طراحی دفتر کار

108

مطالعات روان‌شناختی نشان می‌دهد که دکوراسیون و طراحی دفتر کار، تأثیر ژرف و اعجاب‌آوری بر بهره‌وری کارکنان و حال خوش آن‌ها در محل کار دارد. تاکنون معماران و متخصصان دکوراسیون داخلی مختلفی به این نتیجه رسیده‌اند که با طراحی هوشمندانه دفتر کار، می‌تواند یک شرکت یا تیم کاری را چندین گام به موفقیت و پیروزی نزدیک‌تر کرد.

اهمیت نحوه طراحی داخلی دفتر کار، ما را بر آن داشت که مقاله جامعی در این زمینه آماده کنیم و نکات مهم در زمینه دیزاین دفتر کار در اختیار علاقه‌مندان، معماران و مدیران سازمان‌ها قرار دهیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید دفتر کار خودتان یا مجموعه دیگری را طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. امید است که پس از مطالعه این مقاله بتوانید دفتر کار مورد نظر خود را به شکلی زیبا، خردمندانه و حرفه‌ای طراحی کنید.

در صورت تمایل می‌توانید با شماره زیر تماس حاصل نمایید تا متخصص شرکت معماری شیپ، شما را در زمینه طراحی دفتر کار و فضای اداری راهنمایی کند. مشاوره اولیه کاملا رایگان است.

آمار و ارقام مهم در مورد اهمیت و تأثیر طراحی دفتر کار

پیش از اینکه بخواهیم مهم‌ترین نکات برای طراحی دفتر کار را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است چند آمار و ارقام مهم در مورد اهمیت و تأثیر شیوه طراحی دفتر کار را در کنار هم مرور کنیم:

  • 83 درصد از کارمندان بر این باور هستند که اگر دفتر کار، به صورت درست و هوشمندانه طراحی شود، سلامت روانی و ذهنی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • 60 درصد از کارمندان اعتقاد دارند که مهم‌ترین مزیت دفاتر با پلان باز (Open-Plan Office)، وجود ارتباط بین افراد است.
  • 39 درصد از کسانی که در دفاتر کاری فعالیت می‌کنند، به دلیل نورپردازی نادرست در دفتر، احساس خستگی شدید می‌کنند.
  • 53 درصد از افراد عقیده دارند که محیط‌های کاری انعطاف‌پذیر، سازگاری و مطابقت بیشتری با محیط زیست دارند.
  • 92 درصد از کارمندان معتقدند که طراحی نوآورانه و خلاقانه دفتر کار، نقش حیاتی و مهمی در موفقیت و برتری یک شرکت دارد.
  • کارفرماهایی که در دفتر کار برای کارکنان خود امکانات رفاهی مثل کافه فراهم می‌کنند، می‌توانند منتظر افزایش 25 درصدی بهره‌وری همکاران خود باشند.
  • شرکت‌هایی که برای کارکنان خود امکان فعالیت انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کنند، رشد درآمد 43 درصدی را تجربه می‌کنند.
  • دست کم 80 درصد از کارمندان بر این باور هستند که طراحی بیوفیلیک (زیست‌دوست)، در محیط کار الزامی است. طراحی بیوفیلیک به معنی استفاده از نور طبیعی، محصولات طبیعی و زیباسازی نمای درونی و بیرونی ساختمان با گیاهان است.
  • بهبود طراحی داخلی دفتر کار، بهره‌وری کلی مجموعه را تا 12 درصد افزایش می‌دهد.
  • به طور میانگین، کارکنان 86 دقیقه از زمان کاری روزانه خود را به دلیل حواس‌پرتی‌ها و اختلال‌های موجود در محیط از دست می‌دهند.
  • 95 درصد از کارمندان بر این باور هستند که طراحی زیبا و حرفه‌ای دفتر کار، بهره‌وری و تأثیرگذاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • 36 درصد از کارمندان معتقدند که اگر کارفرما، سرمایه‌گذاری بیشتری برای طراحی دفتر کار انجام دهد، خوشنودتر و راضی‌تر خواهند بود.

اکنون که آمار و ارقام مربوط به اهمیت طراحی دفتر کار را مرور کردیم، به خوبی به تأثیر شگفت و شگرف شیوه دیزاین دفتر کار پی می‌بریم. اکنون زمان آن است که چند مورد از مهم‌ترین نکات برای طراحی دفتر کار را در کنار هم مرور و بررسی کنیم.

