دیزاین و طراحی مطب دندانپزشکی

991

بی‌مقدمه باید بگوییم بحث طراحی مطب دندانپزشکی به اندازه‌‌ی خود مطب به‌عنوان یکی از مکان‌های حیاتی در حوزه سلامت اهمیت دارد. در طراحی داخلی این مکان که اخیراً بسیار مورد استقبال قرار گرفته است علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای بالینی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز، طراحی داخلی مطب دندانپزشکی به شکل مدرن نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

از این زاویه باید نگاه کرد که طراحی داخلی مناسب مطب دندانپزشکی علاوه بر این‌که می‌تواند به ایجاد یک فضای دلنشین و جذاب به بیماران کمک کند، بلکه حس اعتماد و اتمسفری دور از استرس را هم ایجاد می‌کند. از طرفی قطعاً هر فضا به امکانات خاصی نیاز دارد و باید نیازهای آن را به خوبی در نظر گرفت.

در کل هنگام طراحی داخلی مطب و فضاهای درمانی باید بحث بهداشت، ایمنی، سلامت و آرامش افراد را در نظر بگیرید. بیماران باید فضا را تمیز و روشن احساس کنند تا بتوانند در آن آرامش داشته باشند؛ بنابراین در نظر گرفتن اصول پایه‌ی طراحی و استانداردها از مهم‌ترین نکات دیزاین مطب دندانپزشکی است. از این جهت در ادامه قصد داریم به طور جامع به بررسی ایده‌هایی برای طراحی مطب دندانپزشکی با دیزاین مدرن بپردازیم.

عوامل موثر بر طراحی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی

در ابتدا لازم است به بررسی عوامل مهمی بپردازیم که معماران قبل از هر اقدامی در طراحی و دیزاین مطب دندانپزشکی آن‌ها را در نظر می‌گیرند و در واقع اصول طراحی مطب است.

تردد افراد و تجهیزات در طراحی دندانپزشکی

می‌‌دانید که مطب دندانپزشکی معمولاً مساحت نسبتاً کوچکی دارد. در ایران اغلب مطب‌ها در فضایی شبیه به آپارتمان هستند و متراژ کمتر از صد متر دارند؛ بنابراین معماران باید به گونه‌ای طراحی دندانپزشکی را انجام بدهند که مسیر رفت و آمد بیماران و کارکنان و پزشکان باز و بدون مانع باشد. تجهیزات باید به درستی قرار بگیرند تا مزاحمتی ایجاد نشود یا به حداقل برسد.

پاسخگویی به نیازهای مختلف

مطب‌های دندانپزشکی باید به نیازهای درمانی مختلف پاسخ بدهند. به عنوان مثال، دندانپزشک ممکن است به انجام درمان‌های مختلف دهان و دندان در یک مورد نیاز داشته باشد، به همین دلیل، اتاق معاینه و اتاق‌های مد نظر برای رفع نیازها یا استفاده از تجهیزات روز یا اختصاص مکانی از مطب برای عکس‌برداری مواردی هستند که باید در نظر گرفته شود.

محرمانه بودن اطلاعات شخصی

یکی از موارد مهمی که باید توجه شود نگه‌داری مدارک پزشکی آن هم به صورت فایل و منظم در قفسه‌هایی محکم و مطمئن است. به طور کلی دندانپزشکان باید در محیطی کار کنند که مطمئن باشند از استاندارهای لازم برای نگهداری اسناد و استنادهای شخصی مربوط به درمان‌ بیماران به درستی محافظت می‌شود.

ایمنی محل کار

قطعاً در طراحی دندانپزشکی باید ایمنی بیماران در اولویت‌ باشد. در این زمینه به طور مثال لازم است کفپوش‌ها لغزنده نباشند و از کیفیت خوبی برخوردار باشند یا یک سری از تجهیزات را به زمین ثابت کنید.

