معرفی بهترین سبک‌های طراحی کابینت آشپزخانه از فضای سنتی تا مدرن

18

به جرئت می‌توانیم بگوییم در زمان بازسازی آشپزخانه و تعویض کابینت‌ها وقتی صحبت از انتخاب سبک و طراحی کابینت می‌شود ذهن بسیاری از افراد و شاید خود شما در لحظه‌ی اول به سمت متریال و قسمت‌های مختلف آن می‌‌رود، مثلاً  ممکن است به های‌گلاس بودن، چوبی یا فلزی بودن کابینت یا داشتن جزیره و ویترین فکر ‌کنید، اما یادتان باشد چالش اصلی این است که برای داشتن یک کابینت شیک قبل از هر موردی باید به فکر انتخاب سبکی مناسب با فضا و شرایط محیط خود باشید، البته که این چالش برای کابینت‌‌های سرویس‌ بهداشتی هم صدق می‌کند.‌

شما باید بدانید با توجه به دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌‌تان چه مدل کابینتی از انواع کلاسیک و مدرن گرفته تا روستیک و انزو می‌تواند بهترین انتخاب باشد تا در نهایت کابینت شما علاوه بر جلوه‌ی بسیار زیبا بتواند هماهنگی لازم را با کلیت دکوراسیون شما داشته‌  باشد؛ پس قبل از هر اقدامی پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مطلب نگاهی به بهترین سبک‌‌های طراحی کابینت بیندازید و با ویژگی‌ هر کدام از آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید با توجه به فضا، سلیقه و بودجه‌‌‌‌‌ای دارید بهترین تصمیم را بگیرید.

1. کابینت مدرن جلوه‌ای از سادگی و زندگی معاصر

در یک جمله بخواهیم کابینت مدرن را تعریف کنیم باید بگوییم این سبک بازتاب زندگی معاصر است، یعنی مدلی ساده و شیک ‌که معمولاً روی یک رنگ اصلی تمرکز دارد و نقطه‌ی مقابل سبک کلاسیک است.‌ انواع کابینت‌ شیک و مدرن اغلب برای آشپزخانه‌های کوچک و متوسط در نطر گرفته می‌شوند هر چند که برای آشپزخانه‌هایی با فضای بزرگ هم می‌تواند کابینت لوکسی باشد. این نوع کابینت‌ها اغلب از متریال ام‌دی‌اف ساخته می‌شوند و نمایی صیقلی و براق دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های کابینت سبک موارد زیر است:

  • طرح‌های ساده در عین حال کاربردی
  • استفاده از یک یا دو رنگ ساده و روشن
  • سطوح صاف بدون هیچ حکاکی و منبت‌کاری
  • درهایی بدون دستگیره‌ یا وجود دستگیره‌های کم
  • استفاده بهینه از فضا برای ساخت کابینت‌هایی جادار و کاربردی

کابینت جزیره ای

2. کابینت نئوکلاسیک یک تیر با دو نشان کلاسیک و مدرن

احتمالاً نام سبک نئوکلاسیک به گوشتان خورده است؛ چراکه این روزها جزو محبوب‌ترین سبک‌های طراحی در دکوراسیون محسوب می‌شود که در آن تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک به کار می‌رود که جذابیت خاصی را ایجاد می‌کند. در واقع شما شکوه سبک کلاسیک را در کنار سادگی و آرامش سبک مدرن به‌صورت متعادل و هماهنگی خواهید داشت به طور مثال می‌توانید کابینت‌های مدرن یک دست سفید یا طوسی رنگ در عین حال با درها و کشوهای فرورفته و طراحی شده داشته باشید. سبک نئوکلاسیک معمولاً کابینت جزیره و طرح‌های متنوعی دارد و علاوه بر این‌که مناسب آشپزخانه‌های متوسط و بزرگ است می‌تواند به صورت ساده‌تر در آشپزخانه‌های کوچک هم استفاده شود.

