اصول طراحی کلینیک رادیولوژی

255

تجهیزات و دستگاه‌های مدرن و مطابق تکنولوژی روز در طراحی کلینیک رادیولوژی حرف اول را می‌زند. انواع روش‌های تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها در این مکان انجام می‌شود. از جمله رادیوگرافی یا پرتونگاری با اشعه ایکس، فراصوت، سی‌‌تی اسکن، پزشکی هسته‌ای شامل برش‌نگاری با گسیل پوزیترون و تصویرسازی تشدید مغناطیسی یا ام‌آرآی را نام برد. به همین آشنایی به عملکرد تجهیزات به معمار کمک می‌کند تا طراحی داخلی مطب رادیولوژی را براساس کاربرد و نیاز خلق کند.

با در نظر گرفتن موارد مذکور، طراحی کلینیک رادیولوژی با چالش‌های بیشتری نسبت به مراکز درمانی دیگر روبرو است و بحث عملکرد فضا در آن بسیار اهمیت دارد. همچنین با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های مورد استفاده در این مراکز نیز تغییر کرده و بر اساس آن باید فضاها از انطاف‌پذیری کافی برای گنجاندن دستگاه‌های جدید و تغییر کاربری اتاق‌ها برخوردار باشند. در ادامه‌ی این مقاله بیشتر با اصول و استانداردهای طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک رادیولوژی آشنا خواهید شد.

دستگاه رادیولوژی در مطب

برنامه‌ریزی فضایی در طراحی مطلب رادیولوژی

طراحی کلینیک رادیولوژی در صورت امکان باید در یک طبقه و بر روی سطح زمین انجام شود. در غیر این صورت لازم است تمام جوانب عبور ویلچر و افراد دارای اختلالات حرکتی در نظر گرفته شود. طراحی داخلی فضای انتظار در این کلینیک‌ها باید شاخص بوده و دسترسی راحتی به فضای ورودی داشته باشند. تنظیمات مورد نیاز در دیزاین کلینیک رادیولوژی عبارتند از:

  • پذیرش و بخش تشکیل پرونده‌ی مراجعین
  • اتاق کنترل رادیولوژی
  • اورژانس
  • بخش جراحی
  • یونیت پرستاران
  • اتاق‌های درمان

گردش فضایی

بسیاری از مراجعین کلینیک‌های رادیولوژی درگیر اختلالات حرکتی هستند. از این رو لازم است ترافیک رفت و آمد در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک رادیولوژی در نظر گرفته شود. بخش پزشکان و پرستاران باید در محل مناسبی قرار گیرد که به آسانی به اتاق بیماران دسترسی داشته و از طرفی باعث اختلال در رفت و آمد آنها نشود. همچنین لازم است دسترسی‌های آسانی را به فضاهای مختلف برای بیماران در نظر بگیریم. استفاده از رمپ و فضایی استاندارد برای عبور ویلچر نیز از الزامات طراحی مطب رادیولوژی محسوب می‌شود. در طراحی داخلی اتاق انتظار نیز باید تعداد متوسط مراجعین به کلینیک در نظر گرفته شده و بر اساس آن چیدمان صندلی‌ها تعیین شود.

استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _03
استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _02

امنیت جسمی و روانی بیماران

اغلب فضاهای تصویربرداری با وجود دستگاه‌های عظیم و پیچیده ترس و استرس زیادی را به بیماران منتقل می‌کنند. بنابراین لازم است برای جلوگیری از ترس و اضطراب بیماران، تمهیداتی را در طراحی داخلی کلینیک در نظر بگیریم. ایجاد مکانی آرام دارای آسایش حرارتی و صوتی از الزامات اصلی طراحی داخلی کلینیک رادیولوژی محسوب می‌شود.

