طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

765

موضوع طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی یک فرآیند بسیار چالش‌برانگیز است؛ چراکه می‌تواند بر تجربه بیماران و کیفیت خدمات درمانی تاثیر مستقیمی بگذارد. کلینیک‌های فیزیوتراپی به لحاظ اهمیت مکان‌های حیاتی هستند که در جهت بهبود حالت‌های جسمی و عملکرد حرکتی افراد ساخته می‌شوند، از این جهت این کلینیک‌ها نه تنها باید امکانات و تجهیزات مناسبی برای انجام تمرینات و درمان‌های فیزیوتراپی داشته باشند، بلکه لازم است یک محیط دلپذیر و ترسیم‌کننده برای بیماران ایجاد کنند تا آن‌ها بهبودی بهتر و سریع‌تری را تجربه کنند.

به طور مثال در نظر گرفتن فضاهای وسیع‌تری که درمان‌های ورزشی و تمرین‌های بدنی ارائه شود از ارکان طراحی کلینیک فیزیوتراپی است یا این‌که در بسیاری از فضاها، تکنیک‌های درمان الکترونیکی مانند لیزر و فراصوت ارائه می‌شود که در این شرایط لازم است محیط گنجایش کافی برای این روش‌های درمانی را داشته باشد.

در مثالی دیگر باید اشاره کنیم که در مورد فعالیت‌های رایج در کلینیک فیزیوتراپی، طیف گسترده‌ی مراجعین در رده‌های سنی مختلف و با مشکلات عدیده‌ای به کلینیک مراجعه می‌کنند که باید طراحی کلینیک در راستای هم‌گامی با تمام فعالیت‌ها و پاسخ‌گویی به نیاز تمام افراد انجام شود، به نحوی که تمام افراد در آن احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

با توجه به این توضیحات لازم دیدیم در ادامه در ارتباط با طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی نکات بیشتری را با جزئیات ارائه بدهیم.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی _01

توجه به کادر درمان

می‌دانیم که طراحی داخلی کلینیک تا چه اندازه در موفقیت و حفظ نام فضای درمانی مؤثر است. در واقع طراحی داخلی کلینیک باید پاسخ‌گوی نیازهای کادر درمان در جهت ارائه‌ی بهترین روش‌ها باشد. این افراد بیشتر زمان خود را در محیط سرپوشیده‌ی کلینیک به سر می‌برند. بنابراین لازم است برای ایجاد تنوع و حس و حال خوب، تمهیداتی در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک به کار ببریم. وجود باغچه‌ها، تراس‌ها و پنجره‌های وسیع با دسترسی راحت به اتاق استراحت و گردهم آیی کارمندان ضروری است.

یادتان نرود که ارزشمندترین دارایی یک فضای درمانی، کارمندان آن است. بنابراین لازم است با پیروی از استانداردهای طراحی کلینیک فیزیوتراپی ، تمام تجهیزات مورد نیاز کادر درمان را تأمین کرده و شرایط کاری ایمن و مناسبی را برای آنها ایجاد کنیم.

اهمیت تجهیزات در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

مهم‌ترین موضوع در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی بُعد عملکردی و در نظر گرفتن تجهیزات مورد نیاز آن است. با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات تحولات هر روزه در مهندسی پزشکی و روش‌های درمانی، طراحی کلینیک فیزیوتراپی نیز با چالش‌هایی مواجه شده است. بسیاری از مراکز درمانی کارایی لازم برای گنجاندن تکنولوژی‌های جدید و روش‌های درمانی نوین را ندارند. بنابراین لازم است با پیروی از استانداردهای روز دنیا، نهایت انعطاف را در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک به کار ببندیم.

باید بدانید که وجود تجهیزاتی مانند میزهای درمان، تعداد صندلی‌های مناسب و کف‌سازی اصولی و استاندارد، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد کلینیک و رضایت کادر درمان و بیماران ایفا می‌کند.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی _02

جلب رضایت بیماران

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی که باید به آن اهمیت دهیم، برداشت اولیه‌ی مراجعین از فضای درمانی است. با تمهیدات ویژه‌ی طراحی کلینیک می‌توانیم در همان بدو ورود، اعتماد بیماران را به دست آورده و آنها را به ادامه‌ی روند درمان مجاب کنیم. مبلمان، سطوح و عملکرد کلی کلینیک در جذب و نگهداری مراجعین تأثیر ویژه‌ای دارد.

