استفاده از طیف‌های متنوع چوب در معماری کلینیک دندانپزشکی

27

شرکت معماری Declerck-Daels انواع گوناگونی از چوب و رنگ‌های جسورانه را برای طراحی کلینیک دندانپزشکی در بروژ به کار برده است. با این هدف که رفتن به مطب دندانپزشکی را برای مراجعه‌کنندگان قابل تحمل‌تر کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -01
طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -02

استودیو بلژیکی نام پروژه را بعد از یافتن رنگ‌های متنوع در چوب‌های موجود در طراحی نما و همچنین چوب‌های رنگ روشن موجود در طراحی داخلی کلینیک (50 Shades of Wood) گذاشتند.
طراحی کلینیک روبروی یک خانه با آجر قرمز در خیابانی مسکونی در بروژ انجام شده است و شبح آن تصویری آینه‌ای از همسایگی آن است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -03

حجم ساختمان با سقف شیب‌دار که بخش بالایی ساختمان را تشکیل می‌دهد، خط تراس را دنبال کرده و در عین حال حجم مستقیم پایین‌تر به عنوان یک ستون پله عمل می‌کند. ارتفاع آن به نحوی طراحی شده است که دید پنجره‌های منازل مسکونی روبرو مسدود نشود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -04

بخش‌های شفاف طراحی نمای کلینیک با تصاویر لرزان نارنجی رنگ از قاصدک‌ها تزئین شده است. پنجره‌های بزرگ دیدی از طراحی داخلی کلینیک و فضای چوبی رنگ‌شده داخل آن را از خیابان ممکن می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -05

معماران گفتند: «برای نمایش سازه و سادگی متریال‌ها، جزئیات بی‌شماری به پشتوانه‌ی کار استادانه‌ی سازنده‌ها مورد توجه قرار گرفت. تمام متریال‌های به کار رفته در طراحی کلینیک دارای نقشی کلیدی هستند.»

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -06

آنها افزودند: «چوب عنصری گرم، لطیف و ملموس است و در رنگ‌ها و بافت‌های متفاوت در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک یافت می‌شود: تیرهای چوبی، روکش‌ها، قاب پنجره‌ها، پله‌ها، سقف‌ها و مبلمان ثابت»

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -07

«این عنصر (چوب) با بتن نمایان، سیلیکات کلسیم و رنگ‌های جسورانه‌ای ترکیب شده است. هیچ چیزی برای پنهان کردن در طراحی داخلی کلینیک وجود ندارد.»

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -08

بلوک‌هایی دارای رنگ‌های جسورانه و لوازم و تجهیزات موجود در طراحی داخلی کلینیک ، یکنواختی کابینت‌های نمایان چوبی، رنگ خام کف بتنی و تیرهای سقف، دیوارهای کاشی‌کاری شده و تجهیزات سفید استریل را می‌شکند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -09

یک نورگیر سقفی و سقف شیروانی شفاف در اتاق‌های درمان کار گذاشته شده است. با این هدف که حواس بیماران را از درمان پرت کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -10

سقف شیروانی به سمت یک باغچه پاسیو اشاره می‌کند که در پشت بخش پایینی ساختمان کار گذاشته شده است تا آن را از خیابان پنهان کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -11

معماران گفتند: «پروژه طراحی کلینیک در واقع نتیجه هم‌زیستی قوی بین معماری، طراحی داخلی، مهندسی سازه، تکنیک‌های فنی مهندسی، محوطه‌سازی و دکوراسیون است که به شکل بازیگوشانه‌ای ارائه شده است.»

«طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک ، دلپذیر، گرم و پذیرا است. این یک رویکرد اصیل و شاید جذاب برای طراحی کلینیک است.»

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -12

آنها افزودند: «نور فراوانی در طراحی داخلی کلینیک وجود دارد و بیماران با ابرهایی که بر فراز نورگیر سقفی بالای صندلی‌های دندانپزشکی در گردش هستند، حواسشان از روند درمان پرت می‌شود.»

طراحی کلینیک دندانپزشکی با انواع چوب -13

منبع: Dezeen