رعایت استاندارد طراحی داخلی مطب‌ دندانپزشکی

رعایت استانداردها در طراحی داخلی مطب داندانپزشکی با دیزاین مدرن و حتی طراحی داخلی دندانپزشکی حرف اول را می‌زند. در کنار آن لازم است با تمهیدات طراحی، فضایی آرام‌بخش و بدون اضطراب را برای بیماران ایجاد کنید. بهترین ایده‌ها آنهایی هستند که انبار یا قفسه‌های تجهیزات، فضای کاری کافی و طراحی استاندارد را با رعایت تمام اصول سلامتی و ایمنی در نظر می‌گیرند. موارد مهمی که هنگام طراحی معماری دندانپزشکی باید در نظر داشته باشید، عبارتند از :

  • استفاده از رنگ‌های ملایم و آرام‌بخش
  • عملکردگرایی
  • استفاده‌ی بهینه از جدیدترین تکنولوژی‌های طراحی داخلی و معماری
  • ایجاد فضایی آرام‌بخش و پویا

اگر به دنبال ضوابط و استاندارها هستید، مقاله طراحی تخصصی دندانپزشکی در شیپ را مطالعه نمایید.

نکته: سلسله مراتب فضاهای مختلف مطب دندانپزشکی، اصول و استانداردهای خاصی دارند. برای مثال اتاق انتظار باید نزدیک به اتاق درمان باشد و در عین حال به آن دید مستقیم نداشته باشد. آکوستیک و عایق‌بندی صوتی هم از مهم‌ترین الزاماتی است که باید هنگام دکور مطب دندانپزشکی در نظر داشته باشید.

طراحی داخلی اتاق انتظار مطب دندانپزشکی

اتاق انتظار، همان‌ طور که از نام آن پیداست، فضایی است که در آن مراجعین در انتظار ملاقات با پزشک هستند. هیچ کس دوست ندارد منتظر بماند. اما ممکن است دندانپزشک برنامه شلوغی داشته و نتواند تمام بیماران را با هم ویزیت کند. شما می‌توانید دیزاین اتاق انتظار مطب را به گونه‌ای اجرا کنید که در هنگام انتظار مراجعه‌کنندگان کسل نشوند. به جای قرار دادن ردیفی از صندلی‌ها می‌توانید چیدمان جذاب‌تری داشته باشید و مجلات و اسباب‌بازی‌هایی برای سرگرمی هر دو قشر بزرگسال و کودک قرار دهید.

در نظر گرفتن مبلمان راحت و لوکس با توجه به فضا یا ایجاد محیطی شبیه به نشیمن یک خانه از بهترین راهکارهای ایجاد آرامش در دیزاین مطب دندانپزشکی است. لازم است ابعاد مبلمان و فاصله‌ی بین آنها را به خوبی در نظر گرفت که افراد دارای مشکلات جسمی و حرکتی نیز به آسانی از فضا استفاده کنند و هنگام رفت و آمد به مشکل برنخورند.

طراحی اتاق انتظار مطب دندانپزشکی

طراحی داخلی اتاق درمان مطب دندانپزشکی

اتاق‌های درمان از حساس‌ترین فضاها هستند که باید قابل تحول و گسترش باشند. امروزه با توجه به انجام کارهای زیبایی مثل کامپوزیت بهتر است در مطب‌ اتاق درمان و اتاق مربوط به اقدامات زیبایی تفکیک بشود. می‌توانید بخشی از دیوارها را با کابینت‌ها و کشوهای مخصوص و هم‌رنگ دیوار برای جا دادن وسایل کار کنید‌. اصل این است که چیدمان، طراحی و رنگ‌ها به نحوی انتخاب و اجرا شود که روی ذهن افراد و تصمیم‌های آنها تأثیر مثبت بگذارد.

طبق مقررات خدمات بهداشتی و درمانی، مساحت اتاق معاینه باید حداقل 8 متر مربع در نظر گرفته شود و طراحی به شکلی باشد که برای قرار دادن عملکردی دستگاه‌های پزشکی مختلف برنامه‌ریز درستی شود. مطب دندانپزشکی باید تا حد امکان ساده باشد و اتاق معاینه باید طوری طراحی شود که کاربردهای مختلف را پوشش دهد. نیاز است تجهیزات تصویربرداری دیجیتال داخل دهانی، تصویربرداری فشرده سازی مغناطیسی (MRI) و دستگاه‌های پزشکی مختلف با توجه به اتاق‌های مختلف چیده شوند.