از ویژگی‌های اصلی این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابینتی میانه و متعادل است؛ یعنی مثل کابینت‌های مدرن، ساده نیست اما منبت‌کاری‌ها و حکاکی‌های زیاد کلاسیک را هم ندارد.
  • کابینت‌ها معمولاً تا سقف کار می‌شوند.
  • صفحه‌ها و پیشخوان معمولاً از سنگ است.
  • در این کابینت‌ها از رنگ‌های سرد مثل سفید و طوسی استفاده می‌شود.‌
  • قرینه‌سازی و ایجاد تقارن رعایت می‌شود.

کابینت انزو یک نوع کابینت پولیشی با مقاومت بالا

اگر می‌پرسید کابینت انزو چیست؟ در جواب باید بگوییم شما با یک نوع طرح از کابینت پولیشی روبه‌رو هستید ‌که به آن کابینت ترکیبی ممبران و کابینت های‌گلاس هم می‌گویند که در چند سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده‌ است. در طراحی اصلی بدنه و درهای کابینت ENZO از متریال ام‌دی‌اف با ضخامت حداقل ۲۵ میلیمتر بهره می‌گیرند که باعث بالا رفتن مقاومت آن می‌شود به‌ویژه این‌که در اخر با روکش‌های مقاوم و مختلفی از جمله ورق نازک pvc (وکیوم) یا انواع رنگ‌ها پوشانده می‌‌شوند.

معمولاً رنگ این نوع کابینت‌ها روشن و براق است و به همین دلیل شما با نمایی درخشنده با شفافیت بالا روبه‌رو هستید هر چند می‌توانید در انتخاب خود رنگ مات را هم داشته باشید.

جالب است بدانید انزو نام برندی متعلق به شرکت Zentique ایتالیا است که در حوزه‌ی طراحی و تولید کابینت آشپزخانه فعالیت دارد و ویژگی‌های بارز محصولات آن  تراشکاری‌های سی‌ان‌سی شده در چهار طرف درها است، اما نکته‌ی اصلی در ارتباط با این کابینت لوکس برمی‌گردد به اینکه این محصول در ایران به طور مستقیم با شرکت Zentique ارتباطی ندارد و تنها با طرح‌های ظاهری مشابه با این شرکت ایتالیایی ساخته می‌شود.

3. کابینت کلاسیک سبکی فاخر و اروپایی

اگر دکوراسیون داخلی خانه‌ی شما کلاسیک باشد می‌توانید برای ایجاد فضایی گرم و فاخر در آشپزخانه‌ هم دست روی همین سبک بگذارید. کابینت کلاسیک از نمایی حجیم و اصالتی فرانسوی برخوردار است که می‌تواند برای آشپزخانه‌های بزرگ انتخابی ایده‌ال باشد. در این مدل از کابینت‌ها از متریال چوب با حکاکی‌‌های زیبا استفاده می‌شود و شامل طرح‌های مختلف با منبت‌کاری‌ و کنده‌کاری‌های متنوعی است.

از طرح‌های محبوب این سبک می‌توان به کابینت کلاسیک ممبران، کابینت کلاسیک چوبی و کابینت کلاسیک رومی اشاره کرد. اما به طور کلی این سبک که می‌تواند انتخاب مناسبی برای کابینت خانه‌های لاکچری باشد.

