمانان است؛ بلکه می‌تواند تاثیر عمیقی روی جذب احساسات و تجربه مهمانان ایجاد کند. با این توصیف و با توجه به این‌که برداشت و احساس اولیه افراد و کاربران فضا در حضور اول بسیار مهم است و از طرفی این حالت در زمان کمی ایجاد می‌شود.

بنابراین راهکارهایی برای هویت بخشیدن به لابی هتل و جلب نظر افراد در بدو ورود به لابی هتل ضرورری است. ایجاد یک تجربه‌ی بصری جذاب یکی از عوامل طلایی در طراحی داخلی هتل است و لابی اولین نقطه تماس اصلی محسوب می‌شود که به تقسیم‌بندی خلاقانه نیاز دارد به طوری که در حین ایجاد راحتی و آسایش، قسمت‌های عمومی و خصوصی از هم جدا شود.

به‌طور کلی لابی هر هتلی نماینگر نوع خوش‌امدگویی صاحب هتل به مهمانان است؛ پس به عنوان صاحب هتل یا طراح باید هوشمندانه عمل کنید برای این منظور و آشنایی بیشتر شما در ادامه‌ی این مطلب از شیپ قصد داریم راهکارهای تاثیرگذار برای طراحی داخلی لابی هتل ارائه بدهیم.

لابی هتل، یک پناهگاه فوری

به این فکر کنید که برخی از مهمانان یک فاصله‌‌ی طولانی‌ را برای رسیدن به هتل طی کرده‌اند یا از یک کنفرانس کاری خسته کننده یا هفته‌ی پر مشغله‌ای برای گذراندن تعطیلات مهمان هتل هستند، این‌جاست که باید فورا احساس آرامش را تجربه کنند، حتی قبل از این‌که به اتاق خود هدایت شوند، این کار می‌تواند با طراحی و استفاده از مبلمان بزرگ و راحت در لابی انجام بشود تا فرصت خوبی برای استراحت و نشستن برای چند دقیقه در حین انتظار ایجاد شود.

درست در این نقطه است که باید به استفاده از مبلمان لوکس و سفارشی توجه کنید. یعنی شما در فرصتی محدود می‌توانید مهمانان را در فضای هتل غرق کنید. یادتان باشد که افراد در طول چند دقیقه پس از دیدن لابی ایده‌ای کلی و احساسی خوشایند یا بالعکس از عملکرد کل مجموعه هتل در ذهن خود تجربه می کنند.

طراحی لابی هتل

شناخت و درک کاربران در طراحی لابی هتل

این به این معنا نیست که شما باید هر مهمان را صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید، کافیست قبل از طراحی توجه و درک خود را به سمت افرادی ببرید که نسبت به بقیه بیشتر در هتل اقامت دارند؛ یعنی به طور مثال از خود بپرسید که افراد با چه گروه سنی چه نیازهایی دارند یا به دنبال استراحت انفرادی هستند یا تعطیلات آخر هفته سرگرم کننده ای را نیاز دارند؟

در واقع در این زمینه باید بدانید که معماران قبل از پروسه طراحی باید با توجه به موقعیت قرارگیری هتل، تفکیک و حوزه بندی شهر و بیشتر کاربران محدوده، دلیل اقامت افراد را در نظر بگیرند و نیاز‌های بیشتری را در طراحی پوشش دهد.

در مثال دیگری ممکن است خانواده‌ها بیشتر از گروه‌های دیگر مهمانان برای تعطیلات و سرگرمی هتل را انتخاب کرده‌ باشند در این صورت می‌توانید در لابی قسمتی را برای بازی کودکان در نظر بگیرید یا در فکر طراحی فروشگاهی کوچک در لابی برای فروش بستنی یا خوراکی‌های خوشمزه مثل کوکی‌ها باشید.

از طرفی به فکر یک قسمت دنج باشید، به طوری که با دید مناسب برای نوشیدن چای یا قهوه در حین مطالعه مکانی آرام را مهیا کنید. در کل کافی است به عنوان طراح افراد را بیشتر شناخته و بتوانید کاری موثر برای سرگرمی و نیازهایشان انجام دهید.

لابی هتل بیش از یک گذرگاه ورودی

بیایید از این زاویه به این موضوع نگاه کنید که لابی حوزه‌ی ارتباطی بین دنیای بیرون و اتاق مهمانان است، اما می تواند بیشتر از آن هم باشد به طوری‌که مهمانان تمایل بیشتری به ماندن در لابی هتل و استفاده از فضای آن داشته باشند‌. در واقع می‌خواهیم بگوییم که یک طراحی هوشمندانه، لابی بایستی مکانی باشد که مهمانان تمایل به توقف، تماشا و انجام کارهایی بیشتری را داشته باشند.

