راهنمای جامع برای انتخاب رنگ کابینت + مزایا و معایب انواع رنگ‌ها

54

فرض را بر این می‌گذاریم که شما در گوشه‌ی ذهن‌‌تان رنگ کابینت جدید خود را انتخاب کرده‌اید، مثلاً دل‌تان می‌خواهد کابینت سفید داشته باشید، رنگی ساده و شیک که این روزها برای سبک مدرن بسیار هم ترند است یا شاید به رنگ‌های ترکیبی مثل کابینت طوسی‌سفید فکر می‌کنید که با رنگ دیوارها و پارکت آشپزخانه‌‌تان، هماهنگی داشته باشد، اما در این میان شاید تصور دقیقی از رنگ مد نظرتان و تفاوت انواع رنگ‌های کابینت‌ نداشته باشید. شاید هم به این فکر نکرده‌اید که با توجه به سبک و دکوراسیون فضا کدام رنگ برای آشپزخانه‌ی شما مناسب‌تر است.

انتخاب رنگی که با سلیقه و سبک کابینت شما هماهنگ باشد می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، از این جهت برای اینکه بتوانید رنگ‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و در آخر تصمیم بهتری بگیرید همچنان با ما همراه باشید تا در ادامه به شرح انواع رنگ کابینت بپرداریم و نمونه‌های متنوعی را از طراحی کابینت با رنگ‌های مختلف پیش روی‌تان قرار بدهیم.

نکات کلیدی در انتخاب رنگ کابینت 

قبل از اینکه به سراغ رنگ‌ها برویم در ابتدا باید بگوییم اگر چرخی در بازار بزنید یا نگاهی به انواع رنگ‌ها در کاتولوگ رنگ کابینت بیندازید، احتمالاً این سوال برای‌تان پیش بیاید که چطور رنگ کابینت را انتخاب کنم؟ خب چشم بسته و تنها از روی سلیقه ‌که نمی‌توانید انتخاب درستی داشته باشید؛ بنابراین برای پاسخ به این سوال حتماً لازم است به نکات زیر توجه کنید: 

توجه به سبک دکوراسیون کلی آشپزخانه

رنگ کابینت باید با سبک دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ باشد. مثلاً برای سبک‌های مدرن و مینیمالیستی، رنگ‌های خنثی و ساده مناسب هستند. از طرفی رنگ انتخابی باید با اجزای مختلف از جمله رنگ دیوارها، کف‌پوش یا سرامیک، تجهیزات، وسایل و لوازم آشپزخانه  ست و هماهنگ باشد.

کوچکی و بزرگی آشپزخانه

مسلماً می‌دانید که هر چه رنگ کابینت شما در طیف‌های تیره باشد، فضا کوچک‌تر دیده خواهد شد؛ بنابراین برای آشپزخانه‌ی کوچک بهترین انتخاب رنگ‌های روشن است. 

 نور آشپزخانه

هر چه نورپردازی و نور طبیعی آشپزخانه بیشتر باشد دست شما برای انتخاب رنگ‌های روشن باز در غیر این صورت با انتخاب رنگ تیره ممکن است فضا دلگیر و کوچک به نظر بیاید. 

کابینت تگ رنگ یا ترکیب رنگ‌ها

سبک و دکوراسیون آشپزخانه در انتخاب کابینت تگ رنگ یا دو رنگ و چند رنگ تاثیرگذار است، اما به طور کل رنگ کابینت باید با دیوارها و کف هماهنگ باشد و در ترکیب رنگ‌ها هارمونی اصولی رعابت شود.

ماندگاری و مقاومت رنگ

رنگ کابینت را باید از لحاظ کیفیت بررسی کنید و تحقیق کنید که در برابر آسیب‌ها مثل رطوبت، گرما و خراشیدگی ماندگار  و مقاوم باشد.