کابینت به سبک کلاسیک شامل ویژگی‌های زیر است: 

  • استفاده از هنر حکاکی، منبت کاری و کنده‌کاری
  • دستگیره‌‌های پر زرق و برق
  • استفاده رنگ‌های اصیل و با وقار
  • قرینه‌سازی برای قسمت‌های مختلف
  • استفاده از شیشه برای ایجاد بوفه و انواع ویترین
  • استفاده از  هود تو کار

4. سبک مینیمال با ماهیتی ساده اما بسیار کاربردی

اگر بگوییم زندگی آپارتمان‌نشینی و خانه‌های کوچک باعث محبوبیت هر چه بیشتر کابینت سبک مینیمال شده است بیراه نگفته‌ایم‌؛ چراکه این سبک بسیار مناسب برای آشپزخانه‌ی کوچک است و کمتر کسی از نظر بصری از آن خسته می‌شود. مینیمال بسیار نزدیک به سبک مدرن است و در آن از رنگ‌های خنثی و معمولاً سفید استفاده می‌شود که فضا را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان بدهد. مشخصه‌ی اصلی سبک مینیمال در کابینت آشپزخانه حذف اشیاء اضافی و ایجاد فضایی ساده و به دور از تجملات و زرق و برق است. در این سبک برای‌ ایجاد ظاهری جذاب از تضاد رنگی استفاده می‌شود تا کابینت‌ها از به لحاظ ظاهری از  یکنواختی خارج بشوند.

باید بدانید که کابینت‌ مینیمال می‌تواند برای هر آشپزخانه‌ای با متراژ مختلف مناسب باشد اما اگر در آشپزخانه‌ی خود فضای آزاد زیادی ندارید، بهترین گزینه همین سبک است.

5. سبک کابینت ترنزینشال تلفیقی از عناصر قدیم و معاصر

سبک انتقالی یا ترنزینشال (transitional)  مثل یک پل بین سبک سنتی و مدرن قرار می‌گیرد و تعادلی بین این دو ایجاد می‌کند‌‌. کابینت‌های ترنزینشال هم این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است به خصوص با وجود طراحی مبلمان کلاسیک و نورپردازی‌های تلفیقی که جذابیت خاصی را برای آشپزخانه ایجاد می‌کنند. در این سبک شما با متریال‌های مختلف از جمله چوب و حتی نخ و پنبه روبه‌رو هستید که نسبت به سبک کلاسیک جزئیات و زرق و برق کمتری دارد. در واقع شما با انتخاب این مدل طراحی ترکیب رنگ‌‌های روشن و خنثی برای مبلمان و صندلی‌ها و لوازم دکوراتیو را خواهید داشت که از الگوها و نقش‌های هنری و مدرن بهره می‌‌برند.

6. کابینت روستیک فضایی روستایی و بی‌آلایش

اگر به دکوراسیون‌های ساده و سنتی که حال و هوای روستایی دارند علاقه‌ دارید می‌توانید طراحی کابینت آشپزخانه را به سبک روستیک انتخاب کنید. این نوع طراحی سبک کابینت به قدری زیبا و خاص است که امروزه فقط برای رستوران‌های سنتی، ویلاها و خانه‌باغ‌ها کاربرد ندارد؛ بلکه در بسیاری از خانه‌های شهری هم استفاده می‌شود و کابینت زیبا و خاصی محسوب می‌شود.

جنس و متریال اصلی این مدل کابینت‌ها تمام چوب یا  روکش چوب است. به طور مثال کابینت سبک روستیک را با بدنه‌ی ام دی اف اما روکش‌های چوبی مختلف از جمله بلوط ایرانی یا کانادایی می‌سازند.

سبک و مدل های دیگه طراحی کابیت رومی، شیکر، پترن و کابینت خطی نام برد

کلام آخر: انتخاب مدل‌ها و سبک‌های طراحی کابینت آشپزخانه بخش مهمی از دکوراسیون آشپزخانه شما را تشکیل می دهند. با مطالعه‌ی این مطب متوجه خواهید شد که این سبک‌ها هم ظرافت و هم کارایی را در کنار یکدیگر ارائه می‌دهند، بنابراین لازم است شما با توجه به نیاز و فضای آشپزخانه‌تان بهترین سبک و طراحی را انتخاب کنید؛ البته برای اینکه از یک تصمیم اشتباه دور شوید و بیهوده پول خود را خرج نکنید پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره رایگان متخصصین  شرکت شیپ استفاده کنید.