طراحی کلینیک در کره جنوبی با ایده ترویج حس هم‌دردی بین بیماران

69

استودی سئول By Seog Be Seog ترکیبی از متریال‌های گرم و رنگ‌های آرام‌بخش را به کار برده است تا حسی آشنا در طراحی داخلی کلینیک پزشکی Aeichi Korean در کره جنوبی ایجاد کند.

جون وونگ سوگ، سرمایه‌گذار استودیو By Seog Be Seog ، درخواست خلق یک فضای داخلی داشت که بیماران در آن بتوانند احساس آرامش داشته و به راحتی در مورد مشکلات سلامتی خود صحبت کنند.

طراحی کلینیک در کره جنوبی 1

مکان قرارگیری کلینیک در یونگین، شهری بزرگ در شمال سئول در کره جنوبی و استان جیونگی است. کلینیک درمانی Aeichi Korean تمرین کوچکی است که به بیماران درمان‌های سنتی کره‌ای را ارائه می‌دهد.

سوگ توضیح داد: «هر چه جلسات بیشتری برگزار کردیم، فکر کردم چیزهایی که با قلبمان احساس می‌کنیم و به طور طبیعی در آن غوطه‌ور می‌شویم، از چیزهایی که به آن مجبور می‌شویم، از نظر احساسی جلوه طولانی‌تری دارند.»

« من با امید خلق فضایی که در آن بیمارانی که به کلینیک درمانی مراجعه می‌کنند، احساس آرامش داشته باشند و بتوانند به راحتی در مورد همه چیز صحبت کنند، شروع به طراحی کردم»

طراحی کلینیک در کره جنوبی 2

برای انتشار این احساس راحتی، استودیوی طراحی شروع کردند به ساده کردن سازه موجود در فضا. تمام الحاقات زیادی دکوراسیون حذف شدند، تنها المان‌های سازه باقی ماندند.

استودیو طراحی گفتند: «ما می‌خواستیم پیامی که از سازه کلینیک گرفته می‌شود، مختصر و ساده باشد. هیچ تکلف و تزئینی مورد نیاز نبود.»

طراحی کلینیک در کره جنوبی 3

نتیجه یک فضای پذیرش وسیع طراحی‌شده بود و اتاق انتظار با سقفی از بتن نمایان و دیوارهای سفید.

صفحات نیمه‌شفاف با قاب چوبی پنجره‌ها را برای جلوگیری از تیزی نور مستقیم آفتاب پوشانده‌اند، در حالی که اجازه می‌دهند نور روز وارد فضا شود.

سوگ گفت: «نور بیرون می‌تواند وارد فضا شود بدون اینکه مزاحمتی ایجاد کند. و همچنین به بیماران اجازه می‌دهد که تغییر نور فضا در طول روز را درک کنند.»

به علاوه، دیوارها تا اندازه‌ای باز هستند و درها برای آنهایی که شرایط بسیار ضروری دارند، کاهش یافته‌اند.

طراحی کلینیک در کره جنوبی 4

طراحان گفتند که متریال‌های طبیعی مانند چوب‌هایی با رنگ‌های تن گرم و سنگ‌های لکه‌دار برای ایجاد احساس آشنایی در طراحی داخلی کلینیک مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

سوگ گفت: «متریال‌های جدید و جذاب همچنان وجود دارند، اما من فکر کردم متریال‌های دوستانه و آشنا مطابقت بیشتری با پیام طراحی کلینیک دارند.»

طراحی کلینیک در سئول 5

یک دیوار منحنی شیشه‌ای در ورودی، همچنین مبلمان و تجهیزات ثابت، مانند یک سیستم طبقه‌بندی با چارچوب باز و یک کانتر آشپزخانه دراز با صندلی‌های چهار پایه بار، برای ترسیم مناطق مختلف فضا در طراحی داخلی کلینیک و در عین حال احساس باز و آزاد بودن، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

یک سکوی چوبی نصب شده در گوشه اتاق در کنار پنجره با صفحه‌های شفاف ایجاد شده است که فضایی محرمانه و با بازتابی از آرامش ایجاد می‌کند.

طراحی کلینیک در کره جنوبی 6

اتاق‌های درمان در راستای راهرو سفید پیچ در پیج که از اتاق انتظار آغار شده، توزیع شده‌اند.

استودیو امیدوار است که طراحی اتاق انتظار به صورت باز با آشپزخانه‌ی بازی که به آن تعلق دارد، به بیماران کمک ‌کند که احساس بهتری در ارتباط با یکدیگر داشته باشند. و این امکان را فراهم ‌کند که ارتباط عاطفی و یا هم‌دلی با یکدیگر برقرار کنند.

این طراحی صلح‌‌آمیز در لیست کوتاه جایزه Dezeen در بخش اوقات فراغت و تن‌درستی در فضای داخلی قرار گرفته است. در میان دیگران، می‌تواند در لیست، بالای یک اسپای مقدس حفر شده در یک کوه یونانی طراحی شده توسط Deca Architecture قرار گیرد.

عکاسی از: Choi Yong Joon

منبع: dezeen