۵ نمونه موردی جالب طراحی دفتر کار برای خلق خلاقیت

243

خلاقیت در طراحی داخلی اداری به ویژه برای شرکت‌هایی که در زمینه‌ی تبلیغات و کارهای گرافیکی فعالیت دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر صاحبین مشاغل خلاق بیشتر به دکوراسیون دفتر کار خود اهمیت می‌دهند و طراحان در پی یافتن ایده‌های خاص و منحصر به فرد متناسب با فرهنگ کاری شرکت‌ها هستند. در این مقاله چند نمونه موردی طراحی داخلی فضای اداری خلاقانه مورد بررسی قرار گرفته است.

۱ـ طراحی دفتر کار شرکت گوگل در زوریخ

۵ نمونه طراحی داخلی اداری خلاق _01

یکی از اولین شرکت‌های معماری که به فکر اجرای ایده‌های خلاقانه برای طراحی داخلی شرکت افتاد، شرکت اوولوشن دیزاین (Evolution Design) بود که به مدت ده سال بر روی پروژه‌های این‌چنینی کار نکرده بود. تا اینکه دفتر گوگل در زوریخ از آنها خواست تا طراحی داخلی فضای اداری را متناسب با نیاز کارمندان انجام دهد.

به این ترتیب شرکت معماری تصمیم گرفت دکوراسیون دفتر کار را با توجه به نحوه‌ی کار افراد در محیط اداری انجام دهد. به این ترتیب افراد مجبور نخواهند بود تمام روز کاری خود را پشت یک میز بگذرانند و آزادند در فضا حرکت کرده و در محیط مد نظر خود به فعالیت بپردازند.

همچنین فضاهای جانبی برای تفریح و استراحت کارمندان در طراحی داخلی فضای اداری این دفتر گنجانده شده است. این فضاها عبارتند از اتاق بازی‌های رایانه‌ای، یک آکواریوم با غرفه‌های مخصوص خواب، یک ورزشگاه و همچنین مجموعه‌ای از فضاهای کاری جذاب و منحصر به فرد دیگر.

این سبک طراحی دفتر کار شخصی متعلق به گوگل زوریخ نشان می‌دهد که برای ایجاد خلاقیت در محیط کار تنها یک روش واحد وجود ندارد. فضاهای اداری مختلف نیازهای متفاوتی دارند و یک دفتر کار خلاق نیازمند نوعی طراحی داخلی اداری الهام‌بخش متناسب با عملکرد شرکت و روحیه‌ی کارمندان است.

۲ـ طراحی داخلی اداری خلاق شرکت اتودسک (Autodesk) در سانفرانسیسکو

سانفرانسیسکو میزبان شرکت‌های تکنولوژی زیادی است اما طراحی داخلی فضای اداری شرکت اتودسک در سیلیکون‌ولی با مبلمان شاخص و غیر معمول خود در مرکز توجه قرار گرفته است. در یکی از اتاق‌های جلسات مربوط به شرکت نرم‌افزاری، کارمندان دور یک میز معلق از سقف جمع می‌شوند و میزهایی به شکل تریدمیل در تمام فضاهای کاری دیده می‌شود.

به گفته‌ی مدیر این شرکت فناوری، هدف از این سبک دکوراسیون دفتر کار ، حفظ سلامتی و رفاه کارمندان بوده است. همچنین تحرک و فعال بودن در محیط کار، راندمان کاری افراد را افزایش می‌دهد. این مبلمان‌های ارگونومیک در طراحی دفتر کار به افراد اجازه‌ی حرکت می‌دهند و این امکان را فراهم می‌کنند که تمام روز پشت میز کار ثابت نباشند. کارمندان می‌توانند در طول جلسات بر روی صندلی‌های تردمیل‌مانند بنشینند و به این ترتیب در حین کار تمارین ورزشی هم انجام دهند.

۵ نمونه طراحی داخلی اداری خلاق _02

۳ـ طراحی دفتر کار باربارین گروپ (The Barbarian Group)

۵ نمونه طراحی داخلی اداری خلاق _03

شعار این شرکت این است: «عالی خواهد بود!» و طراحی دفتر کار نیز بر همین اساس انجام شده است. این استودیو افراد کنجکاو را از تخصص‌های مختلف دور هم جمع کرده است و دکوراسیون دفتر کار به نوعی با هدف تعاملات اجتماعی افراد شکل گرفته است. معمار کلیو ویلکنسون میز کاری منحنی به مساحت ۴۴۰۰ فوت مربع را طراحی کرده است که تمام گروه‌های کاری مانند یک تیم دور آن به کار مشغول هستند.

به گفته‌ی مدیر خلاقیت این شرکت، این میز مواج معرکه، باعث سیالیت و جوشش ایده‌ها می‌شود. همچنین به گفته‌ی وی بسیاری از جلسات مهم شرکت زیر قوس‌های این میز انجام شده‌اند. این چین و شکن‌ها واقعا به تعامل افراد و جوشش خلاقیت آنها در محیط کمک می‌کنند.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: «کار کردن پشت این میز فوق‌العاده یادآور این نکته است که به اندازه‌ی کافی خوب، هرگز به اندازه‌ی کافی خوب نیست. طراحی دفتر کار ما یک اثر هنری برای گریه کردن با صدای بلند است!»

۴ـ طراحی دفتر کار نئوپانگئا

طراحی داخلی فضای اداری نئوپانگئا در داخل یک بانک قدیمی بازسازی‌شده واقع در پنسیلوانیا انجام شده است. میزهایی ساخته شده از فولاد و ورقه‌های چوب گردو سالخورده به صورت سفارشی و مخصوص دکوراسیون دفتر کار طراحی شده اند. دیتا سرور این شرکت نیز در درون فضایی قرار گرفته است که پیش از این به بایگانی بانک تعلق داشت.

به گفته‌ی صاحبین این شرکت، همیشه جایی برای کشف و بازیگوشی در این دفتر کار وجود دارد. لایه‌های مختلف تاریخ در این دفتر کار قابل اکتشاف هستند و این می‌تواند یکی از جذابیت‌های طراحی داخلی اداری باشد.

۵ نمونه طراحی داخلی اداری خلاق _04

۵ـ دفتر کار شاپیفای (Shopify)

شرکت تجارت الکترونیکی شاپیفای در سال ۲۰۱۴ به دفتر مرکزی جدید خود در اتاوا کانادا نقل مکان کرد و به این ترتیب طراحی داخلی اداری این دفتر جدید را به یک شرکت معماری سپرد. هر کدام از ۶ طبقه‌ی این دفتر کار، تم مخصوص به خود را دارند و این تم‌ها برای تیم‌های کاری متفاوتی مناسب هستند. غرفه‌هایی برای برقرار تماس تلفنی و فضاهایی به سبک سوناهای اسکاندیناویایی در طراحی دکوراسیون دفتر کار به چشم می‌خورد. کارمندان می‌توانند این غرفه‌ها را از طریق اینترنت یا آیپدهای موجود در بیرون در اتاق‌ها رزرو کنند.

در این پروژه طراحی دفتر کار بسیاری از یادگاری‌های زمان گذشته حفظ شده‌اند. از جمله می‌توان به گاوصندوق‌های قدیمی اشاره کرد. این یادگاری‌ها یادآور گذشت زمان و زندگی و پیشرفت در آینده هستند.

۵ نمونه طراحی داخلی اداری خلاق _05

تحریریه شرکت معماری شیپ