نکات کلیدی طراحی کلینیک دامپزشکی

390

به منظور طراحی کلینیک دامپزشکی در وهله اول باید به فضای کلی خود اندیشیده و روابط بخش‌های مختلف با یکدیگر را در نظر بگیرید. سیرکولاسیون فضایی، محیطی مطابق با نیازهای حیوانات خانگی و جلب رضایت افراد در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک حرف اول را می‌زند. در ادامه بیشتر به نکات مهم در خصوص طراحی کلینیک دامپزشکی پرداخته‌ایم.

برنامه‌ریزی و بریفینگ طراحی کلینیک دامپزشکی

در مراحل اول طراحی مطب دامپزشکی ، تیم طراحی باید در خصوص نیازهای کارفرما و علایق او گفتگویی با یکدیگر داشته باشند. نکات مهم مورد نظر کارفرما، محدوده‌ی پروژه را تعریف کرده و می‌تواند به شکل‌گیری اولین کانسپت‌های طراحی کلینیک کمک کند.

سپس باید امکانات محل پروژه و تجهیزات موجود را در نظر بگیریم و با استانداردهای طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک دامپزشکی مقایسه کنیم. ببینیم فضا گنجایش چند اتاق درمان را دارد و چه امکاناتی برای طراحی داخلی کلینیک در دست داریم.

این نگاه دقیق در ابتدای امر می‌تواند برای دکوراسیون داخلی کلینیک بسیار مفید واقع شود و به طور کلی تفهیم‌نامه یا بریف پروژه را تعیین می‌کند.

کانتر کلینیک دامپزشکی
کلینیک دامپزشکی

کانسپت طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی

پس از ارائه تفهیم‌نامه‌ی طرح نوبت به کانسپت‌های طراحی می‌رسد. معمولا تیم طراحی، چندین مدل چیدمان برای طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی ارائه می‌دهند که شامل مجموعه‌ای از طرح‌ها با سطوح، متریال، رنگ و کف‌سازی متفاوت است. در برخی موارد تیم طراحی به منظور تکمیل دیزاین کلینیک اقدام به طراحی مبلمان و نشانه‌های گرافیکی سفارشی می‌کند. این امر باعث هویت‌بخشی بیشتر و افزایش اعتبار محیط درمانی شما می‌شود.

ورودی مطب دامپزشکی
کانسپت طراحی کلینیک دامپزشکی

ملاحظات اصلی طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی

طراحی کلینیک دامپزشکی مانند سایر فضاهای درمانی مستلزم ملاحظات کاربردی خاصی است. اما در اینجا علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای انسانی و استانداردهای طراحی و دکوراسیون کلینیک ، لازم است به ایجاد فضایی برای آرامش حیوانات خانگی نیز بیندیشیم. فضایی که حیوانات در آن احساس ترس نداشته و بتوانند به آسانی روند درمان را دنبال کنند. در ادامه به ملاحظات کاربردی در طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی پرداخته‌ایم.

استانداردهای طراحی کلینیک دامپزشکی _04
استانداردهای طراحی کلینیک دامپزشکی _05

استفاده بهینه از فضای کلینیک

با دید کلی نسبت به فضا باید امکانات و محدودهای طرح را در نظر بگیریم. باید ببینیم فضای ما گنجایش چند اتاق درمان را دارد و آیا در نظر گرفتن این تعداد اتاق درمان در برنامه‌های طراحی کلینیک کافی است؟ آیا این فضا پاسخ‌گوی عملکردهای مختلف موجود در کلینیک دامپزشکی خواهد بود؟ برای مثال چگونه می‌توان فضای حیوانات گوناگون مانند سگ‌ها و گربه‌ها را از هم جداسازی کرد؟

مورد دیگری که لازم است در خصوص طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی در نظر بگیریم، فضا برای نگهداری منابع و تجهیزات است. لازم است به قرار دادن قفسه‌ها و کمدهای مختلف در دکوراسیون کلینیک بیشتر بیندیشیم. پیش از این در مقاله‌ای جداگانه به اهمیت وجود کابینت‌ها و قفسه‌ها در طراحی داخلی کلینیک پرداخته‌ایم.

