استفاده از شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

19

فضاهای درمانی پیش از هر چیز باید از نظر عملکردی بهینه و کارآمد باشند. به همین دلیل استفاده از تکنولوژی و متریال روز در طراحی کلینیک و فضاهای درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال شیشه‌های هوشمند و قابل تنظیم گزینه بسیار مناسبی برای طراحی داخلی کلینیک هستند که هم‌زمان برای حفظ حریم خصوصی و بهبود شرایط بهداشتی و آکوستیک کاربرد دارند. از نظر زیبایی بصری نیز این محصول با تنوع طرح و رنگ بی‌نظیر مزیت‌های ویژه‌ی خودش را دارد.

شیشه هوشمند با استفاده از یک کلید مخصوص قابلیت این را دارد که از حالت مات به شفاف و برعکس تبدیل شود. این عملکرد به دلیل وجود پلیمر کریستال مایع است. در حالت روشن، کریستال مایع تراز شده و شفافیت کافی را برای عبور نور فراهم می‌کند. در حالت خاموشی کلید، کریستال مایع نور را پراکنده کرده و حالت مات روی سطح شیشه ایجاد می‌کند. در نتیجه می‌توانیم با توجه به نیاز خودمان از این قابلیت استفاده کرده و فضا را از حالت عمومی به خصوصی تبدیل کنیم. در ادامه با مزایای استفاده از شیشه هوشمند در طراحی کلینیک بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربرد شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

تمیزی و بهداشت

پرده ها و دیوارهای ضخیم، گرد و خاک، مواد آلرژی‌زا و در کل آلودگی را به خود جذب می‌کنند. شیشه‌های هوشمند به شدت بهداشتی بوده و تمیز کردن آنها بسیار ساده است. کنترل کردن این شیشه‌ها نیز بدون تماس دست امکان‌پذیر است و این خود جزو مزیت‌های مهم این محصول محسوب می‌شود.

کاربرد شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

قابلیت کنترل از راه دور

یکی دیگر از مزایای شیشه در طراحی داخلی کلینیک این است که این محصول به آسانی از طریق کنترل از راه دور، کلیدهایی از روی دیوار، تلفن همراه هوشمند و سیستم‌های اتوماتیک قابل کنترل بوده و از حالت شفاف به مات درمی‌آید. پرستاران و بیماران می‌توانند میزان حریم خصوصی و نور مورد نیاز خود را بدون حرکت از مکان نشستن یا استراحت خود تنظیم کنند.

کاربرد شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

کاهش هزینه مصرف انرژی

شاید در ابتدا استفاده از متریال‌های جدیدی مانند شیشه هوشمند در طراحی کلینیک و فضاهای درمانی مقرون به صرف به نظر نرسد. اما در بلند مدت با استفاده از این نوع محصولات شاهد کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی هستیم. شیشه هوشمند به بهینه‌سازی استفاده از نور طبیعی روز کمک کرده و از گرمای بیش از حد محیط در فصول گرم سال جلوگیری می‌کند.

کاربرد شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

ایجاد حریم خصوصی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از شیشه هوشمند در طراحی داخلی کلینیک ، ایجاد حریم خصوصی کافی برای بیماران و کادر درمان است. با استفاده از ویژگی‌های شیشه هوشمند می‌توانیم اتاق‌های درمان را به نحوی طراحی کنیم که با ورود بیمار فضا از حالت شفاف به مات تبدیل شود.

کاربرد شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

ایجاد شرایط آکوستیک مناسب

بر اساس پژوهش‌های اخیر دانشمندان، صداهای مزاحم باعث کند شدن روند درمان بیماران می‌شوند. در این شرایط امکان عدم رسیدگی مناسب به بیماران توسط کادر درمان و خطای پزشکی به دلیل عدم تمرکز پزشک و پرستار امکان‌پذیر است. صداهای مزاحم باعث تشدید ترس و استرس در افراد می‌شوند و خواب آنها را آشفته می‌کند. این دو عامل تأثیر بسیار بدی بر روی روند بهبود بیماران می‌گذارند. با استفاده از شیشه هوشمند در کنار پارتیشن‌های شیشه‌ای آکوستیک در طراحی کلینیک می‌توانیم شرایط آسایش بیماران و کادر درمان را به خوبی فراهم کنیم.

کاربرد شیشه هوشمند در طراحی کلینیک

بهبود نور محیط

حتماً از مزایای نور طبیعی بر روی روان و جسم تا حدودی باخبر هستید. بر اساس پژوهش‌ها، بیمارانی که تخت آنها در کنار پنجره قرار دارد، در مدت زمان کمتری از دیگران بهبود پیدا می‌کنند. استفاده از پارتیشن شیشه‌ای هوشمند در طراحی داخلی مطب و کلینیک باعث می‌شود که به بهترین شکل بتوانیم نور طبیعی روز را در تمام فضاها پخش کنیم. شیشه‌های هوشمند علاوه بر تأمین نور طبیعی، به حفظ حریم خصوصی بیماران نیز کمک می‌کنند. همچنین تنظیم نور محیط با استفاده از این شیشه‌ها ساده است. به این ترتیب که با تنظیم کلید می‌توانیم هنگام استراحت، آنها را به حالت کاملاً مات در بیاوریم تا بیمار در آسایش باشد.

تحریریه شرکت معماری شیپ