طراحی کلینیک جراحی پلاستیک با صمیمت یک خانه

104

فضاهای این مرکز جراحی پلاستیک در شهر تل‌آویو، به لطف دکوراسیون آبی مایل به سبز و استفاده از رنگ قرمز که توسط Maayan Zusman به عنوان طراح و امیر نوان به عنوان معمار انتخاب شده، بیشتر شبیه یک آپارتمان کوچک است تا اینکه شبیه یک واحد پزشکی باشد.

کلینیک Raveh از روی اسم مدیر آنجا به نام دکتر Avry Raveh نام‌گذاری شده و در نزدیکی میدان Ha-Medina در بخش شمالی شهر اسرائیل واقع شده است. این اداره فقط دارای سه اتاق بوده و در مجموع به مساحت 95 مترمربع است.

طراحی کلینیک پلاستیک

طراحی کلینیک پلاستیک

Zusman  به عنوان طراح داخلی که در شهر تل‌آویو ساکن است، مسئولیت تعمیرات اساسی این دفتر کار را با همکاری معماران اسرائیلی به نام‌های امیر نوان و Orit Homsky به عهده گرفت.

Zusman می‌گوید که: “فرایند نوسازی و برنامه‌ریزی به مدت دو ماه طول کشید که بسیار پیچیده بود، زیرا این مکان قبلاً دفتر کار تخریب شده‌ی یک وکیل بود که سقف آن ارتفاع کمی داشت و فضای آن زیاد بزرگ نبود.”

پلان طبقه با هدف قرار دادن یک بخش به عنوان اتاق انتظار، دو اتاق بیمار و یک دفتر مدیریت، دوباره مدل‌سازی شد.

طراحی کلینیک پلاستیک

رنگ‌های آبی فیروزه‌ای و صورتی پودری به صورت غالب در مقابل کف‌سازی به رنگ سیاه و دیوارهای سفید نمایان می‌شوند و به دکوراسیون تک رنگ و مینیمال، رنگ می‌افزایند.

Zusman می‌گوید: “ما نخواستیم تا این کلینیک به صورت یک کلینیک معمولی و خسته‌کننده به نظر بیاید، خواستیم تا این مکان به عنوان یک خانه‌ی دوم برای جراح و نیز مکانی ملایم و در عین حال زیبا و شیک برای بیماران باشد.”

یک در به سبک موندریان با چارچوبی از شیشه و فولاد، ورودی کلینیک را شکل می‌دهد. این قطعه نشان دهنده‌ی سبک طراحی Maayan است که در حالت کلی با مواد سیاه و سفید و شفاف ساخته می‌شود.

طراحی کلینیک پلاستیک

چارچوب پنجره‌ها در این دفتر کار به رنگ سیاه هستند، پرده‌ها کاملاً به رنگ سفید بوده، وسایل برنجی به کار رفته و سایر المان‌های ترازوو در رنگ سفید در آن یافت می‌شوند.

مبلمان‌های متنوع، در کل کلینیک نقاط کانونی به وجود می‌آورند، همانند یک ساختار سیاه رنگ دوطرفه در وسط اتاق انتظار.

طراحی کلینیک پلاستیک

این ساختار در وسط اتاق انتظار دارای صندلی‌هایی است که در جهات مخالف هم قرار گرفته‌اند، بنابراین بیماران مجبور به برقراری ارتباط چشمی نیستند و قفسه‌هایی در آن‌ها تعبیه شده که دارای مجله و کتاب است تا مراجعین را سرگرم کند.

در کنار میز جلویی، فضایی وجود دارد که بیشتر شبیه یک محل استراحت است و با یک کاناپه راحتی بنفش، یک فرش طرح دار، یک گیاه گلدانی و یک میز تکمیل شده است.

طراحی کلینیک پلاستیک

این فضای نشستن برای آن‌هایی است که تمایل دارند در فضای خصوصی‌تری در انتظار باشند، همانند افراد مشهور و نیز برای کارکنان به عنوان یک اتاق میانبر به کار می‌رود. یک دیوار و در شیشه‌ای این فضا را از دفتر مدیریت جدا می‌کند که دارای پرده‌های کاملاً سفیدی است.

طراحی کلینیک پلاستیک

در طول دیوار کناری، کابینت‌هایی وجود دارد که به رنگ سفید هستند تا با دیوارهای اطراف همخوانی داشته باشند.

سپس دو اتاق بیمار وجود دارند که دارای تجهیزات پزشکی همانند صندلی‌های پزشکی سفید، میزهایی به رنگ آبی مایل به سبز که از دیوار به بیرون خم شده‌اند و واحدهای سینک به رنگ صورتی با آینه‌های دوطرفه هستند.

طراحی کلینیک پلاستیک

به جای پرده‌های معمول بیمارستانی، پرده‌هایی به رنگ سفید وجود دارند تا با ملایم‌تر کردن فضای کلینیک، فضای قرارگیری بیمار را از سایر بخش‌ها جدا کنند.

علاوه بر این، دو اتاق بیمار و دفتر کار به هم راه دارند که اجازه می‌دهد مشاور بدون عبور از فضای سالن انتظار، مابین این دو اتاق حرکت کند.

طراحی کلینیک پلاستیک

Zusman تعداد زیادی پروژه مسکونی را در تل‌آویو بازسازی کرده است که از جمله‌ی آنها می توان به خانه‌ی برای سربازان نیروی دریایی، یک آپارتمان با کف‌سازی به صورت کاشی و خانه ای با کفپوش پارکت به صورت طرح چپ و راست نام برد.

عکاس: Itay Benit

طراحی کلینیک پلاستیک

طراحی کلینیک پلاستیک

طراحی کلینیک پلاستیک

شرکت معماری شیپ

منبع : maayan-zusman