۷ اصل مهم در دکوراسیون و طراحی مطب اطفال یا کلینیک کودکان

411

طراحی مطب اطفال به معنی ایجاد فضایی کودکانه شبیه به مهد کودک‌ها نیست. در عین حال لازم است این گونه فضاها مشوق اعتماد به نفس کودک بوده و پر جنب و جوش و تسلی‌بخش به نظر برسند. برای دست‌یابی به این مورد در طراحی کلینیک کودکان و سایر فضاهای درمانی به محیطی منعطف نباز است که فاکتورهای زیر در آن رعایت شده باشد:

  • بهره‌مندی از فناوری روز
  • ارائه‌ی بهترین خدمات درمانی و مراقبتی
  • راحتی و آسایش برای تمام سنین
  • مشوق تعامل بین بیماران و کادر درمان

در ادامه نکاتی در مورد ضوابط طراحی مطب متخصص کودکان ارائه شده است که با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم محیطی منعطف، پویا و کارآمد برای مراقبت از کودکان و رضایت خانواده‌های آنها ایجاد کنیم.

۱ـ طراحی فضایی مناسب برای تمام سنین در مطب اطفال

در نظر گرفتن سرگرمی‌های ویژه برای تمام سنین در طراحی مطب اطفال منجر به کاهش استرس افراد حاضر درفضا خواهد شد. برای مثال می‌توانیم فضاهایی مانند اتاق بازی برای کودکان و فضاهای جمعی با بهره‌گیری از تکنولوژی روز مختص نوجوانان ایجاد کنیم.

در واقع نوعی لحن معمارانه متناسب با انواع گروه‌های سنی حاضر در کلینیک مورد نیاز است. می‌توانیم برای این منظور از فرم، متریال، رنگ و بافت‌های متنوع بهره ببریم و با کمک آنها جوی را ایجا کنیم که بیماران و خانواده‌های آنها به آن احساس تعلق داشته و به نوعی آن را خانه‌ی دوم خود بدانند.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _02
طراحی مطب اطفال

۲ـ در نظر گرفتن خانواده و همراهان بیمار در طراحی کلینیک کودکان

در طراحی و دکوراسیون داخلی مطب کودکان ، همانند فضاهای مخصوص نگهداری سالمندان، لازم است برای حضور همراهان و خانواده‌های بیماران اهمیت بیشتری قائل باشیم. در نظر گرفتن فضاهایی مانند اتاق استراحت، کافه‌تریا، فضای شستن لباس‌ها، کمدهای اضافی و فضاهای اختصاصی دیگر با توجه به نیازهای کلینیک، به همراهان بیماران کمک می‌کند که راحت‌تر به انجام امور روزمره‌ی مربوط به کودکشان بپردازند.

همچنین ارائه‌ی اینترنت و وسایل ارتباط جمعی در طراحی داخلی کلینیک کودک الزامی است تا به این ترتیب خانواده‌ها بیشتر با افراد حاضر در خانه، مدرسه، محل کار و دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشند. همچنین می‌توان امکان مطالعه کودکان در فضای کلینیک اطفال را در نظر گرفت. در نظر گرفتن تمهیدات اضافی مانند تخت‌های مناسب مادر و کودک می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد اما لازم است محدودیت‌های گردش در فضا و اجتناب از شلوغی بیش از حد را در نظر بگیریم.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _03
استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _04

۳ـ ایجاد بخش‌های متنوع در طراحی کلینیک کودکان

طراحی مطب اطفال بیشتر از کلینیک افراد بزرگسال مستلزم وجود فضاهای خصوصی و عمومی است و رعایت نظم در چیدمان فضاها بسیار اهمیت دارد. فضای بستری افراد بزرگسال راکد و بدون تنوع است. در حالی که کودکان به کنجکاوی در فضا نیاز دارند تا فرصت رشد و بالندگی از آنها گرفته نشود.

قرار دادن بخش بستری کودکان با چیدمان مناسب مطابق استانداردهای طراحی کلینیک در کنار فضاهای متنوع و دارای هویت مستقل، باعث شکستن مقیاس واحد و اجتناب از تکرار می‌شود. این امر به کاهش استرس بیماران و همراهان آنان کمک کرده و حس امنیت و اطمینان را به آنان منتقل می‌کند.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _05

۴ـ فضاهای انعطاف‌پذیر در طراحی کلینیک کودکان

تنوع فضایی و در نظر گرفتن محیط‌هایی برای بازی کودکان با خانواده و دوستانشان و یا اتاق‌های درمان بزرگی که گنجایش والدین کودک را نیز دارند، در طراحی و دکوراسیون کلینیک کودکان مهم است. لازم است در طراحی اتاق‌های درمان، ابعاد فضا و چیدمان آن را به نحوی در نظر بگیریم که افراد در آن به آسانی رفت و آمد داشته و اختلالی در حرکت آنان به وجود نیاید.

