طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان

487

طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان، از آن دسته مکان‌های درمانی و بهداشتی است که حساسیت خاص خودش را دارد؛ چراکه بر حالات روحی و روانی کودکان به شدت تاثیر می‌گذارد. تصور کنید که با فرزندتان وارد یک کلینیک دنداپزشکی می‌شوید که طراحی نامناسبی دارد، یعنی این‌که قدم به محیطی می‌گذارید که در طراحی آن نیازهای کودکان را در نظر نگرفته‌اند، همین بی‌توجهی سبب تشدید ترس و اضطراب در فرزند شما یا هر کودک دیگری خواهد شد و مطمئن باشید عدم توجه به این موضوع تاثیرات منفی را در پی خواهد داشت.

توجه به روانشناسی کودک در نحوه طراحی فضاهای درمانی و استفاده مناسب از رنگها والگوهای خاص فضای داخلی در محیط‌های ویژه کودکان باعث کاهش میزان ترس و اضطراب در آنان خواهد شد.در نتیجه در طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان با بهره گرفتن از روانشناسی کودک، می‌توان سبب ارتقا فضای درمان شده و تجربه خوشایندتری را در روند درمان ایجاد کرد.

از طرفی در دندانپزشکی کودکان، خود دندانپزشکان باید اطلاعات کاملی در مورد رشد کودکان و دادن دستور العمل ‌های مراقبت و بهداشت دندان به والدین آنها داشته باشند. از این جهت در ادامه قصد داریم عوامل مهم در طراحی و دیزاین کلینیک دنداپزشکی کودکان را مورد بررسی قرار بدهیم.

در این میان برای رسیدن به یک طراحی اصولی زیر نظر متخصصین باید بگوییم ما در شرکت معماری شیپ با بهره‌گیری از تجربه، دانش و خلاقیت فضایی زیبا،کاربردی و خلاقانه خلق می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان  در مورد خدمات طراحی و بازسازی کلینیک دندانپزشکی خود با شماره‌های زیرتماس بگیرید.

تلفن ثابت : ۰۲۱۸۸۰۵۷۷۲۰

همراه : ۰۹۱۲۱۰۷۴۸۱۱

طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان

مبلمان و فضای انتظار مناسب کودک

هم برای نشستن در فضای انتظار هم برای استفاده از فضاهای مختلف مثل سرویس بهداشتی در دکوراسیون مطب دندانپزشکی کودکان باید به امکان استفاده و آسایش کودک توجه کرد. در طراحی کلینیک دنداپزشکی کودکان باید توجه کرد که دندانپزشکان نیاز به صندلی‌های دندانپزشکی مخصوص کودکان دارند که در این راستا این صندلی‌ها بهتر است در رنگ‌ها و طرح‌های مناسب استفاده شود.

از طرف دیگر، از آنجا که کودکان نمی‌توانند زمان زیادی را در فضای انتظار بگذرانند  در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی کودک، می‌توان با استفاده از راه حل‌های جذاب مانند در نظر گرفتن میزهایی با اسباب بازیهای مناسب کودکان، استفاده از اکواریوم ماهی و قراردادن تلویزیون و پخش کارتون و گنجاندن یک فضای بازی جذاب در دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی کودکان  تجربه‌ی اتاق انتظار را برای کودکان و والدین انها بهبود بخشید.

طراحی  کلینیک دندانپزشکی کودکان
طراحی  کلینیک دندانپزشکی کودکان
طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان

رنگ والمان در طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان

استفاده از ترفندهای دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی اطفال می‌تواند اضطراب کودکان را از بین ببرد و حتی آنها را هیجان زده کند. در داخل اتاق درمان، می‌توان تم‌ها و طرح‌های رنگی مانند حیوانات، یا شخصیت‌های کارتونی محبوب را گنجاند  که برای پسران و دختران در هر سنی جذاب باشد.

در نظر گرفتن  فضایی برای نقاشی دندانپزشکی به صورت نقاشی دیواری، می‌تواند مسیری قابل توجه و مقرون به صرفه برای دکوراسیون مناسب کودک باشد. نور و موسیقی مناسب می تواند به ایجاد روحیه شاد در کودک  کمک کند.  

طراحی  کلینیک دندانپزشکی کودکان
طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان
طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان

طراحی اتاق درمان

جذابیت محیط، گرافیک محیطی خلاقانه، رنگ و نور همگی می‌توانند تاثیر مستقیم در بهبود فرایند درمان داشته باشند. یونیت‌های دندانپزشکی کودک در رنگ‌های روشن فضا را بسیار مطلوب و جذاب میکنند.

استفاده از تکنیک‌های جذاب مانند نصب صفحه تلویزیون در سقف یا نورپردازی‌های خلاقانه برای منحرف کردن توجه کودک به کار دندانپزشک و کاهش اضطراب کودک زمانی که روی صندلی دراز می‌کشند بسیار کمک می‌کنند.

درطراحی اتاق درمان، باید برای والدین کودک نیز صندلی‌هایی در نظر بگیرید تا کودک از حضور والدین در کنارش احساس اطمینان و ارامش داشته باشد.

طراحی  کلینیک دندانپزشکی کودکان
طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان
طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان

نمونه‌ طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان در ژاپن

به عنوان نمونه در زیر روند طراحی کلینیک دندانپزشکی کودکان در فضایی با مساحت 170 مترمربع واقع در توکیو ژاپن را شرح می‌دهیم.

در طراحی این کلینیک، معمار فضایی را طراحی کرده که بتواند احساس رشد کردن را به کاربران القا کند.

از آنجا که معمار کلینیک، جداسازی رفت و آمد را در این کلینیک به تصویب رسانده است، برای هر واحدی اتاق جداگانه در نظر گرفته و این بدان معنی است که هر اتاق فضای بسته‌ای دارد که به وسیله دیوار‌ها احاطه شده‌اند. در راستای خلق حس باز و امنیت فضا و مراقبت از کارکنان، از اشکال نیم‌ دایره‌ای با قطر‌های مختلف برای شکافتن هر دیوار استفاده شده است. اندازه و ارتفاع قرار گیری آنها فضاهای مختلفی را خلق می‌کنند و باعث ایجاد تنوع بصری می‌شود.

بیشتر از آن، گشایش‌های دیوارها با نما پیوند دارند و یک لبخند با نمایش دندان نیز در نما کار شده است، که برای یک دندانپزشکی نماد خوبی به نظر می‌رسد.در طراحی مطب دندانپزشکی کودکان،  چشم اندازی در نظرگرفته شده است که در طول رشد کودک تغییر می‌کند.

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی
طراحی نمای شب کلینیک دندانپزشکی
پلان کلینیک دندانپزشکی
طراحی نما روز کلینیک دندانپزشکی
طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی 1
بازسازی کلینیک دندانپزشکی 9
پلان کلینیک دندانپزشکی 2

شرکت معماری شیپ

منبع:ARCHDAILY