بهترین مدل طراحی داخلی دفتر کار برای به حداکثر رساندن بهره‌وری چیست؟

یکی از سوالاتی که اکثر مدیران کسب و کار، معماران و طراحان دکوراسیون داخلی مطرح می‌کنند این است که بهترین مدل طراحی دفتر کار برای افزایش حداکثری بهره‌وری شرکت یا تیم کاری چیست؟ منطقی‌ترین پاسخ به این پرسش، آن است که باید در یک شرکت یا دفتر کار، مناطق مختلفی برای انجام کارهای متنوع در نظر بگیریم و هر کدام از مناطق یا بخش‌ها را به گونه طراحی کنیم که با کار مورد نظر سازگاری و همخوانی داشته باشند.

در گذشته، شور دفاتر با پلان باز در دل مدیران افتاده بود و تصور می‌کردند که بهترین روش طراحی دفتر کار را کشف کردند. پس از چند سال مشخص شد که چنین دفاتری، چندان بهره‌وری بالایی هم ندارند و محیط کاری را به محیطی آشوب‌زده تبدیل می‌کنند. پس از گذشت سال‌ها طراحان به این نتیجه رسیدند که ابتدا باید فرهنگ سازمانی و شیوه کار را در نظر بگیرند و سپس با توجه به این نکات، دست به طراحی بزنند.

طراحی دفتر کار با پلان شکسته

روش جدید در طراحی دفتر کار، «دفاتر با پلان شکسته» نام دارد. در این روش، بخش‌های مختلف مجموعه به صورت کامل از هم جدا نشده است؛ ولی کماکان بخش‌های مختلفی در سازمان وجود دارد که هر کدام به فعالیت‌های مشخص و معینی می‌پردازند.

برای مثال، دفتر کاری را در نظر بگیرید که در آن فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌های مختلف انجام می‌شود. در چنین فضایی، یک سری افراد مثل گرافیست‌ها، برنامه‌نویسان، نویسندگان، کپی‌رایترها و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی، باید در سکوت و تمرکز کامل کار کنند. در عین حال یک سری افراد مثل کسانی که محتوای تبلیغاتی صوتی و تصویری ضبط می‌کنند، لازم است با یکدیگر تعامل و گفتگو داشته باشند. در چنین وضعیتی باید فضایی مناسب برای هر دو دسته از افراد وجود داشته باشد تا بهره‌وری مجموعه کاهش نیابد.

این 6 نکته را در هنگام طراحی داخلی دفتر کار در نظر بگیرید

در این بخش از مقاله می‌خواهیم در مورد دکوراسیون داخلی دفتر کار حرف بزنیم. برای طراحی فضای داخلی باید «رنگ»، «نور»، «متریال»، «مساحت دفتر»، «صدا» و «سازگاری با طبیعت» را در نظر بگیریم. در ادامه این شش موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1. رنگ؛ عاملی که بهره‌وری شرکت به آن وابسته است

رنگ یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی بهینه دفتر کار است. مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط بین رنگ دفتر کار و بهره‌وری صورت گرفته است. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد که رنگ‌ها، تأثیر عمیقی بر بهره‌وری و احساس کارکنان در محیط کار دارد. به عنوان مثال رنگ آبی، احساس راحتی را در افراد برمی‌انگیزد و رنگ سبز، آرامش‌بخش است.

نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید، این است که در هنگام استفاده از رنگ‌ها، هوشمندی را فراموش نکنید و در استفاده از رنگ‌ها، اغراق و زیاده‌روی نکنید. به عنوان مثال، رنگ زرد، پیام‌آور خوش‌بینی و انرژی است؛ ولی استفاده بیش از حد از این رنگ، باعث سردرد و تحریک چشم‌ها می‌شود.

رنگ‌های خنثا، بهترین گزینه‌ها برای آرامش چشم‌های افراد هستند و می‌توان سایر رنگ‌ها را با رنگ‌های خنثی مثل سفید و طوسی ترکیب کرد. در مجموع، در هنگام انتخاب رنگ دفتر کار خود، سعی کنید تعادلی بین رنگ‌ها به وجود آورید تا فضا و احساس حاکم بر دفتر کار را به تعادل برسانید.

