معرفی پارتیشن اداری و انواع آن

116

پارتیشن اداری چیست و چه انواعی دارد؟ این روزها کمتر اداره و شرکتی را می‌توان یافت که از پارتیشن استفاده نکند. اما چرا پارتیشن برای ادارات و شرکت‌ها به‌عنوان یک متریال پرکاربرد شناخته می‌شود؟ در ادامه به مزایا و انواع پارتیشن می‌پردازیم.

پارتیشن اداری

آشنایی با پارتیشن اداری

پارتیشن اداری چیست؟ این نوع از پارتیشن نوعی متریال پیش‌ساخته بوده که برای استفاده مفید و بهینه از فضای ادارات و شرکت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. نصب آن به‌طور موقت و دائمی انجام شده و به‌راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. درواقع، بهترین و کم هزینه‌ترین روش برای استفاده بهینه از فضای اداره یا شرکت موردنظر با فضای کم، کارمندان زیاد و رفت و آمدهای زیاد است.

پارتیشن‌ها در اندازه‌ و سایزهای مختلف ساخته و مانند یک دیوار واقعی عمل می‌کنند. همچنین نصب آن‌ها باعث صدا یا آشفتگی خاصی نمی‌شود.

مزیت‌های استفاده از پارتیشن اداری

مهمترین مزیت‌های استفاده از پارتیشن عبارتند از:

1. دارای قیمت کم و اقتصادی

پارتیشن نسبت به سایر دیوارها، هزینه ساخت، نصب و قیمت کمتری دارند. با توجه به همین موضوع، از آن‌ها در فضاهایی که معمولاً اجاره‌ای هستند و یا به‌طور موقتی کارمندان ساکن شده‌اند استفاده می‌شود.

2. تغییر فضای محیط کار

با افزایش تعداد کارمندان و یا ترفیع و جابجایی آن‌ها، به راحتی می‌توان مکان پارتیشن‌های اداری را تغییر داد و طراحی اداری ماژولار خلق کرد. درواقع، جداسازی و نصب آن‌ها در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

3. دارای قابلیت حفظ حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی در جلسات کاری از مهمترین دغدغه‌های مدیران است. با پارتیشن می‌توان فضاهایی خصوصی ایجاد کرد که مناسب ملاقات‌های خصوصی بوده و دیگران نتوانند صداهای افراد دیگر را بشنوند.

پارتیشن اداری

4. ایجاد فضایی شیک و زیبا

پارتیشن در مدل‌ها و طرح‌های مختلف قابل طراحی هستند. همچنین، در ساخت آن‌ها جنس‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. فرقی نمی‌کند که اداره موردنظر سبک طراحی کلاسیک یا مدرن داشته باشد، مدیران با توجه به سبک اداره خود می‌توانند با انتخاب هوشمندانه، فضایی زیبا و دلپذیر ایجاد کنند.

5. افزایش ورود نور و روشنایی به محیط

پارتیشن‌های اداری مدل‌های مختلفی دارند که بعضی از شیشه ساخته شده و بعضی پنجره‌های شیشه‌ای دارند. وجود شیشه باعث ورود نور و روشنایی بیشتر و افزایش انرژی و شادابی کارکنان می‌شود.

انواع پارتیشن اداری از نظر سازه

1. پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی برای فضاهای سنتی و کلاسیک بسیار مناسب است و به فضا حالت رسمی با پرستیژ بالا می‌دهد. این نوع از سازه از رایج‌ترین انواع پارتیشن بوده که معمولاً برای طراحی دیوارها مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، استفاده از چوب، حس طبیعت، انرژی مثبت و گرما را به کارمندان منتقل می‌کند.

پارتیشن چوبی
پارتیشن چوبی

2. پارتیشن آلومینیومی

پارتیشن آلومینیومی دوام بالایی داشته و به همین دلیل، در محیط‌های مختلف تجاری و اداری مورداستفاده قرارمی‌گیرد. علاوه‌براین، اتصالات این سازه از طریق روکش‌های آلومینیومی، قابل مخفی‌شدن هستند. این موضوع تاثیر زیادی در زیبایی و شکیل بودن فضای محیط دارد.

طرح‌های متفاوت این نوع از پارتیشن، انعطاف زیادی در نصب، جداسازی و جابجایی دارند. استفاده از این سازه‌ها، تا 52 دسی بل سر و صدای محیط کاری را کاهش خواهند داد.

پارتیشن آلومینیومی
پارتیشن آلومینیومی

3.  پارتیشن‌ شیشه ای

پارتیشن شیشه‌ای، ایده‌ال‌ترین انتخاب برای دفاتر کار و مکان‌های اداری با سبک طراحی مدرن به‌شمار می‌روند. این نوع از پارتیشن برای مدیرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهند به‌طور دقیق بر کار پرسنل و همکاران خود نظارت کنند. پارتیشن‌ها شیشه‌ای ظاهر بسیار زیبایی به فضای محیط می‌بخشند.

همچنین، به روشن‌تر شدن فضا و صرفه‌جویی در انرژی برق به‌دلیل، استفاده از نور طبیعی جلوگیری می‌کنند. پارتیشن‌های شیشه‌ای به‌دلیل مقاومت بالا در برابر آتش و گرما تا 120 دقیقه مقاومت کرده و یکی از مقاوم‌ترین سازه‌های ایمن به‌شمار می‌روند.