کابینت سفید رایج‌ترین رنگ در ایجاد زیبایی و روشنایی

بدون شک یکی از پر کاربردترین رنگ‌ها برای کابینت آشپزخانه، رنگ سفید و مشتقات آن یعنی رنگ شیری و خامه‌ای و صدفی است. در ایران هم این رنگ بسیار پرطرفدار است؛ چراکه می‌تواند با هر سبک و دکوراسیونی هماهنگ شود و نمایی روشن و پاکیزه ایجاد کند. 

فرقی ندارد که شما جنس کابینت خود را های گلاس انتخاب کرده‌اید یا ام دی اف یا حتی کابینت طرح چوب و سایر متریال‌ها در هر صورت ممکن است رنگ اصلی یا یکی از رنگ‌های ترکیبی رنگ سفید یا مشتقات آن باشد. اما در کل رنگ سفید با وجود رایج بودن ویژگی‌های منفی و مثبتی هم دارد که باید در زمان انتخاب مد نظر بگیرید.

مزایای کابینت سفید

  •   یک رنگ مطمئن با کمترین ریسک به شمار می‌رود‌‌. هر زمان که انتخاب برای‌تان بسیار سخت می‌شود و نمی‌خواهید انتخاب خود را به شانس و ریسک بسپارید، می‌توانید با خیال راحت دست روی رنگ سفید بگذارید.
  • سفید نماد پاکی و پاکیزگی است و با کمی دقت در تمیز نگه داشتن همیشه جلوه‌ای تمیز در آشپزخانه خواهید داشت.
  • رنگ سفید به راحتی با رنگ‌های روشن و تیره از جمله طوسی، نسکافه‌ای، قهوه‌ای، نقره‌ای و … ترکیب می‌شود و می‌تواند هماهنگی لازم را با رنگ دیوارها و پارکت‌ها ایجاد کند.
  • این رنگ برای سبک‌های مدرن و مینیمال بسیار کاربردی‌ست و برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا و ایجاد حس آرامش ایده‌آل است. 

معایب کابینت سفید

  • وقتی کابینت خود را سفید یا از مشتقات سفید انتخاب می‌کنید باید روی تمیزی آن هم دقت کنید؛ چراکه سطوح سفید زودتر کثیف می‌شوند.
  •  رنگ سفید آن هم به شکل تک رنگ برای تمام بخشهای کابینت و آشپزخانه می‌تواند باعث سردی و بی روح شدن فضای آشپزخانه بشود؛ پس بهترین کار استفاده از ترکیب رنگ سفید با رنگ یا رنگ‌های دیگر است.
  • ممکن است رنگ سفید کابینت در اثر تابش نور آفتاب، حرارت و دما رو به زردی برود یا کدر شود، از این جهت انتخاب متریال با کیفیت در این نقطه نقش بسزایی دارد.

کابینت قهوه‌ای برای ایجاد فضایی گرم و دعوت کننده‌

کابینت چوبی قهوه‌ای هم از آن دسته کابینت‌های پر طرفدار در ایران است که می‌تواند گرمی و شادابی خاصی را به فضای آشپزخانه‌ی شما بدهد. به طور مثال اگر سبک‌های کلاسیک را می‌پسندید و قدرت خرید کابینت تمام چوب را ندارید به راحتی ‌توانید کابینت‌های طرح چوب و ام دی اف با رنگ‌های طیف قهوه‌ای را در لیست اولویت خود قرار بدهید. البته باید بگوییم رنگ قهوه‌ای روشن نسبت به رنگ قهوه‌ای تیره کاربرد بیشتری دارد. به طور مثال برای رنگ کابینت MDF ترکیب رنگ کرم و قهوه‌ای روشن یا استفاده از رنگ‌های نسکافه‌ای، شکلاتی و گردویی تناسب و هارمونی جذابی را ایجاد می‌کنند.

مزایای کابینت قهوه‌‌ای

رنگ قهوه‌ای را به راحتی می‌توانید با رنگ‌های گرم دیگر ست کنید از جمله موارد زیر:

  • کابینت قهوه‌ای طلایی
  • کابینت قهوه‌ای با ترکیب رنگ‌های خنثی مثل رنگ بژ، سفید، برنز و …
  • کابینت قهوه‌ای آبی

در حال حاضر رنگ قهوه‌ای روی ام‌دی‌اف اجرا می‌شود که آسان و کم هزینه است‌.این رنگ در برابر الودگی و کثیفی، تابش نور خورشید و مقاومت بیشتری دارد. 