کلینیک‌ها و فضاهای درمانی با توجه به فعالیت تخصصی فضا، نیازهای گوناگونی را می‌طلبند که باید در طراحی و دکوراسیون داخلی لحاظ شوند. در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی باید با هدف ایجاد فضاهایی انجام شود که افراد در آن احساس شادابی و بازیابی تعادل می‌کنند. استفاده از المان‌های طراحی جذاب و ایجاد جوی صمیمی به بهبود وضعیت جسمی و روانی بیماران کمک کرده و در نتیجه به رشد اقتصادی کلینیک نیز کمک می‌کند. در ادامه به نکات مهم طراحی داخلی کلینیک در جهت رفع نیاز جسمی و روانی بیماران و کادر درمان اشاره می‌کنیم.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی _03
طراحی کلینیک فیزیوتراپی _07
طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

طراحی پلان کلینیک فیزیوتراپی

  • صرف نظر از اندازه و پیکربندی فضای کلینیک، طراحی پلان باید شامل کیفیت تجربه کارکنان و بیمار، برنامه بازاریابی و برنامه های رشد کسب و کار و ظرفیت ما باشد.
  • پلان غیر اصولی  کلینیک فیزیوتراپی می‌تواند باعث «فرسودگی» پزشک شود. این تنها یکی از دلایل زیادی است که باید به طراحی پلان کلینیک توجه جدی کرد.
  • هنگامی که پلان اجرا شود، تغییر مجدد آن هم زمان و هم هزینه دارد. بنابراین، چه تازه شروع به کار با اولین کلینیک کرده باشیم، چه به دنبال گسترش مکان‌ یا جابه‌جایی باشیم، حرکت هوشمندانه‌ این است که برای ایجاد برنامه‌هایی برای این عنصر حیاتی درآمدزا وقت بگذاریم.

اندازه ایده آل برای پلان کلینیک

بسیاری از کلینیک‌های فیزیوتراپی در فضاهایی با مساحت کمتر از 150مترمربع فعالیت می کنند. در حالی که راه هایی برای به حداکثر رساندن این فضا برای افزایش درآمد وجود دارد. واقعیت این است که فضایی به این کوچکی رشد ما را محدود می کند. ما فقط می توانیم تعداد زیادی بیمار را در یک زمان ببینیم. در واقع بر اساس تجربه می‌توان گفت که اندازه ایده‌آل کلینیک 200 تا 230 مترمربع است. این مقدار فضا به ما فضایی برای گسترش بدون نیاز به جابه‌جایی می‌دهد و به ما امکان می دهد تا بسیاری از ۷ نکته پلان را که در ادامه به اشتراک می گذاریم، اجرا کنیم.

بنابراین، به ۷ نکته پلان در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی می‌رسیم که در حال طراحی فضای کلینیک جدید یا برای بازسازی، جابه‌جایی و توسعه، می‌توان بلافاصله از آن‌ها استفاده کرد.

۷نکته پلان طبقه برای کلینیک های فیزیوتراپی

این نکات پلان به طور خاص برای طراحی داخلی کلینیک‌ فیزیوتراپی تنظیم شده است، زیرا آن‌ها معمولا شامل یک سالن بدنسازی هستند. بسیاری از این نکات مطمئناً برای کایروپراکتیک‌ها و کلینیک‌های ماساژ اعمال می‌شود، اما واقعیت این است که کلینیک‌های فیزیوتراپی احتمالاً به فضای بیشتری نیاز دارند. برای کلینیک‌های چند رشته ای، این یک ابزار فوق العاده برای شروع برنامه‌ریزی است.

۱- محل پذیرش بزرگ

یک فضای  پذیرش بزرگ برای انتظار مناسب‌تر و قابل انعطاف‌تر است. می‌توان بخش جداگانه‌ای برای فروش محصولات،اثار هنری،آکواریوم و سایر زیبایی‌های بصری در نظرگرفت تا بیمار احساس بهتری نسبت به محیط داشته باشند. مهمتر از همه، باید اطمینان حاصل کرد که فضایی راحت با تعداد صندلی‌های کافی برای نشستن افراد وجود دارد.