2. نورپردازی؛ عاملی که بدون شک بهره‌وری را تحت تأثیر قرار می‌دهد

بدون شک، نورپردازی دفتر کار، یکی از عواملی است که بیشترین تأثیر را بر بهره‌وری افراد دارد. در هنگام طراحی محیط کار، باید به کمیت، کیفیت و جهت نور توجه داشته باشید. منظور از جهت نور این است که نور از کدام سمت به کارمندان بتابد. اگر نور از پشت سر به کارمند بتابد، مشاهده صفحه نمایش کامپیوتر برای او دشوار می‌شود و تابش نور از جلو نیز خیرگی چشم را به دنبال دارد.

بهترین روش نورپردازی در دفتر کار، تابش غیرمستقیم نور است. از نظر متخصصان، لامپ‌های هالوژنی، کارایی بسیار خوبی برای نورپردازی مصنوعی دارند. در صورتی که بتوانید نور طبیعی را مهمان دفتر کار کنید که یک طراحی هوشمندانه و عالی است و افزایش بهره‌وری را به همراه خواهد داشت.

3. متریال؛ نکته‌ای که در هنگام طراحی دفتر کار باید به صورت ویژه به آن توجه کرد

در حوزه معماری و دکوراسیون داخلی، معمولاً متخصصان به بافت و پارچه توجه چندانی ندارند؛ در حالی که وقتی صحبت از طراحی دفتر کار به میان می‌آید، جنس میز، صندلی و سایر تجهیزات هم اهمیت پیدا می‌کند و روی بهره‌وری تأثیر دارد. روکش‌های نرم و راحت، معمولاً به افراد حس آرامش می‌بخشند و بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهند.

بعضی از متخصصان داخلی بر این باور هستند که در محیط‌هایی که نیاز به بهره‌وری بالا و عملکرد سریع دارند، بهتر است از متریال با بافت‌های سخت، سرد و صاف استفاده شود. البته بهتر است مقداری نرمی هم در این تجهیزات باشد تا افراد در اثر تماس مداوم با این تجهیزات، عصبی و ناراحت نشوند. به رنگ متریالی که انتخاب می‌کنید نیز توجه کنید و بکوشید که رنگ متریال با سایر بخش‌های دفتر کار، هماهنگ باشد.

4. مساحت دفتر و فضای مورد نیاز به ازای هر کارمند بر اساس استاندارد

یکی دیگر از عواملی که روی بهره‌وری کارکنان یک مجموعه تأثیر دارد، مساحت دفتر و فضای کاری است. چندی پیش پژوهشی در انگلستان اعلام کرد که به ازای هر کارمند باید 10 تا 12 متر فضا در نظر گرفت. البته تجربه نشان می‌دهد که میزان فضای مورد نیاز برای هر کارمند، به نوع کار او نیز بستگی دارد و نمی‌توان یک عدد کلی برای همه کارمندان اعلام کرد.

اگر فضایی که برای هر کارمند در نظر می‌گیرید، بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک باشد، احتمال دارد که کارمند، احساس محدودیت و ناراحتی کند و نتواند با محیط کار و سایر کارمندان ارتباط خوبی بگیرد. بعضی از سازمان‌ها به کارمندان خود آزادی می‌دهند تا پشت یک میز مشترک با سایر افراد کار کنند یا اینکه پشت یک میز مجزا در گوشه‌ای از دفتر بنشینند و در انزوای خودخواسته به فعالیت بپردازند. وجود چنین آزادی دلپذیری در محیط‌های کاری به کارمندان، حس قدرت و اختیار می‌دهد و بهره‌وری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

طراحی دفتر کار کوچک
طراحی دفتر کار کوچک در 120 مترمربع

5. صدا؛ عاملی که تأثیر آن بر بهره‌وری کارکنان، انکارناپذیر است

توجه به کاهش سر و صدا در طراحی دفتر کار، باعث می‌شود که در نهایت دفتر کاری منسجم‌تر، آرام‌تر و بهره‌ورتری داشته باشیم. این موضوع در شرکت‌هایی که کارمندان آن‌ها به تمرکز و آرامش بالا برای انجام کارهای خلاقانه نیاز دارند، بسیار مهم و اساسی است.

اگر فعالیت شرکت شما به گونه‌ای است که کارمندان آن نیاز به سکوت و تمرکز بالا دارند، بهتر است هر بخش از مجموعه را در یک اتاق مجزا قرار دهید تا سر و صدای یک بخش وارد بخش دیگر نشود. همچنین با آکوستیک کردن اتاق جلسات و سایر محیط‌های پرسروصدا می‌توانید صدای کلی محیط را کاهش دهید.