پارتیشن‌ شیشه ای
پارتیشن‌ شیشه ای

انواع مدل‌های پارتیشن اداری

پارتیشن‌ در مدل‌های مختلف طراحی و به بازار عرضه می‌شوند. از مهمترین این مدل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پارتیشن اداری متحرک

این نوع از سازه همانطور که از نامش مشخص است؛ متحرک بوده و قیمت بسیار مناسب و اقتصادی دارند. به همین دلیل، از آن در فضاهای تجاری و اداری بسیار استفاده می‌کنند. طراحی اجزای این سازه‌ها به‌طور مستقل از یکدیگر انجام شده و به همین دلیل، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را جا به جا کرد.

Wooden partition

2. پارتیشن اداری تاشو

پارتیشن تاشو همانطور که از نامش مشخص است؛ از طریق لولاهای کاملاً مفصلی به‌راحتی تا می‌شود. این نوع از سازه نیز قیمت بسیار مناسب و اقتصادی داشته و کمترین مکان اداری را می‌توان یافت که از این نوع از پارتیشن استفاده نکنند.

3. پارتیشن‌های اداری کشویی

این مدل از پارتیشن قابل حمل بوده و دارای طراحی تلسکوپی ساده است که در یک خط مستقیم به راحتی باز و مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مدل برای ساختمان‌های اداری که فضای کمی دارند و یا اتاق‌های کنفرانس، بهترین انتخاب به‌شمار می‌روند. شما برای گذاشتن این پارتیشن‌ها در کنار یک میز کار یا بین دو فضای اداری، اصلاً نیاز به جابجایی مبلمان‌ها ندارید.

پارتیشن اداری

4. پارتیشن‌ اداری با قابلیت جداسازی

پارتیشن‌ اداری با قابلیت جداسازی، عالی‌ترین انتخاب برای فضاهای اجاره‌ای به‌شمار می‌رود. نصب این پارتیشن‌ها با چند پیچ و براکت روی دیوار صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل، به دیوارهای مکان اجاره‌ای هیچ نوع آسیبی وارد نخواهد شد.  طراحی این سازه‌ها به حالت کشویی بوده و وزن کمتری نسبت به سایر مدل‌های دیگر پارتیشن دارند. این مدل پارتیشن را به‌راحتی می‌توان جابجا کرده و در هنگام عدم استفاده، آن‌ها را در کنار دیوار قرار داد.

5. پارتیشن سقفی

انعطاف بسیار بالایی نسبت به پارتیشن‌های ثابت و دائمی دارد و برای کاهش سر و صدا بین اتاق‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌براین، این سازه‌ها، برای پوشش دیوارهای همسطح نیز بسیار مناسب بوده و به فضای مکان موردنظر ظاهری شیک و زیبا می‌بخشد. این پارتیشن‌ها قیمت‌های بالایی داشته وآن هم به‌دلیل، استفاده از تیرهای پشتیبان در این سازه است.

علاوه‌براین، نصب این سازه‌ها باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود و این افراد نیز دستمزد بالایی برای نصب دریافت می‌کنند. همچنین، برای ساخت و ساز این پارتیشن‌ها به زمان بیشتری نیاز است.

 معرفی چند پارتیشن اداری جدید

این روزها مدل‌های جدیدتری نیز از پارتیشن به بازار عرضه شده است. از مهمترین این مدل‌های جدید می‌توان به موارد زیراشاره کرد:

پارتیشن تک جداره : قطر این سازه 10 سانتی‌متر بوده و به‌علت یک تکه‌بودن ایستایی کاملی داشته و نیازی به اتصال به سقف ندارد. قیمت این نوع از سازه بسیار مناسب و اقتصادی نسبت به مدل دوجداره آن است.

پارتیشن دوجداره : این نوع از سازه بدون نیاز به ستون نصب شده و استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند. عبور انواع کابل‌های سیستم و شبکه از این پارتیشن‌ها به‌راحتی صورت می‌گیرد. از مهمترین تفاوت این مدل با تک جداره می‌توان به قابلیت عایق صوتی بودن، انواع متنوع، ظاهر شکیل‌تر و زیباتر و هزینه بیشتر آن اشاره کرد.

اتاقک‌های اداری : این نوع از پارتیشن حالت اتاق کوچکی داشته و به حفظ حریم خصوصی کارمندان کمک زیادی می‌کند.

green partition by ann baldina1
green partition by ann baldina8

پارتیشن با فضای سبز : طراحی این نوع از سازه به گونه‌ای است که در آن فضایی برای کاشت گیاهان به‌طور طبیعی و مصنوعی در نظر گرفته می‌شود. همین موضوع تاثیر زیادی در افزایش روحیه کارمندان و افزایش انرژی مثبت  وهوای پاکیزه در صورت کاشت گیاهان طبیعی در محیط دارد.

نگاه اجمالی

پارتیشن اداری از مهمترین تجهیزات برای استفاده بهینه از فضای ادارات مختلف و شرکت‌ها است. این سازه‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. نصب و طراحی این سازه‌ها باید بسیار دقیق و اصولی انجام شود؛ در غیراین صورت، نظم محیط به هم ریخته و یک نوع آشفتگی ایجاد می‌شود.

درواقع، این کارها باید توسط افراد با تجربه و متخصص انجام شود. یکی از بهترین شرکت‌ها در این زمینه شرکت معماری شیپ بوده که با داشتن کارشناسان با تجربه و متخصص، در کوتاه‌ترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت، طراحی انواع پارتیشن‌های اداری را با توجه به سلیقه شما و استانداردهای روز دنیا با نهایت دقت انجام می‌دهند. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این سایت تماس بگیرید.