همچنین لازم است تغییرات آینده‌ی کلینیک و رشد و توسعه‌ی آن را در سال‌های پیش رو در نظر داشته باشیم. طراحی کلینیک کودکان باید در جهت پیشبرد آخرین تکنولوژی‌های روز، قابلیت توسعه و پیشرفت را در خود داشته باشد.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _06
استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _07

۵ـ در نظر گرفتن کارآیی فضا به همراه ایمنی و امنیت افراد

در این مورد می‌توان از اصل سادگی دیزاین کلینیک کودکان بهره گرفت. ایجاد فضایی دارای قابلیت‌های متنوع، کارآمد و پویا که کمترین اتلاف وقت و هزینه در آن وجود دارد و به فرهنگ‌سازی و رشد افراد کمک می‌کند، تنها با شناخت روحیات انسانی کودکان و دانستن استانداردهای طراحی کلینیگ امکان‌پذیر است.

استفاده از استراتژی‌های طراحی با شواهد مستند می‌تواند به توسعه‌ی محیط درمانی کمک کند که در آینده بهترین امکانات را در اختیار بیماران قرار خواهد داد. رعایت استانداردها در طراحی اتاق بیماران، معاینه و … به کاهش خطاهای پزشکی نیز کمک می‌کند. گردش فضایی استاندارد و ایمن و همچنین در نظر گرفتن تمهیداتی برای کنترل بهداشت کلینیک و سلامت بیماران از جمله اصول بنیادی طراحی کلینیک کودکان محسوب می‌شود.

لازم است مسیرهای رفت و برگشت بیماران و کادر درمان را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم و تمام جوانب امر مانند وارد کردن تجهیزات جدید و سایر الزامات دکوراسیون کلینیک را در نظر بگیریم. طراحی کلینیک مبتنی بر داده‌ها و مدل‌سازی پارامتریک ضامن کارآمدی فضا و کاهش مسافت‌ رفت و آمد کارمندان است.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _08
استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _09

۶ـ در نظر گرفتن روحیات انسانی در طراحی مطب اطفال

در نظر گرفتن نیازهای اساسی انسان مانند نور طبیعی روز، کنترل صدا، تهویه مطبوع و حریم خصوصی افراد در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک کودکان بسیار اهمیت دارد. در صورت امکان بهتر است فضاهای درمان را از بخش بستری بیماران دور نگه دارید تا به این ترتیب امنیت فضای بستری و حریم خصوصی تأمین شود.

همچنین لازم است شرایط مختلف افراد را در نظر بگیرید. برای مثال کودکان مبتلا به اوتیسم به فضاهای خلوت‌تری نیاز دارند. تا حد امکان با تمهیدات معمارانه، موارد استرس‌زا مانند قفسه‌های دارو و تجهیزات پزشکی را در کمدها و فضاهای پوشیده پنهان کنید تا کودکان دچار ترس و استرس نشوند.

همچنین لازم است دسترسی به تراس یا فضای باز را برای کودکان و خانواده‌هایشان در برنامه‌های طراحی کلینیک بگنجانید. فضاهای بازی در فضای باز و باغچه‌های زیبا برای گشت و گذار به کاهش استرس کودکان و همراهان آنان کمک می‌کند.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _10
استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _11

۷ـ اهمیت به کادر درمان در دکوراسیون داخلی مطب کودکان

اهمیت به کادر درمان از دیگر نکات ضروری طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک است. به این ترتیب در نظر گرفتن فضاهایی برای استراحت کادر درمان که از نور طبیعی روز برخوردار است و امکانات رفاهی خوبی در آن لحاظ شده است، می‌تواند به افزایش انرژی و روحیه‌ی این افراد کمک کند. می‌توانیم تمهیداتی را در طراحی داخلی کلینیک ایجاد کنیم که کادر درمان و به ویژه پرستاران بیشتر با فضای بیرون از کلینیک در ارتباط باشند.

به عنوان مثال پنجره‌های بزرگ و بهره‌مندی از چشم‌انداز مناسب در محوطه‌ی بیمارستان و همچنین گنجاندن تراس‌ها و حیاط خلوت‌های متنوع در برنامه‌های طراحی کلینیک کودکان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. خلق فضایی تعاملی و جذاب برای کادر درمان که باعث تقویت روحیه‌ی همکاری و کار تیمی می‌شود می‌تواند به تسریع روند درمان و بهره‌وری بالای کلینیک کمک کند.

استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _13
استانداردهای طراحی کلینیک کودکان _14

از چه افرادی کمک بخواهیم؟

همانطور که گفته شد، طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک مستلزم رعایت اصول و استانداردهای خاصی است که بدون آنها فضا کارایی لازم را نخواهد داشت. همچنین در نظر گرفتن روحیات انسانی و تجربه‌ی آنها از فضا در کنار بعد عملکردی آن بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل لازم است کار طراحی کلینیک و سایر فضاهای درمانی را به متخصصین این امر واگذار کنیم تا در نهایت نتیجه‌ی کار به پیشبرد اهداف اقتصادی و رضایت کارفرما و کاربران منجر شود. شرکت معماری شیپ با تجربه‌‌ی فراوان در زمینه‌ی طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی می‌تواند در این امر شما را یاری کند. صمیمانه منتظر صدای گرم شما هستیم.