برای ایجاد دکوراسیون مد نظرتان می‌توانید این رنگ را با رنگ‌های پاییزی ترکیب کنید مثل رنگ قرمز آتشی، زرد خردلی یا رنگ کرمی. از طرفی رنگ کابینت قهوه‌ای می‌تواند بهترین انتخاب برای رستوران‌های جنگلی و فضاهایی با دکوراسیون طبیعت باشد.

معایب رنگ کابینت قهوه‌ای

  • این رنگ اگر به شکل اصولی با رنگ‌های دیگر ترکیب نشود می‌تواند حس خستگی را در فضا ایجاد کند.
  • رنگ قهوه‌ای آن هم در طیف تیره مناسب فضای کوچک نیست و می‌تواند روشنایی فضا را تحت تاثیر قرار بدهد و ملال‌اور باشد. به طور کلی رنگ چوبی قهوه‌ای مناسب برای فضای روشن با تجهیزات و وسایل جانبی روشن است.

کابینت طوسی یک رنگ مدرن و محبوب

در سال‌های اخیر طوسی به یکی از رنگ‌های ترند و پر طرفدار تبدیل شده است طوری که در صنعت کابینت‌سازی هم زیاد به چشم می‌خورد بماند که این رنگ برای فضاهای مختلف کاربرد دارد.

رنگ طوسی خاکستری رنگی خنثی است که وقتی با رنگ‌های گرم ترکیب می‌شود نمایی لوکس و شیک را ایجاد می‌کند. به طور مثال می‌توانید با توجه به رنگ دیوارها و کف آشپزخانه‌تان از ترکیب رنگ‌های زیر استفاده کنید:

  • طوسی سفید
  • طوسی کرم
  • طوسی صورتی
  • طوسی بنفش
  • طوسی قهوه ای
  • طوسی مشکی

مزایای کابینت طوسی

  • برای سبک مدرن یک انتخاب ایده‌آل است با این حال برای سبک‌ کلاسیک و دیگر سبک‌ها هم کاربرد دارد.
  • جزو رنگ‌های محبوب و پرطرفداری‌ست که از طیف تیره تا روشن در بازار موجود است.‌
  • ظاهر کابینت طوسی خاکستری بسیار شیک است و با ترکیب رنگ‌های خاص مثل زرد خردلی می‌تواند یک انتخاب جسورانه باشد.

 معایب کابینت طوسی

  • رنگ طوسی به خصوص در طیف تیره‌ به طور نسبی گرد و غبار و کثیفی بیشتری را جذب می‌کند؛ بنابراین نیاز به تمیزکاری بیشتری هم دارد.
  •  معمولاً ساییدگی و خراشیدگی روی این کابینت‌ها قابل مشاهده است.
  • در مجموع رنگ طوسی ممکن است با بعضی از رنگ‌‌ها ست نشود، در واقع در ترکیب رنگ طوسی محدودیت وجود دارد. 

رنگ سبز تداعی کننده طبیعت و حس تازگی

رنگ سبز از آن دسته رنگ‌های جذابی است که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد به خصوص صاحبان رستوران‌ها قرار گرفته است. به طور کلی در بحث دکوراسیون ایجاد حس آرامش و مسائل روانشناسی یکی از جنبه‌های مهمی است که این روزها باعث می‌شود رنگ‌هایی مثل رنگ سبز جایگاه ویژه‌ای در فضای خانه و حتی محیط کاری داشته باشد. مثلاً این رنگ تداعی‌کننده‌ی طبیعت و سرزندگی و شادابی است و حس قدرت را منعکس می‌کند یا ترکیب کابینت سبز با نمایی از رنگ چوب در دستگیره‌ها و صفحه‌های کانتر جلوه‌ای شیک و طبیعی ایجاد می‌کند، بماند که برای ایجاد فضایی لوکس هم طراحان کابینت‌های سبز را با دستگیره‌های طلایی ترکیب می‌کنند. البته اگر رنگ سبز جزو انتخاب‌های شماست اما نمب‌خواهید رنگ غالب باشد می‌توانید آن را به عنوان رنگ مکمل استفاده کنید. مثلاً قسمت جزیره یا صفحات کانتر را سبز رنگ انتخاب کنید. این را هم اضافه کنیم که این رنگ هم مثل اکثر رنگ‌های کابینت از طیف رنگی برخوردار است از جمله موارد زیر:

  •  سبز زمردی
  •  سبز دریایی
  • سبز یشمی
  • سبز پاستلی
  • سبز پسته‌ای

مزایای کابینت سبز

  • برای سبک نئوکلاسیک که ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن است رنگ سبز گزینه‌ی بسیار مناسبی است.
  • رنگ سبز حس طراوت و تازگی را ایجاد می‌کند و می‌تواند برای فضاهای مختلف کاربردی باشد.
  • با انتخاب این رنگ تغییر در فضا به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.
  • رنگ سبز به خوبی با رنگ‌های سفید و رنگ چوب ست می‌شود.

معایب رنگ سبز کابینت

  • رنگ سبز اصلاً خنثی نیست و برای ایجاد نمایی جذاب باید با سایر رنگ‌ها ترکیب شود.
  • جزو رنگ‌های متداول و رایج نیست.
  • رنگ سبز با هر رنگ و طرحی جفت نمی‌‌شود و لازم است سایر عناصر اشپزخانه از جمله دیوارها و کف مکمل این رنگ باشند.‌

کابینت مشکی طوسی ترکیبی لاکچری و مدرن

مسلماً برای فضاهای کوچک رنگ‌های تیره به‌خصوص مشکی اصلاً مناسب نیست و به طور کلی رنگ مشکی در بین ما ایرانی‌ها خیلی طرفدار ندارد، اما در ترکیب رنگ‌های جدید برای آشپزخانه ترکیب مشکی با رنگ طوسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این ترکیب رنگ در ۲۰۲۴ رنگی لاکچری و به روز محسوب می‌شود که طراحان این ترکیب را برای آشپزخانه‌های بزرگ اجرا می‌کنند و معمولاً رنگ مشکی را برای کابینت‌های پایین و رنگ طوسی را برای کابینت‌های بالا در نظر می‌گیرند.‌

انتخاب رنگ کابینت با توجه به رنگ سال

بعضی افراد ممکن است بخواهند کابینت خود را با توجه به رنگ سال جدید انتخاب کنند، اگر شما هم جزو این دسته هستید جالب است بدانید در انتخاب رنگ جدید سال آن هم برای کابینت، مسائلی مثل سلیقه و تقاضای مردم در سال جدید مطرح است.

البته رفتن به سمت رنگ سال ممکن است بعد از مدتی باعث دلزدگی بشود که برای برطرف کردن این دغدغه می‌توانید رنگ زمینه‌ و رنگ غالب را رنگ دیگری انتخاب کنید و رنگ سال به عنوان رنگ دوم و مکمل بهره ببرید.  به طور مثال رنگ کابینت ۲۰۲۴ رنگ هلویی و طیف‌های رنگی آن است. این رنگ می‌تواند شادابی و نشاط را در فضای آشپزخانه ایجاد کند و به صورت ساده یا طرحدار اجرا شود.

در نهایت در این مطلب سعی کردیم به بررسی رنگ‌های متداول در کابینت مثل رنگ سفید و رنگ چوب و حتی رنگ‌های مورد توجه و خاص مثل رنگ سال یا رنگ سبز  بپردازیم و اطلاعات کافی را ارائه بدهیم اما در نهایت باید این موضوع را هم یاداور شویم که انتخاب رنگ کابینت با طرح و مدل کابینت ارتباط مستقیم دارد، شاید رنگی که انتخاب می‌کنید مناسب کابینت ام دی اف نیست و با سبک کلاسیک یا رومی هماهنگی بیشتری داشته باشد.