ایمنی و امنیت رکن اصلی در ضوابط طراحی کلینیک دامپزشکی

نکات ایمنی مانند داشتن فضای کافی برای گردش بدون برخورد با اجسام، در نظر گرفتن اتاق‌هایی برای رادیوگرافی و فضاهای ایمن برای نگهداری دارو تجهیزات بسیار الزامی است. همچنین باید تمهیداتی برای جلوگیری از فرار حیوانات در طراحی دکوراسیون کلینیک لحاظ کنیم.

سالن پذیرش کلینیک دامپزشکی
دکوراسیون داخلی کلینیک دامپزشکی

شرایط محیطی

تمام فضاهای بالینی موجود در برنامه‌های طراحی کلینیک دامپزشکی ، از جمله اتاق عمل یا اتاق ریکاوری و درمان باید دارای دمای بالایی باشند. همچنین در نظر گرفتن سیستم تهویه مطبوع مناسب در این فضاها الزامی است. چرا که وجود در و پنجره‌ی باز در این فضاها ریسک فرار کردن حیوانات را بالا می‌برد.

چیدمان و گردش فضایی

گردش فضایی در طراحی و دکوراسیون کلینیک دامپزشکی نکته‌ی بسیار مهمی است. لازم است چیدمان به نحوی انجام شود که فضای گردش کافی برای حیوانات و افراد وجود داشته باشد. عبور از چندین اتاق به منظور رسیدن به فضای مورد نظر و یا خارج شدن از یک فضا برای رسیدن به فضای دیگر به هیچ وجه ایده‌آل نیست. در صورت امکان بخش جلویی کلینیک باید به کارمندان و فضای پذیرش و اتاق‌های مشاوره اختصاص داده شود. بخش پشتی کلینیک نیز باید به فضاهای خصوصی‌تر اختصاص داده شود.

دیزاین کلینیک دامپزشکی
استانداردهای طراحی مطب دامپزشکی

نکات عملکردی در طراحی مطب دامپزشکی

تمام بخش‌های موجود د ر برنامه طراحی و دکوراسیون کلینیک باید از عملکرد مناسبی برخوردار باشند. عواملی مانند ابعاد استاندارد فضاها، نورپردازی مناسب و مکان قرارگیری درست پریزهای برق را باید به درستی مد نظر قرار دهیم. در صورت قرار داشتن فضاهای معاینه و نگهداری حیوانات، فضاهای جراحی نباید در طبقه‌ی بالا قرار داشته باشد. چرا که حیوانات قبل یا بعد از عمل نباید مجبور به راه رفتن و بالا آمدن از پله‌ها باشند.

نکات عملکردی در طراحی مطب دامپزشکی

ملاحظات فنی مهم

پس از اتمام طرح‌ریزی‌های اولیه نوبت به ملاحظات فنی می‌رسد که در طراحی و دکوراسیون کلینیک دامپزشکی بسیار اهمیت دارند. در صورت لزوم تغییرات و الحاقات به ساختمان، باید موارد فنی مورد نیاز را به خوبی در نظر بگیریم. در صورتی که اقداماتی مانند اصلاحات ساختاری، تعویض سیم‌کشی ساختمان، راه‌های فرار و … باشد، رعایت نکات فنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به صورت کلی موارد فنی که باید در طراحی کلینیک دامپزشکی به دقت بررسی و اجرا شوند، به این ترتیب است:

  • تجهیزاتی مانند برق، تهویه مطبوع و ایمنی اتاق‌های پرتو درمانی
  • سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی
  • گرمایش و سرمایش ساختمان
  • متریال سطوح (ضد سر خوردن و با قابلیت تمیز شدن آسان)

بدون شک در نظر گرفتن تمام این الزامات در طراحی و دکوراسیون کلینیک دامپزشکی مستلزم کمک گرفتن از متخصصین این امر است. ممکن است تمام این موارد را از قبل نیز می‌دانستید اما نحوه‌ی پیاده‌سازی این ملاحظات کاری تخصصی است و تنها یک شرکت معماری معتبر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. بر این اساس ما،در شرکت معماری شیپ برای کلیه امور مربوط به طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی درکنار شما هستیم. این شرکت دارای سابقه‌ی چندین ساله در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی است و نمونه کارهای خوب و درخوری از دکوراسیون کلینیک ارائه داده است.