۲- منطقه انتظار مجزا 

در حالیکه فقط در یک فضای بزرگ می‌توان فضای انتظار مجزا در نظر گرفت، جدا کردن محل پذیرش از محل انتظار، بخشی  از اهداف را پوشش  می دهد که هم تجربه کارکنان و هم بیماران را بهبود می بخشد. در درجه اول، یک اتاق انتظار جداگانه به بیماران حریم خصوصی بیشتری می‌دهد. وقتی یک بیمار جدید وارد می‌شود و پرونده تشکیل می‌دهد، یک منطقه انتظار مجزا حریم خصوصی بیشتری را نسبت به یک منطقه مشترک که در آن بیماران دیگر می‌توانند اطلاعات شخصی آن‌ها را بشنوند، فراهم می‌کند. علاوه بر این، از دیدگاه کارکنان، یک منطقه انتظار مجزا ممکن است مسافتی را که پزشکان شما باید برای ملاقات با بیماران طی کنند، کاهش دهد.

۳-  طراحی حول شیفت ها 

از منظر درآمد، هرچه بیماران بیشتری را ببینیم، درآمد بیشتری خواهیم داشت. ارائه‌ی دو شیفت کاری در روز نه تنها درآمد را افزایش می‌دهد، بلکه به بیماران خدمات بهتری نیز ارائه می دهد، بسیاری از آنها در صورتی که ساعات کاری کلینیک  بین 9 صبح تا 4 بعد از ظهر باشد، مجبور هستند کار خود را از دست بدهند. افزایش ساعات کاری کلینیک به طوری که در ساعت 7 صبح باز و در ساعت 8 شب بسته شود، به بیماران جدید و فعلی گزینه‌های برنامه ریزی بیشتری می‌دهد. در حالی که این امر مستلزم استخدام پزشکان بیشتری است.

همچنین می‌توان تعداد بیماران تحت درمان را افزایش داد. تقسیم ساعات کار کلینیک به دو شیفت نیز به کارکنان انعطاف‌پذیری بیشتری در ساعات کاری می‌دهد: آنها می‌توانند شیفت صبح یا شیفت بعد از ظهر/عصر کار کنند، که ممکن است با شرایط شخصی یا خانوادگی آنها سازگار باشد. در واقع، بهترین استراتژی برای کلینیک‌های کوچکتر – کلینیک‌های زیر 150 مترمربع – برای افزایش درآمد و به حداکثر رساندن فضا، ساعت کاری بیشتر است.

۴- چیدمان مستطیل 

به دنبال چیدمان ایده‌آل باشیم. چیدمان مستطیل به مراتب از چیدمان مربع بهتر است.در چیدمان به شکل مربع ،تقسیم بندی‌ها و بهینه‌سازی تعداد اتاق‌ها و تعداد تخت‌ها به مراتب دشوارتر از چیدمان مستطیل است. مستطیل‌ها امکان تخصیص کارآمدتری را فراهم می‌کنند.

۵- نزدیکی اتاق کارکنان به پذیرش 

در بسیاری از چیدمان‌های کلینیک و به طور کلی طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی، اتاق کارمندان را – در صورت داشتن اتاق – به گوشه یا کنار، تا حد امکان دور از تردد بیماران انتقال می‌دهند. اما دلایل خوبی وجود دارد که اتاق کارمندان  را در مجاورت پذیرش قرار داد یا تا جایی که می توان به آن نزدیک شد. به عنوان مثال، اگر بیمار در تعیین برنامه درمانی مشکل داشته باشد، کارکنان در میز پذیرش به پزشک نیاز دارند تا گزینه های برنامه درمانی بیمار را بررسی کند. اتاق کارمندان نزدیک‌تر، تفکیک‌پذیری را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند، به بیماران خدمات بهتری ارائه می‌دهد و کمی کمتر به تیم پذیرش استرس وارد می‌کند.

توجه داشته باشید که این‌ها برخی از موضوعات کوچکی هستند که وقتی آن‌ها را هر روز و سال به سال تجربه می‌کنیم، می‌تواند تفاوت زیادی در کاهش فرسودگی و خستگی در کارکنان  ایجاد کند.