در این زمینه دیدن آثار هنری جالب اعم از عکاسی، نقاشی یا مجسمه سازی باعث می‌شود بازدید از منطقه ورودی تجربه‌ی بصری متفاوت و به یاد ماندنی برای مهمانان به وجود بیاورد‌ یا استفاده از مبلمانی سفارشی که احساس متفاوتی از مبلمان معمولی ایجاد می‌کند با رنگ و الگوی متفاوت هم تاثیر بسزایی دارد. از طرفی در لابی هتل می‌توانید با ایجاد سرگرمی و فعالیت‌های جذاب و خلاقانه برای مثال یک کتابخانه‌ای کوچک یا قرار دادن پازل ها و لگوها برای سنین مختلف و … می‌توانید افراد را از اتاق‌ها به سمت لابی بیاورید.

طراحی لابی هتل

فراتر از یک لابی سنتی

استانداردها و توابع خاصی وجود دارد که طراحی داخلی لابی و طراحی پلان هتل حول محور آن‌ها باید هدف خدمت‌رسانی را مهیا کند. مثلاً میز پذیرش و طراحی قسمتی به عنوان قسمت انتظار جزو این موارد هستند اما صبحت اصلی ما چیزی دیگری است.

برای طراحی داخلی لابی هتل برنامه‌ریزی درستی بچینید و فراموش نکنید که دقیقا موضوعی که لابی و سایر قسمت‌های هتل را منحصر به فرد و به یاد ماندنی می‌سازد همین موارد مجزا از استانداردها مانند نوع مبلمان، سبک دکوراسیون داخلی، سیرکولاسیون فضایی، چشم انداز، لوسترهای لوکس، دیوارهای سبز بزرگ، آبشارهای درونی و ایستگاه‌های چند رسانه‌ای است که دیدگاه و تجربه متفاوتی را برای مهمان ایجاد می‌کند.

طراحی لابی هتل

ورودی لابی هتل و دسترسی مناسب

ورودی هتل نقطه‌ی بسیار مهمی است. باید برای دسترسی افراد و همین‌طور وسایل نقلیه امکاناتی را مهیا کنید. در این زمینه ورود آسان و تفکیک شده و نور کافی در طول شبانه روز جزو مواردی هستند که مهمانان را به داخل فضا جذب می‌کنند.

میز پذیرش ارگونومیک هتل

میز پذیرش ارگونومیک لابی

بافت، رنگ و سبک دکوراسیون در قسمت پذیرش هتل باید متعادل و مطابق با ارگونومی بدن انسان برای عملکرد مناسب باشد. این بخش باید دارای کانتر پذیرشی راحت، شیک، کاربردی برای ارتباط بین کارمندان و مهمانان باشد و دید و ارتفاع مناسبی را ایجاد کند و در نهایت از نظر ذهنی یک محیط راحت و مناسب‌ را تداعی کند.

کفپوش لابی هتل

کفپوش مناسب

در انتخاب کف‌پوش باید نکاتی را در نظر بگیرید اول این‌که با توجه به رفت و امد زیاد یک کف‌پوش مناسب باید کیفیت خوب با قابلیت پاک شوندگی آسان داشته باش، دوم این‌که انتخاب متریال مناسب برای جلوگیری از لغزش و سقوط مسئله ای بسیار اساسی برای امنیت جانی افراد به ویژه در لابی هتل است.؛ البته استفاده از فرش و موکت‌ با کیفیت مناسب می‌‌تواند ایده‌ی خوبی برای پوشش کف در لابی باشد.

نور پردازی لابی هتل

روشنایی مطلوب

در لابی هتل انواع نورپردازی به دو دسته چراع های تزئینی و غیر تزئینی تقسیم می‌شود که برای هر دو دسته باید به فاکتورهایی چون: مکان قرارگیری، ارتفاع نصب، نوع، رنگ نور و رنگ‌های به کار رفته در پوشش دیوارو کف و سقف، درجه حرارت رنگ، شدت نور، منطقه بندی و کنترل نور،کیفیت مورد استفاده، دسترسی مهمان، ارتفاع سقف، سبک تزئینات و دکوراسیون توجه شود؛ زیرا نور در فضا هارمونی و تعادل خوشایندی ایجاد می‌کند و به این ترتیب می‌تواند بر زیبایی، کاربرد و احساسات انسانی تاثیرگذار باشد.

پلان لابی هتل

نمای هتل
پلان هتل
پلان لابی هتل
لابی هتل
پلان لابی هتل
پلان لابی هتل
لابی هتل
پلان لابی هتل
پلان لابی هتل
لابی هتل
پلان لابی هتل
Lobby Renovation3

شرکت معماری و طراحی شیپ

شرکت معماری شیپ با سال‌ها تجربه در زمینه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی امروز توانسته است با جدیدترین متدهای روز جهان خاص‌ترین طرح‌ها را برای شما به تصویر بکشد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی که برای شما عزیزان در نظر گرفته شده است، ارتباط برقرار کنید و به هر آنچه در ذهن دارید دست پیدا کنید. گپ زدن دوستانه با متخصصین شیپ به صورت رایگان است.

منبع