عکس اتاق دندانپزشکی
دیزاین مدرن اتاق درمان مطب دندانپزشکی
عکس اتاق دندانپزشکی

دکور مطب دندانپزشکی و چیدمان

مگر نه این‌که کار دندانپزشک آوردن لبخند روی لب و از بین بردن دردهای آزاردهنده است؟ بنابراین دکور و چیدمان این مکان باید به نحوی طراحی بشود که پویا و به یادماندنی باشد. فراموش نکنید که جزئیات چیدمان و دیزاین مطب دندانپزشکی با سبک مدرن باید هویدا باشد. یادآور می‌شویم که طراحی داخلی مطب دندانپزشکی در گرو ایجاد جوی آرام و در عین حال مدرن و به‌روز است.

استفاده از مواد و رنگ‌های آرامش‌بخش

شاید این مورد را دیده باشید که در بهترین مطب‌های دندانپزشکی از رنگ‌های پاستلی و طبیعی برای دیوارها استفاده می‌شود هدف از این انتخاب ایجاد حس آرامش است. انتخاب مواد و متریال‌های طبیعی مانند مبلمان‌ مدرن از جنس چوب و چرم در کنار دیگر رنگ‌های ملایم و آرامش بخش می‌تواند هم از نظر زیبایی شناختی و هم از نظر عملی اثر مثبتی داشته باشد.

به طور کلی در بحث رنگ فرقی ندارد که مکان مد نظر طراحی داخلی دندانپزشکی یا طراحی مطب داندانپزشکی است در این مورد رنگ سفید یا دیگر رنگ‌های طبیعی و اضافه کردن رنگ‌های درخشان و شاد دیگر برای شروع خوب است و نتیجه کار خیره‌کننده خواهد شد؛ البته می‌توانید رنگ‌هایی مانند نارنجی، آبی، قرمز و سبز را هم در نظر بگیرید. این رنگ‌ها هم کاربرد بسیاری در طراحی داخلی مطب دارند.

رنگ آبی در دیزاین مطب دندانپزشکی
رنگ زرد و یکپارچه در طراحی مطب دندانپزشکی

استفاده از متریال‌های مناسب با قابلیت تمیزی آسان

سطوح و دیوارها محل مناسبی برای رشد جرم، باکتری و ویروس هستند. در طراحی فضاهای درمانی باید بیشتر نسبت به این موضوع حساسیت نشان داد. استفاده از سطوح صیقلی و روشن که کثیفی را خوب نشان می‌دهند و راحت تمیز می‌شوند، در دیزاین مطب دندانپزشکی اهمیت بسیاری دارد.

توجه داشته باشید که به‌راحتی می‌توانید با متریال‌های طبیعی مانند چوب، حس گرما و آرامش را به فضا منتقل کنید. استفاده از کفپوش‌های نرم مانند موکت یا پارکت هم برای ایجاد فضای آکوستیک پیشنهاد می‌شود.

اگر در طراحی مطب دندانپزشکی خود به فکر ایجاد ظاهری لوکس‌تر و لاکچری هستید، می‌توانید به سنگ مرمر و استفاده از فلزات براقی مانند برنج، برنز یا استیل فکر کنید. برای طراحی میز پذیرش مطب‌های لوکس اغلب از این نوع متریال‌ها استفاده می‌شود.

متریال سنگ در کف اتاق درمان دندانپزشکی

نورپردازی مناسب در دیزاین مطب دندانپزشکی

نور پردازی مناسب اولین قدم استفاده‌ی حداکثری از نور طبیعی روز است. نور طبیعی از پنجره‌ها یا استفاده از نور مصنوعی با کیفیت مناسب برای روشنایی مناسب در اتاق‌های مطب نقش اساسی دارد. برای روشن کردن مکان‌های خاص هم می‌توان تدابیر دیگری به کار برد و از تجهیزات خاصی استفاده کرد. نکته‌ی این است که استفاده از روشنایی و نورپردازی مناسب به طور مثال در قسمتی صندلی دندانپزشک قرار دارد در ایجاد شرایط بهتر برای کار دندانپزشک و راحتی بیماران بسیار مهم است.

