سیرکولاسیون فضایی کلینیک دندانپزشکی در سویل اسپانیا

47

محل پروژه: سویل، اسپانیا

معمار: PRÁCTICA

مساحت: ۲۰۸ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۲۰

عکاس: Fernando Alda

طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_01
طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_10
طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_13

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. این پروژه شامل بازسازی یک فضای خرده‌فروشی برای طراحی کلینیک دندانپزشکی جدید است. این کلینیک تازه‌تأسیس، سه اتاق درمان و کلاس درسی برای ۲۰ دانشجو را در خود جای داده است. طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک بر روی استفادهٔ حداکثری از نور طبیعی روز و بهینه‌سازی الگوهای دسترسی و سیرکولاسیون فضایی در چنین فضای جمع و جور اما متنوعی تمرکز دارد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_02
طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_03
طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_04

تأمین نور طبیعی روز در طراحی داخلی کلینیک ، تنها از طریق پنجره‌های جلویی در نمای کلینیک و یک پنجره واقع در پشت ساختمان امکان‌پذیر است. با در نظر گرفتن این مورد، در روند پروژهٔ طراحی کلینیک ، تمام پوستهٔ ساختمان بدون پوشش باقی ماند و سپس آن را به منظور طراحی نمای کلینیک ، با مجموعه‌ای از پوسته‌های شفاف ساخته شده از متریال گوناگون پوشانیدند.

این لایه‌ها، سطوح متنوعی از نور طبیعی روز و حریم خصوصی را مطابق با نیاز هر اتاق در طراحی داخلی کلینیک تنظیم می‌کنند. در یک طرف، شبکه‌ای از چوب بلوط، کل محیط اصلی فضا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این شبکه نوعی توری منظم ایجاد می‌کند که قادر است تمام نیازهای برنامه‌ای در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی ، از جمله آستانه‌ها، قفسه‌ها، کشوها، صفحات و میز پذیرش را برطرف کند. این المان منظم باعث یک‌دست شدن طراحی داخلی کلینیک می‌شود و در عین حال امکان وارد شدن نور طبیعی روز به فضا و ارتباط چشمی با محیط بیرون را فراهم می‌کند. همچنین این شبکه تا حدودی ناسازگاری‌های موجود در چارچوب معمارانه را نشان می‌دهد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_05
طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_06
طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedios_07

از طرف دیگر، یک جعبه شیشه‌ای مات در مرکز فضا، سه اتاق درمان را در خود جای داده و در عین حال، فضای دسترسی به کلینیک را کلاس‌های درس جدا می‌کند. این حجم، آزادانه و بدون رسیدن به سقف در طراحی داخلی کلینیک خودنمایی می‌کند. پوستهٔ شفاف آن اجازهٔ ورود نور طبیعی را به داخل می‌دهد و در عین حال حریم خصوصی بیماران را نیز تأمین می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی در Los Remedio8s_0
طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_11
طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_14

متریال‌دهی در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک با کفسازی بتنی ممتد جلا داده شده تکمیل شده است. کف فضای کلینیک توسط مجموعه‌ای از محفظه‌ها و داکت‌های تهویه سوراخ شده است که تمام سیستم فنی مورد نیاز طراحی کلینیک دندانپزشکی را در خود جای می‌دهند. نمای کلینیک از بیرون با تکه‌های بزرگ شیشه‌ای پوشانیده شده است. این قطعات بزرگ شیشه‌ای توسط قاب‌های فولاد گالوانیزهٔ سفارشی‌ساز مخصوص طراحی نمای کلینیک حفظ شده‌اند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_09
طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_12
طراحی کلینیک دندانپزشکی Los Remedios_15

منبع: archdaily