6. سازگاری با طبیعت و طراحی بیوفیلیک؛ نکته‌ای برای تقویت روحیه کارکنان

در دنیای امروز، بسیاری از شهرنشینان از ارتباط نزدیک به طبیعت محروم هستند و از یکی از مهم‌ترین منابع آرامش و انرژی دور افتاده‌اند. در چنین وضعیتی اگر شرکت‌ها بتوانند دفتر کار خود را با استفاده از منابع طبیعی مثل گیاهان و نور طبیعی بیارایند، قطعاً حال روانی کارمندان بهتر می‌شود و بهره‌وری بیشتری از خود به نمایش می‌گذارند.

مطالعات روان‌شناختی نشان می‌دهد که تماشای گیاهان و درخت‌ها روی حال روانی انسان و آرامش او تأثیر دارد؛ بنابراین لازم است که محیط کار را به گونه‌ای طراحی کنیم که با طبیعت، هماهنگ باشد و حس آرامش را به افراد القا کند. گیاهان، هوای دفتر کار را تصفیه می‌کنند، تمرکز، خلاقیت و حال خوب را افزایش می‌دهند و در کاهش آلودگی‌های صوتی نقش موثری ایفا می‌کنند.

گیاه در دکوراسیون دفتر کار
گیاه در دکوراسیون دفتر کار

نحوه چیدمان وسایل اداری با در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی

برای تعیین نحوه چیدمان وسایل اداری، باید ابتدا فرهنگ سازمانی را مد نظر قرار دهیم. اگر مدیران یک مجموعه تمایل دارند شرکت‌شان، حالتی رسمی و منضبط داشته باشد، بهتر است تجهیزات اداری خود را به گونه‌ای بچینند که این حالت رسمی حفظ شود و صمیمیت بیش از حد بین اعضای سازمان به وجود نیاید؛ چون مطالعات و پژوهش‌های گسترده نشان می‌دهد که دکوراسیون اداری و چیدمان وسایل اداری روی فرهنگ سازمانی، تأثیر می‌گذارد.

رنگ، میزان راحتی و زیبایی وسایل اداری نیز بر فرهنگ سازمانی تأثیر دارد. زمانی که یک شخص از خارج مجموعه وارد دفتر کار می‌شود، پس از مشاهده وسایل اداری می‌تواند به فرهنگ سازمانی پی ببرد. شرکت‌های دارای فرهنگ سازمانی ملایم و سهل‌گیرانه، معمولاً از رنگ‌های روشن مثل آبی و سبز کمک می‌گیرند و شرکت‌های دارای پرستیز رسمی، رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای، زرشکی و مشکی را ترجیح می‌دهند.

در صورتی که فرهنگ سازمانی شما جدی و رسمی است، بهتر است میزها در امتداد و در کنار هم چیده شوند؛ ولی در محیط‌های کاری گرم و صمیمانه می‌تواند میزها را دور هم چید تا افراد از کار کردن در کنار هم لذت ببرند.

طراحی دفتر کار به صورت حرفه‌ای، منحصربه‌فرد و تخصصی با شرکت معماری شیپ

در این مقاله تلاش کردیم چند آمار مهم در مورد اهمیت شیوه دکوراسیون دفتر کار را در کنار هم بررسی کنیم و سپس چند مورد از نکات مهم برای طراحی دفتر کار را در کنار هم یاد بگیریم. امیدواریم نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، برای شما مفید و کارساز باشد و به شما کمک کند که دفتر کار خود را به شکلی هوشمندانه و خردمندانه طراحی کنید.

در صورتی که قصد دارید یک دفتر کاری حرفه‌ای طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که از معماران و متخصصان دکوراسیون داخلی باتجربه و صاحب‌نظر کمک بگیرید. این افراد با تکیه بر خلاقیت، تجربه و دانشی که در این عرصه دارند، می‌توانند فلسفه و فرهنگ سازمانی مورد نظر شما را به بهترین شکل در دفتر کارتان اعمال کنند.

شرکت معماری شیپ (Shape)، یکی از مجموعه‌های حرفه‌ای است که در زمینه طراحی دفتر کار فعالیت می‌کند. این مجموعه، کلکسیونی از بهترین متخصصان معماری و دکوراسیون داخلی را در کنار خود دارد و می‌تواند به کمک این افراد، دفتر کار شما را به شکلی درست و تخصصی طراحی کند. در صورت تمایل به دریافت مشاوره یا واگذاری طراحی دفتر کارتان به متخصصان این مجموعه، کافی است با شماره تماس 09121074811 یا 02188609980 تماس بگیرید.

منابع: ZipDo / Interaction