استفاده‌ بهینه از فضا

از تمام فضای موجود برای طراحی داخلی مطب باید استفاده کرد. برای طراحی مطب دندان پزشکی کوچک به دلیل وجود محدودیت‌ها، بحث رعایت استانداردهای طراحی کمی چالش‌برانگیز می‌شود. در نظر گرفتن فضاهای چندمنظوره، استفاده از پارتیشن‌های متحرک برای ایجاد پلان باز می‌تواند ایده‌ی خوبی برای طراحی این فضا باشد.

تقسیم بندی فضای دندانپزشکی

در واقع لازم است فضای مطب را تا حد امکان کارآمد و پویا کنید؛ همچنین باید در نظر داشته باشید که فضاهایی مانند اتاق انتظار نباید بیش از حد شلوغ و پر از وسیله باشد. در صورت محدودیت فضا می‌توان چند فضا را با یکدیگر ادغام کرد که این امر مستلزم در نظر گرفتن تمهیدات ویژه‌ای است. به طور مثال برای انجام عکسبرداری در مطب می‌توانید انتهای یکی از اتاق‌هایی را در نظر بگیرید که معاینه در آن انجام می‌شود.

استفاده از تکنولوژی روز در طراحی داخلی دندانپزشکی

در یک کلام به‌روز باشید و با زمان حرکت کنید و آخرین امکانات تکنولوژی در دندانپزشکی را به کار بگیرید. بیمارانی که می‌بینند شما از تکنولوژی‌های بهتری مانند صندلی‌های ارگونومیک یا دستگاه‌های جدید استفاده می‌کنید، اعتماد بیشتری به شما و کار شما خواهند داشت. این مورد در کلینک‌ها به طور مثال با استفاده از نمایشگرهای جدید و صفحات لمسی برای بخش پذیرش بیماران می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

عکس مطب دندانپزشکی

در نظر گرفتن فضایی برای سرگرمی کودکان در اتاق انتظار

اگر محدودیت فضا ندارید برای ایجاد حس راحتی و خوشامدگویی به آنها تعدادی لوازم سرگر‌م‌کننده که به فضای زیادی احتیاج ندارند در نظر بگیرید. می‌توانید قفسه‌هایی داشته باشید و در آنها اسباب‌بازی‌های جذابی قرار دهید. یا اینکه تابلوهای عجیب و و خاص در فضا داشته باشید که باعث شود کودکان عاشق طراحی داخلی شما شوند. مسلماً در طراحی داخلی دندانپزشکی کودکان این امر بسط بیشتری پیدا می‌کند. در اینجا باید تمام استانداردها را با توجه به ابعاد و نیازهای کودک در نظر بگیریم.

ویدیوهای از نمونه طراحی شیپ

طراحی مطب دندانپزشکی دکتر عاشوری
طراحی مطب دندانپزشکی کیان

مدل و عکس مطب دندانپزشکی

در انتها سعی کرده‌ایم ایده‌های و تصاویری از طراحی داخلی مطب دندانپزشکی را برای شما فراهم کنید تا براساس سلیقه و شرایط خود نزدیکترین آن را مشاهده نمایید، همچنین برای مشاهده نمونه و عکس‌های بیشتر از مطب دندانپزشکی می‌توانید به دسته بندی پروژه‌های دندانپزشکی سایت آرک دیلی مراجعه نمایید.

جمع‌بندی مطلب

مطب دندانپزشکی با طراحی مدرن باید به نحوی باشد که محیطی مناسب و راحت را هم برای بیماران و هم برای ارائه خدمات پزشکی فراهم کند. در این مطلب به عوامل موثر پرداختیم. و بیان کردیم علاوه بر اهمیت اتاق انتظار و اتاق معاینه موضوع زیرساخت‌های فناوری و بهداشت باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. جزئیاتی مثل طراحی داخلی و نورپردازی و در نظر گرفتن همه‌ی این عناصر در کنار هم، یک مطب دندانپزشکی یک محیط درمانی راحت و بدون استرس را ایجاد می‌کند.