۶-  استفاده از اتاق های باز 

در این مورد دیدگاه های مختلفی وجود دارد، اما داشتن فضای بازبهتر از اتاق‌های منحصرا خصوصی است. در صورت داشتن فضا، ممکن است بخواهید هر دو را داشته باشیم. اما چیدمان باز چندین مزیت دارد:

  • از فضا کارآمدتر استفاده می کند.می توان بیماران بیشتری را درمان کرد، که راه دیگری برای به حداکثر رساندن استفاده از فضای کوچکتر است.
  • امکان مشورت بین پزشکان را ایجاد میکند زیرا آنها مکالمات و توصیه ها و تجویزهای مورد استفاده همکاران را می شنوند. 
  •  حس اجتماعی قوی‌تری را در بین بیماران تقویت می‌کند، این احساس «همه ما در کنار هم هستیم» که به بیماران کمک می‌کند کمتر احساس تنهایی کنند و پیشرفت یکدیگر را ببینند. 
  •  برای یک اتاق باز، همچنین می توان انتخاب کرد که پرده داشته باشد یا بدون پرده باشد، که دوباره بر سطح روابط اجتماعی و دوستی صبورانه ای که می تواند ایجاد شود، تأثیر می گذارد.
  • با این حال، ممکن است داشتن چند اتاق درمانی خصوصی عاقلانه باشد، زیرا برخی از بیماران بسته به درمان و سابقه آنها به حفظ حریم خصوصی نیاز دارند.

۷-  در نظر گرفتن یک منطقه آماده سازی مرکزی

برای کاهش تکرار یک عملکرد در اتاق‌های متعدد، ایجاد یک منطقه آماده سازی مرکزی ایده خوبی است. بسته به چیدمان ،حتی ممکن است این بخش به اتاق خاصی نیاز نداشته باشد. برای این بخش می‌توان یک جزیره در مرکز سالن یا در مجاورت ورزشگاه در نظر گرفت. رویکرد ایده آل این است که ناحیه آماده سازی را در مرکز قرار داد تا فاصله آن از اکثر تخت های درمان کم و بیش یکسان باشد. این کار باعث کاهش تردد و سرعت بخشیدن به خدمات رسانی به بیمار می شود. علاوه بر موارد ذکر شده برای طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی می‌توان به انعطاف پذیری این نوع چیدمان نیز توجه کرد، زیرا در صورت نیاز می‌توان جزیره را جابه‌جا کرد.

طراحی پلان کلینیک فیزیوتراپی
طراحی پلان کلینیک فیزیوتراپی

نورپردازی کلینیک فیزیوتراپی  و موسیقی

هیچ چیز به اندازه‌ی نور روی بدن و ذهن ما تأثیر نمی‌گذارد. مطالعات حاکی از آن است که کمبود نور طبیعی روز می‌تواند رفاه و سلامت افراد را به خطر بیندازد؛ بنابراین روشن است که در طراحی کلینیک باید تمهیداتی برای ورود نور طبیعی کافی در فضا بیندیشیم. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز به عملکردهای طبیعی بدن کمک کرده، باعث کاهش استرس و بالا بردن انرژی نیز می‌شود. تمام این موارد انگیزه‌ی ادامه‌ی درمان احساس شادابی و نشاط را در بیماران ایجاد می‌کنند.

نورپردازی مصنوعی نیز از الزامات طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی محسوب می‌شود. اما لازم است در ایجاد آن جنبه‌ی تعادل را در نظر بگیریم تا مانع انجام فعالیت‌ها نشود. اجتناب از روشن کردن بیش از حد فضا و در نظر گرفتن حس‌گرهایی برای کنترل نور با توجه به تغییر ساعت شبانه‌روز می‌تواند به ایجاد فضایی راحت و کارآمد برای بیماران و کادر درمان کمک کند.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی _04
طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

در مورد موسیقی، در حالی که سلیقه ها متفاوت است، معمولاً بهتر است که  موسیقی ملایمی داشته باشیم. ممکن است بخواهیم موسیقی با انرژی بالاتری را انتخاب کنیم که فضای مثبت تری را در منطقه درمانی ایجاد می کند .در چیدمان باز این نوع موسیقی می تواند به بیماران کمک کند تا انگیزه بیشتری داشته باشند و در درمان خود مشارکت کنند.