فضایی که بیماران می‌توانند به آن اعتماد کرده و سلامت خود را به دست متخصصین بسپارند. دسترسی آسان به بخش‌های مختلف نیز به کاهش استرس بیماران کمک می‌کند. این امر به آسانی با استفاده از سطوح و تزئینات آرام‌بخش و نشانه‌گذاری برای یافتن فضاها در کلینیک امکان‌پذیر است. همچنین حفظ حریم خصوصی بیماران و ایجاد حس امنیت در آنها از نکات مهمی است که برای کاهش استرس بیماران، هنگام طراحی و دکوراسیون کلینیک رادیولوژی باید در نظر بگیریم.

استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _04

طراحی سقف اتاق‌های ام‌آرآی نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که بیماران در حالت خوابیده به سقف دید دارند. ایجاد جلوه‌های بصری با نورپردازی و استفاده از سقف کاذب و یا نمایش طرح‌هایی از طبیعت، آسمان و منظره می‌تواند در حفظ روحیه‌ی بیماران تأثیر به‌سزایی داشته باشد. برای طراحی داخلی کلینیک رادیولوژی مخصوص کودکان نیز می‌توانیم از تصاویر انیمیشنی و کودکانه استفاده کنیم تا به این شکل از استرس و ترس احتمالی آنها کاسته شود.

استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _05
استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _07

آینده‌نگری در طراحی کلینیک رادیولوژی

تغییر و تحولات تکنولوژی هر روزه، باعث پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی مهندسی پزشکی و دستگاه‌های مورد استفاده در کلینیک‌ها می‌شود. دستگاه‌های مورد استفاده در کلینیک رادیولوژی نیز از این تغییرات مستثنی نیستند. همچنین پزشکان و پژوهشگران همواره در حال کشف و یافتن روش‌های دقیق تصویربرداری هستند. این امر به این معنا است که دستگاه‌های ام‌آرآی دیگر به ارائه‌ی تصاویر آناتومی خلاصه نمی‌شوند. بلکه در آینده رفتارهای ملکولی هم در این دستگاه‌ها قابل ارائه هستند. این امر به متخصصین طب فیزیکی در زمینه‌ی درمان انواع سرطان و تومورگرافی کمک می‌کند. از طرفی فضای کلینیک‌ها باید قابلیت گنجاندن این تجهیزات و روش‌های درمانی جدید را داشته باشند. به عبارتی آینده‌نگری و نگاه رو به جلو در طراحی کلینیک رادیولوژی حرف اول را می‌زند.

استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _06
استانداردهای طراحی کلینیک رادیولوژی _09

زیبایی در کنار عملکرد

فضاهای درمانی این‌چنین معمولاً سرد و استریل به نظر می‌رسند. این خود برای بیماران درد جسمانی را تداعی کرده و باعث تشدید اضطراب آنها می‌شود. بنابراین لازم است در طراحی داخلی مطب رادیولوژی جنبه‌ی زیبایی فضا را نیز در نظر بگیریم. می‌توانیم با در نظر گرفتن تمهیداتی در طراحی به کاهش مقیاس دستگاه‌های موجود در اتاق‌های درمان کمک کنیم و فضا را صمیمی و گرم جلوه دهیم. طراحی داخلی فضای انتظار بیشترین سهم را در ایجاد زیبایی بر عهده دارد. چرا که در این فضا دست ما برای دکوراسیون داخلی جذاب بازتر است. استفاده از مبلمان راحت با رنگ‌های زیبا و همچنین انتخاب رنگ و متریال مناسب برای میز پذیرش و الحاقات آن در این امر بسیار تأثیرگذار است.

طراحی سقف کلینیک رادیولوژی
طراحی کلینیک رادیولوژی

برای ایجاد فضایی عملکردی، زیبا و دعوتگرا لازم است سراغ متخصصین این زمینه را بگیریم. شرکت معماری شیپ با سابقه‌ی چنیدن سال در زمینه‌ی طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کرده و تیم اجرایی حرفه‌ای این شرکت، با بهره‌گیری از ترندهای روز طراحی و دکوراسیون داخلی بهترین جلوه را به فضای عملکردی کلینیک می‌بخشند. برای بهرمندی از تخصص و مشاوره رایگان در طراحی کلینیک رادیولوژی با ما تماس بگیرید.