رنگ، گرافیک و الگوها

همه‌ی ما از تأثیر روان‌شناختی رنگ‌ها مطلع هستیم و می‌دانیم تا چه حد می‌توانند بر روی ذهن و روان ما اثرگذار باشد. این موضوع اهمیت انتخاب رنگ در طراحی داخلی کلینیک را برای ما روشن می‌کند. به صورت کلی، هنگام انتخاب رنگ‌ها، تصاویر گرافیکی و الگوها باید این نکته را در نظر بگیریم که چه تأثیری بر روی احساس بیماران از فضا خواهند داشت.

به این ترتیب می‌توانیم برای فضاهای مختلف بر اساس عملکرد آنها رنگ‌های متفاوتی را در نظر بگیریم. برای مثال رنگ‌های شاد و پرانرژی مانند قرمز و نارجی را می‌توان در اتاق‌های ورزشی برای ایجاد هیجان و بالا بردن انگیزه استفاده کرد. رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و دیگر طیف‌های رنگ‌های طبیعی نیز تداعی‌گر حس آرامش و اعتماد هستند. به همین دلیل استفاده از آنها در طراحی داخلی اتاق انتظار و فضای ماساژ و درمان توصیه می‌شود.

همین ملاحظات را باید در انتخاب نشانه‌های گرافیکی و الگوهای کاربردی طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی داشته باشیم. پژوهش‌ها حاکی از آن است که افراد رنگ‌ها و متریال‌های طبیعی مانند چوب را به دیگر متریال‌ها ترجیح می‌دهند. چوب و متریال‌های طبیعی در مقایسه با گزینه‌های دیگر مانند شیشه و کروم که سرد و بی‌احساس به نظر می‌رسند، برای افراد خوشایندتر هستند. همچنین مطابق استانداردهای طراحی بیوفیلیک که پیش از این در مقاله‌ای به آن اشاره کردیم، پیوند بیماران با محیط بیرون و المان‌های طبیعی از طریق پنجره‌ها، گیاهان آپارتمانی و انواع الگوها، تصاویر گرافیکی و بافت‌های طبیعی می‌تواند سلامت و رفاه بیماران و کارمندان را افزایش دهد.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی _05
طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی

عملکرد فضا

اکنون می‌دانیم که نورپردازی اصولی، رنگ و مبلمان مناسب در طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. با این حال در نظر گرفتن تمام این موارد بدون اهمیت به بعد عملکردی فضا، بیهوده خواهد بود. طراحی کلینیک فیزیوتراپی باید پاسخ‌گوی درمان‌های تخصصی و ارائه‌ی خدمات مناسب انجام شود.

افراد از بدو ورود به کلینیک، می‌توانند میزان کارآمدی فضا، مجهز بودن و شکل روابط آن را تشخیص دهند. بنابراین گاهی لازم است از بیرون فضای کلینیک را قضاوت کنیم و نیازهای افراد را در نظر بگیریم. به این ترتیب می‌توانیم با چیدمان مناسب و اصولی و استفاده از المان‌های معماری با استراتژی درست، می‌توانیم نیازهای عملکردی فضا را نیز برآورده کنیم.

طراحی کلینیک فیزیوتراپی _06

در نظر گرفتن تمام این موارد، مستلزم دانش و تجربه در زمینه‌ی معماری و طراحی داخلی است. شرکت معماری شیپ با سابقه‌ی چندین‌ساله در زمینه‌ی طراحی کلینیک و فضاهای درمانی می‌تواند در امور مربوطه راهنمای شما باشد. همچنین می‌توانید اقدامات بازسازی و طراحی داخلی مطب و کلینیک از جمله طراحی داخلی کلینیک فیزیوتراپی خود را به دست تیم اجرایی مجرب و دقیق این شرکت بسپارید. به این ترتیب از نتیجه‌ی کار رضایت کامل را خواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن ثابت : ۰۲۱۸۸۰۵۷۷۲۰

همراه : ۰۹۱۲۱۰۷۴۸۱۱